Nog meer sfeer/emotie-gevoelige mensen op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Nog meer sfeer/emotie-gevoelige mensen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:07

Heel raar, maar ik heb het juist altijd andersom. Als ik met iemand praat die druk is, dan word ik juist heel rustig, net of luisteren dan teveel energie kost. Maar als ik met een heel rustig persoon praat dan word ik juist drukker.

Ik kan me dingen wel heel persoonlijk aantrekken.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:15

Ik heb dit ook ja, ik ben een HSP'er. Ik maak het nog wat bonter :') bij mensen waar ik close mee ben (beste vrienden, ouders) neem ik als ik dicht bij ze ben ook lichamelijke klachten over. Geloof me dat is briljant :=
Mijn sportinstructrice is ook HSP'er dus wij versterken elkaar vaak, maar je kan met elkaar praten en dat scheelt zo!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:50

Ik kan wel heel erg met iemand mee leven, als die gene verdrietig is, wordt ik dat zelf ook. En als iemand blij is, ben ik dat ook voor die gene. Maar daar houdt het volgens mij ook bij op...
En ik weet niet of jullie dat ook herkennen, maar daardoor ben ik eigelijk een te lief persoon voor de buitenwereld. En daarom wordt er nog al veel over me heen gelopen. :j Vele mensen zeggen dat, maar dringt niet tot me door. Alleen als ik het dan wel merk, is het soms wel vervelend om altijd maar het iemand anders naar zijn zin te maken/mee te leven. :(:)
Maar nee, ik heb niet die HSP *D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 19:44

knabbelgirl schreef:
Ik heb dit ook ja, ik ben een HSP'er. Ik maak het nog wat bonter :') bij mensen waar ik close mee ben (beste vrienden, ouders) neem ik als ik dicht bij ze ben ook lichamelijke klachten over. Geloof me dat is briljant :=
Mijn sportinstructrice is ook HSP'er dus wij versterken elkaar vaak, maar je kan met elkaar praten en dat scheelt zo!

bij me moeder heb ik dit dus ook!
Als ze zegt: ik heb pijn in me arm, kan ik precies de plek verwoorden, en vaak wat voor 'soort' pijn het is.
Echt heel bizar := ik kan er daarna ook dagen mee lopen, terwijl zij er dan vanaf is.
Heeft dit er ook mee te maken? :oo (heb het soms ook als ze ongesteld is hahaha)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:52

Jup kan er ook aan liggen :j zo heb ik jaren met knieklachten gelopen, toevallig zelfde als mijn moeder. Later zijn we er achter gekomen dat ik dit puur van haar overvoelde, meer niets. Mijn echte klachten waren aan de andere kant en wel zichtbaar, zit niet :=

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:53

ik herken het ook wel.
mensen die een masker opzetten om hun verdriet of wat dan ook te verbergen kunnen dat wel laten.
vaak [niet altijd] heb ik met 1 oogopslag al door wat er is.
stemmingen neem ik ook erg snel over.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:14

Ik herken het ook heel erg. Alleen met lichamelijke pijnen heb ik dit niet.
Ik weet wanneer iemand zijn masker op heeft, hoeveel verdriet iemand heeft.
Ik kan ook echt in 1 seconde van stemming veranderen.
Dan ben ik eerst heel vrolijk, en even later opeens heel down. En dan kan ik me niet 1 goede reden bedenken waarom ik me zo voel. Er is niets dat me dwars zit, en toch ben ik gewoon chaggie.
Wel heel verwarrend, want soms weet ik neit wat ik moet denken of een stemming nou van mij is, of van iemand anders.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:24

Goh bij sommige dingen denk ik "ja dat heb ik ook idd" Ik ben ontzettend gevoelig voor boze stemmingen (ouders ruzie met elkaar, ik kruip dan bij wijze van spreken in elkaar en neem de schuld op me) en denk ook vaak dat als mensen boos zijn het mijn schuld is...
Soms loop ik de woonkamer binnen en voel direct dat mn moeder in een boze bui is, net alsof het in de atmosfeer hangt...

