Even met beide benen op de grond gezet geworden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:06

Meid ik heb een paar jaar terug ongeveer het zelfde meegemaakt en ik heb BHV gehad.
Het gebeurde op stal bij de paarden met de pensioneigenaar.
Die was bedwelmd geraakt door de gierkelder.
Ook hij was blauw en had geen pols meer.
Ik was totaal in paniek, gelukkig was er een vrouwtje op stal die met gehandicapten kwam rijden daar.
Zij had vers de BHV in haar hoofd en nam het voortouw om te beginnen met reanimeren en beademen.
Eerst heb ik haar geholpen later de andere man die de gier was komen brengen, omdat ik er compleet vanaf was.
Ook hij was blauw en het zag er even echt slecht uit, tot die weer ademde.
Gelukkig was ik wel nog zo helder dat ik 2 ambulances liet komen om te reanimeren, dat was perfect.
De man ademde weer voor hij de ambu in ging maar heel moeizaam.
Ik heb de ambulances opgevangen en de kinderen naar binnen gebracht en dat soort dingen.
Deze man is na een tijdje in coma te zijn gehouden helemaal opgeknapt.
Dat hebben wij met z'n drieen gedaan en zeker dat vrouwtje daar heeft hij alles aan te danken.
Ik heb wel heel lang steeds die blauwe man voor me gezien, maar ik denk dat dat veel erger was geweest als die gestorven was.
Dus ook ik klapte dicht en was bang dat ik het fout deed en heb de dingen rondom later geregeld.
Ook die dingen moeten gebeuren en dat heb jij dus ook goed gedaan.

Meid je hebt gedaan wat je kon, maar het heeft helaas niet meer mogen baten.
Je hebt die mevrouw goed opgevangen en de zaken rondom geregeld, als je niet weet wat te doen kun je ook niet zomaar iets gaan doen.
Misschien wel een tip om je baas eens te attenderen op dat het personeel BHV cursussen krijgt, dat is zeker geen overbodige luxe.
Normaal word na zoiets ook slachtofferhulp aangeboden, dat was bij ons toen wel zo.
Hopelijk kun je het los gaan laten want jij kunt er echt niks aan doen.
Sterkte.

Zera

Re: Even met beide benen op de grond gezet geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 08:10

Ik heb net mijn werk gebeld. Gelukkig kreeg ik mijn bazin eraan. Ze zei al ik had eigenlijk al verwacht dat je vandaag thuis zou blijven. Ze zagen gister al aan me dat ik het er moeilijk mee had.
Gelukkig deed ze erg normaal. Daar was ik erg blij om.

Ik heb even gevraagd hoe het met de mevrouw ging. Ze is gisteravond om half 8 naar huis gegaan met haar zwager. De caravan staat er nog en die komen ze binnenkort ophalen.
Maar mijn bazin zei net ook. Je hebt gedaan wat je kon en meer kon je ook niet doen.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:18

Ik begrijp heel goed hoe je je voelt.
Ik heb hetzelfde meegemaakt op de parkeerplaatst van de Makro, ruim 10 jaar geleden.
Hartmassage toegepast en beademd maar niet succesvol. De man is overleden.
Heb me er slecht over gevoeld tot ik twee jaar geleden een BHV cursus deed.
Daar hoorde ik ook dat de gevoelens die ik toen had (en jij nu) heel normaal zijn.
Je bent ongewild in een heel intieme situatie (iemands overlijden) terecht gekomen en dat heeft impact.
Ik weet nog dat ik thuis echt uren onder de douche heb gestaan. Alsof ik zo de gebeurtenis van me kon afspoelen. Van het reanimeren heb ik dagen spierpijn gehad.
Nu weet ik dat ik gedaan heb wat ik kon. Jij ook.
Bij een volgende situatie, als die er ooit komt, weet ik beter wat ik moet doen.
In jouw geval vind ik het, in deze tijd, jammer dat niemand een AED heeft opgehaald. Jouw gast was er waarschijnlijk niet mee te redden geweest maar zo'n apparaat is wel een hele steun in het proces.
Sterkte meid. Je mag me PBen als je wilt.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 08:22

LaResidence danke voor je reactie. Ik heb inderdaad gister wel een half uur mijn handen staan wassen omdat ik die man aan heb geraakt. En nog voelen ze vies aan.

