Heimwee naar een land waar je niet woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:45

Ik heb het met Canada. Ik zou er zo naar verhuizen. Voordeel is wel dat mijn familie daar ook woont.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:47

Ik had het vroeger wel eens. Als ik met mijn ouders lang op vakantie was geweest, was ik de eerste paar dagen thuis echt verdrietig omdat ik het miste. Sinds ik op mezelf woon heb ik dat totaal niet meer, nu ben ik altijd blij om weer in mijn eigen lekkere huisje terug te komen, ook al was de vakantie geweldig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:52

Ik heb het met Frankrijk, zou het liefst vandaag nog vertrekken! Alleen ja... hoe moet het met werk, dat is toch wel het struikelblok...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:53

__Elizabeth schreef:
Fiffill schreef:
Elizabeth, ik hoop voor je dat je over een halfjaar 'naar huis' kunt. Canada moet ook prachtig zijn (ja ik heb een hoop op mijn lijstje staan :+ ).

Ik heb al een werkvergunning dus kan er heen wanneer ik wil. Alleen komt daar nog bij dat ik binnen nu en een paar maanden een visum kan krijgen en daarvoor moet ik in nederland zijn. En heen en weer vliegen is niet echt goedkoop := Bovendien moet ik tot juli naar school..

Wauw, dat klinkt echt supergaaf! En dat op jouw leefijd! Hihi ;)
Hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen? Ik weet van jaren geleden dat het heel moeilijk was om in Canada te gaan wonen/werken.

Ik heb het met Amerika. Maar ik ben tegelijk wel realistisch genoeg om te bedenken dat wonen daar anders is dan reizen. :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:54

Ik denk sowieso dat als ik op een plek zit met veel ruimte op me heen, ik me overal wel thuis kan voelen. :j

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:56

herkenbaar! Dat had/heb ik met Zweden. Oplossing: emigreren! Ik woon nu al ruim 2 jaar in Zweden en ik heb Nl nog geen seconde gemist. (natuurlijk familie en vrienden soms wel, maar het land zelf absoluut niet)
Als ik bij mijn ouders ben geweest, wil ik zo snel mogelijk weer ''naar huis'' want ja, zo voelt Zweden voor mij, al vanaf de eerste dag.
Emigreren is een hele stap, maar ik ben heel blij dat ik de stap genomen heb. Je kan altijd weer terug, maar dat zie ik bij mijzelf niet gebeuren.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:31

Ik heb 't met IJsland, ik weet niet wat het is.. ik denk namelijk niet dat ik er echt zou kunnen wonen (taal, moeten missen van familie, etc.), maar damn, als ik daar foto's van terugkijk of iemand gaat erheen ben ik gewoon echt jaloers. Dan steekt het.

Londen heb ik 't iets minder sterk, maar omdat het zo "dichtbij" is zou ik er wel echt kunnen wonen. :j

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:36

Jaduuh schreef:
Ik heb 't met IJsland, ik weet niet wat het is.. ik denk namelijk niet dat ik er echt zou kunnen wonen (taal, moeten missen van familie, etc.), maar damn, als ik daar foto's van terugkijk of iemand gaat erheen ben ik gewoon echt jaloers. Dan steekt het.

Die staat ook voor mij wel op nummer 1. Ik ga over een maand lekker weer voor 3 maanden. :D

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:37

Hey, wat grappig dit topic :+ Ik heb dat heimwee gevoel ook heel erg.
Ik heb het gevoel heel erg met Ierland en Scotland. Soms zie ik een film die zich in deze landen afspeeld of op youtube filmpjes en dan voel ik echt een steek door mij heen gaan. Ik zou daar wel heel graag willen gaan wonen maar ja..... Keep on dreaming :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:38

Ik heb een poosje in Londen mogen wonen en ik zou zo weer teruggaan als werk het toelaat :)

Grapjasjes12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:39

Ja, heel erg herkenbaar en ik zal het je nog sterker vertellen: Ik krijg het meeste heimwee als ik naar de sterren kijk en me bedenk dat er nog meer planeten zijn en dat het oneindig doorgaat: dikke vette heimwee krijg ik daar van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:40

Fiffill, ik heb het met dezelfde streek als jij, Kent. Ik heb een poosje in Engeland ge-aupaird, maar toen ik afgelopen meivakantie in Kent was, wilde ik inderdaad ook niet meer naar huis. Destijds had ik dat al een beetje met Nottingham en Warlingham, maar meer nog in Chatham en Rochester...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:45

Toekie schreef:
__Elizabeth schreef:

Ik heb al een werkvergunning dus kan er heen wanneer ik wil. Alleen komt daar nog bij dat ik binnen nu en een paar maanden een visum kan krijgen en daarvoor moet ik in nederland zijn. En heen en weer vliegen is niet echt goedkoop := Bovendien moet ik tot juli naar school..

