Proefdieren, voor of tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10447
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:18

Tsja, eigenlijk tegen maar eigenlijk kunnen we haast niet zonder. Want niemand is zo gek om zich als proefpersoon te laten gebruiken, dus testen ze maar op dieren want ze moeten toch weten of iets veilig is of niet. Ik keur het dus niet goed dat het gebeurt, zou het liever anders zien, maar ik denk dat er in de praktijk maar weinig komt van proefdiervrije producten e.d. De meeste mensen zullen gewoon de normale producten blijven kopen, dus die getest zijn op proefdieren, en oke, verbeter de wereld, begin bij jezelf, maar veel invloed heb je daar niet mee in de proefdierenindustrie. Producten als shampoo en cosmetica keur ik af, maar medicijnen, tsja, ik wil toch wel geholpen kunnen worden als ik wat ernstigs heb en dan vind ik mijn eigen leven toch net ff iets belangrijker dan dat van een dier. En het hangt natuurlijk ook af van wat voor proeven en hoe ze gehouden worden. Sorry als ik bot overkom, ik vind het ook zielig, maar dit is nou eenmaal mijn mening.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:24

Desiree schreef:
ben tegen


ik ook zoals je weet Knipoog

nee, ik vind het niet kunnen dat een mens zich beter voelt als dieren. Ze gebruiken die dieren om er zelf beter van te worden.
(ik heb er een hele scriptie/werkstuk over gemaakt dus ik weet waar ik het over heb)
Als de overheid meer geld besteed aan alternatieven als aan de proeven zelf is er iig een kans dat er ooit meer alternatieven komen. Ze doen er gewoon simpelweg weinig aan. Zo is het makkelijker en goedkoper, ik vind het echt niet kunnen.
Nee ook niet voor medicijnen. Het is voor mensen dus die testen maar lekker op zichzelf. Om daar andere levende wezens met gevoel voor te gebruiken mag gewoon niet kunnen eigelijk. Waarom zou een mens beter zijn dan een dier? Ik snap dat echt niet. Ik snap ook niet dat mensen zo kunnen denken. Oke op bacterien mogen ze testen, maar niet op dieren die gevoel hebben zoals gewervelden. (weet niet of er veel ongewervelden diersoorten voor gebruikt worden)

Ik kan zo nog wel een uur typen, maar ik ben moe en gewoon tegen.
Heb er genoeg argumenten over gezien, alle alternatieven bekeken, ik weet hoe er met de dieren omgegaan wordt (zal de foto's uit mn werkstuk maar niet hierop zetten... gewoon uit nederland ook btw) dus ik heb genoeg om een mening te vormen.
Ik vind het gewoon niet kunnen!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:37

replika schreef:
K ben tegen, een dier kan hier niet voor kiezen terwijl het toch ook een levend organisme is? Alleen omdat wij machtiger zijn dan dieren gebruiken wij hun als proefdieren. Stel je voor dat er wezens waren die machtiger zijn dan ons, en wij als proefdieren gebruikt zouden worden..! Ook al kunnen hier mensenlevens mee gered worden, ik vind niet dat wij het recht hebben om dieren hiervoor te gebruiken.


Hier ben ik het dus helemaal mee eens!!
Ik vind dat ze ook eens moeten denken van: 'Hoe zouden wij dat vinden?'.
Als wij er niet voor konden kiezen?
Als ik de griep heb, word ik vanzelf beter en daar heb ik geen medicijnen voor nodig.
Dus in mijn ogen is een griepje niet dodelijk.
Ik geloof best dat die dieren ook pijn zullen hebben daar. Als je een verkeerd medicijn in neemt? Dan kunnen er ook gekke dingen gebeuren.
Ik vind het gewoon achterlijk dat het op dieren word getest.
WieskeLover: Idd, dat vind ik ook! De mens doet de dieren al genoeg leed aan. Het is gewoon zo.
Ik koop ook het liefst dingen die niet op dieren zijn getest!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:51

