Werken in een supermarkt/winkel, & de miserie der klanten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:22

VinAx schreef:
Als je zoontje autistisch is, zul je mij echt nooit commentaar horen geven. Krijgen regelmatig een klant over de vloer, met een 5tal autistische kindjes; en daar zeg ik NOOIT wat op. Maar, je verwacht toch van ouders van een niet-autistisch kindje, dat ze hem aanspreekt op zulk gedrag? En ik ben er 99,9% zeker van, dat haar zoontje niet autistisch is..

Ik denk dat jij arts moet worden in plaats van cassiere! :Y)

maar nee, serieus, hoe kan jij hier nou over oordelen?
ik snap dat je het lastig vindt, maar je ziet de mevrouw met haar kind , in je 6? 8? urige werkdag hoeveel minuten?
gewoon door werken en zorgen dat de klant snel de deur uit komt ;)

ik heb 7 jaar in een supermarkt gewerkt en ben natuurlijk al jaren klant in supermarkten en dat is dus heel fijn dat je de situatie van 2 zijdes kan bekijken
absoluut heb je echt hele vervelende klanten :j

maar ik zie ook genoeg voorbeelden hier voorbij komen dat ik denk: ja iets meer begrip en respect zou op z'n plek zijn
heb je dat niet? zoek dan een andere baan!

savasan

Re: Werken in een supermarkt/winkel, & de miserie der klanten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:49

Ik herken het allemaal!
Ik werk zelf een paar maanden full-time in de C1000, ik begin in september weer een opleiding.

In onze winkel komen voornamelijk ouderen, nou die kunnen echt verschrikkelijk zijn. Er is een ouder stel dat elke keer dat ik bij ze in de buurt kom met hun kar tegen me aanrijden, me daarna aan de kant duwen om bij de runder rookvlees te komen en vervolgens steen en been te klagen over dat het er nooit is. Dat ik daar aan het vullen ben en dat het dus best op mijn kar zou kunnen liggen, dat bedenken ze niet.

Er zijn ook serieus klanten waarvoor ik wel even een ommetje naar het magazijn maak om ze te vermijden, dat zijn de 'Ik-weet-wel-weer-wat-voor-winkel-dit-is' klanten. Ze beginnen dan al met 'De koffie is zeker op?' Met echt een kop die op onweer staat. Als dat er wel is, dan is het 'Oh, nu een keertje wel.' Om vervolgens naar iets anders te vragen wat er toevallig niet is, en dan is het 'Ik weet wel weer wat voor winkel dit is!'.

Bij ons in het dorp zit precies naast de C1000, de AH. Dus je hoort ook wel een keer per dag 'Nou dan ga ik wel bij de buurman kijken!' En dan kijken ze je echt aan alsof ze verwachten dat je gaat smeken om in de C1000 te blijven. Terwijl ik dan zoiets heb van, dat moet je toch echt zelf weten, ik zal er geen traan om laten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:31

Ik lees toch wel dingen waar ik het als cassiere niet mee eens ben hoor :P. Wat er in de winkel gebeurt gaat ook jou aan toch? En ook daarmee zul je een klant moeten kunnen helpen hoor :j

Natuurlijk zijn er echte zeurkousen. Maar bonnetjes vergeten in te leveren met punten..dan schrijven wij die er alsnog bij hoor (bij de servicebalie moet dat kunnen), dat is inderdaad service aan de klant. Die klant vergeet het ook niet expres.

Maar af en toe..... pfff :P

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:42

VinAx schreef:
_Nadia_ schreef:
Mijn autistische zoon doet dit ook, en ja ik doe dan ook alsof er niets aan de hand is, anders wordt het steeds erger. Hij kan ook ineens omslaan van lachen naar krijsen, terug naar lachen etc. Je weet niet of het kind een stoornis heeft.
Ik zie er jong uit, heb 3 kinderen en zwanger van de vierde en de opmerkingen over onze zoon zijn ook niet van de lucht, en ja, dan val ik ook wel eens behoorlijk uit als er weer eens iemand het noodzakelijk vindt om zich te moeien.

Als je zoontje autistisch is, kan ie er niks aan doen, en jij ook niet. Da's een heel andere zaak.
Ik bedoel vooral de ouders die hun kinderen echt maar alles laten doen. Aan de pinautomaat prutsen, de latjes in het rond gooien,..

Als je zoontje autistisch is, zul je mij echt nooit commentaar horen geven. Krijgen regelmatig een klant over de vloer, met een 5tal autistische kindjes; en daar zeg ik NOOIT wat op. Maar, je verwacht toch van ouders van een niet-autistisch kindje, dat ze hem aanspreekt op zulk gedrag? En ik ben er 99,9% zeker van, dat haar zoontje niet autistisch is..

