Hoe is de realiteit? Paard+gezin en onder modaal inkomen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:21

Ik denk hier regelmatig over na en ik kan mezelf hier helemaal gek mee maken.
Toen ik 2 jaar geleden mijn paard kocht had ik net een huis gekocht met mijn vriend, net een nieuwe baan en was ook onzeker of ik het wel allemaal zou kunnen betalen.
En ook wij willen in de toekomst kinderen en maak ik me zorgen over hoe het dan financieel zal gaan. Mijn vriend heeft een eigen zaak die nu goed loopt, maar zal dat zo blijven? Toch is dit voor mij geen reden reden geweest om het paard niet te kopen. Mijn vriend stond helemaal achter mijn keuze en zei dat ik mijn droom waar moest maken. Ik kan me nu een paard veroorloven en haar goed onderhouden en of dat in de toekomst zo zal blijven dat weet ik niet. Ik probeer nu wel zoveel mogelijk te sparen. Maar ik geniet nu al 2 jaar van haar en mocht er iets gebeuren dat we minder te besteden zullen hebben dan zoek ik daar wel een oplossing voor. En mocht er geen oplossing gevonden worden dan zal ik haar met pijn in mijn hart moeten verkopen maar heb ik WEL mijn droom waargemaakt en heel wat jaren van haar kunnen genieten.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:01

Wij hebben 6 paardjes aan huis staan, werk zelf 20 uurtjes, manlief heeft een eigen onderneming en we hebben een dochter van 10 jaar...........ondanks dat we een eigen onderneming hebben halen wij alleen maar een loon uit die onze maandelijkse kosten dekken + mijn loon (werk zelf voor een baas)
De rest wat overblijft gebruik ik voor de onderhoud van de paarden, als er een dure maand is geweest door bijv. dierenarts, tandarts, hoefsmid of loonwerkkosten dan doen we zelf een maandje rustiger met boodschappen, uit gaan of andere luxe dingen. Gelukkig hebben wij ons huis in een zeer gunstige periode gekocht.........nog in de guldentijdperk 8-) en gezamelijk hebben we een gemiddeld inkomen
Op ons kind en onze dieren bezuinig ik niet want die zijn afhankelijk van ons en hebben hetgeen nodig wat nodig is, eigenlijk sta ik helemaal niet stil bij de gedachten dat er een loon weg zou vallen omdat ik daar te optimistisch voor ingesteld ben en gebeurt het wel tja dan zou ik meer moeten gaan werken en alles aan moeten pakken wat op mijn pad komt............of mijn man :D
Maar ik ben zelf van mening dat als je het maandelijks net redt om rond te komen het onverstandig om aan dieren te beginnen.........want hoe je het ook wendt of keert je bezuinig in de moeilijke periodes toch op de dieren en dat zie je in de praktijk ook gebeuren.

Even een hersenspinsel:

Maar als wij een onder modaal inkomen hadden dan had ik zeker geen 6 paarden, dan misschien 2 waarvan 1 om te rijden en een shetlander en dan zou ik geen lessen nemen maar gewoon recreatief in mijn eigen wei..........maar dan zou ik denk ook geen wei hebben :+ dan maar in het bos, maar als ik geen wei zou hebben dan zou ik ze moeten stallen en dan zijn 2 paarden erg duur dus dan zou het maar 1 worden........als je eigenlijk zo aan het bedenken ben dan is denk ik de conclusie die ik voor mezelf zou trekken geen paard aanschaffen, in mijn situatie dan he?

Daarom vindt ik het heel knap van mensen die het toch allemaal rond kunnen breien zonder dat hun dieren daaronder hoeven te lijden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:06

Het draait er 9 vd 10x op uit dat je je paard of paarden moet wegdoen als je ook nog een gezinnetjes en huishouden hebt.
Omdat je A die kinderen veel aandacht moet geven en er veel geld in moet stoppen
en b een huis en alle bijkomende kosten elke maand is ook geen kattepis.

Het is maar voor weinig mensen weggelegt dat weet ik wel
Je moet dan echt geluk hebben met werk en het redelijke inkomen van je man..

