mogen ze zomaar de schutting weg halen?????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:25

Je hebt op de overnamelijst getekend voor de schutting - die zit dus niet bij je huur in. Als je bij iemand verhaal wil halen, dan moet je bij de vorige huurder zijn, want die heeft je iets verkocht wat niet van hem/haar was.

De woningbouwvereniging heeft hier dus niks mee te maken, en het heeft dan ook geen zin daar wat van te verwachten. Laat die man lekker zijn schutting meenemen (ben benieuwd wat hij ermee gaat doen, trouwens), en zet er zelf voor 150 euro een andere schutting in.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:28

Laat eerst die overnamelijst eens aan die man zien, dat je er voor betaald hebt!
En rechtsbijstand bellen, die kunnen waarschijnlijk beter advies geven. Misschien is het wel zo dat de oude huurder je iets verkocht heeft, wat heel niet in zijn/haar bezit was...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:28

Als je hebt betaald om de schutting van de vorige eigenaar over te nemen en je hebt hier papieren van dan is het weghalen van de schutting toch gewoon diefstal?? Sowieso mag hij wanneer hij op de erfgrans staat niet zomaar zonder overleg worden weggehaald volgens mij.

IK vind 550 euro voor 4,5 meter schutting die er al een geruime tijd staat trouwens een belachelijike prijs. Is de schutting van goud??? :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:29

shaviera schreef:
cissy schreef:
dan moet je dus bij de opsteller van het huurcontract zijn en melden dat de buren de schutting mee willen nemen.
Paar palen en wat draad spannen, klimop kopen en dan heb je binnen een jaar weer een groene schutting.

ik snap je berichtje niet wij wonen hier al bijna 4 jaar.
dus toen leefde de buurman ook gewoon nog!
en stonden de schuttingen er ook al,
ik had toch toen der tijd niet kunnen weten dat nu de schutting weg gehaald zou worden????

Jij zegt dat het in je huurcontract staat, dan moet je toch bij de verhuurder melden dat de buurman die schutting weg wil halen? Je huurt het huis mét schutting en nu gaat ie weg, laat ze dat maar oplossen.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:30

Share schreef:
De beste man zeggen dat de schutting ook van jullie is.. papier laten zien.. lijkt me dat hij weinig kan doen ertegen... En even rechtsbijstand inschakelen.. Vind wel dat de woningbouw erg makkelijk hierin is..

ik snap je reactie dit hebben wij ook gedaan,
maar daar integen heeft hij het factuur wat toen aan de hovenier betaald moest worden,
maar of de oude bewoonster daar aan mee betaald heeft is voor ons een raadzel!
maar dan nog staat hij gewoon op de erf grens.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:31

Prrrr schreef:
Je hebt op de overnamelijst getekend voor de schutting - die zit dus niet bij je huur in. Als je bij iemand verhaal wil halen, dan moet je bij de vorige huurder zijn, want die heeft je iets verkocht wat niet van hem/haar was.

De woningbouwvereniging heeft hier dus niks mee te maken, en het heeft dan ook geen zin daar wat van te verwachten. Laat die man lekker zijn schutting meenemen (ben benieuwd wat hij ermee gaat doen, trouwens), en zet er zelf voor 150 euro een andere schutting in.

ik vind het prima als hij de schutting weghaalt maar dan vind ik het aan de woning bouw om een nieuwe te plaatsen wij hebben er tenslotte voor getekend deze dus ook van hun te huren daar het in het contract staat vast gesteld,

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:33

liedje89 schreef:
Als je hebt betaald om de schutting van de vorige eigenaar over te nemen en je hebt hier papieren van dan is het weghalen van de schutting toch gewoon diefstal?? Sowieso mag hij wanneer hij op de erfgrans staat niet zomaar zonder overleg worden weggehaald volgens mij.

IK vind 550 euro voor 4,5 meter schutting die er al een geruime tijd staat trouwens een belachelijike prijs. Is de schutting van goud??? :Y)

hahaha je geeft dezelfde reactie als mijn man,
die vroeg aan de broer van de buurman of de konigin de schroeven vast was komen zetten,
als hij aan de schutting gaat beginnen bel ik ook de politie dan is het aan hun wat we er op dat moment mee moeten doen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:35

Heb je dan inmiddels de rechtsbijstand gebeld?

shaviera

Re: mogen ze zomaar de schutting weg halen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:43

ik probeer een deel van mijn huur contract in te scannen maar dit lukt niet:s
eerst moet ik contact hebben met mijn man waar onze rechtbijstands verzekering loopt daar wij een geheel pakket hebben via een tussen persoon.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:44

Tussenpersoon bellen ;)