Je kan absoluut niet aan een kind zien dat hij autistisch is hoor, tenminste niet aan die van mij..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:48

JessAndHope schreef:
Das een lastige hoor! Ik pas op op een jongen die autistisch is en het is hem echt niet aan te zien.... Dus kan het heel raar zijn als ie zich ineens bizar gaat gedragen zonder duidelijke aanwijzing :j Je ziet het dus niet altijd. Maar als jij haar vaker hebt gezien kan je wel een inschatting maken en aan haar reactie te zien issie niet autistisch, anders zeg je wel dat ie autistisch is

Ja hoor heb ze al meerdere malen gezien. En volgens mij is hij helemaal niet autistisch. Ik kán er altijd naast zitten, maar ik betwijfel het serieus.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:50

VinAx schreef:
JessAndHope schreef:
Das een lastige hoor! Ik pas op op een jongen die autistisch is en het is hem echt niet aan te zien.... Dus kan het heel raar zijn als ie zich ineens bizar gaat gedragen zonder duidelijke aanwijzing :j Je ziet het dus niet altijd. Maar als jij haar vaker hebt gezien kan je wel een inschatting maken en aan haar reactie te zien issie niet autistisch, anders zeg je wel dat ie autistisch is

Ja hoor heb ze al meerdere malen gezien. En volgens mij is hij helemaal niet autistisch. Ik kán er altijd naast zitten, maar ik betwijfel het serieus.

:= Dat bedoelde ik ook, dat je ze al vaker hebt gezien. En als moeder zijnde zou ik gewoon zeggen dat je er niks aan kan doen aangezien het een autist is en niet helemaal uit mn pan gaan.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:57

VinAx schreef:
JessAndHope schreef:

Mijn zoon heeft ook een autisme stoornis, je ziet het meestal niet, en ja soms gaat ook hij wel eens uit zijn stekker. Ik reageer er dan ook niet op, .

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:06

Ik heb 5 jaar lang gemiddeld 20 uur per week bij een supermarkt gewerkt. Wij kregen ook allerlei soorten mensen: van dronken zwervers met hele verhalen tot stelende ouwe dametjes (!); van volledig in het roze verklede studenten tot vaste klanten met kinderen uit de wijk. Heel wat meegemaakt daar. En ook heel wat frustraties opgebouwd. Dat kwam soms door klanten, maar soms ook door mijn collega's: prijswijzigingen die niet goed geregistreerd stonden en wie mag dat uitleggen aan boze klanten? Juist ja: de caissière :+ En dat de hele. dag. lang. _-:(
Net zo lang totdat die wijziging ein-de-lijk is doorgevoerd, wat slechts een kwestie is van drie drukken op een knop, maar die drie drukken mag ik niet doen (ookal weet ik precies hoe het moet), want ik heb niet het goede titeltje }:0

Ik riep altijd: Best leuk hoor, werken in die supermarkt, maar jammer dat er elke dag klanten langskomen :')

Het leukste dat ik eraan over heb gehouden is mijn lieve vriendje: hij medewerker Kruidenierswaren en ik kassameisje. Van samen werken kwam samen uit, en van samen uit kwam samenwonen! We zijn nog altijd bij elkaar <3 Maar doen gelukkig wel allebei iets anders nu ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:09

Jee wat een hoop frustraties vinax, ook zo gefrustreerd over je buren.
Geef er gewoon geen aandacht aan joh! Want wat je aandacht geeft, dat groeit ;) . Je kunt beter je aandacht investeren in leuke dingen, dan word je ook geen zeur.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:14

Savasan: Dat is bij ons soms het geval als de zakjes op zijn. "Nou dan neem ik die boodschappen niet he!" Ja nou, mijn loon veranderd er niet door hoor..

Zap: Onze personeelslijst op een zaterdag beslaat anderhalf A4-tje, lettertype 10-11. In de winkel zijn er per afdeling ook best een aantal mensen. Wat in de winkel gebeurd.. Ik weet meestal de actie's, meer niet. Hoeft toch ook niet? Ik kan de klanten zeggen wat waar ligt, weet ik iets niet, bel ik meteen die afdeling. Maar verder.. Onze winkel is echt gigantisch groot. Een inventaris per afdeling gebeurd bij ons met ongeveer 10 mensen, 6u lang. Voor 1 afdeling! Ik kan me onmogelijk bezig houden met wat er allemaal in de winkel gebeurd.. Het is niet eens de bedoeling dat ik in de winkel kom als ik werk, ik ben kassierster. Tuurlijk, als het wat rustiger ben ga ik de winkel in om te helpen aanvullen of levellen. Maar verder.. Om het zo maar te zeggen: daar hebben ze hun personeel voor. O jee dat klinkt arrogant, maar da's echt de bedoeling niet. Het is gewoon zo, per afdeling werken ze met een hele hoop mensen. En voor die scanpalen, en displays in de winkel, en weet ik wat nog allemaal.. Daar zijn ook mensen voor. En daar zetten ze ons, kassiersters, niet voor in. Da's onze job niet, en de magazijnen zijn zo groot dat we daar toch niks in zouden terug vinden. Iedereen heeft bij ons gewoon zijn vaste plaats, en daar kom je niet vaak af.

