verkoop via marktplaats; verzenden risico van verkoper?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:45

Brainless

Re: verkoop via marktplaats; verzenden risico van verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:47

Pas bij levering is het artikel van de koper, voor aflevering (dus ook tijdens het verzenden) is het artikel nog (het risico) van de verkoper.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:48

Zie link

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:58

Maar dat is 1 uitleg.
Als ik wat opstuur naar een bedrijf (bv belangrijke papieren) en het komt niet aan... betekend niet dat ik alsnog onder een verplichting uit kan komen, "want ik had het verstuurd" dus jullie pakkie-an.

Daarnaast kan de koper een pakket niet verzekeren of regelen als iets niet aan komt, dit gebeurt nl allemaal in naam van de verkoper.
Daarom bestaat er ook zoiets van aangetekend verzenden zodat de verzender weet of iets is aangekomen of niet... dan pas vervalt zijn verplichtingen.

Ik heb 1x iets kapot ontvangen (van een particulier) en het kwam er toen wel op aan dat de verzender eerst moest kunnen bewijzen of het heel was bij verzending en dat het goed verpakt was.
Ook 1x iets niet ontvangen (wat verzekerd verzonden was) en dan gaat het geld ook naar de verzender.
Het zou dan raar zijn dat ik en iets niet krijg (wat ik wel betaald heb) en dat de verzender ook de uitkering van het kwijtraken krijgt....

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:01

Het risico van verzending ligt inderdaad bij de verkoper, omdat jij (volgens de overeenkomst die is gesloten) je hebt verplicht te leveren. Om die reden is het goed om er altijd voor te kiezen aangetekend te versturen. Mocht de koper dit niet willen, omdat deze kosten hoger zijn en je deze bijvoorbeeld in rekening brengt, dan ligt het risico vanaf dat moment bij de koper. Dus als de koper bepaalt hoe wordt verstuurd, dan ligt het risico wel bij hem of haar en anders helaas bij de verkoper. Heb je het gebracht bij het postkantoor? want dan kan het afschriftje met het adres er op en de datum nog wel helpen om een koper (die niet te goeder trouw is) te doen veranderen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:39

Ik ben het met je eens Brainless, ik moet ook zeggen dat het feit dat er gepresteerd zou moeten worden op de plaats waar de overeenkomst tot stand is gekomen mij onbekend is.

Wat ik heb kunnen vinden in de wet:
art. 7:9 BW: de verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren. Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de verkoper.
art. 7:10 lid 1 BW: de zaak is voor het risico van de koper vanaf het moment van aflevering, zelfs al is het een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.
art. 7:12 lid 1 BW: Kosten van aflevering komen ten laste van de verkoper. Deze bepalingen zijn echter niet dwingend (art. 7:6 lid 2 BW).

Komt er dus op neer dat het i.m.o. dus ook voor risico van de verkoper is, een jurist zal er echter meer verstand van hebben dan ik als student, lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:47

bosefoso schreef:
Nee, dat is een ongeschreven regel...

dat heb ik geprobeerd. zij vind echter echt dat ik moet betalen. zij geeft aan; wie weet heb je het niet eens verstuurd. waarop mijn reactie is; wie zegt dat jij het echt niet binnen heb gekregen?

_/-\o_ _/-\o_ :j

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:57

Daarom ook altijd de bonnetjes bewaren!

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:32

Daarom zet ik altijd bij mijn advertentie's / in de mail dat verzending risico is van de koper.
Niet omdat ik onbetrouwbaar ben maar om dit te voorkomen.

Het is natuurlijk erg vervelend voor de koper als het niet aankomt, maar nog veel vervelender voor de verkoper want dan krijg je juist een ''slechte'' naam terwijl je alles netjes op de post doet :)

Vervelend voor je dat het dit zo is gelopen , maar misschien wel handig om er voortaan op te letten en dit gewoon in je advertentie te zetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:43

lnda_ schreef:
Daarom zet ik altijd bij mijn advertentie's / in de mail dat verzending risico is van de koper.

Het is natuurlijk erg vervelend voor de koper als het niet aankomt, maar nog veel vervelender voor de verkoper want dan krijg je juist een ''slechte'' naam terwijl je alles netjes op de post doet :)

Vervelend voor je dat het dit zo is gelopen , maar misschien wel handig om er voortaan op te letten en dit gewoon in je advertentie te zetten.

Je kan nooit onder je wettelijke verplichtingen uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:43

Heb dit inmiddels twee keer gehad,tweede keer officiele klachtenbrief ingevuld voor de post, maar pakket niet gevonden, 1e koper vroeg na twee weken waar haar pakje bleef en werd erg agressief. Ze zou wel even met een knokploeg haar geld komen halen. Helaas was ze zo dom om haar hyves niet af te schermen en had ze foto's van een feest erop gezet met een mooie, zwarte jurk aan. Die ik dus een week ervoor op de post had gedaan. Beetje dom. Bij het tweede pakketje hebben zowel koper als ik ons best gedaan om het pakket te achterhalen en hebben we uiteindelijk de kosten gedeeld. Nu zet ik onder alle advertenties dat onverzekerd verzenden voor eigen risico is en geef dit ook aan in het contact en maak een printscreen van de advertentie voor ik hem verwijder. :list:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:47

@Bigone
Ok, dan verzeker jij het pakketje.. en koper betaald je en jij doet het pakketje op de post.
Dan komt het pakketje niet aan... en jij krijgt de vergoeding van de verzekering.