Want ik zou daar niet te lang mee wachten, voor je het weet staat ie de schutting uit te graven!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:45

Ik denk dat Prrr de enige is die hier verstand van heeft De rest gokt maar wat; 'ik denk dat... ik vind dat...'
Zoals Prrr schrijft, je hebt getekend voor overname, het zit dus niet bij de huur in. Woningbouw doet er weinig aan omdat het geen eigendom is.
Kijk ook eens naar de andere schuttingen, zijn die allemaal precies hetzelfde? Dan is het vaak eigendom van de verhuurder (net zoals allemaal dezelfde voordeur, ook in kleur). Als het allemaal verschillende zijn, kun je vaak ook al aan zien dat het dus geen eigendom is van de verhuurder, maar van de huurders zelf.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:45

Er is een verschil tussen de overname van spullen en je huurcontract.
Als deze schutting op je overnamelijst staat, is dit een overeenkomst tussen jou en de vorige huurder. De woningcorporatie heeft dit misschien wel in bezit, maar heeft verder niets te maken met welke spullen jij wel of niet hebt overgenomen van de vorige bewoner. Het zal hun cru gezegd dus ook een worst wezen wat er met die schutting gebeurt. Neem niet aan dat er in je huurcontract zelf (dus niet de overnamelijst) iets staat over de schutting?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:54

Ben ik eigenaar van de schutting omdat mijn buren er niet aan willen bijdragen?

Antwoord:
Nee, vanaf het moment dat u de schutting tussen uw tuin en die van de buren hebt geplaatst is die gemeenschappelijk eigendom. Dat wil zeggen dat beide buren ieder voor de helft verantwoordelijk zijn en weer tezamen moeten beslissen in het geval de schutting weer een heg of iets anders moet worden. Het maakt hierbij dus geen verschil of u de schutting helemaal zelf hebt betaald, of dat uw buren er aan mee hebben betaald.

Let op! U mag de schutting niet plaatsen als uw buren daarmee niet akkoord gaan.

Bronnen Eigenaar: kluwer

Laatst gewijzigd:
14-06-2011

Gekoppelde (sub)thema's:
•Wonen en vergunningen

bron: http://www.gilzerijen.nl/internet/veelg ... _9115.html

Lijkt mij dat de buurman niet zelfstandig kan beslissen om de schutting weg te halen. Jullie zijn gezamelijk eigenaar. Reden genoeg om snel de rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:57

miccamaaike schreef:
Er is een verschil tussen de overname van spullen en je huurcontract.
Als deze schutting op je overnamelijst staat, is dit een overeenkomst tussen jou en de vorige huurder. De woningcorporatie heeft dit misschien wel in bezit, maar heeft verder niets te maken met welke spullen jij wel of niet hebt overgenomen van de vorige bewoner. Het zal hun cru gezegd dus ook een worst wezen wat er met die schutting gebeurt. Neem niet aan dat er in je huurcontract zelf (dus niet de overnamelijst) iets staat over de schutting?

hier dan toch nog de scan's
de onderste btreft een klein deel van de foto's die wij met het contract mee kregen zoals wij de woning ontvangen hebben en weer opdienen te leveren.
daar is in het rechter rijtje de onderste foto de desbetreffende schutting te zien!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:04

Die kun je dus beter naar rechtsbijstand sturen dan hier op bokt zetten... straks ben je te laat of wordt het alleen maar moeilijker.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:06

Begrijp me niet verkeerd, je staat wel in je recht, maar ik doel er meer op de dat je corporatie hier buiten staat.
Ik kan de scans niet echt lezen, maar volgens mij is dit een overnamelijst en niet zo zeer onderdeel van je huurcontract?
Wordt overigens wel boeiend als je weet net zo moet opleveren, incl schutting...

MAar de post boven jou zegt ook al wel genoeg, die man heeft dus geen recht om de schutting weg te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:10

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=78831

Ik lees hier dat de schutting alleen mag worden weggehaald/meegenomen als deze uitsluitend op de grond van jouw buurman staat. Staat 'ie precies op de erfgrens dan mag de schutting niet zonder jouw toestemming weg worden gehaald. Ik kan me zo voorstellen dat de broer van de overleden buurman jullie zelfs zal moeten uitkopen als hij hem zo graag mee wil nemen, ipv jullie er voor te laten betalen.

Citaat:
Als de schutting geheel op jouw (gehuurde) erf staat dan is het jouw schutting. In het algemeen heb je als huurder het recht om alles wat jij hebt aangebracht aan het gehuurde pand na afloop van de huur weer mee te nemen. Dat geldt - wat de tuin betreft - voor het tuinhuisje, de planten en ook voor de schutting. In het huurcontract kan soms een uitzondering staan maar daar staat dan wel een vergoeding tegenover.