Ojajoh: je hoeft je heus niet aangevallen te voelen. Ik bedoel er echt niks fout mee. Ik heb hen al vaker gezien, en ben er echt vrij zeker van dat haar zoontje niet autistisch is. Daar gaat de discussie ook helemaal niet om. Ik geef je 100% gelijk; moest het hier om een autistisch kindje gaan had ik het ook niet opgeschreven hier. Laten we er van uit gaan dat ik het bij het goede einde heb, en daar verder rond discussiëren. Vind jij, dat ik me niet mag storen, aan een niet-austistisch kindje dat volledig aan z'n dak gaat aan m'n kassa zonder dat z'n moeder er wat van zegt? Ja, ik zie dr maar een paar minuten, maar sommige actie's storen gewoon heel erg.

En dat zie ik eigenlijk vaker en vaker, ouders waar ik me aan stoor. Vooral aan de zelfscan. Die kids gaan daar volledig over de rooie, klimmen op de 'hekjes' die als scheiding dienen tussen 2 kassa's zodat de klanten elkaar niet aanrijden, vragen heel brutaal om stickers en worden woedend of krijgen een huilbui als ik zeg 'als mama/papa betaald heeft' (waarop de ouders míj vies bekijken), komen echt op 10cm naast me staan aan mijn kassa (goed, zo'n kind zal heus niet met de inhoud daarvan gaan lopen. Maar kom op, da's vreselijk onbeleefd), en de ouders laten hun dr gang maar gaan. Erger nog, ze stoppen de kleine hun klantenkaart toe, die die dan aan mij mag komen geven. Nadat kindlief die volledig heeft ondergekwijld. Ja, blijf dan maar eens een neutraal gezicht trekken. Spuug van een ander aanraken vind ik gewoon ronduit smerig, of dat nou van een kind of volwassene is. En dan de ouders maar stralen, dat kindje de kaart zo flink heeft afgegeven. Terwijl ik niet kan wachten om m'n handen te wassen.

Ik stoor me echt niet snel aan klanten. Mij maakt het niet uit of ze met klein geld betalen (tenzij met de feestdagen ~~}> ), het maakt me ook niet uit als ze moeten staan zoeken naar hun klantenkaart (terwijl je zou denken dat ze dat ondertussen al kennen he! Klantenkaartje afgeven als het je beurt is!), of wat dan ook. Heb ooit eens een klant een stuk van €2 gegeven voor een karretje, van mezelf. Even goed brengt die dat niet terug, maar hey, ben ik niet klantvriendelijk? Ik zeg altijd goedemorgend/middag/avond met een smile tot achter m'n oren, klets met de oude dametjes wanneer ze een gesprek beginnen, complimenteer moeders met snoezige kindjes,... De hele mikmak. Maar als ik dan zo'n associale zuurpruim aan m'n kassa krijg.. Tsja.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:14

Pentax schreef:
Jee wat een hoop frustraties vinax, ook zo gefrustreerd over je buren.
Geef er gewoon geen aandacht aan joh! Want wat je aandacht geeft, dat groeit ;) . Je kunt beter je aandacht investeren in leuke dingen, dan word je ook geen zeur.

Ben een weekje thuis, ziek :+ Moet ik me eens kunnen uitleven he ~~}>

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:16

Ohhhh klanten... Pfft, praat me dr niet van!
Werk op groot industrieterrein in verschillende bedrijfskantines.. Dus de ene keer sta ik bij de kooksfabrieken en de andere keer daar waar de hoge heren zich verstoppen...