alle inentingen die je in je hele leven hebt gehad zijn getest op dieren, dankzij die entingen heb je heel wat enge en dodelijke ziektes niet gekregen
als je aids hebt neem dan ook geen medicatie, als je kanker hebt neem dan geen medicatie, heb je pijn neem geen pijnstiller uit farmaceutische industrie
dus als je tegen proeven op dieren bent in welke vorm dan ook, moet je maar hopen dat je niets oploopt
want als je principieel erop tegen bent moet je dan ook nee zeggen tegen die producten

verf je haar niet met de regulier drogisterij merken
gebruik geen enkele landbouwgifstof, zijn alleemaal op dieren getest om te kijken of de stof wel veilig is voor weidevogels etc

je huis vereven , er is geloof ik 1(of misschien wel 2) merk dat niet op dieren is getest
en ga zo maar door, als je eens weet wat er allemaal op dieren word getest

make up word niet op dieren getest, niet een product nee, maar basisstoffen voor make up worden nog wel degelijk getest op dieren,

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:14

ik ben lid van de NBBV (Nederlandse Bond tot Bestrijding van Vivisektie) Dat is een bond die zich inzet tegen dierproeven. Je kan per project geld storten. Ik stord dus alleen als ik het ook werkelijk belachelijk vindt. Sommige dingen moeten nou eenmaal getest worden. Ik weet dat je alles met behulp van computers kunt testen en dat proefdieren "oud" zijn, maar het is vaak een kwestie van geld. Proefdieren zijn relatief goedkoop. Tja en daar denken fabrikanten dan eerst aan Boos!
Als kleine bond begin je daat niet veel tegen, maar alle beetjes helpen. Vooral tegen cosmetica ed.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:31


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:47

runningkawa"]
[Zo zeg je nee tegen dierproeven, maar als je zelf wat levendsbedreigends krijgt ben je maar wat blij met medicijnen
[/quote]
Maar natuurlijk! iedereen kiest voor zijn eigen hachje, dat is onderdeel van je overlevings instinct. En als ik moest kiezen tussen mijn moeder of andersmans moeder, koos ik ook in het voordeel van mijn moeder. GElukkig zijn we geen god en kunnen we daarvoor niet kiezen. En mensen die in die zin voor god spelen, worden door de wet en de maatschappij veroordeeld. En nu moeten we kiezen tussen dieren of voor ons zelf en kiezen we ongestrafd voor ons eigen hachje weer. Behalve ik dus, want ik ben tegen.

Wat jij niet wil dat jou geschied, doe dat ook een ander niet!

[quote="draumpje schreef:
alle inentingen die je in je hele leven hebt gehad zijn getest op dieren, dankzij die entingen heb je heel wat enge en dodelijke ziektes niet gekregen

ik was nog klein en ze hielden me stevig vast. Had geen boodschap aan dat verhaal van jou, had een pesthekel aan spuitjes en die heb ik nog steeds.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 09:54

Bij cosmetica ben ik tegen, steek zelf maar een mascara in je oog. Sorry, maar zoiets heb ik dan..

Bij medicatie is het anders, het is voor het belang van de menselijk gezondheid. We kunnen eigenlijk niet zonder...
Daar ben ik in principe wel voor, mits de proefdieren wel in goede omstandigheden verkeren en het hygienisch en correct gebeurt

Zo denk ik erover

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:14

Iemand schreef: wat doen ze die dieren dan aan? Nou, iig shampoo in deoogjes bij Nijntje, magen openmaken om te kijken naar het verteringsproces, veel angst, pijn, geen daglicht, kleine hokken, geen sociale contacten, ga maar na wat een snertleven ze dan hebben.

Maar: wie gebrkt er echt geen dierproefvrije producten? Ik heb een gids van de stichting Dierproefvrij, en vaak moet ik echt heel goed zoeken, en dan nog...ik heb een paar Zwitsalproducten en ook een paar make-upspullen die getest zijn ...van vroeger.