Dus das niet verkeerd gedacht van jou ts ;)

_Wodka_

Re: Hoe is de realiteit? Paard+gezin en onder modaal inkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:14

Ik vind het helaas niet te combineren een paard en een gezin met kleine kinderen. Zowel financieel als qua tijd niet. Het is een van mijn grootste dromen om een paard te hebben en ik ga hem ook zeker waar maken alleen kan niet alles tegelijk. Ik geniet nu van mijn gezinnetje en als de jongste oud genoeg is ga ik een paard kopen. Als dat dan haalbaar is natuurlijk.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:55

Ik heb het ook zo gedaan :j
Mijn paard is gekomen toen onze jongste in groep 7 zat.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 17:58

Toch nog wisselende reacties :)
Ik ben in ieder geval weer aan het nadenken geslagen. Het is in deze economie inderdaad niet vreemd om je baan kwijt te raken, sterker nog merk ik aan de verschillende mensen om mij heen die werkloos zijn dat het de afgelopen maanden moeilijker en moeilijker word om ook maar een gesprek te krijgen.

Dan kun je zeker wel denken ga je dromen na en zie waar je strand maar dat is absoluut niet mijn steil :o

Het is inderdaad moeilijk te zeggen wat je in de toekomst wel of niet gaat doen. Dan ben ik ook nog in het nadeel omdat ik mijn paard alleen aan de slager kwijt zou kunnen.

Ik ben er in ieder geval uit dat ik geen tweede neem en mocht deze wegvallen zeker geen nieuwe.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:28

Wij hebben er ook voor gekozen om onze dromen achterna te gaan, en hebben onlangs helaas ook ervaren hoe het is om financieel ineens gigantische tegenslag te hebben. We hebben beiden een minimaal salaris, een kindje, een hond, helaas nog altijd 2 huizen en 1 paard. Door omstandigheden heb ik nu helaas ook de kosten van mijn moeder's paard erbij; En eerlijk is eerlijk, dat is echt teveel van het goede. En op die momenten moet je gewoon prioriteiten stellen om je hoofd boven water te houden; Ik heb voor het paard gekozen dat mij persoonlijk het meeste toekomstperspectief oplevert, en heb besloten de andere z.s.m. te verkopen. Gelukkig was deze voor een hele goede prijs, dan ook binnen 2 dagen 'verkocht'. Dan is het echt alsof er een gigantische last van je schouders valt.

Persoonlijk denk ik niet dat je dromen moet laten liggen omwille van de angst dan je ze in de toekomst wellicht niet meer betalen kunt. Toen wij onze gezinspony kochten was dat voor ons best een groot (financieel) avontuur, en onze 1e grote aankoop samen. We hebben het er vaak over gehad, maar eigenlijk nooit getwijfeld. Mijn man zei ook; Dit is hetgeen dat jij het liefste wil, ik gun jou die droom om weer te kunnen genieten van de paardensport. Go for it! En mocht er onverhoopt ooit iets zijn, dan werk ik nog wel wat dagen extra per week. Nu we hem op stal hebben staan, genieten we er met het gezin IEDERE dag van. Pony brengt ons zoveel plezier, dat we echt denken dat het zo heeft moeten zijn.

Goedkopere stalling, bezuinigen op setjes, kleding, goedkopere auto rijden er zijn zal van dingen die je kunt doen om weer wat extra geld te creeëeren. Ik zou me daar niet zo druk om maken :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:31

De toekomst is onvoorspelbaar
Het kan goed gaan maar het kan ook wat slechter gaan ...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:41

Dide, ik heb altijd gezegd dat íedereen een paard kan hebben, mits ze hun prioriteiten aanpassen.
Vriendlief en ik verdienen beide boven modaal, maar ik heb ook een tijd alleen gewoond (voor ik mijn vriend kende) en verdiende ook onder modaal en had toen wel 2 paarden, 2 katten, 2 honden, een auto en een huisje. Ja... daar moet je hard voor werken, keihard zelfs.
En iedereen kan zijn baan verliezen, maar er zijn altijd wel manieren om e.e.a. op te vangen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:46

shilady schreef:
De toekomst is onvoorspelbaar
Het kan goed gaan maar het kan ook wat slechter gaan ...

