verhaal achter UGG's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:28

Biancaa schreef:
Nou hier het filmpje waar het om draait, een beetje wazig beeld maar dus wel echt:
http://www.youtube.com/watch?v=mJEQToveb_s

Ik zou toch maar geen uggs kopen (oja is niet voor de zwakke maag dit)

En hoe weet jij dat van deze schapen UGGs gemaakt worden dan :) ?

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 23:29

Klopt, het staat er inderdaad ook een beetje overdreven denk ik. Ik doelde meer op mulesing. En voor de Ugg's worden volgens mij merino schapen gebruikt, die zijn alleen voor het bont dacht ik, niet voor het vlees.

Biancaa

Re: verhaal achter UGG's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:39

ehh bij de uggs staan geen namen dus je weet sowieso nooit welk schaap is gebruikt. Ze zeggen dat er merino schapen worden gebruikt, maar ook dat staat nergens en niemand is er bij als ze gemaakt worden.

Dus het is altijd gokken wat de fabrikant zegt, ik zeg alleen dat dit het filmpje is waar het toen om draaide en werd gezegd dat dit soort schapen gebruikt werden voor uggs of dat het in ieder geval op zo'n zelfe manier gaat (inderdaad om de maden ofzo).

Wat ieder ermee wil doen moet hij weten, ik vind het alleen een goede reden om geen uggs te kopen. Zo'n filmje is er niet voor niks en de geruchten doen ook niet zomaar de ronde. waar rook is, is meestal ook vuur...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:27

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:33

Bah wat ben ik blij dat ik geen uggs heb gekocht!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:50

Gut, en dan denk je dat je goed bezig bent met je kleding, want "wol wordt toch alleen maar geschoren"... nou wil ik niet dood in uggs gevonden worden, maar het gaat in de link ook om andere wolproducten in je kledingkast.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:53

Dit is het juiste verhaal:

Citaat:
Iedereen heeft er wel eens van gehoord : Uggs. Het zijn laarzen van schapenleer en schapenvacht en vinden hun herkomst in ‘the land down under’; Australië. Wat is nu het probleem? Wanneer een bromvlieg eieren op het achterwerk van een schaap legt, ontluiken daar maden die het weefsel van het schaap opeten, onstekingen veroorzaken en daaraan kunnen de schapen doodgaan.

“in een poging deze ‘flystrike’ tegen te gaan, is in 1930 ‘mulesing’ geïntroduceerd. De huid van de billen van de schapen worden zonder verdoving afgesneden van ongeveer 20 miljoen schapen per jaar.”

In 2008 heeft de NSW Farmers Association opgeroepen tot een onmiddelijk verbod op mulesing omdat er al 60 Europese detailhandelaren een boycot hebben uitgesproken op wol van schapen die op deze manier worden mishandeld. Nu in 2010, is er nog steeds weinig in de situatie veranderd. Er zijn boeren die over zijn gegaan naar het fokken van een ander soort schaap die niet interessant is voor de bromvlieg en waarbij mulesing dan niet meer nodig blijkt te zijn. De meeste boeren voelen daar niets voor en gaan gewoon door met mulesing. Vele dierenwelzijnsorganisaties in Australië zijn dan ook druk bezig met actievoeren tegen deze praktijken.

Er wordt dus van onverdoofde schapen een stuk huid van hun achterwerk gesneden zodat de vliegen er geen eieren kunnen leggen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:04

Ik heb 6 paar uggs en ben er ontzettend blij mee! Zijn zo warm voor de winter en je kan er gewoon mee in een dik pak sneeuw lopen...
Heb er nooit over nagedacht waar de wol vandaan komt want dacht altijd dat dit gewoon geschoren is!
Zou het wel echt heel erg vinden als dit dus gaat zoals op het filmpje te zien is :n
Kan het me ook eigenlijk niet voorstellen want er lopen zoveel mensen mee en er is verder nog nooit hierover bericht na buiten gebracht door bijd dierenactivisten etc terwijl uggs toch altijd erg populair en in het nieuws zijn!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:07

Ik had ergens gezien dat de schapen wat gebruikt worden voor de UGG's in Australie gevild worden rondom de billen en onderbuik, dit om de te ruime vellen (zo zijn ze helaas gefokt) weg te halen om insecten en maden te voorkomen en dat er staarten zo afgeknipt worden en gecastreerd en dat alles zonder verdoving en op hele brute manier.

Bij de slacht worden ze niet levend gevild volgens mij, dat doen ze met de wasbeerhonden in Rusland en Siberie.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:13

Pff ziek, ik zou dat filmpje maar niet kijken. Voor mij geen merino wol uit Aussie meer....Ook niet voor t paard, snap nog steeds niet dat mensen zo met dieren om kunnen gaan, lijkt er toch niet op! Walgelijk...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:35

cinn87 schreef:
Ik heb 6 paar uggs en ben er ontzettend blij mee! Zijn zo warm voor de winter en je kan er gewoon mee in een dik pak sneeuw lopen...
Heb er nooit over nagedacht waar de wol vandaan komt want dacht altijd dat dit gewoon geschoren is!
Zou het wel echt heel erg vinden als dit dus gaat zoals op het filmpje te zien is :n
Kan het me ook eigenlijk niet voorstellen want er lopen zoveel mensen mee en er is verder nog nooit hierover bericht na buiten gebracht door bijd dierenactivisten etc terwijl uggs toch altijd erg populair en in het nieuws zijn!

