Echte vriendschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:27

Vrienden...
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Ik vind het zo moeilijk om iemand een vriend(in) te noemen...

Voor mij is een échte vriend iemand waarbij ik 100% mezelf durf te zijn, waartegen ik alles kan vertellen, die er altijd voor me is en waarmee je gewoon kan lachen. Waarbij ik echte emoties durf te tonen.
Om dit moment heb ik 1 vriendin waarbij ik dat kan.

Ik ben ook bevriend met 2 jongens. Ik weet niet of ik die vrienden kan noemen, daarbij kan ik zo'n beetje al het bovenstaande. Maar jongens en vrienden gaan voor mij de afgelopen jaren nauwelijks samen, maar deze mag ik écht graag.

Mirr89

Re: Echte vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:35

Hoe komen jullie eigenlijk aan je vrienden/vriendinnen?

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:38

Ik heb een aantal jaar heel goed met mensen gekund, waarvan ik dacht dat het mijn vrienden waren,
ik stond altijd voor hun klaar, deed alles, en opeens hoorde ik niets meer, geen reacties meer op smsjes,
mailtjes, enz. enz. En dan vraag ik mij af waarom?

Gelukkig heb ik nu een aantal waar ik heel goed mee op kan schieten, maar toch raken ze mij wel eens omdat ze er niet doorheen prikken wanneer ik lach, maar er toch iets aan mij knaagt, of spontaan eens een berichtje oid. Ik heb ken zeker mensen die er dag en nacht voor mij zouden zijn, mocht ik het zelf aan geven.

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:38

Manege :o Maar we zien elkaar niet alleen op de manege, we gaan wel eens samen uit eten, naar de film, stad, terras, etc.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:41

Wat ik heel belangrijk vind in vriendschap is als je een ruzie kan uitpraten. vooral van school kennen ik mijn vrienden :)
Laatst bijgewerkt door Gianti op 07-11-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:41

_Bonte_ schreef:
Echte vriendschap merk je wanneer je die persoon alles kan vertellen wanneer je nood hebt, je hoeft die persoon niet dagelijks/wekelijks te zien .. ik heb vrienden die ik slechts 2 keer per jaar zie...
Die vrienden waarmee je kan praten alsof er nooit iets anders geweest is , waar nooit een rare stilte bij valt en je niet veroordelen voor je daden.

mee eens, een echte vriend hoe je niet dagelijks te zien maar op momenten dat je hem/ haar nodig hebt sta je voor elkaar klaar, dag of nacht, je kan alles zeggen en bent eerlijk tegen elkaar, ook al wil de ander dat eigenlijk niet horen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:44

Ook via paarden! Wat ik apart vind we zijn al 10jaar bevriend maar voelt nog steeds alsof het 1 jaar is dat houdt het ook goed dat we er niet vanuit gaan dat het vanzelfsprekend is.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:45

Dat is zooooo gevarieerd! Met een vriendin heb ik in de wieg gelegen, eentje is mijn jeugd-crush die mij toen meenam naar zijn vriendengroep, waar mijn andere beste vriend inzit (de rest zijn stap- en slap prutsmuts-buddies). Een goede vriendin is van de middelbare school blijven hangen, daar spreek ik er ook nog wel meer van. Een andere is vanaf het MBO blijven hangen, maar daar heb ik ook met nog wel meer meiden nog contact mee, maar dan wel oppervlakkig. 2 anderen komen eigenlijk bij de vriendengroep van mijn motorinstructeur vandaan, die bevriend was met een oude vriend van mij. Door mijn motorinstructeur ben ik met hem en die groep weer in contact gekomen, waar ik 2 echt goede vrienden aan heb overgehouden (waaronder die oude vriend) en 1 goede vriendin. Dan nog iemand die samen met mij mijn paardje samen heeft gedaan etc etc. Dus echt allemaal losse flodders. Ook alle leeftijden, de jongste is 21, de oudste is 40 (ik ben 24).
Op verjaardagen is dat overigens nog weleens lastig, de groepjes die elkaar kennen, blijven toch wat meer bij elkaar, waardoor je dus wel groepjesvorming hebt. Masar gelukkig is dat meestal na een uurtje over :).

