help schoonouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 14:16

Medra schreef:
Eerst en vooral zou ik eens goed praten met je schoonouders. Ken dat gevoel maar ik denk niet dat die mens het slecht voor zal hebben met jullie en jou; Het is idd wel zo wat dat gedaan is en je er sneller in zou kunnen. Mijn schoonvader woond naast de deur. En ik zou soms ook vloeken en tieren dat hij ons moet gerust laten. Maar dan achteraf bezien is het helemaal niet slecht van bedoeling. Veel sterkte komt wel inorde

Oh help, naast de deur dan nog }> Bij ons 25 km, maar dat is nog een reden om iedere dag langs te komen. Ik wou soms dat ik een huis op Timboektoe had gekocht :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:34

Oh ik hadt deze tekst zelf kunnen schrijven. :(:) Woon naast m'n schoonouders en hebben ook verbouwd en hier is dit al 10 jaar zo. kan ze ook wel weg kijken, altijd dat gebemoei overal mee. Hij staat nu te slijpen in de gezamelijke schuur en dat geluid gaat door het hele huis, en hij vertelt me net doodleuk dat m'n hond die ik train en hier 4 uur per week is teveel jankt en hij er gek van wordt. :+

(Lees deze hond en de mijne zijn bijde nog heel jong en spelen af en toe even luidruchtig. )

Ik heb het geluk dat mijn man gelukkig sinds een aantal jaren achtermij staat en het een aantal keren behoorlijk geknald heeft.

Zolang jou vriend overal ja en amen op zegt zal het zeer zeker niet veranderen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:42

Ankie2011 schreef:
Het feit dat jouw vriend voor zijn ouders kiest en niet voor jou is al fout.

idd ben ik het mee eens.
wij gaan ons koophuis helemaal zelf verbouwen we willen ook gen hulp van andere om deze reden we kunnen het samen makkelijk af.
en aangezien er heel wat verbouwd moet worden zijn we ook nog wel ff bezig :P
maar ik had gewoon tegen je vriend gezegt van waarom kies je altijd hun kant.

ditword zo ook niet beter voor jou.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:14

Ik kan me wel voorstellen hoe het voelt, niet fijn idd ;)

Wat ik me als eerste afvraag trouwens, wat voor een ongelooflijk groot bouwproject is jullie huis als je schoonouders al anderhalf jaar lang onafgebroken mee moeten helpen met klussen :wow:

Bekijk het sowieso eens van de andere kant, je schoonouders en ook je schoonvader zien jullie gewoon graag in een fijn huis zitten. En hebben daar zelf ook veel voorover gezien hun inzet. :) Ze willen het beste voor jullie, probeer dat toch ook echt te waarderen (ondanks die irritaties).

En dat gesprek. Zoiets is niet leuk, maar daar kun je in mijn ogen niet onderuit. Jij hebt van het weekend A gezegd en je frustraties geuit, dan moet je ook B zeggen. Ik vind wel dat je je schoonouders gelegenheid moet geven om te reageren. Ze steken al 1,5 jaar tidj en moeite in jullie huis en die kun je niet zomaar afpoeieren, het is echt heel vriendelijk dat ze zoveel helpen en het is jullie al die tijd ook erg goed uitgekomen met zo´n groot project ;)

Met een gesprek kun jij nog een keer (maar nu beter voorbereid) uitleggen wat jij bedoelt. En ik denk zelfs dat je met een positieve benadering je punt duidelijk kunt maken :j Leg gewoon uit dat je je bezwaard voelt, dat je/ jullie het ongelooflijk waarderen zoveel als ze gedaan hebben maar dat je vindt dat je dat nu niet langer meer wilt vragen. Dat je je daar niet goed bij voelt, dat je ze gunt om hun vrije tijd weer aan eigen dingen te besteden. En volgende keer als ze toch weer ongevraagd voor hulp komen zeg je dan ´Geen sprake van, jullie hebben al genoeg voor ons gedaan. Tijd voro jullie zelf!´ ;)

