Zinnen beginnen met, IK....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:30

mee eens :)
maar het is wel zo dat het in bepaalde situaties (bijna) niet anders kan... in een ''wat vind jij daarvan-situatie'' bijvoorbeeld. het is imo dan lastig om te beginnen zonder ik denk/vind, of mijns inziens of iets in die geest. en aan de andere kant is het ook wel weer netjes als je bepaalde situaties/denkwijzes op jezelf verhaalt (zeg ik dit zo goed?), omdat je dan voorkomt dat een ander het gevoel heeft dat je 'm aanvalt.
beetje dubbel dus. het lukte me trouwens niet om dit te schrijven zonder het over mezelf te hebben :+

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:30

Op school is aan mij geleerd te spreken met een ik-boodschap over zaken die jou belemmeren in je routines en handelen.
Dan vind je dat ook niks. :')

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:31

Maritje1991 schreef:
Wietsje92 schreef:
Erger je je dan ook aan sollicitatie brieven? Want dat is een brief die over jezelf gaat ;)

Kan me er wel erg aan irriteren als mijn broertje weer eens zegt, ik en .... dat probeer ik al jaren te veranderen in .... en ik.

Hier ERGERT men zich ook vaak aan.

ik erger me daar ook echt aan

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:32

wat érg..

ik (ja ja) heb dit dus echt nooit geleerd!
begin bijna alles met ik... :o

Elma_

dankje voor je verbetering :')

en @ TS, ik denk dat veel mensen het onbewust doen, ookal maakt dat het niet minder vervelend.
Het is idd niet fijn als het lijkt alsof iemand totaal geen intresse heeft in een ander. Daar kan ik MIJ ook aan Ergeren ;)

MaritB

kleinvosje schreef:
Hmm, om fatsoenlijk antwoord te geven, ga ik het zelf ook doen haha.

Ik ben het helemaal met je eens, heb hetzelfde geleerd. Nu vind ik het minder erg als je het doet in een gesprek, wat ik echt not done vind is in een brief. Is er bij mij uitgeramd bij Nederlands vroeger!

Je had het ook zo kunnen verwoorden.

Naar aanleiding van wat ik vroeger heb geleerd, ben ik het met je eens.
je begint de zin niet met IK, maar geeft wel goed je mening.
een mening geef je altijd vanuit een IK-vorm, dit is ook geen probleem.

alleen de zin met IK beginnen, daar is wat op tegen.

liedje89

Nou ja, dat je wanneer je een opsomming van mensen maakt je jezelf altijd het laatst zet heb ik vroeger ook geleerd en zo doe ik het ook altijd, maar Ik kan mij persoonlijk nooit zo ergeren aan het taalgebruik van anderen. Ik vind dat ook een beetje mierenneukerij :Y) .

Bij het geven van meningen, interpetaties ed moet je toch wel ergens schrijven dat jij het zo ziet, anders lijkt het alsof je feiten aan het presenteren bent terwijl dat misschien niet zo is?

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:33

Wietsje92 schreef:
Erger je je dan ook aan sollicitatie brieven? Want dat is een brief die over jezelf gaat ;)

In een sollicitatiebrief zinnen beginnen met IK.. bedoel je?
Nah, dan denk IK :') dat je die baan niet krijgt..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:35

rOmii schreef:
Daar gaan we al ;) Ik heb juist geleerd om uit de ik-vorm te praten vooral als het gaat om het geven van feedback. Het is iets wat jij vindt op dat moment :)

:j als ik ik feedback geef begin ik ook altijd de zin met: ik vind dit of dat. Dat hoort nu eenmaal bij feedback. In brieven en emails vermijd ik het, idd ingeramd dat een dergelijke schrijfstijl niet netjes is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:36

Liesurt schreef:
Wietsje92 schreef:

In een sollicitatiebrief zinnen beginnen met IK.. bedoel je?
Nah, dan denk IK :') dat je die baan niet krijgt..

_O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:37

In mijn laatste solicitatie broef begonnen 3 zinnen met ik en ik ben wel aangenomen }:0.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:38

Naar wat voor een functie heb jij gesolliciteerd dan?
Laatst bijgewerkt door MaritB op 19-06-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:38

liedje89 schreef:
In mijn laatste solicitatie broef begonnen 3 zinnen met ik en ik ben wel aangenomen }:0.