En die kerels kunnen me toch zeuren! Voor 2 uur wordt er geen patat gebakken.. Heb ik ook niet bedacht... Maar oh oh oh wat kunnen ze erover klagen. Of van die leukerds die (rustige locatie, sta ik alleen en zit dan lekker achter tot er een keer een klant komt) die 30x op t belletje bij de kassa gaan staan hengsten.. Kom je aan, moeten ze nog heeeeel rustig alles aflopen om te bedenken wat ze gaan eten.. AArrgh! Bedenk dat dan eerst en ga dán op dat belletje staan hengsten... Maar t allervrolijkst word je toch wel van de semi-hoge heren. Had een keer maar 1 frituur omdat de andere schoon moest worden gemaakt. Die kerel staat eerst op dat belletje te rossen, ik kom aan en vraag netjes wat ik voor m kan betekenen, gaat ie nog even uitgebreid staan overleggen met zn collega wat ie hebben wil. Ok, zucht. Wilde een hele rits frituur met oa patat. Dus ik wil netjes uitleggen dat ik niet zo makkelijk alles tegelijk kan bakken en dat ik dus iets even op de warmhoudplaat zal moeten zetten tot t andere klaar is. ''maar kan t er niet tegelijk in dan''. Nou, dat wordt lastig, te vol en andere bereidingstijd.. ''nou ik denk dat t best wel kan hoor'' Zucht *werk jij hier of werk ik hier* meneer, das niet handig. ''(poeslief bijzonder denigrerende toon) nou, zullen we het maar gewoon proberen dan?''. En dan ook nog gaan zeuren omdat zn kroketten geploft waren.. Ik draai met gemak een 5-gangendiner voor 11 man in elkaar hoor, daar ligt t niet aan.. Maar frituren.. Bak patat met kroketten erbij werkt gewoon niet, weet die meneer nu iig ook :Y)
Oh en van die eeuwige vieze ouwe kerels.. ''heee lieverd van me, geef mij is 4 kroketten''. Wie zn lieverd?? ''Heee schat, wat ben jij leuk zeg!'' Uhhhh, sorry?! Kan een hoop hebben hoor, maar er zítten van die ransbakken bij... Daar kan je gewoon niks van hebben... Zit dan net ff te weinig humor in dat toontje zeg maar...
Of van die leukerds die 2 min voor sluitingstijd komen brullen om patat enz enz... Kom dan óf eerder, óf bel van tevoren even om te bestellen, óf kies iets anders dan dobbenkroketten die er een kwartier in moeten liggen... Zucht.

Klanten... Gelukkig zitten er ook tussen die wel aardig zijn hoor :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:17

Rijerijerije schreef:
Ik heb 5 jaar lang gemiddeld 20 uur per week bij een supermarkt gewerkt. Wij kregen ook allerlei soorten mensen: van dronken zwervers met hele verhalen tot stelende ouwe dametjes (!); van volledig in het roze verklede studenten tot vaste klanten met kinderen uit de wijk. Heel wat meegemaakt daar. En ook heel wat frustraties opgebouwd. Dat kwam soms door klanten, maar soms ook door mijn collega's: prijswijzigingen die niet goed geregistreerd stonden en wie mag dat uitleggen aan boze klanten? Juist ja: de caissière :+ En dat de hele. dag. lang. _-:(
Net zo lang totdat die wijziging ein-de-lijk is doorgevoerd, wat slechts een kwestie is van drie drukken op een knop, maar die drie drukken mag ik niet doen (ookal weet ik precies hoe het moet), want ik heb niet het goede titeltje }:0

Ik riep altijd: Best leuk hoor, werken in die supermarkt, maar jammer dat er elke dag klanten langskomen :')

Het leukste dat ik eraan over heb gehouden is mijn lieve vriendje: hij medewerker Kruidenierswaren en ik kassameisje. Van samen werken kwam samen uit, en van samen uit kwam samenwonen! We zijn nog altijd bij elkaar <3 Maar doen gelukkig wel allebei iets anders nu ;)

Ik heb mijn vriendje ook op m'n werk leren kennen, hij doet de drank :+:

Ja ik weet ook perfect hoe ik de prijs moet wijzigen, maar helaas ook niet de juiste titel :D
Aargh. Collega's. Foute prijzen. Telefoon niet opnemen. En dan uiteindelijk zélf de winkel in moeten, je kassa onbemand achterlaten, en een lading boze klanten over je heen omdat je wel 2 minuten weg was!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:22

VinAx schreef:
Zo kreeg ik laatst een man aan mijn kassa. Hij vroeg, hoeveel die scheermesjes nou kostten, want aan die scanpaal in de winkel kwam er niks op. Ik geef hem de prijs, en hij vraagt me waarom dat aan die paal niet lukte. Nou mss is dat toestel kapot, zei ik. Kon niet volgens hem, want zijn andere artikels, die scanden wel. Nou, dan ligt het aan het artikel he, zei ik. Om eerlijk te zijn ligt dat gewoon aan die klant zelf dan, als al de rest wel gewoon scant, wil dat zegget dat ie de verpakking niet straks genoeg heeft gehouden bij het scannen. Maar omdat ik hem niet wou beledigen, zei ik dus dat het aan het artikel lag. Schiet ie uit z'n sloffen, dat dat toch ook geen service is?! Echt, die man werd pisnijdig. En ik inwendig ook. Heb hem even haarfijn uitgelegd dat ik geen ene moer te maken heb met wat dan ook in de winkel, dat ik daar zelf niet eens kom!