Urbanus

Re: help schoonouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:09

Heb je al eens vaker topics geopend over deze ouders?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:19

MarcoBorsato schreef:

misschien bedoel je de gebruiker A_part o.i.d..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:39

Stiekem zou ik het handig vinden dat alles voor mij wordt gedaan O:)
Maar even zonder gekheid, ik herken het ook wel, mijn schoonmoeder wilde per se mee verhuizen en inrichten en dan moet vriendlief per se mee naar de ikea terwijl ik iets leuks heb gepland.. terwijl ik liever op mijn tempo en mijn stijl wil verhuizen/inrichten. maar aan de andere kant begreep ik ergens dat ze zo involved zilde zijn, tis ook haar enige zoon en zelf heeft ze grof gezegd niet echt een leven (niet rot bedoeld)
Ik wens je sterkte toe en ik zou mijn poot stijfhouden. even enkele weken geen hulp meer, daarna zie je wel weer. of bijvoorbeeld vaste dagen inplannen en echt een vast schema opstellen. dan komt je schoonvader ook niet ongewenst binnen. succes

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 12:35

MarcoBorsato schreef:

neen, dit is de eerste keer hoor :-)

Vanavond ga ik er dus langs. Ben benieuwd.
Reden waarom ik geen zin heb om te gaan is niet zozeer omdat ik het niet wil oplossen, maar wel omdat 'ik moet' langsgaan van hen.
Ik laat morgen wel iets weten hoe het verlopen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:54

Succes, rustig aan he :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:34

Citaat:
Reden waarom ik geen zin heb om te gaan is niet zozeer omdat ik het niet wil oplossen, maar wel omdat 'ik moet' langsgaan van hen.
Ik laat morgen wel iets weten hoe het verlopen is.

Nou, ik begrijp best dat zij vinden dat jij naar hun toe moet komen om dit uit te spreken. Die mensen zijn zich al anderhalf jaar voor je aan het uitsloven en krijgen vervolgens de wind van voren. Denk niet dat ze snappen waar dit vandaan komt.

Ik begrijp best dat je je na anderhalf jaar gaat irriteren aan je schoonvader, hoor. Wij hebben twee jaar aan ons huis verbouwd en mijn schoonvader heeft ook erg veel voor ons gedaan. Deze man heeft meer verstand van bouwen dan ik (hij heeft jaren een aannemersbedrijf gehad) en als hij vond dat ik de dingen in een verkeerde volgorde deed, vroeg ik hem gewoon waarom. Sommige dingen kunnen nou eenmaal niet zoals je dat zelf wil, omdat het technisch gewoon niet haalbaar is. Misschien legt je schoonvader dat niet goed uit, die van mij is ook soms nogal bot in zijn commentaar, maar als hij zegt dat zijn manier beter is, kan je ook proberen om eens te vragen waarom en daar over nadenken. Hij kan zomaar eens gelijk hebben..

Zoals het op mij over komt doen deze mensen hun stinkende best om er voor te zorgen dat hun zoon en schoondochter straks in een fijn huis wonen en jij komt een beetje ondankbaar op mij over. Als je alles op jouw manier wil, doe het zelf of geef een ton extra uit aan een professioneel bouwbedrijf. Al zal je zien dat je dan ook je bouwplannen tussentijds regelmatig zal moeten aanpassen.