Ik ben er echt op tegen, ook medicijngebruik in zekere mate. Nieuwe troep zegt mijn verstand, vooruit dan maar, mijn gevoel schreeuwt nee! Maar iedere student gaat steeds dezelfe proeven hehalen en dat is dus waardeloos! Leer van elkaar, in Tsjechie gebruiken ze computerprogramma's en die zijnook heel levensecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:50

Ik ben er keihard tegen....ook onderzoeken naar ziektes dat kan ook op mensen..!
Dieren zijn evenveel waard als mensen, zij leven ook. Jij zou het ook niet leuk vinden....dus als ze onderzoek willen doen doe het dan op mensen...als je vind dat dieren ook een goed beeld geven van een ziekte....zijn we gelijk....!

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:09

Moeilijk onderwerp! Make-up enzo da's duidelijk wil ik niet eens op ingaan.
Het valt op dat de meesten hier igg medicijnen er minder moeite mee hebben. Daar heb ik zo mijn twijfels over: fabrikanten die het 100ste medicijn willen testen voor bijvoorbeeld hooikoorts of acne dat soort dingen zodat ze maar "NIEUW" op het etiket mogen zetten ?? Aids en kanker is weer een ander verhaal natuurlijk. Maar neem nou Aids bv, dat kunnen ze zelfs maar beperkt testen op onze "zielsverwanten" de aap omdat apen, die genetisch voor 99% hetzelfde zijn als wij, er niet ziek van worden, dus weten ze dan nog steeds niet hoe het bij de mens werkt. Alleen het toxische gehalte kan feitelijk getest worden maar niet de werkbaarheid.
Aan de andere kant zoals iemand hierboven al aanhaalde, onze paarden worden ook ingeent, die entstoffen zijn ook eerst getest op proefdieren. Een paar jaar geleden heeft utrecht proeven gedaan met veulens over beengebreken, de veulens werden in 3 groepen verdeeld 1 groep 24/24 stal, 1 groep 12/24 stal/weide en 1 groep 24/24 weide en vervolgens na een jaar hebben ze alle veulens afgemaakt en hun botten bekeken, dan denk ik toch, we hebben in Ned zoveel "probleempaarden" waarom nou die veulens afmaken. Bovendien, ook in Utrecht, lopen 2 ponies rond met een groot gat in hun buik met een soort deksel erop (ben de naam even kwijt) en met die ponies testen ze eiwit gehaltes van voer en zo....

Ik denk dat het gebruik van proefdieren nog een heel stuk beperkt kan worden als er eens iemanden het (op internationaal niveau) goed zou co-ordineren zodat niet 100x dezelfe proeven genomen hoeven te worden.
Helaas is gebruik van proefdieren in Ned. afschaffen in mijn ogen geen wenselijke zaak omdat die grote bedrijven zoals Bayer en phifzer dan gewoon ergens in Bolivia een lab zullen openen....zonder de strenge controles waar ze zich hier aan moeten houden

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:28

Ik ben er helemaal tegen, net als Mist zegt, je hoeft niet elke proef 10000 keer te herhalen, 50 keer is genoeg (en dat is eigenlijk nog veel te veel)

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:18

Ik ben er tegen, maar vind het moeilijk om echt iets te zeggen. Net als Gijsenkim al zegt, wat als ik ziek word, dan wil ook graag die medicijnen..
En ik durf ook niet te zeggen of dat al mijn spullen allemaal zo proefdiervrij zijn..