Staat de schutting precies op de erfgrens dan is het een gemeenschappelijke schutting wat betekent dat je die niet zomaar kunt weghalen. Als het goed is zijn de kosten van de schutting ooit gedeeld met de buurman. Zo niet, dan ben je een heel gulle buurman geweest, maar dat verandert niets aan het gemeenschappelijke karakter van de schutting. Of je de planken aan jouw kant weg kunt halen, is afhankelijk van de omstandigheden, bijv. blijft de schutting zonder die planken wel staan. Kortom: blijft de schutting nog wel functioneel als erfscheiding. Wat je ook kunt doen is de verhuurder vragen om een vergoeding als je die planken laat zitten (want eigenlijk is een erfscheiding een kostenpost voor de eigenaar/verhuurder).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:11

rechtsbijstand bellen en vragen wat je voor stappen kunt ondernemen óf een nieuwe schutting plaatsen.

ik heb ff snel op marktplaats gekeken en daar staat in de eerste advertentie al een nieuwe schutting voor 64 euro per meter incl palen, plaatsing enz..

overkopen zou ik dus zowiezo niet doen.

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:29

ik heb de rechtsbijstand heel kort gesproken,
maar deze zei het zelfde als hier eerder genoemd is, als de schutting op de erf grens staat is hij van beide en mag ook door beide niet zomaar weg gehaald of verplaats worden,
nu heb ik net de broer van de buurman daar over aangesproken waarop hij zei,
je kunt de pluris krijgen met je schutting oneerbiedig gierig wijf!
en toen werd de deur dicht getrokken,
we praten hier over een man van midden 60!!! dit is toch niet normaal,
ik heb gewoon kerurig aangebeld en mijn verhaal gedaan!
nu had de rechtsbijstand mij verteld als hij moeilijk blijft doen er iemand van het kadaster moet komen om te bepalen of het ook daadwerkelijk de erfgrens is:S:S:S:S
ik word er echt dood moe van heb er gwoon pijn in mijn buik van!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:32

Zonnetje81 schreef:
Ongeduldig?

Nou dat wordt vrees ik of schokken of geen schutting. Een nieuwe schutting neerzetten kost je meer geld en zeker veel moeite...

Tuurlijk niet, het gaat om nog geen 4,5 meter schutting.
Je hebt voor <100 euro al een nieuwe staan hoor.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:34

Hangt er ook vanaf bij wie de erfscheiding op de grond staat.

edit: dat wist je inmiddels al. Wat een onbeschofte man zeg.. #)
Laatst bijgewerkt door Squawk op 28-11-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:35

Probleem blijft dat die man kan beginnen met het verwijderen van de schutting als hij dwars wil liggen.
Recht hebben en recht krijgen kunnen 2 verschillende dingen zijn. Heeft de persoon van de rechtsbijstandverzekering nog iets gezegd over dat mogelijke scenario?

Maar de kans bestaat natuurlijk ook dat die man alleen maar probeert geld te vangen en zelf helemaal niet geïnteresseerd is in de schutting of niet de moeite gaat nemen van het weghalen (en afvoeren?) als jullie niet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:35

shaviera schreef:
ik heb de rechtsbijstand heel kort gesproken,
maar deze zei het zelfde als hier eerder genoemd is, als de schutting op de erf grens staat is hij van beide en mag ook door beide niet zomaar weg gehaald of verplaats worden,
nu heb ik net de broer van de buurman daar over aangesproken waarop hij zei,
je kunt de pluris krijgen met je schutting oneerbiedig gierig wijf!
en toen werd de deur dicht getrokken,
we praten hier over een man van midden 60!!! dit is toch niet normaal,
ik heb gewoon kerurig aangebeld en mijn verhaal gedaan!
nu had de rechtsbijstand mij verteld als hij moeilijk blijft doen er iemand van het kadaster moet komen om te bepalen of het ook daadwerkelijk de erfgrens is:S:S:S:S
ik word er echt dood moe van heb er gwoon pijn in mijn buik van!

Pfoeh ik kan me voorstellen dat zowel jij als hij (na overlijden broer) hier helemaal niet op zitten te wachten zeg... Hopen dat die man gauw inziet dat 'ie verkeerd bezig is met de eisen die hij nu stelt (betalen of geen schutting meer). :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:37

geef hem anders de tip de schutting te verkopen aan de nieuwe huurders ;)

en als zij ook niet akkoord gaan met die 500 euro, dan zetten jullie gezamelijk een mooie nieuwe voor 250 euro. heb je voor 125 euro p/p een nieuwe schutting

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:40

Bel anders eens met het juridisch loket, wellicht hebben zij een heldere kijk op de zaak.