Nu ben ik niet zo moeilijk in contact maken, kan meestal wel met de meeste mensen overweg, maar het duurt toch wel een poos voordat ik iemand een "vriend" durf te noemen. De vrienden die ik het kortst ken, ken ik ook alweer 4 jaar en dat is die vriend die in het groepje van de oude, verloren vriend zit en 1 van de meiden daarvan.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:48

Ja ik ken zo iemand. Een vriendin die altijd voor mij klaar staat, wanneer dan ook. Ik kan haar bellen, wanneer dan ook. En ze begrijpt mij in elke situatie, wanneer dan ook. We kennen elkaar ook al 12 jaar, dus we kennen elkaar door en door. Ik hoef haar maar aan te kijken, en ik kan dan al zien wat er in haar omgaat... :(:) Andersom geldt dit natuurlijk ook voor haar. Als ik van iemand hou, en om iemand geef. Dan is het zeker weten zij wel. Zij staat zelfs voor mijn vriendje, nou dat zegt ook wat :)) En ze krijgt alles te horen.
En nog nooit heb ik zelfs ruzie met haar gehad :oo , zou dit ook niet over mijn hart kunnen krijgen.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:26

(ik vind) Echte vrienden zijn vrienden die er óók in de slechte tijden voor je zijn, die snachts bij je komen als het moet, die je advies en raad geven, waarmee je kan lachen en huilen, die je een vertrouwd gevoel geeft, die je begrijpt, maar ook de waarheid spreekt en die geheimen kan bewaren :)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:32

ik heb 1 hele goede vriendin die mij echt heeft gesteund in mijn slechte tijden heeft mij voor 100% gesteund kon echt alles met haar bespreken nu nog steeds zij is echt mijn maatje zou der voor geen goud willen missen..

het zelfde als zij mij nodig heeft ben ik er voor haar al is het midden in de nacht...wij zijn 2 handen op 1 buik echt maatjes voor het leven.

tevens kunnen wij tegen elkaar zeggen ik hou van je zonder bij bedoelingen maar echt wij zijn zo close ik hou van haar en zij van mij.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:14

Ik ben het er niet mee eens dat 'echte' vrienden altijd voor je klaar zouden moeten staan en waar je alles mee moet kunnen delen. Vriendschappen heb je in gradaties.

Ik heb beste vriendinnen, die er altijd voor me zijn, waarmee ik de slappe lach kan krijgen door alleen een blik te wisselen en waarbij het altijd vertrouwd voelt, ook al heb je elkaar lang niet gezien. Maar ik heb ook 'gewone' vrienden waar ik slechts bepaalde interesses mee deel. Zijn dat dan 'neppe' vrienden? Nee, zijn gewoon minder intense vriendschappen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:55

Echte vriendschap geloof ik niet meer zo in :)

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:47

Echte vrienden staan 24/7 voor je klaar en andersom.
Ik hoef ze niet dagelijks te spreken/zien om te weten dat het echte vrienden zijn.
Heb gelukkig een stel goede vrienden van wie ik zeker weet dat ze echte vrienden zijn, en een stel mensen van wie ik het dacht maar waarvan dit niet zo bleek te zijn. Teleurstellingen horen er ook bij.
Andere contacten met "vroegere beste vrienden" verwateren en er komen nieuwe voor in de plaats. Sommige vrienden blijven en leven lang, en bij sommige groei je uit elkaar.
Verder een super vriendin met wie ik al moet lachen als we elkaar alleen maar zien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:55

na dit topic gelezen te hebben, moest ik ze ff zomaar ff smsen, gewoon ff laten weten dat ik van ze hou
:D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:27

Echte vriendschap, is dat je klaar staat voor elkaar. Ook midden in de nacht en ook als je de volgende dag moet werken.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:57

Waar kennen jullie je vrienden van / of hoe maak je nieuwe vrienden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:01

Astaloca schreef:

Ik gelukkig nog wel, maar ik ben wel erg voorzichtig geworden sinds ik heb ervaren dat zelfs je beste, dierbaarste vrienden je kunnen naaien waar je bij staat, Ik ben kieskeuriger geworden en kan zonder moeite vriendschappen beeindigen en personen uit mijn leven bannen als ze het verbruien bij me. Geen moeite mee.