Andere dingen herken ik absoluut niet, zoals het overnemen van pijn van iemand, of echt rondblijven lopen met de emoties van een ander...

Wel weet ik dat paranormaalheid gedoe in onze familie sterk vertegenwoordigd is dus misschien dat dat er ook wel mee te maken heeft dat ik snel een emotie of sfeer oppik...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:32

Ik heb ergens ook het idee dat bepaalde 'afwijkingen' zoals Hoog(?) Sensitief zijn, ADD meer karaktereigenschappen zijn die afwijken van wat 'normaal' is in deze maatschappij.

Ik heb zelf dan ADD, slik er geen medicijnen voor en ga ik ook nooit doen. Heb de hersenen wel maar kan echt heel slecht uit boeken leren. Stil zitten, regeltjes lezen. En dan nog over dingen die me niet interesseren!

Het is 'normaal' om naar school te gaan, een vervolgstudie te doen en dan een baan te zoeken. Maar dat schoolgedeelte gaat hem voor mij dus niet worden :+

Als ik zo de opgenoemde symptomen lees zou ik ook nog eens best sensitief kunnen zijn, maar goed, hoeveel kinderen hebben ADD/ADHD? Een vrij groot percentage voor een 'afwijking'.

Ik denk dat als je leert van deze eigenschap je beste kwaliteit te maken ipv je zwakste je al veel energieker in het leven staat.

Edit: misschien ook een hulp: mensen mogen zich af en toe ook gewoon even verdrietig of boos voelen. Dat is gezond. Je hoeft het dus ook niet altijd op te lossen en het is al helemaal niet jouw schuld. En soms wordt iemand misschien wel een keer boos of verdrietig van wat jij doet, dat is ook niet erg. En ook niet persé jouw schuld.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 04-07-11 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:35

Heel herkenbaar. Vervelendste is, vriendje is van het klagen en mopperen en ik zet dan bijna zijn bokkenpruik op de rest van de dag.
Ook kan ik met vriendinnen erg onzeker raken als er een bui of sfeer heerst, die een ander niet eens opmerkt.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:51

herken dit ook wel. vooral met idd proefwerken enzo. zelf blijf ik daar vaak heel rustig onder maar kan de stress van andere mensen duidelijk voelen. ik kan me er gelukkig wel enigszins voor afsluiten in de zin dat ik niet ook totaal in de stress schiet zeg maar. ook ruzies in huis kan ik vaak ruim een uur van te voren aan voelen komen, zolang ik er niet bij betrokken ben. pijn van een ander voelen herken ik ook wel een beetje, maar doen met het wel echt heftige pijn zijn voordat ik daar een beetje van kan voelen.
hebben jullie dat trouwens ook dat als er iets met een persoon (lees familie lid, hele goede vriend) aan de hand is je dit ook merkt? ik heb een keer gehad dat ik 's ochtends vroeg plots wakker werd met een heel naar gevoel, en een uur later werd mijn moeder gebeld dat m'n broer met de auto over de kop was gegaan op de snelweg (niks aan over gehouden gelukkig). ben wel benieuwd of dat iets met elkaar te maken heeft.
met dieren heb ik trouwens ook vaak dat ik bepaalde stemmingen voel, weet vaak precies wanneer een een paard gaat schrikken bv. (ook als deze voordat hij schrikt gewoon ontspannen is), maar vreemd genoeg kan ik wel goed rustig blijven als een paard iets eng/spannend vind oid.
verder blijf ik niet in emoties/stemmingen hangen, maar ik merk wel dat ik momenteel mentaal/emotioneel ontzettend met mezelf overhoop lig. zijn er meer mensen die hier last van hebben? kan dat ook komen als je iets gevoeliger bent?