Ehm, hallooo? Je zit daar namens die winkel, niet namens jezelf. Je vertegenwoordigt het bedrijf. Als caissiere ben je het laatste contactpunt met de klant en hoor je te zorgen voor een goede laatste indruk. Klantenbinding heet dat.

En als het die moeder lukt om haar blerende kind te negeren vind ik dat alleen maar prijzenswaardig. Ik negeer mijn paard ook wanneer hij loot te bedelen. Dat je op bokt zo negatief gaat zitten doen over je klanten vind ik beneden niveau. Er was ooit een topic over grappige dingen in de winkel. Dat was grappig. Maar zoals ik het lees is jouw oogpunt je klanten afzeiken? :n

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:23

Natuurlijk snap ik dat, maar dat zeg je niet tegen de klanten, dat is wat ik bedoel :). Ik weet ook niet alles wat er in de winkel gebeurt of waar alles ligt of hoe alles werkt, maar ik weet wel dat ik degene ben die het op moet kunnen lossen. En dus idd de betreffende afdeling roepen (en of er dan nu 10 of 110 mensen werken maakt ook niet uit natuurlijk)

Wij hebben een koffie-automaat in de winkel staan en er was een vrouwtje die nam even een hele hand met theezakjes mee.....
We hadden ook een jong gezin en het meisje gaf na de kassa een flesje aan hun kindje, maar het kindje had het flesje nog niet vast toen moeders het flesje al los liet. Dus kaboem, op de grond. En als opmerking kwam eruit: die is ook niet kindproef....... 8)7

oohh, die telefoons niet opnemen. Gruwelijk irritant. Ergens denk ik dat wij de moeder van het bedrijf zijn bij de kassa, alles moet geregeld worden voor de jongens. We moeten zelfs hun tijden in de gaten houden...

En prijswijzigingen niet invoeren? Kom maar op met die boze klanten, ik 'sleur' de veroorzaker naar de balie en laat hem zelf de klant te woord staan. Na 4x leren ze het echt hoor :Y)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:26

VinAx schreef:
Ojajoh: je hoeft je heus niet aangevallen te voelen. Ik bedoel er echt niks fout mee. Ik heb hen al vaker gezien, en ben er echt vrij zeker van dat haar zoontje niet autistisch is. Daar gaat de discussie ook helemaal niet om. Ik geef je 100% gelijk; moest het hier om een autistisch kindje gaan had ik het ook niet opgeschreven hier. Laten we er van uit gaan dat ik het bij het goede einde heb, en daar verder rond discussiëren. Vind jij, dat ik me niet mag storen, aan een niet-austistisch kindje dat volledig aan z'n dak gaat aan m'n kassa zonder dat z'n moeder er wat van zegt? Ja, ik zie dr maar een paar minuten, maar sommige actie's storen gewoon heel erg.

.

haha Nou meid ik voel mij niet aangevallen hoor , ik zeg gewoon iets reëels en dat is dat jij er niet over kan oordelen, aangezien je moeder en kind verder niet persoonlijk kent
diegene die zich snel aangevallen voelt, en daar frustratie's aan over houdt dat is duidelijk leesbaar....dat ben jij ;)
je maakt je heel erg druk om hele kleine zaken des levens
Ik denk dat het beter is dit soort vele kleine dingen naast je neer te leggen,dan je leven zo zuur te laten maken
Mocht je dat toch niet kunnen dan is het denk ik beter een andere baan , en zelfs misschien wel woonplaats te zoeken ;)

ik loop momenteel bommetje vol hormonen ivm mijn zwangerschap, maar zelfs ik ben nog niet zo heetgebakerd :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:29

VinAx schreef:
I

Ja ik weet ook perfect hoe ik de prijs moet wijzigen, maar helaas ook niet de juiste titel :D
Aargh. Collega's. Foute prijzen. Telefoon niet opnemen. En dan uiteindelijk zélf de winkel in moeten, je kassa onbemand achterlaten, en een lading boze klanten over je heen omdat je wel 2 minuten weg was!

uhm gevalletje bedrijfsleider erbij en doorgeven dat er iets niet helemaal goed gaat?
dan blijf je zelf bij de juiste regels en kan je niks anders doen dan daarmee laten zien aan de klant dat je het doet volgens het boekje....
jammer voor de collega die het telkens fout doet, moet die het maar goed doen ;)
maar dan wind je jezelf niet zo op ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:30

amyz schreef:
.
Of van die leukerds die 2 min voor sluitingstijd komen brullen om patat enz enz... Kom dan óf eerder, óf bel van tevoren even om te bestellen, óf kies iets anders dan dobbenkroketten die er een kwartier in moeten liggen... Zucht.