Gefeliciteerd ;)

Maar officieel is het not done in een sollicitatiebrief :o

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:39

Ik heb wel eens gehad dat ik iets wou zeggen in een mail, heb iets van 10 minuten lopen puzzelen ofzo maar wist echt niet hoe ik hem anders moest beginnen dan met ik :')

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:40

liedje89 schreef:

Tja, ben ook wel benieuwd naar welke functie jij in die broef gesolliciteerd hebt. ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:42

EDIT: het is al gewijzigd zie IK. ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:43

Maritje1991 schreef:

Waarom dan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:43

Was wel een bijbaan, maar bij een fotograaf. En die niet moeilijk over 3 keer ik in een sollicitatie brief, er stond bijv onder andere: "Ik ben in bezit van een B-rijbewijs", zo'n ramp is dat toch niet? Hoe moet je dat dan zeggen? Als je ik aan het eind van de zin wil zetten klink ik als yota uit starwars :Y).

Maar ik wil maar zeggen niet iedereen bij personeelszaken doet zo anaal over zinsbouw }:0

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:44

Embe schreef:
liedje89 schreef:

Tja, ben ook wel benieuwd naar welke functie jij in die broef gesolliciteerd hebt. ;)

schrijven jullie nou expres broef?! Want het is brief. :D

Wat ook irriterend is, zijn mensen die het woord "extra" altijd gebruiken.
"haha, waarom doe je dat?" --> "dat deed ik niet extra". Nee, dat vroeg ik ook niet.
Ik vroeg, waarom doe jij dit EXPRES. Je kunt iets doen als extraatje, je kunt een extraatje nemen (dan is het extra, als in een koekje extra als beloning).
Maar met opzet is expres. Pff... schijnen veel mensen ook niet te weten :n
Laatst bijgewerkt door Lotte_Wessel op 19-06-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:45

Ik vind het niet netjes te insinueren dat mensen die hun zin met ik beginnen zich niet interesseren in anderen. :D

Zulke aannames zijn nergens op gebaseerd.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:46

Ik stoor me daar echt totaal niet aan. Ik heb ook nooit begrepen wat er zo verkeerd aan is. Het is toch logisch om alles vanuit je eigen perspectief te bekijken. Mensen die over zichzelf praten in derde persoon, dat vind ik pas irritant :P (Ja ja, iets irritant vinden kun je niet gebruiken, maar IK vind het een fijn woord om zo te gebruiken, dus in officieuze teksten doe ik dat lekker.)

Veel over jezelf praten en geen interesse tonen vind ik iets anders en hangt imo niet samen met het woord ik aan het begin van een zin zetten.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 19-06-11 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:47

BraveSpots schreef:
Maritje1991 schreef:

Waarom dan?

Geen idee, dat heb ik geleerd op school!

Overigens mag je wel IK zeggen, alleen niet mee beginnen.

Je had ook kunnen zeggen:

Ook ben ik in het bezit van een B-rijbewijs.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:49

Volgens de grammatica van nederland is het wel verkeerD!

Overigens staat het ook minder netjes, zeker in een officiele brief.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 19-06-11 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:49

liedje89 schreef:

Ja IK ook!

Hoe wil je anders wat over je zelf vertellen?

Wat is dit een nutteloos topic zeg :roll:

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:50

Knoffer schreef:
Ik stoor me daar echt totaal niet aan. Ik heb ook nooit begrepen wat er zo verkeert aan is. Het is toch logisch om alles vanuit je eigen perspectief te bekijken. Mensen die over zichzelf praten in derde persoon, dat vind ik pas irritant :P (Ja ja, iets irritant vinden kun je niet gebruiken, maar IK vind het een fijn woord om zo te gebruiken, dus in officieuze teksten doe ik dat lekker.)

Veel over jezelf praten en geen interesse tonen vind ik iets anders en hangt imo niet samen met het woord ik aan het begin van een zin zetten.

nee.. klopt. Stoor me verder ook niet echt aan het woord "ik". Dat kan mij niet zoveel schelen al vind Ik dat het men het wel naar behoren hoort te kunnen schrijven in een formele brief zoals een sollicitatiebrief oid.
Overigens wist ik nooit dat je, als je het over meerdere personen had, je altijd "ik" aan het einde moest zetten. Dit was totdat ik erop werd gewezen dat ik het weer helemaal verkeerd zei.