Ga praten, leg uit dat je je niet serieus genomen voelt en dat je het idee hebt dat je schoonvader bepaald hoe jullie huis er uit komt te zien. Vertel ze wat jullie zelf voor ogen hebben en vraag of hij denkt dat dit haalbaar is. Toon wel je dankbaarheid voor alle hulp! Ik denk dat je ze ontzettend hebt gekwetst...
En weet je, over een tijdje zit jij in je mooie huisje en ondertussen kan je er niet van genieten omdat datzelfde huis de oorzaak is van een familieruzie, dat wil je toch ook niet? Zet je trots aan de kant en bied je excuses aan, het verbouwen is een keertje klaar en dan wil je wel nog je familie recht in de ogen kunnen aankijken, toch?
En je vriend moet er waarschijnlijk nog erg aan wennen dat hij nu z'n eigen boontjes moet doppen. Als hij zo lang van zijn ouders afhankelijk is geweest, veranderd dat niet van de ene op de andere dag. Geef hem de tijd om zich los te maken en wordt niet boos, leg hem gewoon rustig uit wat jouw gevoel over bepaalde zaken is.

Sterkte!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:00

MoonChloe schreef:
MarcoBorsato schreef:

misschien bedoel je de gebruiker A_part o.i.d..

Jemig wat een boel schoonouderdrama op bokt zeg :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:52

Zo herkenbaar. Mijn ex (30+) was ook zo vreselijk afhankelijk van mammie. Zij kwam altijd over de vloer om het huishouden, het bed, de was etc te doen. Als ik uit mijn werk kwam vond ik mijn ondergoed gewassen en opgevouwen terug en als ik 's ochtends half naakt uit de douche kwam, stond zij in de woonkamer.
Ik heb mijn ex op gegeven moment gezegd dat hij een week kreeg om haar te vertellen dat ze absoluut niet langer welkom was en anders zou ik het zelf doen (en mijn irritaties waren zo opgelopen dat ik dat niet netjes had kunnen doen....). Ook had ik haar al langer geboycot, ik ging niet meer mee naar hun toe, wenste ze niet meer te zien.
Uiteindelijk heb ik de relatie verbroken, niet met dit als hoofdreden, maar het heeft zeker mee geteld. Ik had hier nooit, nooit mee kunnen leven.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:12

Ankie2011 schreef:

Waarom is het fout om voor de verwekkers van jou leven te kiezen? Voor de personen die jou hebben opgevoed?
De vriend zal altijd loyaal blijven aan zijn ouders. Vandaar dat hij waarschijnlijk boos is op de TS.

Het is een lastige situatie TS. Ik zou het even laten rusten en dan toch gaan praten met de ouders van je vriend. Vertel je rustig wat je dwars zit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:35

annepaardoes schreef:
Ankie2011 schreef:

Waarom is het fout om voor de verwekkers van jou leven te kiezen? Voor de personen die jou hebben opgevoed?
De vriend zal altijd loyaal blijven aan zijn ouders. Vandaar dat hij waarschijnlijk boos is op de TS.

Het is een lastige situatie TS. Ik zou het even laten rusten en dan toch gaan praten met de ouders van je vriend. Vertel je rustig wat je dwars zit.

Ben het ook met Ankie eens. Zit in soortgelijke situatie en ben blij dat mijn man voor mij kiest. Zou ik ook niet mee kunnen leven. Teken dat we niet bij elkaar passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:46

Ooooh zo herkenbaar van mijn schoonouders van een paar jaar terug.
Ik zou gaan samenwonen en schoonvader lief nam ALLE beslissingen. Op een gegeven moment heb ik besloten me er gewoon niet meer mee te bemoeien en dus ook niet meer te helpen.

Ik kan je helaas geen oplossing bieden, die relatie is stuk gelopen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:01

annepaardoes schreef:
Ankie2011 schreef:

Hij heeft ervoor gekozen om een toekomst op te bouwen met TS.
Met loyaal zijn naar je ouders is niets mis, maar hij zal in deze situatie toch echt moeten kiezen voor TS en zijn toekomst anders had hij thuis moeten blijven wonen.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:05