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:32

Ik ben niet tegen.
Weet uit ervaring wat je allemaal nog moet doen om een dierproef op te zetten, wat voor commissies daar bij komen kijken en dat er altijd wordt gekeken of er minder dieren minder ongerief hoeven te lijden.
Wat betreft make-up: zo'n proef zou er hier in NL iig al lang niet meer doorkomen. Wat betreft medicijnen, ik denk dat dat erg nuttig is. Niet alleen de medicijnen voor mensen, maar ook die voor onze paardjes en honden etc moet goed worden getest.
En dan hebben we nog de proefdieren bij ons op de faculteit. Voor de studenten, om te leren hoe "gezond" eruit ziet, om later "ziek" te kunnen herkennen. Om te leren een goed klinisch onderzoek af te nemen, verbandleer, de eerste keer injecteren, noem maar op.
Of vinden jullie het een fijn idee dat als ik straks afgestudeerd ben en jouw paard in de praktijk krijg en dan nog nooit een keer een paard geprikt heb? Dat ik dat op jouw paard voor het eerst moet doen?
Toch wel fijn he, zo'n proefpaard. En die beesten hebben gewoon een goed leven, 's zomers in de wei, iedere dag beweging, beetje studentjes pesten (want er zij paarden bij die dondersgoed de bedoeling van iets weten, maar gewoon dwars liggen, ze kennen de oefeningen voor ons toch al).
Kortom, ik ben niet tegen. Ook niet als het om mijn eigen medicijnen gaat, ik weet hoe goed ernaar gekeken word en ik weet ook dat ze zulke testen op mensen gewoon niet kunnen doen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:56

Mist schreef:
Helaas is gebruik van proefdieren in Ned. afschaffen in mijn ogen geen wenselijke zaak omdat die grote bedrijven zoals Bayer en phifzer dan gewoon ergens in Bolivia een lab zullen openen....zonder de strenge controles waar ze zich hier aan moeten houden

Oef, dat is wel een punt ja, dat je daar aanhaalt. Hoewel ik tegen alle vormen van vivisectie ben neem ik dit zeker in overweging.

Machie

Berichten: 16023
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 10:53

Mist schreef:
Helaas is gebruik van proefdieren in Ned. afschaffen in mijn ogen geen wenselijke zaak omdat die grote bedrijven zoals Bayer en phifzer dan gewoon ergens in Bolivia een lab zullen openen....zonder de strenge controles waar ze zich hier aan moeten houden


zo had ik er nog nooit over na gedacht!
Laat dan ajb die bedrijven maar in nederland blijven... Anders krijgen de proefdieren het helemaal zwaar!!!

Marije_jiplover: Ik vind dat jij het goed hebt omschreven *AMEN*

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:44

Ik ben HARTSTIKKE tegen, ik vind het om heel eerlijk te zijn gewoon laf om zo'n beestje voor dat soort onderzoeken te gebruiken helemaal als het dier er zelf ook nog door lijdt!!!!!
Er zijn zat andere manieren om te testen. Er zijn ook een soort van machines die het lichaam nabootsen van dieren, gebruik deze dan om te testen.

Maar als mensen zeggen "en wat betreft het testen van medicijnen tegen ziektes??" dan zeg ik weer ja als het echt niet anders kan dan moet het maar.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:48

Ja, maar om die machines te maken, zijn ook weeer allemaal testen nodig en het echte (menselijk/dierlijk) lichaam nabootsen is echt onmogelijk.
En zomaar onderzoeken doen met dieren lukt echt niet meer! Die protocollen zijn ehct heel streng en zijn er echt op gebrand om zo min mogelijk dieren zo min mogelijk ongerief toe te doen. En dat wat getest moet worden, moet opwegen tegen het ongerief van het dier, oftewel, alleen heel belangrijke dingen of medicijnen etc halen het om getest te worden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:59

Bij make up vind ik het echt niet kunnen. Het leven van een dier laten verliezen omdat er zonodig iemand mooi moet zijn. Voor medicijnen vind ik het anders. Alleen de dieren moeten dan wel diervriendelijk gehouden worden en niet in hokjes gepropt worden!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:38

Tegen, tenzij....

