Havo/VWO Autist (Asperger) moet naar speciaal VMBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Havo/VWO Autist (Asperger) moet naar speciaal VMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:37

Dat is goed nieuws! +:)+

Ik ben het overigens met die opmerking over niet-sociale VWO-scholieren niet zo eens; ze zijn absoluut sociaal en ook daar is dat gewoon belangrijk. Het zijn wel vaak andere types dan op een VMBO.
Dat zeg ik zowel uit ervaring als in de hoedanigheid van docent....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:39

Wat een super nieuws!!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:10

Wat super!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:17

Dat is inderdaad goed nieuws! :)

Ik ben zelf docent op een middelbare school, ik heb een heel slimme autistische leerling in de klas (vmbo-tl, oftewel de 'nieuwe' mavo). Het jochie is superslim en haalt alleen maar 8'en en 9'ens. Voor mijn vak staat hij zelfs een 9.6.

Het is gewoon absurd dat dit soort leerlingen maar op het vmbo 'gedumpt' worden. Persoonlijk denk ik juist dat autistische leerlingen beter levellen met vwo leerlingen dan met vmbo.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:23

@TS super voor jullie!! fijn dat het toch nog op z'n pootjes terecht komt zo.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 18:07

Er is ook echt een last van ons afgevallen!

Het was een doem-scenario om Ruud naar een Rec 2 VMBO te moeten sturen, onder zijn niveau tussen kinderen waar hij geen raakvlak mee heeft. Zie zo'n kind dan maar gemotiveerd te houden. Sociaal redt hij zich nu aardig, we wonen in een klein dorp en daar gaat hij ook naar school. Schoolvriendjes komen regelmatig bij ons over de vloer, maar zoiets verwaterd natuurlijk als je uit dat circuit gehaald wordt.

Die PGB's worden nu flink gekortwiekt, dus zie als ouder dan maar je kind op een school te krijgen 35km verderop, dagelijks bijna 3,5 uur met het openbaar vervoer, of stoppen met werken en het zelf doen.

Ik vind het triest dat het met anderen minder voorspoedig is gelopen. Niet alleen voor nu, maar ook voor later. Ik twijfel er niet aan dat zulke autisten voor de samenleving een grote bijdrage kunnen leveren als ze in hun jeugd maar goed begeleid worden.

Ook van politiek oogpunt gezien kan ik niet begrijpen dat dit soort dingen gebeuren in een rijk land als Nederland. Dat er bezuinigd moet worden is duidelijk, alleen niet op investeringen in de toekomst.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 20:56

Ik kom nog even met een vreemd staartje...

Vanmiddag werd ik dus gebeld door die directeur met het goede nieuws. Een enorme last viel van onze schouders.

En even later kwamen er twee brieven in de bus van die middelbare school, dat waren uitnodigingen voor kennismaking voor ouders en kinderen.
Die brieven waren gister al afgestempeld! Dus het was al beslist voordat die directeur met zijn IB'er bij de lagere school van mijn zoon kwam kijken.

Na de eerste blije golf was ik toch weer een beetje verbolgen.
Waarom laat je mensen in onzekerheid, terwijl de kaarten al geschud zijn?

Het is vreemde poppenkast, ik weet inmiddels beter hoe de vork in de steel zit (ook hoe er bezuinigd kan worden bij de overheid :Y) ). Ik zal misschien niet achter het naadje van de kous komen, maar ik begreep dat die directeur al tijdens ons eerste gesprek vond dat mijn zoon goed op zijn school pastte.
Die PCL commissie kijkt een kwartier naar een papieren casus en geeft een advies. Als de rest (IB, AB en directie) officieel bezwaar aantekent, betekent dat dat er een gedragsdeskundige in de arm genomen moet worden. En dan duurt het weer een paar weken langer. Dus nu draait iedereen een beetje om de hete brei heen, laat iedereen in zijn waarde en dan gebeurt er toch wat die nieuwe school wil.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:06

Myca schreef:
Die PGB's worden nu flink gekortwiekt, dus zie als ouder dan maar je kind op een school te krijgen 35km verderop, dagelijks bijna 3,5 uur met het openbaar vervoer, of stoppen met werken en het zelf doen.

Nu wil ik toch even iets recht zetten: de PGB's hebben niets te maken met het leerlingenvervoer. Het leerlingenvervoer is namelijk een verantwoordelijkheid van de gemeente. Het kan zijn dat de gemeente een bedrag daarvoor beschikbaar stelt en daarop aan het korten is geslagen, maar dat is echt iets anders dan een PGB.
Als mensen hun PGB wel inzetten voor het vervoer van hun zoon/dochter is dat oneigenlijk gebruik van het PGB: dat is bestemd voor zorg, niet voor vervoer.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:14

@Wendy, dat wist ik niet.
Weer wat geleerd.