Wauw, dat klinkt echt supergaaf! En dat op jouw leefijd! Hihi ;)
Hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen? Ik weet van jaren geleden dat het heel moeilijk was om in Canada te gaan wonen/werken.

Ik heb het met Amerika. Maar ik ben tegelijk wel realistisch genoeg om te bedenken dat wonen daar anders is dan reizen. :)

Vroeger toen mijn vader 19 was wilde hij al graag emigreren. Sinds mijn achtste roep ik al dat ik weg wil uit nl (ik wou naar australie). toen is het bij mijn vaderook weer boven gekomen. 4 jaar geleden had mijn oom het over Canada op dat momnt wist ik nog niets van dat land. Mijn ouders zijn er naar gaan kijken en uiteindelijk zijn we begonnen met een emigratie procedure. Na 1.5 jaar werd duidelijk dat het federaal niet ging lukken omdat de regels aangepast werden. dus nu iets meer als een jaar geleden zijn we begonnen met een provinciale procedure voor New Brunswick (is het makkelijkste + goedkoopste) en we zijn genomineerd nu moet alles naar de ambassade in berlijn en dan nog een medische test en dan krijgen we als het goed is ons visum. Ik ga dus niet alleen ook al kan ik op dit moment ook gewoon weg zonder mijn ouders. Maar het is op dit moment natuurlijk makkelijker om met mijn ouders mee te gaan. Wel ga ik daar in canada gewoon mijn eigen weg :j

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:47

Ik heb dat met Oostenrijk. Als ik daar ben wil ik niet meer naar huis.
Ik zou later daar dan ook graag gaan wonen :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:48

Ik heb het heel erg met Tsjechië. Ben maar al te blij dat ik 30 mei weer terug ga :)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:53

Ik heb dat dus met italie..

Ik ben helemaal gek op dat land en als ik het geld had en het lef zat ik hier nu niet meer achter mijn computer..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:06

Leuk om al die reacties te lezen. En dat iedereen zo weg is van verschillende landen. :D

MissAnnemijn schreef:
Ik voel me wel echt thuis in de VS ja, in augustus gaan we een maand erheen en heb er enorm veel zin in! Zie mezelf ook nog wel eens verhuizen, maar of dat mogelijk is is een 2e.. Gelukkig heb ik dat thuis gevoel hier in het Amsterdamse centrum ook erg, dus zit hier wel goed :)

Daar kan ik ook van genieten hoor, maar dat is misschien meer omdat ik er toch dagelijks was en nog steeds regelmatig kom (zat op school in Amsterdam, woon zelf in Amstelveen).

__Elizabeth schreef:
Fiffill schreef:
Elizabeth, ik hoop voor je dat je over een halfjaar 'naar huis' kunt. Canada moet ook prachtig zijn (ja ik heb een hoop op mijn lijstje staan :+ ).

Nee, goedkoop is het zeker niet. Maar toch gaaf dat je echt al plannen hebt. :)

Tellie schreef:
Hier ook, heel herkenbaar. Ik voel mij overal eigenlijk meer thuis dan in mijn eigen land. :=

Dat heb ik niet, bijv. Frankrijk heb ik echt weinig mee. :n Daar zou ik echt niet snel gaan wonen. Zitten prachtige stukken natuur bij, maar de rest trekt me niet.

Jaduuh schreef:

Londen heb ik 't iets minder sterk, maar omdat het zo "dichtbij" is zou ik er wel echt kunnen wonen. :j

Sorry voor 't jaloersmaken, maar ik vertrek donderdag naar IJsland voor 4 maanden. :D

phormicola schreef:
Ja, heel erg herkenbaar en ik zal het je nog sterker vertellen: Ik krijg het meeste heimwee als ik naar de sterren kijk en me bedenk dat er nog meer planeten zijn en dat het oneindig doorgaat: dikke vette heimwee krijg ik daar van.

Heimwee krijg ik er niet van, maar dat soort blijven idd apart als je erover na denkt.

Blue_Eyes schreef:
Fiffill, ik heb het met dezelfde streek als jij, Kent. Ik heb een poosje in Engeland ge-aupaird, maar toen ik afgelopen meivakantie in Kent was, wilde ik inderdaad ook niet meer naar huis. Destijds had ik dat al een beetje met Nottingham en Warlingham, maar meer nog in Chatham en Rochester...

Nou eh, zullen we dan maar een huisje kopen... :D ?