Ja daar zijn wij ook te vriendelijk in vind ik. Wij sluiten om 8u onze deuren. Om kwart voor 8 beginnen we dit via de intercom af te roepen, 3x in totaal. Dan zou je toch denken dat de klanten het plaatje snappen?

Nee hoor. Tot 2 voor 8, soms tot 5 na, staan ze nog net die ene shampoo te zoeken. Als ik dan vriendelijk vraag of ze zich naar de kassa kunnen begeven krijg ik als antwoord 'maar ik heb niet veel bij hoor'. Nee, u en die andere 50 klanten die hier nog rond lopen. Zucht.

Zo ook een week of 3 geleden. Zaterdagavond, 10 na 8. Ik wil naar huis! Krijg ik een klant met een bomvolle kar bij mij. Nog steeds vriendelijk 'goedenavond..klantenkaartje..da's dan zoveel..prettig weekend nog'. Duikt er plots een koppel op, ergens in de 40 jaar. Leuk, nog zo'n volle kar, en ik was net aan het afsluiten. Zijn dan meestal ook de lolbroeken die denken dat dat en dat verkeerd geprijsd staat. "Meneer, al mijn collega's zijn al naar huis. Ik kan ze niet meer bellen om dit na te gaan." Noi dan moet ik maar even gaan kijken. Echt, dan kan in ontploffen. En nee, ik ga echt niet kijken dan. Ik zeg de klant vriendelijk maar resoluut dat de winkel eigenlijk al 10 minuten gesloten is, en dat ik echt geen tijd meer heb om de winkel in hollen.

Omdat ze met 2 waren, heb ik hun boodschappen vrij snel gescand. Snel, maar niet slordig. Ik werk strategisch, sorteer en stapel hun boodschappen zo op de band, dat er het dubbele bij kan wanneer je dit niet doet, en dat ze ze maar hebben op te nemen en in te laden. Nee, ik gooi geen vlees op/onder een boek, ik hou eten altijd gescheiden. Ik werk gewoon zo efficiënt mogelijk, dat ik zo snel mogelijk naar huis kan.

Staan ze met 2 naar de band te staren ipv in te pakken. Tot ik klaar ben. "Da's dan zoveel." En dan gaan ze plots inpakken. Op zo'n moment verlies is pas voor het eerst mijn geduld, en verzoek vriendelijk of meneer al kan betalen, dan kan ie daarna rustig mee helpen inpakken, en kan ik mijn kassa al gaan tellen. Want duurt op een zaterdag ook nog eens 10 minuten, en zolang ik niet klaar ben, mogen mijn collega's de deur niet uit. Krijg ik zo'n sarcastische opmerking naar m'n hoofd, of ik haast heb. En dan zo minachtend lachen met zo'n arrogante rotkop. "Ja meneer, een beetje, ik had eigenlijk een kwartier geleden al gedaan, ziet u." Begint ie te zaniken, ja fijn he, weekend, zaterdagavond. En dan denk ik in mezelf: ja als jij nou gewoon betaald en mij m'n werk laat afmaken, kan MIJN zaterdagavond & weekend EINDELIJK ook beginnen. Echt, op zo'n moment zou ik willen dat ik dat ik gewoon m'n mening mocht spuien. Maar helaas.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:36

Of je stapt van je kassa af en helpt meneer en mevrouw met inpakken :)*.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:39

hestejente schreef:
Ehm, hallooo? Je zit daar namens die winkel, niet namens jezelf. Je vertegenwoordigt het bedrijf. Als caissiere ben je het laatste contactpunt met de klant en hoor je te zorgen voor een goede laatste indruk. Klantenbinding heet dat.

En als het die moeder lukt om haar blerende kind te negeren vind ik dat alleen maar prijzenswaardig. Ik negeer mijn paard ook wanneer hij loot te bedelen. Dat je op bokt zo negatief gaat zitten doen over je klanten vind ik beneden niveau. Er was ooit een topic over grappige dingen in de winkel. Dat was grappig. Maar zoals ik het lees is jouw oogpunt je klanten afzeiken? :n

Ja natuurlijk zit ik daar namens de winkel. Ik heb hem heel vriendelijk uitgelegd, dat het toestel waarschijnlijk defect was. Hij zei dat dat niet kon, dus heb ik hem gezegd dat het dan waarschijnlijk aan het artikel lag. Waarop hij uit z'n dak ging, dat dat geen service was. Kijk, ik snap dat die man alleen mij ziet zitten, en daarom ook tegen mij zijn klacht uitlegde. Waarop ik hem heb uitgelegd dat ik niet in de winkel kom, dat ik niets van die toestellen, en dus ook niet zeker weet wat het probleem is.

