Oordoppen, zou jij het doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje

Re: Oordoppen, zou jij het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:37

Nouks nou ik ben al niet zo heel zeker van mezelf en dat zal er ook niet echt beter door gaan worden als ik met knaloranje dopjes rondloop :')

Joolien ja best vaak, in de trein, met muziek, meerdere mensen die door elkaar heen praten kan ik ook slecht tegen.
Maarja dat zit in de familie geloof ik :))

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:37

Ik heb ze ook laatst aangeschaft, na een keer in de Maassilo waar ik drie dagen later nog een piep in mijn oren had :o . Ideaal! Echt heerlijk! Muziek is prima, iedereen is veel beter te verstaan, en had in de auto pas door dat ik ze nog in had.

Ik was pas op een feest waar 80% van de feestgangers oordoppen in had... en niemand komt op het idee om de muziek gewoon ietsjes zachter te zetten :)*
Vrienden van mij hebben ze trouwens speciaal aan laten meten, maar die gaan regelmatig naar feesten, die vinden het ook zeker wel waar. Ik zelf heb ongeveer dezelfde als waar de TS het over had, maar dan gewoon witte. Ik ga ze ook zeker nu tijdens het 'gewone' uitgaan gebruiken en niet alleen naar feesten.
Laatst bijgewerkt door sweetheart op 17-06-11 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:38

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:39

Oeh dat is ook wel iets voor mij, ik heb gewoon soms 3 dagen last van
mijn oren na avondje stappen of een concert :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:40

sweetheart schreef:
Ik was pas op een feest waar 80% van de feestgangers oordoppen in had... en niemand komt op het idee om de muziek gewoon ietsjes zachter te zetten :)*

De muziek staat natuurlijk wel met reden zo hard. Dan voel je 'm echt en dat draagt wel degelijk bij aan de beleving van een feest of concert. Ook voorkomt de harde muziek dat de muziek constant overstemd wordt door mensen die er overheen schreeuwen (want dat krijg je bij muziek die niet hard genoeg staat).

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:42

Nouks schreef:
sweetheart schreef:

De muziek staat natuurlijk wel met reden zo hard. Dan voel je 'm echt en dat draagt wel degelijk bij aan de beleving van een feest of concert. Ook voorkomt de harde muziek dat de muziek constant overstemd wordt door mensen die er overheen schreeuwen (want dat krijg je bij muziek die niet hard genoeg staat).

Daar heb je helemaal gelijk in... maar geloof me als ik zeg dat dit echt wel wat minder had gekund, sowieso vind ik dat de muziek in de Maassilo (de paar keer dat ik geweest ben) echt te hard stond, je kon niet eens normaal vragen wat iemand wilde drinken. Nu ben ik echt geen zeur (al klinkt het wel ff zo :P) Muziek moet je voelen, maar als ik na 3 dagen nog een tuut in mijn oren heb, vind dat net ff wat te veel voelen :+ Snap je?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:46

Joolien schreef:
Laura_x_ schreef:
Ik heb sowieso altijd na het uitgaan een piep in mijn oor. Weet niet of ik oordoppen zou aanschaffen..
Op het moment heb ik er het geld niet voor ;)

Die piep is al een beschadiging, dat hebben heel veel mensen. Hoezo t geld er niet voor, met deze kun je 2 jaar of langer nog doen. Vind ik geen geld :P En als je t er niet voor over hebt kun je vaak in grotere uitgaansgelegenheden gewoon oordoppen vragen bij de garderobe. Dat zijn van die wegwerpdingen en hebben hetzelfde effect.

Niet helemaal, met die wegwerpdingen hoor je een heleboel tonen niet meer := dus je kunt imo beter investeren in wat duurdere.

Nouks schreef:
Of je ze ziet van buiten, daar kan ik me als ik eerlijk ben helemaaaaaal niet druk om maken :D Zo vreemd/zo'n afknapper is het toch niet als je goed voor je oren zorgt?

