Reactie drugs&alcohol is psychisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:36

Sodeletuut schreef:
Dus, kort gezegd; het onder invloed zijn van drugs of alcohol is allemaal psychisch.
Wat vinden jullie hier van? :)

Dat klopt niet, het werkt alleen maar 1 kant uit: dat je denkt dronken te worden als je geen alcohol drinkt terwijl je het niet weet. En daar geloof ik zeker in.
Andersom werkt het niet, als je iemand alcohol geeft, zal diegene wel dronken worden. Alleen heeft alcohol op iedereen een ander effect, zo krijg ik er bijv, slaap van.
Anders zou sterven aan een alcoholvergiftiging ook psychisch zijn, dat lijkt me niet.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:37

Even de edit. Het is laat en ik zit te raaskallen

Interessant onderwerp wel :D
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 15-11-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Sorry :P

Fenrir

raket schreef:
Sodeletuut schreef:
Dus, kort gezegd; het onder invloed zijn van drugs of alcohol is allemaal psychisch.

Anders zou sterven aan een alcoholvergiftiging ook psychisch zijn, dat lijkt me niet.

:+ :=

manzano

Lijkt me simpel. Dan krijg je gewoon de werkzame stof binnen. Het is niet dat die niets doet ofzo.

Sodeletuut schreef:
Sophie_midas schreef:
En hoe is het dan te verklaren dat dieren die fruit gehad hebben dat te ver doorgegist is waardoor er alcohol ontstaan is ook dronken gedrag vertonen?

Lins_Vetra schreef:
Hoe zit dat dan met ghb? Als je niet weet dat het in je drankje gedaan wordt?

Dat zijn inderdaad goede vragen. Kan ik ook niet verklaren, en ik denk dat mijn boek dit ook niet kan verklaren. :P :P

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:38

Ik denk ook zeker dat het iets psychisch is, ik ken een jongen waarbij is een keer is gezegt dat hij een joint kreeg (waarin geen wiet zat maar dit wist hij niet) die zich ook helemaal voordeed alsof hij stoned was.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:40

Lins_Vetra schreef:
Oké duidelijk. Maar wat maakt dat verschil met ghb en de werkzame stof van een xtc pil en alcohol zoals als voorbeeld in de openingspost wordt gegeven?

Interessant onderwerp wel :D

Sorry, maar ik snap je vraag even niet... :o?

kuzznathalie schreef:
Sweetheart heeft het al verklaard :P

Dank je :o :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:40

raket schreef:
Sodeletuut schreef:

Dat klopt niet, het werkt alleen maar 1 kant uit: dat je denkt dronken te worden als je geen alcohol drinkt terwijl je het niet weet. En daar geloof ik zeker in.
Andersom werkt het niet, als je iemand alcohol geeft, zal diegene wel dronken worden. Alleen heeft alcohol op iedereen een ander effect, zo krijg ik er bijv, slaap van.

Dat klinkt inderdaad wel logisch, toch werden de personen in het experiment die wel alcohol gehad hebben, en dat niet wisten, niet dronken werden.

Wat leuk dat er zo veel mensen reageren, super interessant!! :)

Ik wil trouwens nog even benadrukken dat er niet een theorie is waar ik achter sta oid, ik praat vanuit het boek. Ik weet zelf namelijk niks over alcohol en drugs. :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:41

Nee, ik snapte mezelf ook even niet. :p denk dat ik een wijntje nodig heb :D

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:43

Lins_Vetra schreef:
Nee, ik snapte mezelf ook even niet. :p denk dat ik een wijntje nodig heb :D

Gelukkig, ik dacht dat het aan mij lag :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:44

Sodeletuut schreef:
raket schreef:

Dat klinkt inderdaad wel logisch, toch werden de personen in het experiment die wel alcohol gehad hebben, en dat niet wisten, niet dronken werden.

Ja, en dat is dus het placebo effect wat hier al vaker genoemd is ;) maar echt niet dat die mensen zo psychisch dronken worden dat ze een alcoholvergiftiging oplopen. Lekker uitgelaten en lomp doen omdat ze denken dat ze alcohol op hebben, dat wel ja :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:44

Ik denk niet dat het voor een volle 100% psychisch is, maar ik denk wel dat als jouw verwachtingspatroon niet synchroon loopt aan het effect dat een pil of een blowtje heeft, dat het hele andere effecten kan hebben. Dan geld zowel voor de 'extreme' kant als aan de 'gematigde' kant.

Beetje te vergelijken met een horrorfilm over.. spinnen(?). Stel jij vind spinnen totaal niet eng, heeft die horrorfilm veel minder effect op jou dan wanneer je dóódsbang bent voor het beestje.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:53

Sodeletuut schreef:
raket schreef:

Wat leuk dat er zo veel mensen reageren, super interessant!! :)

Ik wil trouwens nog even benadrukken dat er niet een theorie is waar ik achter sta oid, ik praat vanuit het boek. Ik weet zelf namelijk niks over alcohol en drugs. :)

Maar tot welk promillage hadden die gedronken? Ik durf wel te beweren dat ik van de eerste drankjes ook weinig merk. Wat bijv in mijn geval wel grappig is, dat ik scheel ga kijken na 5 EH. Ik heb eeb oogoperatie gehad en ik denk dat het daardoor komt, want daarvoor had ik het niet.

Bij iedereen is het punt waarop je gevolgen merkt van alcohol anders. Er zijn natuurlijk ook wel objectievere dingen die wat anders te meten zijn dan alleen gedrag. Promillages in bloed, grote van pupillen, roodheid gelaat, fijne motoriek etc..
Voor de volledigheid zouden ze er ook bij moeten vermelden hoeveel er gedronken is.