Maar gelukkig blijven de liefsten over ;)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:11

Mirr89 schreef:

Mijn vriend is al m'n hele leven mijn beste vriend (was vroegâh m'n buurjongen), vriend nummer 2 ken ik vanaf m'n 8ste, via m'n vriend en m'n beste vriendin ken ik vanaf m'n 10e, van de manege (zat later ook bij mij op de middelbare). :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:15

De naam vriendschap... Groot woord.
Vraag me soms ook af wat dat nou nog betekend...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:20

Ik denk dat ik 3 vrienden heb waar ik altijd bij aan kan kloppen, wat er ook aan de hand is. Daarnaast mijn ouders en mijn broers. Nu ben ik gezegend met een gemakkelijk en gelukkig leven,dus nog geen zwaar beroep op mijn vriendschappen hoeven doen.
Verder nog een hoop andere vrienden, die ik wel als vrienden beschouw, maar waar ik niet snel voor een probleem bij zal komen.

Ik beschouw mensen als vrienden als ze mijn leven verrijken. Als ik er plezier mee heb en ze in bepaalde mate vertrouw. Goede kennis/vriend, dat onderscheid is denk ik erg dun. Ik doe geen andere dingen met mijn boezemvrienden als met gewone vrienden, behalve dat ik hun meer dingen toevertrouw en eerder bij hun zal aankloppen, mocht er iets aan de hand zijn.

Ik heb mijn vrienden leren kennen op school (basisschool, middelbare en universiteit), in de bus :+, bij de pleitvereniging, de paardenbuurvrouw en op de sportschool.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:02

juudii5 schreef:

Astaloca schreef:

Wat zijn veel van jullie negatief! Er wordt volgens mij veel te zwaar getild aan dat woord.
Je bent toch vrienden als je plezier met elkaar hebt en elkaar om de zoveel tijd ziet/spreekt.
Zoals ik al eerder zei, vriendschappen heb in gradaties. De ene deel je alleen een bepaalde interesse mee, met de ander je hele leven.
Als ik problemen heb of er gebeurt iets ergs, zijn er maar bepaalde vrienden die ik bel. Ik ga dan niet de hele vriendengroep af.
Ook helemaal niet nodig. Ik verwacht ook niet van iedere vriend dat hij/zij afzonderlijk altijd voor mij klaar staat.

Tayga schreef:
Ik beschouw mensen als vrienden als ze mijn leven verrijken. Als ik er plezier mee heb en ze in bepaalde mate vertrouw. Goede kennis/vriend, dat onderscheid is denk ik erg dun. Ik doe geen andere dingen met mijn boezemvrienden als met gewone vrienden, behalve dat ik hun meer dingen toevertrouw en eerder bij hun zal aankloppen, mocht er iets aan de hand zijn.

Helemaal mee eens!

Mirr89 schreef:

Van uit de buurt, middelbare school, studie, via via, manege.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:05

Knoffer schreef:
juudii5 schreef:

Astaloca schreef:

Wat zijn veel van jullie negatief! Er wordt volgens mij veel te zwaar getild aan dat woord.
Je bent toch vrienden als je plezier met elkaar hebt en elkaar om de zoveel tijd ziet/spreekt.
Zoals ik al eerder zei, vriendschappen heb in gradaties. De ene deel je alleen een bepaalde interesse mee, met de ander je hele leven.
Als ik problemen heb of er gebeurt iets ergs, zijn er maar bepaalde vrienden die ik bel. Ik ga dan niet de hele vriendengroep af.
Ook helemaal niet nodig. Ik verwacht ook niet van iedere vriend dat hij/zij afzonderlijk altijd voor mij klaar staat.

Tja wat zal ik zeggen als je kunt vergissen in mensen wie denken je beste vriend te zijn.. Sorry maar vertrouwen kan ik tegenwoordig moeilijk vinden bij nieuwe mensen :) Dat wil niet zeggen dat ik geen vrienden heb en plezier heb met ze.. Maar vertrouwelijke dingen houd ik tegenwoordig bij mezelf. ;)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:00

Ik heb best veel vriendinnen, maar maar 3 die ik échte vriendinnen noem. Zij zijn lief, ik kan ze voor 100% vertrouwen en ze staan altijd voor me klaar (andersom uiteraard ook!). Verder heb ik vriendinnen die ik niet voor 100% vertrouw (in die zin dat ik ze geen vertrouwelijke dingen meer vertel), maar waar ik het wel heel gezellig mee heb.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:06

Knoffer schreef:
juudii5 schreef:

Astaloca schreef:

Ik vind dat dit niets met negatief te maken heeft maar met ervaring ;)
Als je zelf ernistig ziek bent maak je een hoop mee ;)
Gun dit niemand..