Qua comfort: ik kan ze goed (en lang) dragen zonder er last van te krijgen, terwijl oordopjes voor bijvoorbeeld een mp3-speler me al gauw gaan irriteren.

Helemaal mee eens :D bij mij zou mijn haar er toch voor zitten. En dan nog kan ik me er niet druk om maken, ik heb liever oren die 't nog doen over een paar jaar.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-06-11 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:48

frostwood schreef:
Oordoppen <3
De muziek klinkt prima en een groot pluspunt, als mensen tegen je praten hoor je dit ook nog eens veel beter. Dan hoeven ze niet in je oren te schreeuwen :D
Wat trouwens nog beter is als je echt vaak uit gaat, oordoppen op maat laten maken.

Hier precies hetzelfde. Ik zou echt niet meer zonder willen.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:50

OP's geschreven in de derde persoon... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:56

Moschino schreef:

Ja om het leuk leesbaar te maken ;)

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 00:18

Joolien schreef:
Moschino schreef:

Ja om het leuk leesbaar te maken ;)

En dat was goed gelukt :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 00:31

Jaaa ik zou ze graag willen! Ik heb door overmatig vioolspelen een gammel linkeroor en die knettert vrolijk mee als de muziek een bepaalde hoogte of volume bereikt....

Bij deze ga ik ze morgen zoeken in de winkel! Het lijkt me heerlijk, de volgende ochtend geen gepiep en ook dat doffe gevoel als je de kroeg uitkomt vind ik altijd zo naar!!!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 01:25

Lobke_ schreef:
Nouks nou ik ben al niet zo heel zeker van mezelf en dat zal er ook niet echt beter door gaan worden als ik met knaloranje dopjes rondloop :')

Oh, maar steeds meer mensen lopen ermee hoor. Ik kijk er echt niet van op als ik mensen met kleurrijke doppen zie. Ik verwacht eerder dat het hip wordt om met knallende kleurtjes te gaan rondlopen :P

Ik wil ze zelf al een hele tijd aanschaffen, maar nog niet van gekomen :P maar nu ben ik de laatste tijd ook heel weinig op plekken geweest met keiharde muziek.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 04:33

Ik hoor ook heel slecht, en als ik in de kroeg sta, en we staan met zijn drieen in een driehoek zeg maar, versta ik de andere twee niet, volgende keer als ik in NL ben (Ben net geland _O- ) dan neem ik ze zeker mee.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 05:52

@Hackie
Ik heb mijn doppen op Sint Maarten gekocht, via een Amerikaanse website :)

Ik heb deze oordopjes: (Alpine MusicSafe Pro)
Afbeelding

Waren toen ongeveer 25 dollar.

Ik vind het wel een nadeel dat ze niet geheel lekker zitten. Na een concert wil ik ze vaak wel uit doen, omdat ze mijn oren irriteren. Verder vind ik het geluid van een concert ook minder mooi met oordoppen in. Het is wel stukken beter dan die gele foam dopjes, die dempen het geluid, terwijl deze dopjes filteren. Maar toch vind ik de zang vaak minder verstaanbaar. Het hangt heeeel erg van het geluid af in de zaal. Heb ze ook soms wel eens uit gedaan, omdat ik de muziek anders echt niet goed hoorde (dan was het geluid gewoon slecht ingesteld). Maar meestal heb ik ze gewoon in.

En waarom ik ze dan toch in doe? Om die irritante pijn en piep die je na een concert hebt, niet te hoeven horen en voelen. Dat voordeel weegt echt op tegen de nadelen.
Zelfs met gewoon uitgaan doe ik ze in. De oordopjes zelf steken niet uit je oren (wel uit in je oren) en hebben een redelijk neutrale kleur. Maar dan nog. Mensen mogen lachen wat ze willen, ik bescherm mijn gehoor.

Ik zou heel graag doppen op maat willen. Maar die zijn al gauw 180 euro en zo vaak ga ik niet uit of naar concerten, dus dat vind ik dan de prijs niet waard.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 06:30

Spekkie, dan heb je geen juiste oordopjes.. muziek hoort met oordoppen juist veel lekkerder te klinken!

