Wanneer is het een goed moment om je eerste huis te kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Sammy_

Re: Wanneer is het een goed moment om je eerste huis te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:04

Ik ben net aan het bekijken wat ik allemaal kan krijgen richting Zeeland (Renesse, burg-Haamstede, Zierikzee enz) Woon nu in ZH, Zoetermeer :)

Wil vanaf volgend jaar die kant opgaan, in kopen zit er dus niet veel in, zo te zien :( Had ik niet verwacht.
Ik heb netto 1300,- ze bekijken het per Bruto he! Iedereen zet netto neer..

Wel jammer, als je niet afhankelijk van een man wilt zijn :D

Er bestaan toch starters-woningen? Dat moet toch mogelijk zijn met zo'n salaris, of is dat meer reclame?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:07

In die regio die jij noemt Sammy is wel echt veel hoor!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:09

Ik ken niets van de hypotheelmarkt in Nederland maar wou er nog wel aan toevoegen dat je ook moet rekening houden met het feit dat je alles zelf mag betalen met een eigen huisje.

Leiding die lekt ergens of, wat wij net hebben meegemaakt, de boiler die het begeeft.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:12

Dat is inderdaad een goede BS.
En woon je in een appartement, dan mag je natuurlijk afdragen aan de VvE wat ook in de papieren kan gaan lopen! Ik ken mensen die ruim 150 euro per maand betalen en elk jaar een naheffing van rond de 600 euro krijgen, omdat ze een negatieve balans hebben.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:19

delerium schreef:
In die regio die jij noemt Sammy is wel echt veel hoor!

Jaja, meer dan hier! Maar bedoelde met wat voor een hypotheek je krijgt, daarmee koop je een huisje waar ontzettend veel aangedaan moet worden, helaas.

Ik kijk rustig verder :) Is wel een stap, om zo in me eentje gelijk die kant op te gaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:27

_Sammy_ schreef:
Er bestaan toch starters-woningen? Dat moet toch mogelijk zijn met zo'n salaris, of is dat meer reclame?

jaja mooie reclame maken ze daarvoor, helaas bij ons in de buurt veel starterswoningen die beginnen bij zo'n 150.000 euro...
Heeeeel makkelijk te bereiken dus voor de startende woner :n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:17

Als je wilt weten wat er financieel mogelijk is, ga dan gewoon eens vrijblijvend praten met een bank of andere verstrekker. Leg je inkomen op tafel, dan doen zij de berekening wel voor je. Dan kan Bokt niet. Wel worden hier waardevolle tips gegeven, met alleen je hypotheeklast ben je er niet. GWL, eventuele VVE kosten en de belastingen. Dan de verplichte verzekeringen en bijvoorbeeld zaken als internet en televisie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:21

Tip: sommige gemeentes hanteren nog wél startersleningen :j

Starterslening is bedoeld om het verschil tussen wat je max. krijgt aan hypotheek en wat het huisje kost te overbruggen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:26

Nicolletje schreef:
Tip: sommige gemeentes hanteren nog wél startersleningen :j

Starterslening is bedoeld om het verschil tussen wat je max. krijgt aan hypotheek en wat het huisje kost te overbruggen.

Daar ben ik dus nu eens naar aan 't kijken, naar aanleiding van een tip van een Bokker. :j
In de gemeente waar ik wil wonen, verstrekken ze startersleningen.

Is er iemand die daar het fijne van weet? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:40

Ze verstrekken er maar een x-aantal per jaar volgens mij, dus je zou wel moeten uitzoeken of je nog kans maakt op dat moment. Daarbij schijnt het erg lang te duren voordat dat allemaal rond is. En over een paar jaar gaat die lening wel mee tellen he, dus dan moet je wel weten dat je dan die kosten kunt ophoesten.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 10:58

Goof schreef:
Ze verstrekken er maar een x-aantal per jaar volgens mij, dus je zou wel moeten uitzoeken of je nog kans maakt op dat moment. Daarbij schijnt het erg lang te duren voordat dat allemaal rond is. En over een paar jaar gaat die lening wel mee tellen he, dus dan moet je wel weten dat je dan die kosten kunt ophoesten.

Ik ga het eens rustig uitzoeken allemaal. :j
Het heeft ook absoluut geen haast.

Maar hoeveel kan een starterslening maximaal bedragen?
En de eerste drie jaar hoef je niets te betalen, toch?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:01

LZP -> HTT

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:02

Volgens mij is de hoogte afhankelijk van je inkomen.
Over de overbrugging van de starterslening hoef je de eerste drie jaar geen rente of aflossing te betalen.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:07

Wat ik wel zie in mijn omgeving dat mijn totale maandlasten lager liggen bij mijn koopappartement dan als ik dit zelfde appartement zou willen huren. Maar je moet het dan inderdaad wel rond krijgen met je hypotheek.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:08

Mag ik hier nog even storen? Ik lees hier mensen die kunnen kopen met 1300netto? Ik verdien 1500netto en mij werd verteld dat ik daar een hypotheek tot 85.000 mee kon krijgen....geen huis dus. Hebben jullie zelf veel eigen geld bijgedragen of heb ik de verkeerde adviseur getroffen of komt het omdat dit topic 2 jaar oud is? Want voor 130.000 staan hier al best leuke huizen te koop

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:05

Twee jaar geleden kon er nog een stuk meer dan nu. Je zou nog enkele andere adviseurs kunnen proberen maar ik ben bang dat je de 130.000 niet gaat halen. Een paar jaar terug kon je vaak tot 50% van je huis aflossingsvrij kopen, dus in het geval van die 130.000 zou je dan maar 65.000 terugbetalen in 30 jaar in plaats van het volle bedrag. Dat komt neer op bijna 200 euro per maand, dus daarom kun je nu minder lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:22

Moderatoropmerking:
Omdat dit een topic is van 2 jaar oud en de regels omtrent hypotheken in die tijd zo zijn veranderd plaats ik hier een slotje. Een nieuw topic openen is natuurlijk toegestaan.