Fleur1984 schreef:
Medra schreef:
Eerst en vooral zou ik eens goed praten met je schoonouders. Ken dat gevoel maar ik denk niet dat die mens het slecht voor zal hebben met jullie en jou; Het is idd wel zo wat dat gedaan is en je er sneller in zou kunnen. Mijn schoonvader woond naast de deur. En ik zou soms ook vloeken en tieren dat hij ons moet gerust laten. Maar dan achteraf bezien is het helemaal niet slecht van bedoeling. Veel sterkte komt wel inorde

Oh help, naast de deur dan nog }> Bij ons 25 km, maar dat is nog een reden om iedere dag langs te komen. Ik wou soms dat ik een huis op Timboektoe had gekocht :j

Ja en had jammergenoeg geen keus. Want ik ben bij mijn vriend gaan wonen en aangezien hij in zijn ouderlijke huis is blijven wonen toen zijn ouders zijn gaan scheiden. Zen pa heeft wat later vlak naast dit huis een nieuw huis laten zetten. Dus ja Zal voor de rest van ons leven zijn dat we naast hem wonen. Maar ben soms wel heel blij dat hij hier naast woond. Want hebben echt wel veel aan hem. Meer goede dingen dan slechte dingen. Maar idd soms denk ik ook wel van ho my god kon ik het huis maar opnemen en ergens anders zetten. *\o/*
Maar hebben echt niet te klagen betalen kei weinig huishuur voor dit grote huis en heb nog eens twee grote boxen mogen zetten in de stal toen ik hier ben komen wonen. <3 stiekem hou ik wel meer van men schoonvader dan van men eigen ouders. Grof maar het is zo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:20

Goof schreef:
Zo herkenbaar. Mijn ex (30+) was ook zo vreselijk afhankelijk van mammie. Zij kwam altijd over de vloer om het huishouden, het bed, de was etc te doen. Als ik uit mijn werk kwam vond ik mijn ondergoed gewassen en opgevouwen terug en als ik 's ochtends half naakt uit de douche kwam, stond zij in de woonkamer.
Ik heb mijn ex op gegeven moment gezegd dat hij een week kreeg om haar te vertellen dat ze absoluut niet langer welkom was en anders zou ik het zelf doen (en mijn irritaties waren zo opgelopen dat ik dat niet netjes had kunnen doen....). Ook had ik haar al langer geboycot, ik ging niet meer mee naar hun toe, wenste ze niet meer te zien.
Uiteindelijk heb ik de relatie verbroken, niet met dit als hoofdreden, maar het heeft zeker mee geteld. Ik had hier nooit, nooit mee kunnen leven.

Daar word je toch ook helemaal gek van, geen moment meer voor jezelf...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:28

Alleen je openingspost gelezen overigens.
Begrijp jou heel erg goed. Dan maar huis iets later af, maar niet zoveel dagen p week die schoonouders over de vloer. Als je met hun had willen samenwonen, dan had je het immers wel gedaan :') .
Van je vriend vind ik het vrij slap, dat hij niet wat duidelijke afspraken maakt met zijn ouders.
Het lijkt net alsof hij nog een mama's en papa's kindje is. Ik denk dat hij zich moet beseffen dat hoewel zn ouders altijd belangrijk zullen blijven, hij met JOU samenwoont en een relatie heeft.
Met een eventueel gesprek met de schoonouders, zou ik rustig blijven en zeker opletten wat je zegt en ook hoe. Niet verwijtend, maar breng alles met: als zus of zo, dan voel ik mij zus en zo.. jullie bedoelen het heel goed en dat is super lief, maar ik heb soms wat privacy met mn vriend nodig en ook dat wij samen bedenken v het huis en dat jullie tips aandragen, maar niet vinden dat het dan zo moet.
uiteindelijk moeten jullie er wonen en niet zij!
SUCCES!!!!! *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:44

Vjestagirl schreef:
Goof schreef:

Daar word je toch ook helemaal gek van, geen moment meer voor jezelf...