Er zijn trouwens wel meer leuke onderzoekjes geweest. Zo hadden ze ooit ergens een groepje mensen neergezet die beweerden gas te ruiken, binnen no-time stond er een clubje die het ook rook.....

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:55

Het probleem met dit onderzoek is dat je de resultaten niet om kan draaien. Voorbeeld: de psyche van iemand kan de persoon wel laten geloven dat hij iets gedronken heeft terwijl dit niet zo is. (de geest kent het gevoel en bootst het na bewust/onbewust = placebo). Maar de geest kan niet de werkzame stof onderdrukken, en doen alsof iemand nuchter is na het nuttigen van alcohol. Voorwaarde van het eerste zal zijn dat de gebruiker van het placebo drankje weet van de effecten van alcohol.

Daarnaast denk ik dat dronken gedrag verschillend is tussen culturen omdat angst wegvalt en niet normen en waarden. Wat je belangrijk vindt zal niet veranderen, en normen en waarden verschillen per cultuur.

edit: daarnaast speelt ook nog mee hoe belangrijk je het vind jezelf te handhaven, het zogenaamde "je overgeven aan het gevoel van alcohol". Bedoel er mee te zeggen dat emoties van dat moment ook je gedrag beinvloeden.
Laatst bijgewerkt door Soph12 op 15-11-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:56

denk dat het vooral de kracht van de suggestie is, maar je kunt daarmee natuurlijk een werkzame stof volledig ondermijnen.. Veel mensen onderschatten de hersens nog hoor! Kijk maar naar bijv faalangst: in feite vertel je je hersens daarbij dat ze het niet moeten kunnen en voila, dikke onvoldoende. Draai het om en de kans dat je slaagt, zelfs als je nauwelijks hebt geleerd, is vele malen groter :) Hersens zijn rare dingen en je kunt ze van alles wijsmaken..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:57

Raket, het gaat in het onderzoek om 'zware drinkers', maar promillage wordt niet genoemd.
Dat over dat gas is inderdaad ook wel interessant!

Soph12, in het onderzoek is dit dus wel het geval, dat de 'werkzame stof' wordt onderdrukt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:58

Sodeletuut schreef:
Maar het heeft dus niet met doen alsof te maken.
Megamutsj, heb je dat wel eens meegemaakt dan? Het is echt uit onderzoek gebleken dat dit waar is.
Het is namelijk ook cultuurgebonden hoe mensen reageren op alcohol, en dat is toch ook wel typisch.. :)

Misschien omdat het ene (mensen)ras beter tegen alcohol kan dan het andere.. :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:59

Maar zware drinkers zijn getraind, dus als je die 3 EH geeft zijn die nog niet dronken. Als je die mij geeft na bijv een nachtdienst of niet eten, bemerk ik echt wel verschijnselen.
Zware drinkers zijn dan denk ik ook geen representatieve groep, behalve dan dat ze weten wat alcohol met je doet....

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:01

Sodeletuut schreef:
Raket, het gaat in het onderzoek om 'zware drinkers', maar promillage wordt niet genoemd.
Dat over dat gas is inderdaad ook wel interessant!

Soph12, in het onderzoek is dit dus wel het geval, dat de 'werkzame stof' wordt onderdrukt.

Ho, lees nu pas de 4 parameters, nummer 2 mensen die hadden gedronken en het niet wisten. Vraag me af om hoeveel EH dit gaat, en denk dat mijn derde argument: emoties van dat moment dan meespelen, bij het nuttigen van niet teveel EH alcohol dus.

nooralie

Re: Reactie drugs&alcohol is psychisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:07

Sodeletuut : dit komt me bekent voor het artikel dan. waar heb je het van?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:11

Ja mild dronken en wiet kan ik wel begrijpen, als ik moe ben lijk ik ook wel stoned (wallen, rooie ogen, eetbuien, langzaam en giegelen om domme dingen).
Maar paddo's en ander spul geloof ik niet in dat dat placebo is. Dat effect is te zwaar.

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:11

kan het zijn dat het blz 50 en 51 is uit het boek het palet van de psychologie?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:12

Dan zou je iemand ook niet kunnen drogeren als het psychisch is. Dan zouden medicijnen ook niet werken en chemotherapie zit dan ook tussen de oren.
Er kan wel een placebo effect zijn maar dan moet je eerst ervaren hebben

Barbabientje

Re: Reactie drugs&alcohol is psychisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:13

Oh ik herken dat wel hoor :j

Vriend van mij die drinkt nooit, maar dan ook nooit, maar als ie tussen mensen staan die gedronken hebben/dronken zijn is ie net zo 'dronken' als de rest := Heel grappig om te zien..
Denk wel dat het met medicijnen anders zit :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:46

Barbabientje schreef:
Oh ik herken dat wel hoor :j

Vriend van mij die drinkt nooit, maar dan ook nooit, maar als ie tussen mensen staan die gedronken hebben/dronken zijn is ie net zo 'dronken' als de rest := Heel grappig om te zien..
Denk wel dat het met medicijnen anders zit :j

Dat is dan ook geen placebo effect waar het hier over gaat omdat hij niet zelf drinkt (niet denkt dat hij alcohol drinkt) dat is wss gewoon het wegvallen van een bepaalde sociale barrière omdat "de rest doet gek, dus als ik het doe is het ook niet erg" zie je wel vaker :)