Nou dit mag je stellen

ik pak even mijn eigen post terug:

Ojajoh schreef:
ik ben dus iemand die eerst jarenlang paarden had en nu het huisje boompje beestje erbij is gekomen
we hebben sinds 4 maanden een dochter

het is zwaar, het geld gaat toch sneller de beurs uit dan normaal met een kindje erbij, en ik kan niet meer fulltime werken
en ook het combineren kwa tijd vind ik niet altijd even makkelijk
daarom ben ik ook op zoek naar een bijrijder ,om meer rust te creeeren

paard weg doen wil ik niet, en hoeft gelukkig ook nog niet
maar als alle prijzen weer duurder worden (aangezien ik deze maand al 55 euro meer ben gaan betalen) dan moet ik toch een keuze gaan maken, of een goedkope (waardeloze) stalling (waarbij ik dan s'winters toch niet rijd) of verkopen....

feit is ook dat als mijn man zijn baan verliest wij alle luxe weg moeten doen (paard, auto's ect.)
en als ik straks mijn inkomen zou verliezen dan moet ook het paard wel de deur uit
het gezin gaat gewoon voorop

Heb gisteren de nieuwe situatie op een rijtje gezet (gezien vanaf januari 2012, met de nieuwe premie's en dergelijke)
en zal dus of een betalende bijrijder echt moeten hebben, of het wordt verkopen ;(

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:51

justkid schreef:
Ik vind het wel goed om vooruit te kijken en in te schatten hoe het in de toekomst zou kunnen gaan.

Als je zoals de ts al een paard hebt en die dan niet weg wil doen,
vind ik wat anders dan je nu een paard aanschaffen terwijl je weet dat je in de nabije toekomst nogal wat onzekere factoren tegen komt.

Je paard weer wegdoen is vaak lang zo makkelijk niet, kijk maar eens hoe lang paarden te koop staan.

Ik heb mijn eerste paard pas gekocht na mijn 40 e
Geen tijd, daarna, geen geld, daarna weer geen tijd :roll: en nu past alles goed.
Had ik het eerder gewild; ja :j al sinds ik kon lopen wilde ik al een paard :')
Heb ik achteraf spijt; soms, maar dingen gaan zoals ze gaan en ik geniet er nu dubbel en dwars van.

Toch gaat ze weg als het financieel niet meer gaat, ik wil niet onder de brug slapen :P en mijn vent en kinders ook niet :n
Zoals ik het nu inschat gaat dat voorlopig gelukkig niet gebeuren.

Dit had ik zelf geschreven kunnen hebben alleen kocht ik mijn eerste paard op mijn 36e :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:54

wat vervelend ojajoh... dat is precies waar ik bang voor ben.
angst is dus (helaas) niet ongegrond..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:00

dide schreef:

Iedereen loopt deze risico's...
Wij gaan per januari ook een stuk naar beneden door de nieuwe kabinetsplannen en door mijn gezondheid, maar ja... dan maar wat bewuster omgaan met de uitgaven (hoewel ik me vooral afvraag hoe lang het uitkleden van de burger nog goed gaat hoor).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:08

dide schreef:

nee idd........en zeker niet als je een kinderwens hebt.....

en nu met de nieuwe premie's en dergelijke......
wij kunnen de stalling wel betalen, maar ik wil ook een buffer houden voor DA en dergelijke zaken
en dat valt nu weg en ik ga geen risico nemen met een levend dier
dat zou betekenen dat als hij ziek zou worden dat ik hem dan maar moet laten slachten omdat ik de genezing niet betalen kan
nou dat nooit.......dan maar een andere goede en lieve baas.......zijn welzijn staat voorop in deze

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:17

dat snap ik heel goed :j ik heb zelf ook een buffer en die wil ik ook houden.

Ik wens je veel succes met het vinden van een bijrijder. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:20

Maar is het terecht om altijd maar bang te zijn voor...? Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik ook paniek (en ook daarna, aangezien ik in de WW zat), maar uiteindelijk komt alles wel op z'n pootjes terecht en hebben veel mensen -vooral tijdens een zwangerschap- last van koudwatervrees op financieel vlak. Ik denk dat veel mensen ook te voorzichtig leven en teveel 'wat als...' in gedachten houden. Je kunt altijd nog je paard -tijdelijk- op een plek stallen van 75 euro per maand. Het is inderdaad hoe ver je zelf bereid bent te gaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:26

Quellian schreef:
Je kunt altijd nog je paard -tijdelijk- op een plek stallen van 75 euro per maand. Het is inderdaad hoe ver je zelf bereid bent te gaan.

ben ik met je eens hoor,maar als ik hier in de omgeving kies voor zo een stal dan staat hij dageliks in de prut en zal hij hele winters niet gereden gaan worden.......
dus is dat wel een echt goede oplossing.....het is en blijft wel een luxe hobby...en als ik alleen in de prut en kou sta stront te scheppen is het geen hobby meer maar een verplichting.....