Ik regel ook die actie's met die zegels niet. Dat moet die man toch snappen? Nu ja.. Vind ik.. En dan nog,dat geeft hem het recht niet razend kwaad te worden op míj en te staan roepen tegen míj. Da's toch ook niet de manier?

Ik zeik mijn klanten helemaal niet af. Ik heb een heleboel fijne klanten, die ik erg graag zie komen. Er zijn er gewoon bij die het bloed van onder m'n nagels halen. Ja, je paard negeren als ie bedelt is volgens mij niet meer dan normaal. Maar als ik ergens kom met m'n 7jarige nichtje, en die schopt plots een drama, vraag ik dr wel om hier mee op te houden. Da's toch normaal? Prijzenswaardig, nou echt niet, spijt me maar kind brulde en krijste echt enorm. En dat heeft zo een paar minuten geduurd, zonder dat er 1x gezegd is geweest dat dit niet hoort. Vind ik niks prijzenswaardig aan.

Geloof me, ik zeik m'n klanten echt niet af. Ik help oude mensjes hun tassen in laden als ze willen, pak mensen hun cadeautjes in, al wat ze me maar vragen. Ik vraag alleen maar een beetje respect. Ik wil me niet laten afbekken door een klant die z'n dag niet heeft, of dingen in mijn schoenen geschoven kregen die niet mijn schuld/verantwoordelijkheden zijn, en al helemaal niet dat ze staan roepen en tieren daarvoor. Ik doe echt niet moeilijk aan mijn kassa, en ik geef op zo'n moment ook geen kik, maar soms is te veel ook te veel voor mij, en ben ik net iets minder vriendelijk. Ik ben een kassierster, geen kassa.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:41

zap schreef:

Waarom zou ik dat in godsnaam doen? Ale ze alleen had geweest, graag. Doen we zo vaak. Maar ze waren met 2, en stonden echt irritant te doen. Allebei staan loeren naar hun boodschappen tot die ALLEMAAL gescand waren, om er dan met 2 aan te beginnen, en mij daar bijna 5 minuten te laten staan wachten. Nee hoor, ik ben geen deurmat. Vind het gewoon banketstaaf van ze, spijt me..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:42

VinAx schreef:
Krijg ik zo'n sarcastische opmerking naar m'n hoofd, of ik haast heb. En dan zo minachtend lachen met zo'n arrogante rotkop. "Ja meneer, een beetje, ik had eigenlijk een kwartier geleden al gedaan, ziet u." Begint ie te zaniken, ja fijn he, weekend, zaterdagavond. En dan denk ik in mezelf: ja als jij nou gewoon betaald en mij m'n werk laat afmaken, kan MIJN zaterdagavond & weekend EINDELIJK ook beginnen. Echt, op zo'n moment zou ik willen dat ik dat ik gewoon m'n mening mocht spuien. Maar helaas.

haha ja die vraag had ik je waarschijnlijk ook wel gesteld...... :Y)

ja ben het met je eens dat het niet leuk is wat de klant doet op dat moment, en dat gedrag moet ook niet beloond worden
maar je wind je echt heel erg op als ik dit zo lees :=
je kan ook aangeven aan je baas dat je door klanten moet overwerken en die tijd graag betaald zou willen zien
zoniet? dan is het zijn taak om de klant eerder de winkel ui te bonjouren ;)

en niet boos worden, gewoon netjes overleggen....

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:45

zap schreef:
Natuurlijk snap ik dat, maar dat zeg je niet tegen de klanten, dat is wat ik bedoel :). Ik weet ook niet alles wat er in de winkel gebeurt of waar alles ligt of hoe alles werkt, maar ik weet wel dat ik degene ben die het op moet kunnen lossen. En dus idd de betreffende afdeling roepen (en of er dan nu 10 of 110 mensen werken maakt ook niet uit natuurlijk)

Wij hebben een koffie-automaat in de winkel staan en er was een vrouwtje die nam even een hele hand met theezakjes mee.....
We hadden ook een jong gezin en het meisje gaf na de kassa een flesje aan hun kindje, maar het kindje had het flesje nog niet vast toen moeders het flesje al los liet. Dus kaboem, op de grond. En als opmerking kwam eruit: die is ook niet kindproef....... 8)7

oohh, die telefoons niet opnemen. Gruwelijk irritant. Ergens denk ik dat wij de moeder van het bedrijf zijn bij de kassa, alles moet geregeld worden voor de jongens. We moeten zelfs hun tijden in de gaten houden...