Had je ook op het moment van het gebeuren dat je verstand op nul ging en dat je daarna toen je bij bekende was dat alles naar buiten kwam? En pas echt realiseerde wat je meegemaakt had en gebeurd was.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:23

daarom zei ik ook dat het verstandig zou zijn van de baas om het personeel op BHV te laten gaan, want iemand die dat nog nooit gedaan heeft weet ik niet waar die die AED op moet halen of hoe het werkt (al zegt dat ding dat precies)
TS, probeer het een beetje van je af te zetten en jezelf niet de schuld te geven.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 08:25

Jesito een collega van me had BHV maar die was ook in paniek en is op de ambulance voren gaan wachten. Op het moment dat hij wegreed. Was die man nog in leven.

Ik ga zelf binnenkort mijn BHV halen. Wanneer weet ik nog niet. Ik ga samen met mijn ouders erheen. Die moeten ook weer op een opfris cursus.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:27

Dat is normaal TS. Op het moment ben je gericht op de ander (de vrouw van het slachtoffer bijv.) en sta je stijf van de adrenaline. Pas als je uit de situatie en in de rust komt krijg je de gelegenheid om het gebeuren te evalueren. Dan komen de emoties los.
Je zou contact moeten opnemen met slachtofferhulp. Ik wist destijds niet dat je daar ook als bijstaander terecht kon maar dat blijkt wel degelijk zo te zijn.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:35

jesito schreef:
daarom zei ik ook dat het verstandig zou zijn van de baas om het personeel op BHV te laten gaan, want iemand die dat nog nooit gedaan heeft weet ik niet waar die die AED op moet halen of hoe het werkt (al zegt dat ding dat precies)

Iedereen moet weten waar in zijn omgeving de AED's hangen én iedereen moet het ding grijpen in gevallen als deze. De AED is juist ontwikkeld voor mensen die er nog nooit één gezien hebben. Je volgt gewoon de zeer duidelijke instructies die het apparaat geeft op. Niet uitzetten trouwens!
Maar ook wanneer geen AED aanwezig is kan iedere leek hartmassage toepassen. Iemand wiens hart niet zelfstandig klopt is namelijk al overleden. Wat je doet is de bloedsomloop op gang houden. Overigens brengt hartmassage het hart niet weer op gang. je zult er mee door moeten gaan tot de komst van een AED of ambulance.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:38

Toch ben ik ervan overtuigd dat mensen die nooit echt ehbo of bhv hebben (gehad) niet weten hoe of wat, maar dan vind ik dat de leidinggevende mensen in kennis moet brengen.
Blijft altijd moeilijk want je hoopt ook het nooit nodig te hebben.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:41

Zelfs in een ziekenhuis is er minder dan 5% kans dat iemand 100% herstelt uit een reanimatie (of überhaupt een reanimatie overleefd). Je hebt goed gehandeld en gedaan wat je kon. Verkeerd reanimeren kan schade toe brengen en soms gaat het zo snel dat iemand niet meer te redden is. Ook niet met een AED weet ik uit ervaring.

Heel veel sterkte en stuur het kaartje naar zijn vrouw, ik weet zeker dat ze dat kan waarderen :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:53

Jeetje wat een vreselijke ervaring heb je gehad. Sterkte met het verwerken...
Jolliegirl heeft ook alles gedaan om iemand te redden wat helaas niet heeft mogen baten. Misschien kun je eens met haar kletsen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:56

Jeetje, wat een verhaal TS! Kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Erg verstandig om vandaag even rustig aan te doen.
Wat betreft je schuldgevoel, als het écht een gescheurd aneurysma is (geknapte slagader) dan had die man simpelweg 0,0 overlevingskans. Er zijn gevallen bekend waarbij zoiets gebeurt terwijl iemand op de operatietafel ligt om het euvel te verhelpen en zelfs dan overlijden ze eigenlijk altijd. Ook al was je wel meteen begonnen met reanimeren, het had echt niks uitgemaakt. Er was niet meer wat je had kunnen doen!!! Je hebt goed gehandeld, je hoofd koel gehouden, aan de partner gedacht, wat wil een mens nog meer?

Heel veel sterkte, neem je tijd en verwerk dit op een manier die bij jou past.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:59

Wat een afschuwelijke dag heb je gehad. Wat knap van je dat je zoveel voor die mevrouw hebt gedaan! Echt hoor, ook de 'kleine' dingen die je hebt gedaan zijn heel belangrijk geweest!!

Een kennis van mij is ook overleden door een gescheurde aorta, dat gaat heel erg snel en er is vrijwel niets aan te doen. Bij mijn kennis was het in een paar minuten over. Hij ging om 23.15u nog even de paarden voeren, een kwartier later was hij overleden. :\

Heel erg veel sterkte met het verwerken. Neem je tijd!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:07

quartel schreef:
Als je niet meer weet hoe je moet reanimeren en er toch aan begint zou je met een klein beetje pech wellich juist meer schade aanbrengen dan dat het helpen zal. Misschien helpt het als je daar over na denkt?
Ik bedoel dit niet negatief hoor maar.........als ik er zo over nadenk, voor mij is zo een cursus ook al lang geleden en ik persoonlijk zou angst hebben iemand zijn rib te breken met alle gevolgen van dien.