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:39

beestenfreak schreef:
herken dit ook wel. vooral met idd proefwerken enzo. zelf blijf ik daar vaak heel rustig onder maar kan de stress van andere mensen duidelijk voelen. ik kan me er gelukkig wel enigszins voor afsluiten in de zin dat ik niet ook totaal in de stress schiet zeg maar. ook ruzies in huis kan ik vaak ruim een uur van te voren aan voelen komen, zolang ik er niet bij betrokken ben. pijn van een ander voelen herken ik ook wel een beetje, maar doen met het wel echt heftige pijn zijn voordat ik daar een beetje van kan voelen.
hebben jullie dat trouwens ook dat als er iets met een persoon (lees familie lid, hele goede vriend) aan de hand is je dit ook merkt? ik heb een keer gehad dat ik 's ochtends vroeg plots wakker werd met een heel naar gevoel, en een uur later werd mijn moeder gebeld dat m'n broer met de auto over de kop was gegaan op de snelweg (niks aan over gehouden gelukkig). ben wel benieuwd of dat iets met elkaar te maken heeft.
met dieren heb ik trouwens ook vaak dat ik bepaalde stemmingen voel, weet vaak precies wanneer een een paard gaat schrikken bv. (ook als deze voordat hij schrikt gewoon ontspannen is), maar vreemd genoeg kan ik wel goed rustig blijven als een paard iets eng/spannend vind oid.
verder blijf ik niet in emoties/stemmingen hangen, maar ik merk wel dat ik momenteel mentaal/emotioneel ontzettend met mezelf overhoop lig. zijn er meer mensen die hier last van hebben? kan dat ook komen als je iets gevoeliger bent?

Misschien niet zoals jij het bedoelt maar wij zouden een keer met Kerst op vakantie gaan.. En ik had echt heel erg het gevoel dat het gewoon niet ging gebeuren, ik pakte wel in maar ik was niet verheugd ofzo (en de bestemming was nog wel Jordanië dus dat was vreemd).
En inderdaad de dag voordat we zouden gaan, tijdens het inpakken werden we gebeld dat mijn oma een herseninfarct had gehad en in het ziekenhuis lag. Ook nooit het gevoel gehad dat dat nog goed zou komen en in ongeveer 2 weken was ze dan ook overleden ;(

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:31

beestenfreak schreef:

Ja dat heb ik ook wel eens. Dat er met iemand iets aan de hand is zonder dat diegene iets tegen mij zegt. Dat zijn geen erge dingen, maar ook gewoon als iemand zich bijv niet lekker voelt of een bepaald probleem heeft. Maar ik denk dat bijna iedereen dat wel heeft toch?

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:40

Al een oud topic, maar ik wil toch even iets belangrijks kwijt... Last een ander niet te snel een stempel zetten op jou persoon, en schrijf het jezelf ook niet te snel toe. Het merendeel van dingen zijn niet meer dan menselijk. Iedereen heeft ze, iedereen voelt het. Ik kreeg de officiële stempel ADD/ADHD. Ik kan jullie zeggen, nu zeker 4 jaar verder, zeg ik hetzelfde als toen. Ik heb dat NIET. Of ik hoog gevoelig ben? Dat denk ik ook niet. Ik ben nou eenmaal emotioneler, daardoor heb ik vaker of eerder stress, en wordt ik prikkelbaar. Dat los ik op, maar ik geef het liever niet meteen een naam.

Wees gewoon voorzichtig met deze dingen. Luister naar jezelf en je gevoel, en denk 10x na voor je dingen gaat gebruiken omdat je misschien iets hebt...

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:50

Nu dit topic toch weer omhoog geschopt is. :)
Ik ben ook een HSP'er. Ik voel erg gemakkelijk de gevoelens en emoties van anderen aan en neem dit dan ook binnen no-time over.

Toen ik nog thuis woonde heeft dit mij de nodige energie gekost, met een moeder met borderline is het niet fijn om continue andermans emoties te voelen en over te nemen. Voelde mij heel vaak erg sip en down, net als mijn moeder. Hierdoor heb ik, net als xnicotina, in die periode een stempeltje gekregen die nu nog steeds op mijn voorhoofd gestempeld staat.