En prijswijzigingen niet invoeren? Kom maar op met die boze klanten, ik 'sleur' de veroorzaker naar de balie en laat hem zelf de klant te woord staan. Na 4x leren ze het echt hoor :Y)

Ja ik zeg ook niet letterlijk 'nou weet ik veel' ofzo hoor :D Ik leg even uit dat ik eigenlijk niet in de winkel kom, en bel de verantwoordelijke van die afdeling. Weet ik het wel, maar zit ik in kassa, leg ik het zo goed mogelijk uit. En zit ik eens niet in kassa, begeleidt ik ze even, geen probleem.

Ja inderdaad. Ik denk dat dat voor de klanten vaak het probleem is: ze snappen niet dat wij niet verantwoordelijk zijn voor actie's die mislopen, fout geprijsde boodschappen,.. Als ik iets fout doe, een artikel 2x tikken bv, ben ik de eerste om dat toe te geven. Maar om me te laten afzeiken voor iets wat niet mijn fout is.. Als ze hun klacht op een normale toon uitleggen, stoor ik me ook helemaal niet. Maar het is wél frustrerend als ze staan roepen en tieren over iets waar jij niks mee te maken hebt..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:48

VinAx schreef:
zap schreef:

Waarom zou ik dat in godsnaam doen? Ale ze alleen had geweest, graag. Doen we zo vaak. Maar ze waren met 2, en stonden echt irritant te doen. Allebei staan loeren naar hun boodschappen tot die ALLEMAAL gescand waren, om er dan met 2 aan te beginnen, en mij daar bijna 5 minuten te laten staan wachten. Nee hoor, ik ben geen deurmat. Vind het gewoon banketstaaf van ze, spijt me..

Ja dus? Je maakt het jezelf gewoon erg moeilijk vind ik hoor :P. Sta er boven en help die klant zo snel mogelijk de winkel uit. Scheelt jou tijd en je hebt een blije klant. Maar je doet het uit principe niet, omdat je vind dat de klant niet genoeg meewerkt naar jou zin. Dan zorg je toch dat het wel naar jouw zin gaat? Dus meehelpen inpakken.

Wij hebben ook klanten die na sluitingstijd op hun dooie gemakje hun bomvolle kar komen afladen. Wij moeten bv ook wachten totdat alle klanten de winkel uit zijn voordat we de kassa's er überhaupt uit mogen halen. Als er dan zo'n klant kom, dan kan ik heel gemeen terug doen omdat die klant 'gemeen' tegen mij doet. Maar wat schiet ik als cassiere mee op? Helemaal niks. En dus helpen we met een aantal collega's die meneer zo snel mogelijk de deur uit. Wij blij, hij blij.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat een cassiere met zo'n mentaliteit bij ons snel de deur uit is hoor (kan hier verkeerd over komen hoor..). Klinkt erg cru en bot, maar klantvriendelijkheid is bij ons toch echt wat anders. Je zit er voor de klant en ja dan is het balen als het een keer wat later wordt, so be it. En natuurlijk denken wij dat soort dingen vaak zat en praten we er achteraf over met collega's en kunnen we dan hartelijk lachen, maar tegen de klant no way! De klant heeft gelijk (ook al is het niet zo) en probeer hem op een positieve manier de winkel uit te krijgen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar daar vallen jouw klanten nog lang niet onder hoor vind ik!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:48

VinAx schreef:
Ja natuurlijk zit ik daar namens de winkel. Ik heb hem heel vriendelijk uitgelegd, dat het toestel waarschijnlijk defect was. Hij zei dat dat niet kon, dus heb ik hem gezegd dat het dan waarschijnlijk aan het artikel lag. Waarop hij uit z'n dak ging, dat dat geen service was. Kijk, ik snap dat die man alleen mij ziet zitten, en daarom ook tegen mij zijn klacht uitlegde. Waarop ik hem heb uitgelegd dat ik niet in de winkel kom, dat ik niets van die toestellen, en dus ook niet zeker weet wat het probleem is.

Ik regel ook die actie's met die zegels niet. Dat moet die man toch snappen? Nu ja.. Vind ik.. En dan nog,dat geeft hem het recht niet razend kwaad te worden op míj en te staan roepen tegen míj. Da's toch ook niet de manier?

Jij bent echt grappig :D :D In plaats van je dit soort dingen zo persoonlijk aan te trekken kun je het ook gewoon naast je neerleggen. Da's een stuk prettiger voor jezelf en voor je klanten. Snap je m'n punt? ;)