Hier moet ik als ik als instructeur ehbo & reanimatie toch echt even op inspringen. Meer schade is op dat moment niet aan de orde, elke seconde extra en eerder die je hebt is een vergroting van de overlevingskansen. Pech van die gebroken ribben, maar het kan wel het verschil tussen leven en dood zijn. Gewoon beginnen, hulp er bij roepen, aed laten halen en hopen dat er iemand in de buurt is die beter weet hoe het moet.

Ts, ik snap heel goed dat je dit in eerste instantie niet gelijk herkent hebt. Voor mensen die recent een ehbocursus hebben gevolgd is dat snurken/rochelen misschien een bekend iets, maar het is iets dat je nooit in films voorbij ziet komen als het om reanimatie gaat. Gescheurde aorta is inderdaad zo goed als kansloos, het percentage overlevenden is echt nihil, wat je ook had gedaan, zelfs een hartchirurg die daar toevallig op de camping had gestaan had geen verschil kunnen maken. Je hebt gedaan wat je kon met de kennis die je hebt. Niets om je schuldig over te voelen dus!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:16

Mijn man heeft dit ook van dichtbij mee gemaakt dat er spontaan een man omviel.
Mijn man heeft dan wel alle EHBO diploma's en is reddings zwemmer, maar hij kon niks doen omdat de aorta was geknapt.
Het is dan gewoon afgelopen.

Voel je er alsjeblieft niet schuldig over!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:24

Wow, echt heel moedig van je, je hebt alles gedaan wat je kon doen! :(:)
Ik zou even een dagje thuis blijven, en bijkomen..heel veel sterkte!! :(:) :(:)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:33

Hmm klinkt als een anurisma ( of hoe je het schrijft)
Je heb goed gehandelt en je bent sterk gebleven vandaar dat dit nu allemaal naar buiten komt omdat je op dat moment sterk moest blijven voor andere,
Je kunt evt slachtofferhulp bellen, om met hun erover te praten, ook kun je met een psycholoog praten, (is helemaal niet erg) die leren jou om ermee om te gaan en hoe je dit moet verwerken, want ja wees eerlijk het is niet niks he

Neem lekker een weekje vrij en kom even op adem , sterkte

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:46

Je hebt gedaan wat je kon doen. Ook al zou het een situatie zijn geweest waarin iemand anders meer had kunnen doen , dan nog is het niet jouw schuld dat je geen dokter bent :(:)

Je hebt je best gedaan , bent er erg van onder de indruk en zult het nu moeten verwerken.
Schuldig voelen is niet nodig en heeft ook geen enkele zin , die man is daar niet mee geholpen en jij al helemaal niet ;)

Het enige dat je zou kunnen doen is jezelf voorbereiden om een eventuele volgende keer wat beter voorbereid te zijn , dus inderdaad : volg eens een cursus. Misschien kun je een echte EHBO-cursus doen ?

Altijd handig daar op je werk en sowieso ook waar je ook bent :)

Maak je niet te druk om je baas. De ene persoon is nu eenmaal wat nuchterder dan de andere.
Er zijn nu eenmaal mensen die er weinig begrip voor hebben dat je jezelf gek gaat zitten maken over iets dat achter de rug is , waar je nu niks meer aan kunt veranderen en terwijl je zelf eigenlijk gewoon gezond bent.
Die vinden dan dat je blij moet zijn dat je zelf niks hebt. En eigenlijk hebben ze ook wel gelijk ;)

Over een brief naar zijn vrouw schrijven over hoe jij het beleefd hebt :

Ik zou dat absoluut niet doen , die vrouw heeft al genoeg aan haar hoofd , ik vind het heel oncharmant om haar lastig te gaan vallen met jouw kijk op deze zaak. Simpel gezegd moet jij eigenlijk niet zeuren : ZIJ is haar man verloren en dit is nu even haar moment om haar gevoelens op een rijtje te zetten , je moet haar niet gaan belasten met andermans leed.

Aan de andere kant zullen er ook vast wel mensen zijn die het in die situatie fijn vinden om nog even iets te delen met iemand anders die er bij was.

Maar als zij ook een heel nuchter iemand is dan kan ze er zelfs wel eens heel boos en verdrietig om worden dat je (voor haar) haar leed naar jezelf toe trekt , dat ze het zeer ongepast vindt.