Even een toelichting: ik zou graag zien dat wettelijk geregeld wordt dat 'in principe' dierproeven verboden zijn. Hoewel er wellicht gradaties in proeven zijn aan te brengen (ze zijn niet allemaal niet even gruwelijk/pijnlijk wellicht??). Tenzij een bedrijf aan kan tonen dat de belangen te groot zijn om niet te testen en er echt geen alternatief is voor een dierproef. Er zou een instelling o.i.d. moeten zijn die dit toetst en controleert. Hierbij zouden economische belangen geen rol moeten spelen. Want ik kan me voorstellen dat dat nu een belangrijk criterium is.

Maar ook het internationale aspect zou dan aandacht moeten krijgen. Anders zou inderdaad de situatie kunnen ontstaan dat de proeven verricht worden in een land waar de regelgeving soepel is en dan zijn we nog niets opgeschoten. Dus afspraken in internationaal verband. Zijn er Europese afspraken op dit gebied???

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 18:14

Ik ben tegen, ben ook lid van stichting Proefdiervrij, want ik vind dat er veel meer gedaan moet worden voor die dieren.

Ik ben eigenlijk helemaal tegen, ookal zou ik graag zien dat er medicijnen kwamen voor ernstige ziektes, ik weet ook hoe het is om een heel dierbaar iemand te verliezen aan zo'n ziekte, dus zou graag zien dat het beter te genezen was, maar ik vind niet dat we dieren kunnen 'gebruiken' Tuurlijk zijn dieren niet hetzelfde als mensen, maar voor mij zijn ze niet minder. Ik wil ze met zoveel mogelijk respect en liefde behandelen.

Maar toen zeiden mijn ouders een keer het volgende:

Stel dat je hebt een dochter (of zoon of ander dierbaar persoon) en die is ernstig ziek. Dan wil je toch het liefste dat ze kan genezen. Zou je dan een medicijn afslaan omdat het op dieren getest is?
Nee!
En als je zelf doodziek bent?
Nee. Ik zou graag zeggen van wel, maar als ik eerlijk ben weet ik dat ik dat nooit zal weigeren, ook al weet ik dat er veel dieren voor hebben moeten lijden.

Het is gewoon een erg moeilijke kwestie.

Maar ben dus wel tegen dierproeven, en zal het nooit steunen (ik ga geneeskunde studeren, maarz al nooit gebruik maken van dierproeven)

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 01:18

Make-up uittesten op dieren vind ik walgelijk!!!
Ik bedoel daar hebben we die vage figuurtjes al conny breukhoven voor of patricia paay...laat die maar die cosmetica uit proberen,en mocht het slecht zijn....hun gezicht kan niet veel lelijker!!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 05:09

* Tegennnnnnn !!! *

Alle argumenten zijn al genoemd.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:34

Ik geloof dat half bokt wel door heeft dat ik helemaal tegen cosmetica dierproeven ben.

Helaas steken een heleboel mensen hun kop in het zand als het gaat over proefdieren die gebruikt worden voor hun lippenstift.
Het enige wat we kunnen doen is mensen hierover informeren en vertellen welke producten wel proefdiervrij zijn.

Dierproeven voor medicijnen vind ik twijvelachtig. Bij sommige testen denk..is dit nou nodig?? Maar ik zou het geweldig vinden als er een medicijn komt tegen kanker. En daar hebben die dieren aan meegewerkt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:36

Jenna schreef:
Maar ik zou het geweldig vinden als er een medicijn komt tegen kanker. En daar hebben die dieren aan meegewerkt.

Nou, daar zullen die dieren heel blij mee zijn. Ze zouden er zo weer voor kiezen voor zo'n nobele daad!

Nee effe serieus. Ik vraag me af of ik het zou doen, een lijdensweg ondergaan vrijwillig om een test te ondergaan waarbij een medicijn uitgevonden wordt dat nog veel levens zou redden.

Zou ik dan denken "stik maar, ik wil ook leven" of zou ik denken "ik sterf voor een goed doel, ik heb het er voor over"?