Inmiddels woon ik samen met mijn vriend, welke erg stabiel is wat maakt dat ik ook een stuk stabieler ben. Tevens neemt hij mij hier in erg serieus en heeft mij geleerd hoe ik me kan afsluiten als ik er last van hem, als er bijvoorbeeld bezoek is waarbij iemand erg gestrest is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:52

Ik heb dit inderdaad ook, maar kan het gelukkig afsluiten tegenwoordig. Kan gewoon vrij makkelijk met mensen omgaan en het afsluiten.

Moet wel heel eerlijk zijn dat het echt ideaal is als ik werk met paard + mens, pik dingen snel op, leg snel verbanden, heb snel karakters door en kan daar ook op inspelen.

Wel vind ik het heel lastig om met mijn eigen emoties om te gaan, maar dat zit al veel verbetering in, heb ook een hele stabiele vriend waar ik veel steun aan vind als het even ondersteboven ligt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 02:21

Hier ook ! Zelfs bij films .. loop echt elke film weer te huilen, :p wel fijn om heel open tegenover anderen te kunnen zijn, maar je neemt ook een stukje last mee.

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:32

Ook ik ben hoog sensitief, merk snel emoties en gevoelens op en neem ze soms ook over. Sinds kort heb ik geleerd om mezelf te gronden, en dat scheelt mij een stuk, zo 'neem' ik niet alles meer mee, neemt niet weg dat ik 's avonds vaak moe ben, uitgeblust, omdat ik onbewust nog veel dingen voel en toch mee of overneem ..

Ik werk in de ouderenzorg en dat kan prettig zijn omdat ik snel aanvoel hoe mensen zich voelen, ik kan hierdoor vaak ook goed communiceren met die niet kunnen praten door afasie e.d. Dus non verbaal. De zorg voor palliatieve en terminale mensen vind ik prettig, omdat ik me bij deze mensen zo rustig voel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:45

Heb ik ook. Erg vervelend af en toe. Ben ook bij iedere persoon een ander mens. En dat contrast kan echt gigantisch zijn. Ik merk het gelijk aan iemand als er iets anders is dan anders (tegen mij liegen is een prestatie :D). Af en toe is het handig omdat ik dus wel heel goed op iemand in kan spelen, maar als mijn humeur door iemand anders zijn humeur wordt verpest.... :')

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 23:00

Goh wat leuk om dit topic terug te zien, na 2.5 jaar :)

Zo te zien heb ik veel geleerd en kan ik het meestal ook beter "loslaten" wanneer ik voel dat ik energie over neem.

Ik ben blij met jullie reacties!
Ga morgen verder lezen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:01

Oh was ik maar gevoelig. :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:36

Wat grappig dat dit topic omhoog is gekomen, kan me hier goed in herkennen. Ik liep bij de psycholoog voor hyperventilatie en paniekaanvallen en tijdens deze sessies is vastgesteld dat ik sensitief ben. Ik heb het boek Hoog Sensitieve Personen van E.N. Aron als "huiswerk" meegekregen, erg interessant! Ik herken me niet in alles (ik heb niets met Engelen, Gidsen en het paranormale), maar iedereen is natuurlijk anders en niet allemaal in dezelfde mate gevoelig.

Iets wat misschien wel belangrijk is voor mensen die dit topic lezen/volgen, is dat sensitiviteit een karaktereigenschap is. Het is dus geen afwijking en heel veel mensen om je heen zijn ook sensitief (1 op de 10), maar misschien zonder dat ze het weten. Ik wist het een half jaar geleden immers ook nog niet! Het is dus niet gek of raar en je bent ook niet gek of raar :D Ondanks dat ik niet van stempeltjes en hokjes houd, is het voor mij wel fijn om te weten waar bepaalde klachten en trekjes bij mij vandaan komen. Ik snap nu ook opeens waarom ik soms na 2 of 3 uur op een feestje al doodmoe ben en waarom ik hele drukke en luide feestjes e.d. liever vermijd. Ik heb dus meer begrip voor mezelf gekregen!

