Lab. medewerker/Analist

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Lab. medewerker/Analist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:42

Dat is je dan gelukt! :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:55

*\o/*

:D

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:27

Sieltjuh schreef:
Haha loesje, dat klinkt herkenbaar :)) Zelfs mijn afstudeeronderzoek is voor de helft in de soep gelopen (en dat lag niet aan mij, maar aan de monsterpreservatie die ik kreeg om mee te werken) :')

Jeetje dat is vervelend :)) Je krijgt overigens wel vaak resultaten hoor, maar je moet in hele kleine stapjes denken. Als je al die kleine stapjes van al die onderzoekers bij elkaar optelt, kom je uiteindelijk natuurlijk wel verder :j

Macs: zover ik begrepen heb is het MLO zoiezo meer gericht op diagnostiek (ik heb zelf geen MLO gedaan dus ik ken de details niet). Als je verder wilt in de research zal je wellicht nog een HBO opleiding erachteraan moeten doen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:26

Resultaten op school hadden we wel, maar er ging altijd wel ergens wat mis (en dat lag meestal om de niet zulke geweldige apparatuur aanwezig op school enzo ;) ).

Klopt volgens mij wel van de research, maar heb zelf ook HBO gedaan, dus kan niet goed over de MBO opleiding meepraten :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:25

Ik loop stage bij een ingenieursbureau dus het wemelt hier van de laboranten en analisten. Wat wil je weten?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:45

Eigenlijk meer over de opleiding zelf :j Dus ik denk dat ik weinig aan je heb! :P

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:13

Er lopen ook wel een aantal stagiaires van rond :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:20

aha! Nou je hoeft er niet zoveel moeite voor te doen om te vragen hoor! Ik ga binnenkort nog naar de opendag :j Maar bedankt :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:29

Ik zit nu in het derde jaar op een MBO en ik heb voor klinische chemie gekozen als richting. Al wordt dit ook wel biomedisch genoemd.

In het eerste jaar zat ik ook met iedereen bij elkaar in de klas. Dat jaar vond ik erg makkelijk, want dat was voor mij een herhaling van de middelbare school. In het eerste jaar heb ik 2x een dag stage gelopen op een chemisch lab en op een medisch lab. Daarna mocht ik kiezen waar ik in de weekstage naartoe kon gaan.
Het tweede jaar was grotendeels op school en aan het einde van het jaar begon de 30 weken stage. Die heb ik nu dus net afgerond! :) Nu ga ik tot aan de zomervakantie weer naar school toe en loop ik het hele vierde jaar stage.
De vakken die ik nu zo'n beetje heb, zijn hematologie, klinische chemie, maar ook vakken als wiskunde, rekenen, nederlands, engels. Voor een korte periode heb ik nu ook organische chemie en biochemie.

Toen ik aan de opleiding begon, was ik als de doods voor naalden. Maar ik wist al dat ik voor medisch ging kiezen en moest me maar van mezelf er overheen gaan zetten. Ja, de eerste keer prikken was doodeng. Maar nu vind ik het zo leuk om op de poli of afdelingen te mogen prikken! En de angst om zelf geprikt te worden is bij mij ook minder geworden. Ik heb mij nu zelfs als bloeddonor opgegeven. Dus dat kan goed komen! :D

Als je nog andere vragen hebt, kan je die altijd aan mij stellen!!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:34

Bedankt voor je antwoord!! :D
Dus je krijgt sowieso met bloed te maken? Ookal wil je die kant niet op?
Het is niet dat ik echt bang ben voor bloed, maar ik wordt er gewoon heel flauw van (misselijk, duizelig etc), terwijl ik weet dat het niet eng is of iets..
Wat doe je zoal op een stage? Gewoon wat de analisten daar ook doen?
Al die vragen van me :')

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:40

In de eerste heb ik vooral chemische opdrachten gehad en een keertje een bloedgroep bepaald. Als je daarna voor de chemische kant kiest, kom je volgens mij niet meer met bloed in contact. Maar de medische kant die ik nu doe....jij dat is voornamelijk wel bloed.
Maar waar ik dus voor leer, is simpel gezegd voor het bloedprikken en het onderzoeken ervan op een lab in het ziekenhuis. Kort gezegd! :P

Op stage werd ik in principe gewoon ingewerkt. Ik mocht uiteindelijk niet alles zelfstandig doen, omdat ik natuurlijk nog in de leer ben, maar na 30 weken mocht ik heel veel, ja! Naast bloed kom je trouwens ook te werken met urine en heerlijke poep! :')

Oh, kom maar op met die vragen! Ik vind het helemaal niet erg om te vertellen! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:38

Ik heb hbo analytische chemie gedaan, erg leuk en je kunt overal werk vinden. Later meer zit nu op foon ben niet thuis nl :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:17

Nou ben naar de open avond geweest. Lijkt me super de super leuk!!
alleen toen kwam het.. vrouw liet een buisje met een mini beetje bloed zien en t scheelde niet veel of mn avondeten kwam eruit ;( ;(
Waarom? :\
Ik durf niet naar de doe-dag.. straks val ik daar echt flauw of ga ik over mn nek..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:29

Vervelend :\ Ik zou ook echt niet weten wat je er aan kan doen verder..
Je zal op een doe-dag wel bijvoorbeeld aan het begin kunnen aangeven dat je niet zo lekker wordt als je bloed ziet. Wellicht kunnen ze er rekening mee houden.

