Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:28

Ik krijg momenteel reanimatie lessen. Maar ik denk niet dat als ik mijn 'certificaat' ervoor heb. Ik daadwerkelijk ook als ik iemand zie liggen op straat echt ga reanimeren. Ik ben dan bang dat het fout gaat of zo. Maar kom op ik ben pas 16. Stel dat het iemand in mijn familie is, zou ik er wel een uitzondering voor maken. Ik weet de reden niet.. maar het lijkt me dan dichterbij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:31

Het zal je verbazen, als je hebt geleerd hoe je moet reageren dan je dan ook wel zou reageren.

Ik ben bijvoorbeeld bang voor grote, smerige wonden. Totdat de kok zich gigantisch in de vinger had gesneden en echt mijn hulp nodig had. Dan krijg je zoveel adrenaline dat je het wel doet :j (erna was ik wel even raar haha, blegh)
En dat is met een reanimatie niet zo, je lichaam gooit zichzelf vol met adrenaline.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:32

@saaams ik ben 15 en heb ook mijn diploma, ik zou ook zeker ingrijpen als er op straat iemand neervalt! (altans dat zeg ik nu, hoe mensen werkelijk in zo'n situatie ingrijpen weet niemand)

Maar als je je diploma hebt moet je wel IETS doen(behalve als er een andere EHBO'er in de buur is), al is het maar adem checken.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:38

Is de vraag nu: wat doe je als iemand hartproblemen krijgt? Of wat doe je als iemand in elkaar zakt?

Ik zou voor ik ga denken aan reanimeren en beademen vragen aan de omstanders of er mensen zijn die deze persoon kennen? Zo ja, is hij/zij bekend met hartproblemen of juist andere problemen als epileptie? Ik zou vragen naar de naam en leeftijd van de persoon en de persoon aanspreken. Er zijn zat mensen met hartklachten gewoon bij kennis. Epileptie kan ook zorgen voor een ademstop.

112 moet zijn gebeld.
luchtwegen moeten worden vrijgemaakt evt een gehele borst vrij zodat je de AED kan plakken.
idd een AED in de omgeving?
En dan evt reanimeren.

Dit klinkt als verspeelde tijd maar vaak heb je zoiets in 10 sec gedaan en bekeken. Die tien seconden kunnen zeer cruciaal zijn.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:38

Ik weet wat ik moet doen als iemand voor mijn neus in elkaar zakt en daar ben ik echt heel erg blij om...dat ik dat weet. Ik mag hopen dat er ook zo iemand bij mij in de buurt is als ik plotseling in elkaar zou zakken. Ik denk altijd maar; geef wat je zelf ook zou willen ontvangen en zo'n cursus is een peuleschil aan tijd en geeft een volle lading aan toepassingsmogelijkheden, want je leert veel meer dan alleen maar handelen bij een onverwachte situatie.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:39

stef schreef:
Nouja, ik weet ongeveer wat ik moet doen met reanimatie, maar niet precies. En dan heb ik zoiets van: Straks doe ik meer kwaad dan goed....
Uit mijn hoofd 5 keer reanimeren, 1x beademen, 5 x reanimeren, 1x beademen, etc...

Meer kwaad dan goed bestaat niet ;)
30/2 in een ritme van 110 per minuut is ideaal, maar dat wil niet zeggen dat de rest fout is. Soms kan je helemaal niet beademen, maar ook met 20/3 kan iemand het redden.

Ik heb een paar keer een aedallert gehad en als een gek de deur uitgesprint maar de ambulance was steeds enorm snel gelukkig. Ik ben ehbo-, reanimatie- en kinderreanimatieinstructeur, dus ik denk wel dat ik weet wat ik moet doen als het nodig is dus :+

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:40

Ik heb zo'n reanimatie/AED cursus gedaan en ga bijna weer voor de jaarlijkse herhaling. Veel verzekeringen vergoeden dit, ik zou het iedereen aanraden!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:43

Nee, maar ik weet wel dat diegene op zijn zij moet liggen zodat hij/zij niet kan stikken in zijn tong, en dan 112 bellen.
Ik wil iig wel EHBO en AED, voor het geval dat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:43

odetteke schreef:
stef schreef:
Nouja, ik weet ongeveer wat ik moet doen met reanimatie, maar niet precies. En dan heb ik zoiets van: Straks doe ik meer kwaad dan goed....
Uit mijn hoofd 5 keer reanimeren, 1x beademen, 5 x reanimeren, 1x beademen, etc...

Meer kwaad dan goed bestaat niet ;)
30/2 in een ritme van 110 per minuut is ideaal, maar dat wil niet zeggen dat de rest fout is. Soms kan je helemaal niet beademen, maar ook met 20/3 kan iemand het redden.