Voor mij helpt het idd ook om even lekker rustig te gaan zitten, met de dieren te knuffelen, of met het hondje te gaan wandelen. Ik ben een paar maanden geleden ook begonnen met mediteren (ik vond het in het begin helemaaaal niet leuk) en ik moet zeggen dat nu ik er geoefend in raak, dit ook erg fijn is om even op te laden en te ontspannen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:40

Ik heb het ook...

Vooral hele sterke gevoelens zoals verdriet neem ik snel over. Ook merk ik wanneer iemand niet lekker zijn zijn/haar vel zit of zich niet voordoet zoals diegene werkelijk is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:51

EngeltjeS schreef:
Goeie morgen ik weet het, het is nog vroeg,

al een tijdje vraag ik het me af:
Zijn er meer mensen (net als ik) die gevoelig zijn voor stemmingen/sferen/emoties van anderen?
Voorbeeld: Als iemand heel blij is, wordt jij ook blij/ Als iemand sip is, wordt jij dat ook/ Als iemand verliefd is, voel je haast zelf ook de kriebels ( := )/ Als iemand chagereinig is, jezelf ook minder happy voelen?
Maar ook: Als iemand zich gestresst voelt, of onrustig, wordt jij dat ook.

Ik merk dat anderen enorme invloed op mij kunnen hebben.
Denk aan: Examenkriebels, verliefdheidkriebels, gewoon-happykriebels, of chagereinige dagen, drukke dagen.

Hoe hard ik het ook probeer van me af te houden, het lukt me niet altijd.
Hoe leer ik dit nou?

Het neemt mijn energie namelijk, (word bijna iedere dag vrolijk wakker, sta ook goed in het leven) maar als iemand met een andere stemming/energie naar mij toe komt, verhaal uit of mij kan gaan irriteren, dan neem ik het over van diegene.
Erg lastig, thuis kan ik het eerder van me af zetten dan op straat :=
Het loslaten van anderen gevoelens/stemmingen vind ik lastig, maar het gaat wel. (met de juiste mensen om me heen ;) )

Dus bokkers, herkennen jullie dit (Grotendeels?), en hoe gaan jullie er mee om?

Oei.. ja dat heb ik heel erg. Vooral wanneer iemand zich onrustig, gestrest of ongelukkig voelt. Als het met iemand echt niet goed gaat en diegene mooi weer speelt dat het wel goed gaat dat vind ik moeilijk. Mijn vrienden en naasten doen dit niet omdat ik er eigenlijk altijd doorheen prik.

Vooral als ik nieuwe mensen ontmoet waarvan ik soms gevoeld heb dat het helemaal niet goed met ze gaat dat vind ik naar en die stemming kan ik slecht loslaten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:25

Ik probeer er niet zoveel mee bezig te zijn en ik wil er ook niet teveel mee bezig zijn. Ik stop mijn energie liever in andere dingen ;) Zelf vind ik het overigens ook niet fijn als mensen bij mij blijven vissen als ik niet zo goed in mijn vel zit. Ik bepaal zelf met wie ik ergens over wil praten en wanneer. Mensen bedoelen het goed en een deel van mijn sensitiviteit is dat ik een heel groot empathisch vermogen heb, waardoor ik dan weer een schuldgevoel krijg als ik ergens even niet over wil praten. Het gevolg is dat ik er dan toch maar over ga praten om die mensen een plezier te doen en dat zorgt er weer voor dat ik mijn grenzen laat overschrijden.

Overigens hoeft je sensitiviteit het ook niet altijd bij het juiste eind te hebben. Ik heb er echt een hekel aan als mensen er heilig van overtuigd zijn dat ze gelijk hebben over hoe ik mij voel, terwijl dat helemaal niet zo is. En het ergste is nog het moment waarop ze mij ervan proberen te overtuigen dat ik me toch echt zo voel (en ik me door dat gepush dus ook zo ga voelen, grrr).

Dat is nu echt een punt voor mij om hard aan te werken, mensen moeten ook gewoon "nee" accepteren en daar hoef ik me niet schuldig om te voelen (maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :D ).