Mijn ervaring is dat we op school niet met veel bloed in aanraking zijn gekomen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:32

Nou ik vertelde het aan die vrouw dat ik er absoluut niet tegen kan en ze houd zo dat buisje voor mn neus :+

Ja op school inderdaad valt het mee zeggen ze.. alleen in buisjes maarja ik werd hier al niet goed van!! in t tweede jaar kan ik kiezen welke kant.. t liefst de chemische of (hoe heet t ookalweer?) met bacterien, schimmels etc..
Ik vind t zo leerzaam en leuk met bloed en menselijk lichaam etc etc. maar iets in mn hoofd wil t gewoon niet |(

zei al tegen mam dat ik wel onder hypnose gebracht wil worden ofzo, dat ze mij vertellen dat t nooit gebeurt is :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:35

Het zou zonde zijn dat je door zoiets "kleins" niet de opleiding kan doen die je graag wilt volgen. Het is namelijk een keuze die je maakt voor heel je leven.

Ik zat te googlen en zag dat er ook een soort therapie-sessies bestaan die omgaan met angst voor bepaalde dingen (fobiën). In jouw geval krijg je lichamelijke klachten door je angst, dus misschien is zoiets wel iets voor jou. Baad het niet, dan schaad het niet, zeg ik altijd :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:03

Ja ik ga er zeker iets aan doen.. ik wil er vanaf!!! ik zou ook echt niet weten wat voor opleiding ik anders wil doen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:04

Goede instelling :j Iig heel veel succes ermee!!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 23:32

Je kunt het altijd proberen? of een dag meelopen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:58

Macs schreef:
Nou ik vertelde het aan die vrouw dat ik er absoluut niet tegen kan en ze houd zo dat buisje voor mn neus :+

Ja op school inderdaad valt het mee zeggen ze.. alleen in buisjes maarja ik werd hier al niet goed van!! in t tweede jaar kan ik kiezen welke kant.. t liefst de chemische of (hoe heet t ookalweer?) met bacterien, schimmels etc..
Ik vind t zo leerzaam en leuk met bloed en menselijk lichaam etc etc. maar iets in mn hoofd wil t gewoon niet |(

zei al tegen mam dat ik wel onder hypnose gebracht wil worden ofzo, dat ze mij vertellen dat t nooit gebeurt is :+

Ik deed analytische chemie en heb NOOIT bloed gezien op de opleiding of iets met bloed moeten doen :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:18

maar jij doet HBO ;) Ik mbo. jij begint gelijk met de chemie, wij kunnen dat in het 2e jaar pas beslissen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:10

Ik heb HLO Chemie, richting Biochemie gedaan. In het eerste of tweede jaar volgens mij 1x met bloed moeten werken. Ik zag het niet zo zitten om met urine, bloed en andere vieze dingen te werken dus heb lekker een andere richting dan klinische chemie gekozen.
Met deze opleidingen kun je heel veel kanten op, ik werk al lang niet meer op het lab. Mochten er nog vragen zijn over de opleiding of werk, stuur gerust een PB.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:14

Macs schreef:
maar jij doet HBO ;) Ik mbo. jij begint gelijk met de chemie, wij kunnen dat in het 2e jaar pas beslissen.

Ik neem aan dat als jij aangeeft dat werk toch niet te willen gaan doen, dat ze je wel vrijstelling of een alternatieve opdracht kunnen geven ter vervanging van 'iets' met bloed. Toch?

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:41

Ik doe deze opleiding ook in Arnhem zit nu in het tweede jaar niveau 3 en ga in april op stage bij de voedsel en waren autoriteit in wageningen, en volgend jaar Fabruari heb ik dan mijn diploma en ga daarna verder met nivea 4 (:
Het is best wel een pittige opleiding als je niet zo'n ster bent in chemie/wiskunde want je moet veel berekeningen doen, daarom doe ik nu eerst niveau 3 want dan gaat het allemaal iets langzamer en heb je de basis er goed in zitten.

En over die vraag met bloed, op het MBO werk je de eerste 2 jaar af en toe met bloed bij biologie, harten ontleden, boedgroep bepalingen, hematocriet/hemoglobine bepalingen etc ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:16

Arabesk schreef:
Macs schreef:

Ik neem aan dat als jij aangeeft dat werk toch niet te willen gaan doen, dat ze je wel vrijstelling of een alternatieve opdracht kunnen geven ter vervanging van 'iets' met bloed. Toch?

nee dat kan helaas niet.. je moet voor alle 4 de richtingen toetsen halen en voor alles voldoende staan. t is erg streng en ik kom er helaas niet zomaar onderuit.
Misschien toch eerst havo doen en dan HBO?

alle anderen, bedankt voor de antwoorden! :)

Oh en niveau 3 is niet echt wat voor mij. ik ben wel redelijk goed in scheikunde/wiskunde. T zou dan nog de vraag zijn over ik niv4 niet versneld zou kunnen doen.