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:29

ik denk zeker dat het terecht is om bang te zijn. Ik denk dat iedereen dit voor zichzelf moet beslissen wat je nog rieel vind en wat niet. Bij mij zou de lat waarschijnlijk lager liggen dan bijvoorbeeld die van jou. En daar is niets mis mee.
Overigens sta ik al niet op een luxe stal, koop ik geen setjes, heb ik geen overbodige dingen in mijn kast, en het geen wat ik moet hebben doe ik grondig research na over wat de beste prijs kwaliteit verhouding heeft.
Dus meer beknibbelen op het paard zal een tientje in de maand werk zijn. Zet dus geen zoden aan de dijk.

overigens doe ik dat met alles, omdat ik het zonde vind ergens te veel geld aan uit te geven. En ik er absoluut op kick zo veel mogelijk uit te sparen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:36

Bij mij zal het ook niet direct zoden aan de dijk zetten, maar er zijn genoeg paarden die bv op ijzers staan, die PAVO gevoerd krijgen en inderdaad maandelijks (al dan niet wekelijks) een nieuw setje krijgen. Dat zijn dingen waar heel gemakkelijk op bezuinigd kan worden.
Ook zijn er goedkopere stallingen te vinden wat wel naar jouw smaak is, maar waar je bv iets in moet leveren op bv bodemkwaliteit van de bak, ja... so be it denk ik dan op mijn beurt :)
Ik weet het niet, maar dit is mijn ervaring geweest toen ik jaaaaren geleden in de WW terecht kwam (en alleen woonde) en dus alles moest zien te rooien van 700 euro in de maand en ja.. das krap met 2 paarden. Nooit is in me opgekomen om mijn paarden de deur te wijzen. Wel is mijn pony naar een goedkopere stal gegaan, is mijn paard de opfok in gegaan, is mijn pony van de ijzers gegaan en is hij van PAVO naar eigen merk brok van de fouragehandel gegaan. En dit scheelde me enorm veel geld in de maand en hierdoor heb ik ze nog steeds :) Soms zijn er gewoon moeilijkere tijden in het leven, in alles en daarin is het voor een ieder om te kijken hoe ver ze bereid zijn te gaan. Ik ben 15 uur extra gaan werken (toen ik inmiddels weer fulltime werkte) toentertijd om mijn paarden te kunnen houden en dat had ik er met alle liefde van de wereld voor over. Ik vertrouwde erop dat er betere tijden zouden komen :)
Je moet niet bang zijn om te leven... maar dit is inderdaad persoonlijk.

Ik ben ook van de koopjes hoor en kijken wat ik waarop kan bezuinigen en ik denk dat daardoor ook een hoop geld bespaard wordt (hoewel ik afgelopen vrijdag nog een dierenartsrekening kreeg waarvan ik steil achterover viel). Ik heb geen dure smaak, hoef geen merkkleding, hoef geen merk setjes voor mijn paarden, hoef geen Rambo dekens voor mijn paarden, hoef geen Catsan kattenbakgrit in de kattenbak, hoef geen Campina melk (wel Calve pindakaas en Coca Cola :+ ), dus ik denk ook dat het een manier van leven is.
In het verleden deed ik het alleen, dus moest ik ook bepaalde keuzes maken.

Dus om antwoord te geven op je vraag in de titel: het is persoonlijk, het is bij iedereen anders.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:56

deels klopt jullie visie ook hoor, alleen past die niet bij mij
ik heb hier geen ijzers, geen setjes, niks van dat luxe....puur basic
alleen een stal met een wat luxere faciliteit die voor hier in de omgeving, voor die faciliteiten, spotgoedkoop is, omdat ik van mijzelf weet, dat als er een slechte bak is, en hele slechte winters, dat ik dan ga met tegenzin en niks zal doen met mijn paard (en waar betaal je dan eigenlijk geld voor)
het is een combinatie van factoren, kind, werk,tijd, geld
bij deze stal kan ik ook 3 dagen overslaan omdat hij buiten gezet wordt en wordt gevoerd
op een andere stal heb ik deze luxe niet, maar heb zelf kwa tijd de mogelijkheid niet om dit 7 dagen per week te doen en ik heb al maandelang advertentie's voor verzorgsters/bijrijders, maar dat is werkelijk waar een hel om te vinden

ik ben wel van mening dat het een hobby moet blijven en niet alleen een verplichting, maargoed dat is mijn persoonlijke visie, ik snap mensen die door alle zwarte gaten gaan om het te breien ook heel goed
heb ik vroeger ook altijd gedaan :j

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:02

Kuggur schreef:
Paarden houden in Nederland is pure luxe. Kun je je het niet (meer) veroorloven dan houd je geen paarden. Simpel.

