Tallie1979 schreef:Boras schreef:Helaas zul je overal in Europa (en daarbuiten?) tegen dat probleem aanlopen.
Een strafblad kan hem danig in de weg zitten, zeker iets om rekening mee te houden.
Zoals ik al zei, ik weet de wegen te bewandelen, heb al gesprekken gehad met een advocaat in zowel NL als VS en weet dat er wel mogelijkheden zijn. Hij kan alleen met een strafblad geen Nederlander worden. Hij kan hier echter wel bij mij komen wonen.
Daar zit een nuance verschil in.
Maar het gaat niet over mijn toekomst, het gaat over lat relaties!dus zal vanaf nu on topic blijven.
Als hij op basis van zijn strafblad door de IND wordt gezien als een gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid (art. 16 vreemdelingenwet), dan gaat hij geen verblijfsvergunning krijgen. Dat is aan de IND of eventueel aan de rechter om te bepalen, niet aan welke advocaat dan ook. Er worden verblijfsvergunningen op afgewezen. Ik zeg niet dat dat in jullie geval zeker gaat gebeuren. Maar aan de andere kant is er ook geen advocaat die je de garantie kan geven dat het niet gaat gebeuren. Het is gewoonweg afwachten hoe er op een aanvraag wordt gereageerd. En dan kun je in beroep en bezwaar en dan is het weer afwachten hoe er wordt gereageerd. Niet om mijn gelijk te halen, maar om aan te geven dat het nog geen kat in het bakkie verhaal is en iets om rekening mee te houden.
Het Nederlanderschap is een hele andere kwestie. Het is overigens wel mogelijk om met een strafblad onder voorwaarden Nederlander te worden. Maar ook daarbij is geen gevaar vormen voor de openbare orde weer een wettelijk criterium.

dus zal vanaf nu on topic blijven.