Gelukkig is dit voor ons nu niet meer aan de orde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:17

Fijn :)
En super dat het uiteindelijk wel gaat lukken nu!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:12

Het is misschien toch leuk om de afloop te melden.
Mijn zoon zit inmiddels in 4 VWO en hij doet het goed.

Voor ouders die in een soortgelijke situatie hopelijk een zetje in de rug om je tot het uiterste in te zetten voor je kinderen als je zeker weet dat ze het kunnen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:54

Wat fijn! +:)+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:03

Ik ben daar ook heel blij mee!
Met mijn jongste zoon heb ik een soortgelijk scenario achter de rug, hij zit nu in 2 Havo/VWO.

Het wordt tegenwoordig niet makkelijker in dit soort situaties, maar ik hoop dat ouders zich niet te snel uit het veld laten slaan.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:05

Wat fijn dat je zoon gewoon havo/vwo kan gaan doen. Ik zit zelf in 6 vwo en op het vwo vind je inderdaad meer 'loners' maar het acceptatie niveau is ook een stuk hoger. In mijn klas zitten ook 2 kinderen met autisme maar die hebben allebei hun eigen vriendengroep en pesten of een nare opmerking maken over wat dan ook gebeurd gewoon niet, ik vermoed zo dat dat op het VMBO toch wat anders ligt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:14

Ik heb zelf ook het VWO gedaan en ik zit niet in het onderwijs.
Hoe het er op een VMVO toe gaat, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik kan me je vermoedens goed voorstellen bente_sat.

Je moet je kinderen alleen ook niet overschatten/overvragen.
Ben je als ouder wel helemaal objectief over je eigen kroost?
Dat kan lastig zijn, maar het is wel heel belangrijk dat je ze naar juiste waarde inschat.
Niet te hoog, maar ook zeker niet te laag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:28

Wat fijn dat het goed met hem gaat! :D

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:44

Interessant topic, juist omdat het al wat ouder is en er nu weer zo veel veranderingen op til zijn in Wmo en jeugdzorg. Geweldig dat je zoon het zo goed doet! Is jullie tweede zoon uiteindelijk ook naar het VWO gegaan?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:56

Wat ontzettend fijn dat het zo goed gaat :D
Had niet gezien dat het al een ouder topic was dus zat al met gekromde tenen vanwege het kortzichtige advies.
Leuk na een paar jaar dan dit te lezen :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 00:09

Dit topic was inderdaad al ouder.
Maar zelf vraag ik me met dit soort dingen wel eens af hoe het afgelopen is.

Ik kan nog wel een paar jaar wachten tot een diploma, maar ondertussen gaat het gewoon goed.

Jeugdzorg is bij onze kinderen niet aan de orde, onze tweede zoon zit op een school met een 3-jarige Havo/VWO brugklas.
Op de maatschappelijke ladder maakt het me niet uit welk niveau ze doen. Het moet wel een haalbare uitdaging zijn voor henzelf.
Verveling is een dood-doener voor deze kinderen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:06

Het topic net doorgelezen en ik ben blij voor je dat het zo heeft uitgepakt. Echt super voor jullie. +:)+

Hier is de situatie juist andersom... na een 'gevecht' met PCL is zoon terechtgekomen op speciaal basisonderwijs. Hierna heeft een ander 'gevecht' plaatsgevonden om het op een cluster 4 geplaatst te krijgen. Hij zit nu in 2+, maar volgend jaar zou hij naar een symbiose moeten en dit trekt hij niet. Dat is te druk en sociaal kan hij met kids tot 10 jaar en van z'n eigen leeftijd dus niet echt. Of hij moet naar Oss en wie gaat de taxi betalen?? De gemeente?? Laat me niet lachen. Ons inkomen is te hoog, maar er wordt niet gekeken naar wat er per maand betaald moet worden aan vaste lasten. Dus dat geld is er gewoon simpelweg niet. Vanmiddag een gesprek op school hoe het nu verder moet. Zijn toekomst perspectief is sociale werkplaats of dagbesteding.... PGB hebben we nooit gekregen. Hopen dat straks de wa-jong er nog is en hij daar gebruik van kan maken als hij nergens terecht kan....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 12:52

Jeetje rainbow8, wat een verhaal.
Hopelijk hebben jullie vanmiddag een goed gesprek.