Ben ik het helemaal mee eens, of je nu een droom hebt of niet, je moet ook realitisch blijven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:05

Dat is ook zo Ojajoh, het moet wel hobby blijven :)
Tijdens mijn zwangerschap vond ik het een last en heb ik serieus overwogen om beide eruit te schoppen, maar ik besefte me ook dat ik onder invloed was van het zwangerschapshormoon en dus geen beslissingen moest nemen, want daar zou ik spijt van krijgen.
Als een van ons zonder werk komt te zitten dan wordt het ook een ander verhaal. Rijden deed ik eigenlijk niet, maar door ziekte mag ik niet meer in aanraking komen met hooi en stro, dus is alleen het rijden nog over wat ik mag doen :+ Ik had een bijrijdster voor de tijd, maar die kan helaas niet mee betalen en de paarden staan nu in volpension, dus ik ben er zelf 3 dagen per week. Ze staan overigens wel 50km vanaf mijn huis, omdat hier volpension niet te betalen is en ik het eigenlijk geen optie vond om ze 24/7 op het land te zetten (vind het sneu als ze in de blubber moeten staan, wil gewoon dat ze -zeker met regen en kou- gewoon lekker in hun stal kunnen). Ik heb toen wel gedacht om mijn paard te verkopen (omdat de arts aangaf dat ik nooit meer met paarden in aanraking mocht komen), maar mijn hart brak als ik dacht aan hoe gek die 2 op elkaar zijn en ja... dan ga je daar toch weer omheen breien.
Het is allemaal ingewikkeld denk ik :D

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:06

Wij hebben een jaar geleden een huisje gekocht waar de paarden achter het huis konden staan.
En nee dat is geen kast van een huis en een zware opknapper.
Met opknappen hebben we zo veel mogelijk zelf gedaan. De reden dat we dit huis kochten was het idee: als stalling je al gauw 300 euro per maand kost, kan dat beter in een net iets hogere hypotheek zitten.
Helaas krijgt je op het moment weer moeilijk een hypotheek.

Ook is de kinderwens even op de plank gezet. Sommige mensen zullen het wel verkeerd op vatten en nee het is niet met elkaar te vergelijken... maar net zoals je bewust aan paarden moet beginnen, vind ik dat van kinderen ook. En ivm de huidige tijd hebben mijn man en ik besloten daar voorlopig niet voor te gaan.
Je betaald toch steeds meer en ze pakken je ook steeds meer af.
Je kan nu niet meer zo makkelijk en, en, en hebben.

Paard verkopen is nu ook niet zo simpel, zo makkelijk raak je ze nu niet kwijt en vaak ook niet voor de prijs die je er voor had willen hebben.

Helaas hoor je inderdaad toch steeds meer de verhalen dat mensen aan het worstelen zijn om rond te komen. Mijn ouders hadden het 35 jaar fantastisch goed voor elkaar en nu in een jaar tijd (moeder is van verzekeringswerk naar schoonmaakwerk gegaan en vader werkt bij TNT, dat zegt al genoeg) is er ook bij hun sprake van om het paard weg te moeten doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:08

kimberley82 schreef:
Je betaald toch steeds meer en ze pakken je ook steeds meer af.
Je kan nu niet meer zo makkelijk en, en, en hebben.

Dit is bij ons ook één van de redenen om geen 2e kind te krijgen, je moet er zóveel voor opgeven. Ik zeg altijd dat ik nu het beste heb van alle werelden. Een kind kost een hoop, paarden kosten een hoop en daar moet je een weg in zien te vinden. De ene besluit kinderen krijgen uit te stellen, de ander besluit de paarden weg te doen en weer een ander zoekt een betalende bijrijder of een goedkopere stalling. Dit is allemaal aan de mensen zelf :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:27

kimberley dat kom ik idd ook erg vaak tegen! mensen die onder hun opleidings niveau moeten gaan werken en daarbij stukken minder gaan verdienen. de banenmarkt is er de afgelooen maanden alleen maar slechter op geworden..

En over paarden aan huis en een opknap huisje. Het is een absolute droom van mij maar in deze omgeving is dat pas betaalbaar als je 3 ton aan hypotheek kan krijgen.