Misschien dat ik ooit nog naar Engeland emigreer. :) Ik riep wel altijd al dat ik het liefste niet in NL bleef. Maar goed, eerst nog maar opleiding afronden etc, en daarna zie ik wel wat er op m'n pad komt....

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:12

Mijn ouders hebben dat met Canada. We zijn er 2 jaar geleden voor 3 weken geweest, en wat een land. We hebben ook een visum om naar Canada te emigreren. Ik wil waarschijnlijk niet, maar mijn ouders willen binnen een anderhalf jaar daarheen verhuizen.

Ik zelf heb het gevoel niet. Behalve hier in Nederland :D. Ik ben naar een saai dorpje in Drenthe verhuisd, en als ik dan weer in Arnhem ben, voel ik me weer helemaal thuis, en ben ik weer opgelucht.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:16

Fiffill schreef:
Tellie schreef:
Hier ook, heel herkenbaar. Ik voel mij overal eigenlijk meer thuis dan in mijn eigen land. :=

Dat heb ik niet, bijv. Frankrijk heb ik echt weinig mee. :n Daar zou ik echt niet snel gaan wonen. Zitten prachtige stukken natuur bij, maar de rest trekt me niet.

Ik heb de mazzel dat ik me heel erg snel aanpas aan plaatsen en het allemaal al snel wel best vind. Franse steden vind ik trouwens niet. Ik wil het liefst geen dag meer in Parijs doorbrengen o.i.d. maar een rustig dorp daarintegen. Zeg maar waar ik me kan inschrijven. :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:17

Brainless schreef:
Ik heb dat als ik Hongarije binnen rijd.... echt het gevoel alsof ik thuis kom.

Ik ook. Ben er al heel lang niet meer geweest, maar de mensen daar, de prachtige omgeving en tja...alles eigenlijk maakte dat ik op de terugweg bijna huilend in de auto zat.
Ik heb van alle vakanties (we hadden er een huis) daar genoten, meer dan genoten. Het was prachtig.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:04

Ik ben zo blij dat dit topic er is, ik kan wel janken als ik denk over hoe ik nu woon en hoe ik me voel bij het idee dat ik hier woon. Snap je? :+

Mijn ouders komen allebei uit Amsterdam. Mijn vader heeft jaren in Israël gewoond en later is mijn moeder ook bij hem gaan wonen. Ze hebben heel het midden oosten doorgereisd, Tunesië, Egypte, Jordanië etc. Maar Israël is hun thuis. Mijn moeder wilde alleen meer zekerheid wat betreft de toekomst van haar kind, en dus zijn ze terug gegaan naar Nederland, nu wonen we in een klein k*t dorpje vlak onder Amsterdam. Mijn ouders, voornamelijk mijn vader, hebben echt heel veel heimwee naar Israël, al hun hele leven. Mijn moeder zelf is ook helemaal weg van Tunesië.

Ik ben dus opgegroeid verhalen over voornamelijk Israël, krijg elk jaar met mijn verjaardag een paar kaarten uit Israël van vrienden (die je voor mijn ouders kunt vergelijken met familie), vroeger kreeg ik vaak nog een cadeautje op de pakketpost uit Israël. Tegenwoordig mailen we veel met de mensen daar, en deze zomer is het 2 jaar geleden dat een gedeelte van deze mensen bij ons langs zijn geweest. Het is voor ons makkelijker om naar Israël te gaan dan voor hun om hierheen te reizen.

Het land trekt me al jaren, ik wil er zo graag eens heen, alle mensen ontmoeten die al jaren kaartjes sturen, ik heb er nu nog niet eens een kwart van gezien namelijk :=. Ze zijn wel eerder langs gekomen, maar dat kan ik me niet herinneren, was nog te jong.

Het land voelt op dit moment niet als mijn thuis, maar ik heb er wel een gek soort heimwee naar, het trekt me enorm. Ik ben uitgenodigd (al meerdere malen, maar pas geleden weer) om voor enkele maanden bij die kennissen langs te komen. Ik ben binnenkort klaar met mijn studie dus zou dan met gemak weg kunnen. Ik twijfel nog wel of ik het durf. Maar dat zien we dan wel weer. Ik ben benieuwd of ik me daar net zo thuis zou voelen als mijn ouders :=.

