Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bij mensen waar ik close mee ben (beste vrienden, ouders) neem ik als ik dicht bij ze ben ook lichamelijke klachten over. Geloof me dat is briljant 
Vele mensen zeggen dat, maar dringt niet tot me door. Alleen als ik het dan wel merk, is het soms wel vervelend om altijd maar het iemand anders naar zijn zin te maken/mee te leven.
knabbelgirl schreef:Ik heb dit ook ja, ik ben een HSP'er. Ik maak het nog wat bonterbij mensen waar ik close mee ben (beste vrienden, ouders) neem ik als ik dicht bij ze ben ook lichamelijke klachten over. Geloof me dat is briljant
Mijn sportinstructrice is ook HSP'er dus wij versterken elkaar vaak, maar je kan met elkaar praten en dat scheelt zo!
ik kan er daarna ook dagen mee lopen, terwijl zij er dan vanaf is.
(heb het soms ook als ze ongesteld is hahaha)
zo heb ik jaren met knieklachten gelopen, toevallig zelfde als mijn moeder. Later zijn we er achter gekomen dat ik dit puur van haar overvoelde, meer niets. Mijn echte klachten waren aan de andere kant en wel zichtbaar, zit niet
beestenfreak schreef:herken dit ook wel. vooral met idd proefwerken enzo. zelf blijf ik daar vaak heel rustig onder maar kan de stress van andere mensen duidelijk voelen. ik kan me er gelukkig wel enigszins voor afsluiten in de zin dat ik niet ook totaal in de stress schiet zeg maar. ook ruzies in huis kan ik vaak ruim een uur van te voren aan voelen komen, zolang ik er niet bij betrokken ben. pijn van een ander voelen herken ik ook wel een beetje, maar doen met het wel echt heftige pijn zijn voordat ik daar een beetje van kan voelen.
hebben jullie dat trouwens ook dat als er iets met een persoon (lees familie lid, hele goede vriend) aan de hand is je dit ook merkt? ik heb een keer gehad dat ik 's ochtends vroeg plots wakker werd met een heel naar gevoel, en een uur later werd mijn moeder gebeld dat m'n broer met de auto over de kop was gegaan op de snelweg (niks aan over gehouden gelukkig). ben wel benieuwd of dat iets met elkaar te maken heeft.
met dieren heb ik trouwens ook vaak dat ik bepaalde stemmingen voel, weet vaak precies wanneer een een paard gaat schrikken bv. (ook als deze voordat hij schrikt gewoon ontspannen is), maar vreemd genoeg kan ik wel goed rustig blijven als een paard iets eng/spannend vind oid.
verder blijf ik niet in emoties/stemmingen hangen, maar ik merk wel dat ik momenteel mentaal/emotioneel ontzettend met mezelf overhoop lig. zijn er meer mensen die hier last van hebben? kan dat ook komen als je iets gevoeliger bent?
beestenfreak schreef:herken dit ook wel. vooral met idd proefwerken enzo. zelf blijf ik daar vaak heel rustig onder maar kan de stress van andere mensen duidelijk voelen. ik kan me er gelukkig wel enigszins voor afsluiten in de zin dat ik niet ook totaal in de stress schiet zeg maar. ook ruzies in huis kan ik vaak ruim een uur van te voren aan voelen komen, zolang ik er niet bij betrokken ben. pijn van een ander voelen herken ik ook wel een beetje, maar doen met het wel echt heftige pijn zijn voordat ik daar een beetje van kan voelen.
hebben jullie dat trouwens ook dat als er iets met een persoon (lees familie lid, hele goede vriend) aan de hand is je dit ook merkt? ik heb een keer gehad dat ik 's ochtends vroeg plots wakker werd met een heel naar gevoel, en een uur later werd mijn moeder gebeld dat m'n broer met de auto over de kop was gegaan op de snelweg (niks aan over gehouden gelukkig). ben wel benieuwd of dat iets met elkaar te maken heeft.
met dieren heb ik trouwens ook vaak dat ik bepaalde stemmingen voel, weet vaak precies wanneer een een paard gaat schrikken bv. (ook als deze voordat hij schrikt gewoon ontspannen is), maar vreemd genoeg kan ik wel goed rustig blijven als een paard iets eng/spannend vind oid.
verder blijf ik niet in emoties/stemmingen hangen, maar ik merk wel dat ik momenteel mentaal/emotioneel ontzettend met mezelf overhoop lig. zijn er meer mensen die hier last van hebben? kan dat ook komen als je iets gevoeliger bent?

). Af en toe is het handig omdat ik dus wel heel goed op iemand in kan spelen, maar als mijn humeur door iemand anders zijn humeur wordt verpest....

Ondanks dat ik niet van stempeltjes en hokjes houd, is het voor mij wel fijn om te weten waar bepaalde klachten en trekjes bij mij vandaan komen. Ik snap nu ook opeens waarom ik soms na 2 of 3 uur op een feestje al doodmoe ben en waarom ik hele drukke en luide feestjes e.d. liever vermijd. Ik heb dus meer begrip voor mezelf gekregen!EngeltjeS schreef:Goeie morgen ik weet het, het is nog vroeg,
al een tijdje vraag ik het me af:
Zijn er meer mensen (net als ik) die gevoelig zijn voor stemmingen/sferen/emoties van anderen?
Voorbeeld: Als iemand heel blij is, wordt jij ook blij/ Als iemand sip is, wordt jij dat ook/ Als iemand verliefd is, voel je haast zelf ook de kriebels ()/ Als iemand chagereinig is, jezelf ook minder happy voelen?
Maar ook: Als iemand zich gestresst voelt, of onrustig, wordt jij dat ook.
Ik merk dat anderen enorme invloed op mij kunnen hebben.
Denk aan: Examenkriebels, verliefdheidkriebels, gewoon-happykriebels, of chagereinige dagen, drukke dagen.
Hoe hard ik het ook probeer van me af te houden, het lukt me niet altijd.
Hoe leer ik dit nou?
Het neemt mijn energie namelijk, (word bijna iedere dag vrolijk wakker, sta ook goed in het leven) maar als iemand met een andere stemming/energie naar mij toe komt, verhaal uit of mij kan gaan irriteren, dan neem ik het over van diegene.
Erg lastig, thuis kan ik het eerder van me af zetten dan op straat
Het loslaten van anderen gevoelens/stemmingen vind ik lastig, maar het gaat wel. (met de juiste mensen om me heen)
Dus bokkers, herkennen jullie dit (Grotendeels?), en hoe gaan jullie er mee om?
Zelf vind ik het overigens ook niet fijn als mensen bij mij blijven vissen als ik niet zo goed in mijn vel zit. Ik bepaal zelf met wie ik ergens over wil praten en wanneer. Mensen bedoelen het goed en een deel van mijn sensitiviteit is dat ik een heel groot empathisch vermogen heb, waardoor ik dan weer een schuldgevoel krijg als ik ergens even niet over wil praten. Het gevolg is dat ik er dan toch maar over ga praten om die mensen een plezier te doen en dat zorgt er weer voor dat ik mijn grenzen laat overschrijden.
).