Misschien kun je dan beter een kaartje sturen met een paar zinnetjes om haar een hart onder de riem te steken , je kunt gerust zeggen dat het je heel diep geraakt heeft en een soort opening inbouwen dat je open staat voor contact , maar ga die vrouw alsjeblieft niet jouw leed op haar bordje gooien :=

Vind ik hoor , kan best dat heel veel mensen er HEEL anders over denken , maar het euvel is dat je niet weet hoe die vrouw er over denkt en het nu even om haar draait , dan kun je beter een beetje voorzichtig zijn en die brief voor jezelf schrijven , maar NIET aan haar geven :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:47

Bahh wat vervelend :(:) Je hebt in ieder geval juist gehandeld, veel dingen in de gaten gehouden en bijna direct de ambulance gebeld!
Helaas heeft het dan niet geholpen, maar het was waarschijnlijk niet meer te redden..

Dat rare ademen was waarschijnlijk gasping, ziet er heel raar uit en lijkt of hij ademt maar dat is dus niet zo!

wat Kelly zegt, slachtofferhulp bellen is misschien inderdaad wel verstandig, even je hart luchten en onthou, het is NIET jullie fout, jullie hebben gedaan wat juist was :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:22

Klinkt als een milde epileptische aanval die een dodelijke afloop had, dat kan gebeuren :(:) Je hebt gedaan wat je kon (al is reanimeren niet zo moeilijk en al doe je het fout kan het evengoed iemand in leven houden). Als er ooit nog eens zoiets gebeurd kun je beter iemand op de borst rammen en ribben breken dan helemaal niets doen. Niet bang zijn hoor! Alle beetjes helpen :(:)

Slachtoffer hulp lijkt mij idd een goed idee :j

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:33

Volgens mij heeft TS al gezegd dat het zeer waarschijnlijk een gesprongen slagader was.

TS, sterkte!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:35

Achneetoch meid...

Ik heb vorig jaar zomer hetzelfde meegemaakt met een 7 jarig meisje, ze is helaas verdronken.
Mijn 40 minuten reanimatie en werk van 2 ambulance met ambulancepersoneel + traumapersoneel mocht niet baten.

[LZP] Hoe een rustige dag een drama werd met fatale afloop...

Een grote tip die ik je wil meegeven.
Doé iéts...! Ik begrijp dat je heeel erg geschrokken was.. en niet wist wat je moest doen.
Bel desnoods 112, zij leggen jou dan telefonisch uit wat je moet doen..
Voor nu: altijd je handen onder het borstbeen plaatsen. En als je het niet goed weet, gewoon recht erboven, en drukken.. hartmassagen blijven geven. Vergeet de rest, blijven drukken in een vast ritme.

Het is een hel, geloof mij... het doet je zoveel pijn iemand te verliezen.. ik weet dat ik het kan zeggen, dat ik weet hoe jij je nu voelt...
Zeker als jouw hulp niet heeft mogen baten...
Meisje van vorig jaar had ribbetjes gebroken door mijn reanimatie.. maar als ze het had overleefd was dit wel weer goedgekomen...

Neem alsjeblieft contact op met slachtofferhulp...
Volgens mij heb je het wel echt nodig.

Je mag me altijd pb-en als je ervaring wilt uitwisselen, iets wilt vragen, of iets kwijt wilt.

Probeer er zoveel mogelijk over te praten... echt waar...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:36

Ik heb ook een EHBO diploma, maar ik denk als het zo ver zou zijn dat ik echt niet zou weten wat te doen.
Je bent kalm gebleven, je hebt de zaken op orde gehouden, en zo'n mensen zijn ook nodig. Dus je hebt gedaan wat je kon.
Maar ik begrijp je gevoel, ik zou net hetzelfde denken. In elk geval als het een gesprongen slagader was, kon je hem nog reanimeren, dan had ie het waarschijnlijk ook niet gehaald.
Moet vreselijk zijn voor zijn vrouw ook.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:38

Renatievb, je moet in je achterhoofd altijd denken : DOE iéts....
Maakt niet uit wát... doe iets... bel nogmaals 112, zij helpen je dan via de telefoon.. binnen 1 minuut ben je dan bezig met de hartmassage...
Je bent verplicht om hulp te bieden, in welke vorm dan ook.

Het is zo moeilijk... zo moeilijk...
En daarna komt de verwerking... dat is nog moeilijker dan de hele reanimatie an sich...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:22

Jij hebt echt super gehandeld! Meer had je echt, echt niet kunnen doen! Echt een super dikke pluim voor jou! :D

Het is heel belangrijk om er juist nu over te praten en alles een plekje te geven. Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij de HA of Slachtofferhulp (weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat). :j