Ik heb een paar keer een aedallert gehad en als een gek de deur uitgesprint maar de ambulance was steeds enorm snel gelukkig. Ik ben ehbo-, reanimatie- en kinderreanimatieinstructeur, dus ik denk wel dat ik weet wat ik moet doen als het nodig is dus :+

Wat bedoel je , moet je zeg maar 110x per minuut een compressie doen ? Dat is pittig :=

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:44

Als iemand voor mijn neus in elkaar zakt?
iedereen achteruit, geef ruimte, ik wijs één persoon aan als 'hulpje'.
Altijd de kinlift uitvoeren want de tong kan in de keel zakken!
10 seconden lang adem controleren, NIET ook nog eens pols gaan voelen, das tijd weggooien. Geen ademhaling is meteen reanimatie uitvoeren.
Je gaat NIET checken of ze iets in de keel hebben, als dat zo is moet je hopen dat het er bij de hartmassage uitschiet/bij de beademing inschiet.
Geen ademhaling?Zeg tegen iemand:
Bell 112, geen circulatie ik ga beginnen met een reanimatie op een volwassenen/kind. Geef adres, zoek onderweg een AED, en ALTIJD hier terugkomen!
30x hartmassage 2x beademen enz.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:45

xNK schreef:
Nee, maar ik weet wel dat diegene op zijn zij moet liggen zodat hij/zij niet kan stikken in zijn tong, en dan 112 bellen.

Hiervoor voer je de kinlift uit, geen ademhaling?NIET op zijn zij leggen, meteen reanimeren

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:46

Nee, ik zou het niet weten maar wel dat nog wel eens gaan leren. :j
Denk dat k het mezelf niet kan vergeven als ik dat ooit meemaak op straat en ik kan niks doen.

xNK

BlackShadowZ schreef:
xNK schreef:

Hiervoor voer je de kinlift uit, geen ademhaling?NIET op zijn zij leggen, meteen reanimeren

Oké excuses, dat is het enige wat ik weet als iemand flauw valt :o

Ann_e

Ik ben 16 en heb een AED-diploma, ik heb inderdaad ook geleerd 30x drukken, 2x beademen. Maar ik hoop het niet nodig te hebben :n

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:47

xNK inderdaad als iemand flauwvalt zou je dat kunnen doen ja :) Ik dacht dat je bedoelde als iemand een hartstilstand etc. krijgt :o

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:48

Ik heb net met succes 2 opleidingen voor EHBO hier in Belgie afgemaakt, en ben echt enorm blij dat ik deze heb gevolgd! Ik heb nu een soort van 'gemoedsrust' als er iets zou gebeuren. We hebben ook de nodige simulaties gehad en daar ben ik echt tevreden mee. Ook de AED hebben we aangeleerd gekregen.
Ik mag volgens het behaalde diploma ook mee op evenementen als eerstehulpverlener bij het rode kruis(weet niet of ze dat in Nl ook kennen).

De hoofdzaak waarom ik de opleiding heb gevolgd is omdat ik op school al mensen onderuit heb zien gaan (diergeneeskunde), eigenaren en studenten, en geen clue had van wat ik moest doen...
Het is een echte aanrader!!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:49

@inesje15 dat hebben wij hier ook ja, met dat rode kruis :j

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:50

Overigens heb ik gelukkig in het echt no geen hele ernstige dingen meegemaakt, maar ik heb wel genoeg Lotussen gehad, en daar leer je echt ontzettend veel van !

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:53

Ik volg elk jaar keurig een reanimatiecursus en EHBO cursus. Moet ook wel ivm mijn werk. :)
Heb het nu een aantal keer moeten doen (zowel met goede als minder goede afloop).
Tsja gebroken ribben kunnen gebeuren, soms heb je ribben die erg meeveren. Maar goed daar ga je je dan in het heetst van de strijd niet druk om maken (tenminste ik niet!).

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:54

Liefste mensen,

hieronder de link van het EHBO boek uit belgie.
Ik raad IEDEREEN hier aan om deze filmpjes te bekijken. Ze kunnen leven of dood bepalen.

http://www.youtube.com/user/HetEHBOBoek

Dit is de algemene standaard in belgie (met een update sinds dit jaar), dus deze zal ook wel helpen bij Nederlanders ;-). Er staan ook nog enkele filmpjes bij ivm hitteslag, onderkoeling, zwachtels aanleggen etc.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:55

Een gebroken rib(of meer) is minder erg dan een hartstilstand, alleen het gevoel is heel eng.(die twee helfden die elkaar raken bij elke indruk.)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:57

pmarena schreef:
Wat bedoel je , moet je zeg maar 110x per minuut een compressie doen ? Dat is pittig :=

Ja, maar valt wel mee hoe lastig het is hoor. Bij de instructeursopleiding wordt de pop aangesloten op een computer, dan krijg je een uitdraai van je ritme, hoeveel lucht je in blaast, de tijd die je over het beademen doet, de drukverdeling tijdens compressies etc. etc. Dat is wel heel leuk om te zien.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:58

beademen moet trouwes wel 2x in 5 seconden

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:58

Ze raden ook aan om bij meerdere eerstehulpverleners, om de 2 minuten af te wisselen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:00

@inesje idd reanimatie is verschrikkelijk zwaar, en je polsen houden dat ook niet lang vol.