Ik heb wel op maat gemaakte oordoppen (filterz) ik werk in een techno nachtclub, dus ik moet wel of ik ben doof op mijn 30ste :')

Afbeelding
<3
Je ziet ze niet, ik hoor mensen veel duidelijker en de muziek klinkt véél lekkerder :D Door het filtertje hoor je mensen dus super duidelijk praten wat zó fijn is :j

Ze zijn er vanaf 140 euro geloof ik, ik heb ze alleen wel van mijn werk gekregen :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 06:52

xDramaQueen schreef:
Spekkie, dan heb je geen juiste oordopjes.. muziek hoort met oordoppen juist veel lekkerder te klinken!

Ik vermoed dat dit alleen geldt voor op maat gemaakte oordoppen.
Met die standaard doppen als ik liet zien hierboven, kun je bijna geen perfect geluid krijgen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:13

Ik denk het ook, maar komt omdat daar een filter in zit :j
daarom zei ik ook je hebt geen juiste oordopjes :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:19

xDramaQueen schreef:
Ik denk het ook, maar komt omdat daar een filter in zit :j
daarom zei ik ook je hebt geen juiste oordopjes :D

In de Alpine Musicsafe Pro zit ook een filter. Maar het blijft een universeel oordopje wat iedereen kan dragen (zie plaatje hierboven). Het is wel een beter oordopje dan die foamen dingen voor een euro. Maar ik vind het geluid door deze Alpine oordoppen niet bepaald mooier, vaak valt juist de zang een beetje weg. Ik vraag me dus af of dat met opmaatgemaakte doppen anders is.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:26

Het is heel moeilijk uit te leggen wat je nou voelt in je oor maar je hoort stemmen (en dus zang) meer dan uitstekend :j het klinkt ook absoluut niet dof oid.

"Filterz* sluiten je oor volledig af met een perfect passend oorstukje. Dit oorstukje is heel klein en doorzichtig en is bijna niet zichtbaar als je het draagt. In dit oorstukje bevindt zich een speciaal filter. Deze zorgt ervoor dat het geluid gefilterd wordt.

Tijdens een avond stappen wordt het geluid gefilterd naar een niveau waarop je gehoor niet beschadigd. Je blijft het geluid dus gewoon horen, alleen op een niveau dat veel beter is voor je oren. De speciale filter in het oorstukje filtert het harde schadelijke geluid, zonder het geluid te vervormen, wat bijvoorbeeld wel het geval is bij gele schuimdopjes.

Filterz* dempen het geluid dus niet! Alle muziek en gesprekken blijf je haarscherp horen, meestal nog beter dan zonder de oordoppen zelfs, omdat je geen last meer hebt van omgevingslawaai.:"

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:40

Deze Alpine Music Safe Pro is volledig gemaakt voor muziek doeleinden en daardoor weet u zeker dat er niets van de muziekervaring verloren gaat.
Dit wordt gedaan met speciale filters die alleen maar de piek uit het geluid halen. U kunt het zien als een volumeknop. U blijft alles wel goed horen maar het is niet zo dat er bepaalde tonen gefiltert worden. Hierin is de Alpine dus duidelijk anders dan de gele huis, tuin en keuken oordopjes die u het gevoel geven dat u in een vissenkom zit.

Dit zegt Alpine zelf van de dopjes, maar ik ervaar het zelf anders.
Daarom kun je wel een tekst quoten wat zegt dat je alles nog goed hoort, maar de ervaring kan anders zijn. En daar zit dus mijn probleem. Ik ga geen 140 euro uitgeven aan doppen die hetzelfde geluid geven als doppen van 30 euro. Maar je kunt ze pas testen als je ze hebt gekocht. Blijft een vicieuze cirkel ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:06

Ik zou ze ook wel eens willen gebruiken denk ik.. Heb die dingen alleen nog nergens zien liggen en dat is dan weer t probleem bij mij. Ben nogal lui haha dus heb niet zo'n zin om helemaal naar die dingen op zoek te gaan.
Daarnaast kan ik ook heel slecht tegen het gevoel van iets in mn oren hebben. Ik luister dus ook nooit muziek met oordopjes in.