Joh, ze stond ook gerust op zaterdagochtend om 9 uur in huis als wij beiden nog in bed lagen..... Hoe asociaal is dat.
Takkewijf, die begrijpt het echt niet hoor.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 09:01

Amaai, ik ben blijkbaar echt niet de enige!

Goed, gisteren met toch een gespannen gevoel naar ginder gegaan. Ik had een briefje opgesteld met daarop de dingen die ik wilde zeggen (beginnen met iets positief, dan negatieve dingen en dan terug eindigen met iets positiefs).
Uiteindelijk heb ik niet alles kunnen zeggen wat ik wou. Maar op een bepaald moment ging het eigenlijk wel goed. Ik begreep hen tot op zekere hoogte en zijn moeder stond zowaar aan mijn kant :-)
Toen heb ik dus besloten om niet alles te zeggen wat mij stoorde. van het lijstje dus drie dingen of zo. Voor de rest wat op mijn tong gebeten. Want uiteindelijk als ik zou beginnen, dan zou hij ook weer met dingen afkomen en dan zou het alleen maar langer duren.
Dus we zijn eigenlijk positief geëindigd, moeder al huilend dat ze geen ruzie wou, vader bewerend dat in hun gezin alles bespreekbaar is (waar ik toch mn twijfels over heb). Ik had nog veel meer kunnen zeggen, maar ja...
Ik heb mij er ook bij neer gelegd dat ik helaas niet tegen drie man op kan. Zij beweren dat ze het huis zo snel mogelijk af willen. Dus ik heb toegelaten dat ze vandaag, in het weekend en volgende week komen, omdat er tegen woensdag een paar zaken dringend moeten gebeuren. Daarna is het nog wat prullen aan de badkamer, achterhal en kelder maar als dat af is dan is het huis af. Nee, niet af, maar dan zijn het enkel nog twee slaapkamers behangen, en die kunnen we echt wel zelf doen.
Ik vind dat ik behoorlijk wat water bij de wijn gedaan heb, of eerder wijn bij het water aangezien ik meer wijn en zij meer water drinken :P . Het is wel moeilijk voor mij, omdat ik nog altijd hetzelfde gevoel heb over het voorbije jaar zoals ik in mijn openingspost schreef. Maar ik krijg er nu eenmaal zijn familie bij.

We beginnen nu als het ware met een schone lei. nog een paar weken doorzetten en als ze dan niet minderen, dan heb ik echt wel een reden om ze eruit te gooien }>

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:23

Fijn, dat jullie er toch nog 'positief' uit zijn gekomen. En een volgende keer misschien een minder bewerkelijk project nemen, zodat de ouders van jouw vriend zich niet verplicht voelen om jullie te helpen? Veel sterkte met de laatste loodjes. Het eindresultaat zal er vast naar zijn. Ook al hebben jullie niet alles zelf kunnen doen... en dan kan je eindelijke genieten van je rust;)

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:06

Goof schreef:

Dit is voor mij ook erg herkenbaar. Met als verschil dat mijn vriend 27 is, nog thuis woont en het dus niet mijn ex is maar m'n vriend. Daarnaast komt er ook nog eens bij dat papie en mamie een varkensbedrijf hebben dat meneer over gaat nemen en hij dus van mening is dat hij zooo blij mag zijn dat hij die mogelijkheid krijgt van papa en mam (is de enige zoon die iets in de varkens doet, dus heeft geen concurrentie van 'broers' ofzo). Dat uit zich in het alles doen voor pap en mam en zij maken daar in mijn ogen een beetje misbruik van (of vinden deze gang van zaken normaal, ik weet het niet?). Pap hoeft bijvoorbeeld maar in z'n vingers te knippen en meneer moet klaar staan (en dat doet hij ook).. ook als ik daar ben.. ook als we net willen gaan.. ook als hij eigenlijk vrij is en we net iets willen gaan doen. Doet hij dit niet dan zegt mama er wat van (en niet op zo'n nette manier). Meneer vind het bijvoorbeeld heel normaal om nooit eens een zondag samen met mij uit te slapen (en hij weet dat ik dit heel fijn vind).. nee want anders staat pap alleen in de stal en dat kan echt niet.. (kan in mijn ogen makkelijk, wissel desnoods af om de week). Daarnaast is mam heel bezitterig over haar zoon. Eten wij een keer 's avonds samen.. mama teleurgesteld.. ga ik een keer mee helpen in de stal..mama teleurgesteld.. Pas zat hij dus te kijken naar een eigen huisje.. nou mama werd me toch een partij kwaad! Want hij moest maar wachten tot er een huisje in de straat vrij kwam blabla... en je raad het dus al: meneer zegt "ja mama, amen". Nou hebben ze daar in de familie ook een hele hoop meegemaakt (broer die overleden is op 17-jarige leeftijd) dus het is voor hun ook allemaal niet makkelijk geweest. Maar mama kan meneer gewoon echt niet los laten, en hij ziet hier het probleem niet van in, wat ik wel zie. En ik moet alles maar pikken.. doe ik dit niet dan sta ik in zijn ogen niet achter hem en achter zijn toekomst.

Kan zeggen dat dit bij mij ook echt vort hoog zit en dat ik ook zo vaak met de gedachte zit om er een punt achter te zetten.. Helaas houd ik nog wel super veel van hem en wil ik geen spijt krijgen van mijn beslissing.. maar het is zooo moeilijk om daar in het plaatje te passen.

(sorry voor het lange verhaal in jouw topic Fleur1984.. maar het lucht wel op om het zo ff op te schrijven :o )

Fijn dat jullie gepraat hebben! hopelijk schiet het op en hebben jullie dadelijk een plekje voor jullie zelf

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 11:31

Marlou91 schreef:
(sorry voor het lange verhaal in jouw topic Fleur1984.. maar het lucht wel op om het zo ff op te schrijven :o )

Fijn dat jullie gepraat hebben! hopelijk schiet het op en hebben jullie dadelijk een plekje voor jullie zelf

Geen enkel probleem hoor. Ik herken ook veel van je verhaal en ik begrijp dat het ook moeilijk is voor jou. Mijn vriend heeft dat ook zo: alles voor papa en mama, ze hoeven maar met hun vingers te knippen.
Maar het komt altijd van twee kanten: zowel van de ouders als van de kinderen. BV als zijn ouders op reis gaan, sturen zij iedere dag een smsje, dat is toch niet nodig? En zij verwachten dan ook dat wij hetzelfde doen. En mijn vriend vind dat maar normaal, want het is toch maar een smsje.
Ik heb soms ook het gevoel dat ik mijn vriend 'afpak' van zn ouders, maar één van de twee partijen (ouders of vriend) moet aan die situatie een einde maken denk ik. En best vanuit je vriend zijn kant denk ik... Maar ik weet het, het is echt wel moeilijk. Ik heb wel het geluk dat mijn schoonouders het op zich wel allemaal goed bedoelen, ik hoop dat dat bij jou ook zo is. Ik snap ook echt wel dat je bij hem blijft hoor! Probeer hem ervan te overtuigen dat het voor jou niet dragelijk is zo, dat zou al een stap in de goed richting zijn.. Sterkte

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:19

@marlou91 wen er maar aan want een boerenbedrijf staat nooit stil,dus op zondasg vroeg eruit voor de dieren is heel normaal ;) ook het feit dat ie volop mee werkt want waarschijnlijk zitten ze in een vof of maatschap.
Voor de rest dat de ouders hem zo hard claimen en overal teleurgesteld zijn is een beetje bedroefend.
TS Had de rest wel gezegd dat lucht het beste op en gaat niet broeien.
Als het op den duur echt niet lukt probeer dan eens een mediator in te schakelen,dat kan best goed werken.