Mwoah deze gruwelheden worden al jaren naar buiten gebracht. Maar de meeste mensen negeren ze gewoon heel hard...want ze lopen zo lekker en zijn zo lekker warm.

Als je ergens erg fan van bent, dan ga je niet op zoek naar het leed erachter. typisch mens.

Ach of je nou vlees eet van dieren die enorm geleden hebben, of jassen draagt van dons(ganzen worden levens geplukt, wonden worden met naald en draad gedicht door de mensen die ze plukken) dekbedden van dons enz enz enz.
Uggs passen ook prima in het rijtje egoisme van de mens ;)

Voordat mensen in de verdediging gaan: geldt natuurlijk niet voor de vegetariërs, en de biologisch eters. Maar wel voor de overige vleeseters/donsdragers enz enz....gewoon kopen die sloffen. Kan het wat schelen?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:38

RoosIris schreef:
cinn87 schreef:

Mwoah deze gruwelheden worden al jaren naar buiten gebracht. Maar de meeste mensen negeren ze gewoon heel hard...want ze lopen zo lekker en zijn zo lekker warm.

Als je ergens erg fan van bent, dan ga je niet op zoek naar het leed erachter. typisch mens.

Ach of je nou vlees eet van dieren die enorm geleden hebben, of jassen draagt van dons(ganzen worden levens geplukt, wonden worden met naald en draad gedicht door de mensen die ze plukken) dekbedden van dons enz enz enz.
Uggs passen ook prima in het rijtje egoisme van de mens ;)
Voordat mensen in de verdediging gaan: geldt natuurlijk niet voor de vegetariërs, en de biologisch eters. Maar wel voor de overige vleeseters/donsdragers enz enz....gewoon kopen die sloffen. Kan het wat schelen?

Bedankt :D maar ben toch blij met me laarzen!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:39

Goed zo :) veel plezier ermee!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:40

cinn87 schreef:

Maar doet het je dan niets?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:42

Geen bloed aan mijn laarzen! Koop wel die nepperds van de scapino, zijn ook warm vorig jaar ook gehad. Is geschoren of kunstbont. Dan maar elk jaar nieuwe kopen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:42

Iris82 schreef:
cinn87 schreef:

Maar doet het je dan niets?

Waarschijnlijk niet. Anders koop je ze niet :D

Zoals ik zei: dat is het egoisme van de (bio industrie) mens.....kan het schelen dat die beesten lijden! Als ik het maar goed heb!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:50

Volgens mij staat er duidelijk in mijn bericht die ik al eerste plaatste dat ik het wel erg vind als het op zo manier gaat. Dus RoosIris, volgens mij weet ikzelf wel hoe ik het beste in elkaar zit, bedankt!

@ Iris82: Tuurlijk doet het me wel wat! Ben echt een dierenvriend en daarom had ik ook gereageerd met dat ik dit dus nog nooit gehoord had!
Heb die laarzen nu toch al en dan doe ik ze ook niet meer weg aangezien ze best prijzig zijn!
Mocht ik dit al te horen gekregen hebben voordat ik ze kocht dan was ik ook wel gaan twijfelen!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:52

@RoosIris: Mijn paard en hond hebben het nog beter als mij en komen voor mij op de eerste plek. Dus jou aatste reactie klopt al helemaal van geen kant. Tenminste, dat gaat niet op voor mij!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:53

Ow ik snap het wel. Ik heb ook een donzen dekbed en ik had me tot een paar maanden terug dus serieus nooit bezig gehouden met hoe dat dons dan in mijn dekbed kwam. Ik ging er vanuit dat die dieren voor consumptie gedood werden oid. Maar nu ik weet dat ze levend geplukt worden. := Ik houd nog steeds van mijn dekbed!! Maar het weerhoudt me om er nog een te kopen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:56

@Iris82: idd, nu zal ik ze dus ook niet meer kopen! Klopt precies wat je zegt, dat heb ik nu ook met me uggs!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:01

ach ja, beetje nadenken is ook lastig.

Kolere dure sloffen met BONT voering......tja de dag dat bont diervriendelijk gewonnen wordt moet nog uitbreken.

1+1 optellen is natuurlijk vreselijk lastig.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:05

RoosIris schreef:
ach ja, beetje nadenken is ook lastig.

Kolere dure sloffen met BONT voering......tja de dag dat bont diervriendelijk gewonnen wordt moet nog uitbreken.

Waarom moet je zo domme reactie plaatsen?
Vind je jezelf soms zo slim ofzo!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:12

schijnbaar ben ik wel slim. Ik kan nog wel bedenken dat zulke dure laarzen met echt bont niet diervriendelijk gemaakt zijn.

Als ik het niet vertrouw zoek ik het uit, wordt er erg vaag over gedaan. dan laat ik ze lekker staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:13

Misschien even een domme vraag.. Maar waarom muleshing?
Dan komen de vliegen toch juist op de wonden af?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:17

Maar ze leggen geen eitjes denk ik.

RoosIris schreef:

Geldt dus ook voor mij met mn dekbed. Sommige dingen zijn niet zo vanzelfsprekend als ze lijken.