Dan is de koper zijn geld kwijt en geen pakje en jij hebt dubbel geld.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:47

lnda_ schreef:

Inda_ dat wil niet altijd iets zeggen. Sommige bepalingen van de wet, zoals die uit art. 7:10 BW zijn dwingrechtelijk van aard. Dat wil zeggen dat je niet van dit artikel kunt afwijken. Dat betekent in de praktijk dat dat wat jij in je advertentie zet en waar de koper mee akkoord is gegaan, helemaal niet geldig is omdat het in strijd is met de wet.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:49

Brainless schreef:
@Bigone
Ok, dan verzeker jij het pakketje.. en koper betaald je en jij doet het pakketje op de post.
Dan komt het pakketje niet aan... en jij krijgt de vergoeding van de verzekering.

Dan is de koper zijn geld kwijt en geen pakje en jij hebt dubbel geld.

Dan ben jij nog steeds verplicht om aan jouw deel van de overeenkomst te voldoen. Wanneer je dit artikel niet meer kunt verzenden kan de koper de overeenkomst ontbinden en heeft dan recht op teruggave van zijn geld.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:51

M3lisss schreef:
lnda_ schreef:

Inda_ dat wil niet altijd iets zeggen. Sommige bepalingen van de wet, zoals die uit art. 7:10 BW zijn dwingrechtelijk van aard. Dat wil zeggen dat je niet van dit artikel kunt afwijken. Dat betekent in de praktijk dat dat wat jij in je advertentie zet en waar de koper mee akkoord is gegaan, helemaal niet geldig is omdat het in strijd is met de wet.

Zijn natuurlijk altijd dingen die wat ingewikkelder liggen.
Maar als jij in de mail aangeeft dat je verzekerd wilt verzenden, en als de koper dat niet wilt, dat jij niet ''verantwoordelijk'' bent voor eventuele vermissingen verkom je al wel een hele hoop.

Ik zou persoonlijk als ik iets koop en het is ''vermist'' geen zaak aanspannen als dit van te voren besproken is.

Zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar dat terzijde

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:54

Zou ik ook niet doen inderdaad, maar dat is nu niet het vraagstuk.

Als je dit soort situaties wil voorkomen, kun je aangeven dat je alleen verzekerd wilt verzenden. Of een koper daar niet voor wil betalen is niet van belang, omdat jij voor de wet de kosten van de aflevering draagt.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:35

Volgens de wet draag je niet perse de kosten van levering. Wel de verplichting te leveren.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:53

Je draagt volgens artikel 7:12 van het BW de kosten van het afleveren. Er mag echter van deze regel worden afgeweken.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:00

Precies in beginsel, maar niet perse. Daarnaast kan er zelfs van dwingend recht worden afgeweken via bv een vaststellingsovereenkomst. Maar goed hier heeft TS niks aan, maar maakt het recht wel boeiend. :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 01:45

Ik vind dat ook altijd lastig. Zeker met briefpost.
Daarom verzend ik het liefst met pakketpost of aangetekend.
Andere dingen zeg ik bij dat het risico voor de koper is, dan kunnen ze alsnog kiezen of ze er pakketpost oid van maken.

Wat had je verstuurd? Wat was/is de waarde?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:09

Barron: Maar dat heeft de TS in dit geval voor zover het vanaf haar kant kon, gedaan. Het is ergens bij TNT (of welk ander verzendbedrijf ook) misgegaan..

Ik heb dit ook een keer gehad, had via bokt iets verkocht. Koper wilde het graag per brievenbuspost, prima, zo gezegd zo gedaan. Na 2 weken kreeg ik bericht dat het nog niet aangekomen was. Terwijl ik het zeker wel in de brievenbus had gedaan. Samen met de koper zijn we tot het volgende gekomen: klachtenbrief ingevuld bij TNT en wachten tot daar antwoord vandaan kwam. Uiteraard konden ze niets vinden in het sorteercentrum (vroeg me serieus af of ze ooit zullen toegeven dat er wel iets gevonden is, mocht het daar fout zijn gegaan). Toen hadden we samen de afspraak gemaakt dat ik de helft van het geld zou terugstorten. Ondertussen waren we wel bijna een maand verder, dus we zaten allebei al 2 weken met een naar gevoel. De middag dat ik het geld wilde overmaken, kreeg ik een berichtje dat het was aangekomen. Ik had de letters van de postcode omgedraaid! Eind goed, al goed gelukkig.

Heb er wel van geleerd, sindsdien verzend ik niet meer via brievenbuspost, behalve aangetekend.

Hoelang geleden is het verzonden? Misschien is er zo'n klein foutje (maar met behoorlijke gevolgen) ingeslopen en wil de koper het ook nog even een weekje de tijd geven? Het hele bedrag zou ik overigens ook nooit terugstorten hoor :n.