Op dit moment heb ik dit thuis gevoel wel heel erg met Spanje. Dat is echt mijn land, ik houd van de taal, de mensen, de cultuur, de verschillende landschappen, de kleine bergdorpjes en de grote steden.. :+: Het voelt altijd als thuis komen als we de grens over gaan, ik krijg ook altijd kriebels zodra Barcelona of Spanje op de borden staan.. En het is altijd vechten tegen de tranen als we weer naar huis gaan -O-.
Als ik foto's zie van Spanje krijg ik steken, als ik op tv iets zie over Spanje krijg ik steken en als ik weet dat we weg gaan word ik hyper! :+

Ik ben sowieso iemand die zich overal sneller thuis voelt dan in Nederland. Ik heb met Duitsland en Noorwegen ook connecties omdat in Duitsland een oom heeft gewoond (bij de Bodensee) en in Noorwegen woonde een tante en nu nog een goede vriendin van mijn moeder. In beide landen ben ik dan ook heel veel geweest. Het zijn alleen niet mijn landen omdat ik niet tegen kou en donkere natte winters kan (winterdepressie :+). Ik moet echt naar het zuiden wil ik de winter goed doorkomen :').

Engeland/ Schotland/ Ierland trekken me ook heel erg, zou ik graag nog eens heen willen. :)

Tellie schreef:
Fiffill schreef:

Ik heb de mazzel dat ik me heel erg snel aanpas aan plaatsen en het allemaal al snel wel best vind. Franse steden vind ik trouwens niet. Ik wil het liefst geen dag meer in Parijs doorbrengen o.i.d. maar een rustig dorp daarintegen. Zeg maar waar ik me kan inschrijven. :D

Kom een keer mee met mij naar Frankrijk! :D Mijn ouders 'wonen' daar nu in een dorpje van iets van 6 huisjes midden in de natuur. Denk dat je het er heerlijk zult vinden! :D (Ze wonen namelijk niet geheel in het zuiden dus het is ook geen toeristen gebied of 45+ graden haha ;)).

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:27

Ik ken het ook, heb veel heimwee gehad naar Costa Rica en Italie. Eigenlijk nooit naar Tunesie, kwam hier wel heel vaak omdat mijn moeder hier al lang woonde, maar als ik ergens anders zat miste ik het nooit.. Echt spectaculair gevarieerd landschap is het nou ook weer niet hier, vooral veel zand, olijfbomen en palmbomen.. Wel prachtige stranden, maar ik houd niet eens van op het strand liggen :')
Maaarrr elke keer dat ik weer in Tunesie aankwam, kreeg ik gelijk een enorm 'berusting' gevoel over me heen; wel ECHT dat thuiskom gevoel, niet een wanhopig verlangen naar avontuur of liefde ofzo, maar juist echt een gevoel van 'hier hoor ik, hier pas ik er goed in'. Het contact met de mensen, de (enorm) relaxte manier van leven, ook veel praktische dingen die door de meeste buitenlanders als negatief worden ervaren, vond ik juist altijd wel kloppen :') alles is wat flexibeler, tsja en je moet vaak wel enorm lang wachten voordat wat geregeld wordt, maarja dan wacht je toch gewoon.. No stress! Daarbij houd ik gewoon erg van het klimaat natuurlijk ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:36

Tellie schreef:
Fiffill schreef:

Ik vind de taal ook al niks. Is gewoon niet mijn land. Ik zou er heus wel overleven hoor, maar naar Frankrijk emigreren uit mezelf zou ik niet snel kiezen. Een rustig dorp in de bergen tegen de Spaanse grens zou ik ook wel overleven, maar Parijs vind ik echt een vreselijke stad. :n

DD, Israël lijkt me een heel interessant land. Hoor er wel vaker verhalen over van mensen die er zijn geweest en volgens mij is het heel bijzonder. Zou gaaf zijn als je er nog een keer heen kon om alles zelf te zien. :)

Overigens is nog een plek waar ik me heel erg thuis voelde toen ik er was, Barcelona. Schitterende stad. :) Is echter al heel lang geleden dat ik daar was maar ik weet nog dat ik het er prachtig vond. Ben normaal niet zo van de steden maar dit was voor mij een uitzondering (samen met Rome). Wel wat te warm, maar de sfeer vond ik er toen gewoon heel erg fijn. Misschien toch m'n Spaanse bloed. ;) :P

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:46

Oh ja Barcelona, ook zo'n stad waar je je gelijk op je gemak voelt.. Heerlijke sfeer, lekker al die pleintjes vol met mensen 's avonds, altijd wat te doen!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:48

Ik ben van mening dat je een echt thuis alleen maar zelf kunt creëren, dat is niet landgevoelig...al moet ik eerlijk bekennen dat ik over 5 jaar waarschijnlijk niet meer in Nederland woon maar in Zuid Frankrijk.
Dat heeft meer te maken met het feit dat ik daar ''makkelijker'' een thuis kan creëren dan hier in Nederland, maar ik ben altijd blij erheen te gaan maar ook terugkeren naar ''mijn plekje'' in Nederland is fijn.