Nog een vraagje: klinkt de muziek met die oordoppen in hetzelfde als wanneer je muziek luistert via je oordopjes van je mp3 oid? Dat vind ik namelijk heel naar klinken. Helemaal als ik 2 oordopjes in doe. Heb dan echt het gevoel dat dus muziek in mn hoofd zit. Anderen vinden dat juist chill geloof ik maar ik word er nogal paranoia van. Alsof ik stemmen hoor in mn hoofd:p.

Ik vind de muziek met uitgaan de laatste tijden ook wel meevallen eigenlijk. Nu sta ik zelden echt naast een box maar ik heb wel het idee dat de muziek ietsje zachter staat. Ik heb iig bijna nooit meer last van een piep in mn oren. (en volgens mij gaat mijn gehoor niet of nauwelijks achteruit. Bij mij thuis bij mn ouders hoor ik bijv nog steeds,helaas, de hoge tonen van de stofzuiger die verder zowel mn ouders als mn broertjes niet horen).

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:22

Waarom niet gewoon de muziek iets zachter ???

Ben ook wel fan van bescherming oren. Al werken de mijne niet zo goed..
Verkeerde filter.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:26

Ik zit er zelf ook over na te denken, zelf nooit last van een piep in mijn oren oid, maar heb laatst tijdens het duiken een gaatje in mijn trommelvlies opgelopen wat nog minstens 3 maanden de tijd moet krijgen om uit zichzelf te helen. Gebeurt dit niet, dan moet ik geopereerd worden en dat zie ik nou niet zo zitten, aangezien je dan weer de kans hebt dat het gaat verschuiven (ze stoppen een dun stukje huid van achter je oor of van dat 'harde flapje' := waar veel mensen een piercing doorheen hebben? Anyway, ze stoppen dus een stukje huid op het gaatje). En met veel hard geluid of door contact met water kan het dat het langer duurt voordat het heelt. Nu ga ik dus naar Dour binnenkort en dan is het misschien wel de moeite waard om het te proberen, vraag me alleen af of het hier ook voor zou helpen. Maargoed, met die vraag kan ik denk ik beter naar de KNO-arts gaan of die zogehete opticien :))

Muziek iets zachter ben ik zelf ook niet zo voor, heerlijk als het zo hard staat, die bass zo nu en dan <3 Nu verschilt het voor mij wel heel erg wat voor muziek het is, maar bijvoorbeeld bij the Prodigy (zo hard heb ik het geluid nog nergens horen staan) had het voor mij echt niet zachter gehoeven, heerlijk hoe je het alleen al in je lichaam voelt. Geeft imo echt wel sfeer mee, keihard meezingen en dan nog niet boven het geluid uit komen. Maar die oordoppen ga ik dus toch ook maar eens voor kijken, misschien toch wel een goed idee.
Ik heb een beetje een injectie/bloedafneemnaaldenfobie en daarmee haat ik operaties :=

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:54

Ik draag ze ook àltijd en ik begrijp niet eens hoe mensen zo'n luide muziek kunnen verdragen bij een concert. Ik doe ze tijdens een concert wel eens een paar seconden uit om te kijken hoeveel verschil het is tussen met en zonder oordoppen, maar zonder oordoppen kan ik het gewoon niet aan.

Overigens heb ik ook op maat gemaakte oordoppen gehad, maar van het geluid was ik niet tevreden. Ze beloofden mooie egale demping, maar dat had ik dus niet. Ben er intussen ook al lang één kwijt dus ik gebruik nu gewoon de Alpine Musicsafe die hierboven staan. Vind die op maat gemaakte ook te duur voor de kwaliteit die ik ervoor kreeg, want voor €150 verwacht je toch goede geluidsdemping.