Waarom zijn we bang voor spinnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:57

Ragebol1977 schreef:
Ha! Dat weet ik toevallig!

Heul vroeger in de oertijd, toen de vrouwen nog in groepjes in grotten woonden waren spinnen levensgevaarlijk. Zij konden dodelijk bijten.
Nou ja, die vrouwen zaten daar met hun kinderen, moesten voor nageslacht zorgen, dan wil je niet dat je kroost doodgeprikt/gebeten wordt door gevaarlijke beestjes.
Daarom werkt ons instinct zo op spinnen. Het is een natuurlijke angst om je te beschermen.

Nu zijn we natuurlijk duizenden jaren verder, de meeste spinnen zien er hooguit vreemd uit maar zijn ongevaarlijk, toch is dat instinct bij veel vrouwen gebleven. Het wordt vaak overgedragen van moeder op kind.

Is dat zo ja? Interessant :j

Maar waarom ben ik dan bang voor wormen.... ;( := :o

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:59

Bang voor spinnen ben ik niet echt, zet ze regelmatig buiten, maar ze moeten niet over me heen kruipen of als ik ze wil vangen opeens weg schieten :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:01

IndianLady schreef:
Hooiwagens zijn zelfs dodelijk voor de mens. Het is geluk is dat hun kaken te klein zijn om door onze huid heen te komen. Hooiwagens vind ikzelf de engste spinnen.

Dat is een fabeltje, klopt niet. Ook niet voor de trilspinnen. ;)

Het zou er wel mee te maken kunnen hebben dat ze er zo plotseling zitten zonder waarschuwing. Geen ratel, geen gezoem..ze kunnen gewoon ineens boven je hoofd hangen. Dat maakt ze misschien wel enger. En dat oerinstinct zal ongetwijfeld ook een rol spelen, al denk ik niet dat 't de enige reden is. Tenslotte zie je dat juist in landen waar de gevaarlijkste spinnen leven, mensen ze ook eten bijvoorbeeld. Terwijl ik dat eeeecht niet zomaar zou doen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:12

Gevonden:

'De preparedness-theorie van fobieen' stelt dat deze angst voor spinnen en gelijksoortigen een overblijfsel is van een 'trek' die in vroegere tijdperken een voordeel opleverde nl angst leverde bescherming tegen diersoorten die gevaarlijk zouden kunnen zijn voor de mens.
Als we hier nu Carl Jung bij betrekken (die het heeft over het colletief onbewuste en archetypen) zou het gevaar van een aantal diersoorten als een soort 'marker' worden doorgegeven aan generaties.

bron:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... 6695&st=15
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 23-03-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:13

Ik vind spinnen ook doodeng!! Durf ze niet op te pakken, en er eigenlijk al niet eens naar te kijken.
Als er hier in een huis dus een spin is heb ik een probleem :=
Maar echt zeggen wáárom ik er bang voor ben kan ik ook niet.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:14

Ik heb al lang geleden geaccepteerd dat ik gewoon níet kan verklaren waarom ik bang voor spinnen ben. :')
Ben het zat steeds uit te moeten leggen.

Dus nu is mijn antwoord als mensen vragen: "Waarom ben je nou zo bang voor zo'n klein spinnetje?"
altijd hetzelfde: "Géén idee, maar HAAL 'M WEG!" ;(

Verder kun je mij ook echt tussen alle dieren neerzetten, ik vind niks écht eng. Kijk, sommige dingen zoals andere insecten heb ik ook liever niet op mijn huid of in de buurt, maar als ik moest kiezen?
Muizen en slangen en wormen en padden enzo vind ik al helemáál niet eng. :n

Dani

Re: Waarom zijn we bang voor spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:22

Ik vind het ook zó stom van mezelf..als ik dan een foto zie, of een spin achter glas, denk ik "Ach, zo eng is-ie niet, doet niks kwaad." Maar als datzelfde beest dan los in m'n huiskamer zit ben ik panisch. :+

Overigens vind ik vogelspinnen veel minder eng. Die lopen meestal rustiger, en ze zijn goed zichtbaar en voelbaar (meer gewicht).

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:27

Ach weet je, je kan nu gewoon tegen iedereen zeggen dat je belast ben met een erfelijke marker.
Kan je niks aan doen :D

Ik ben er ook doodsbenauwd voor. Maar ik moet wel zeggen dat nu ik een paar jaar redelijk buitenaf woon en om de haverklap van die grote renners binnen heb zitten en vriendje regelmatig op zakenreis is, het wel minder is geworden.
Ik begin nu niet meer meteen te gillen. Ik moet toch zelf van die loeders afkomen.

Dus ik zit rustig een hele avond te wachten tot ze binnen veilig vangbereik zijn, dan zet ik er een glas over, papiertje eronder schuiven en over de schutting smijten dan lopen ze bij de buren naar binnen.
Ik durf ze nog niet te vangen als ik veel rek en strekwerk moet doen, de kans dat het mis gaat is me dan te groot.
Probleem is dan dat ik heel lang moet wachten want ik durf de kamer dan niet uit omdat ik niet weet waar ze dan naar toe kruipen. Ik moet ze in de gaten kunnen houden.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:28

Ik heb ook geleerd dat dat vanuit de oertijd komt :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:32

Ik ben er totaal niet bang voor.
Pak ze gewoon op en gooi ze dan naar buiten. No problem.

Als mensen bang zijn voor vogelspinnen oid, daar kan ik in komen.
Maar die mini-beestjes die amper te zien zijn? Neuhh :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:04

Ik ben niet bang voor spinnen, ik vind het nuttige beesten en ik heb daarnaast ook een huispanter die ze opvreet als ze over de grond lopen! :D

Ik heb op kantoor een lange tijd een klein springspinnetje gehad die iedere zoveel weken weer eens voorbij gesprongen kwam. Hij heeft van mij een naam gekregen en ik "joeg" hem altijd van mijn bureau af! _O-

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:08

Waarom zijn sommige mensen depressief? Waarom kunnen sommige mensen niet over bepaald eten? Waarom kunnen sommige mensen niet over horrorfilms?
Ik ben er ook bang voor, de reden weet ik niet precies, ze zijn harstikke eng, ook al is het maar een mini-spinnetje, of een langpoot, als ik er 1 zie giert er angst door mijn bloed heen.
Er is niet voor niks een naam voor, anarchofobie.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:11

Ik ben er niet panisch voor maar ik vind ze ook niet supertof. Ze hoeven niet meteen weg of iets. Ik schrik meestal wel heel erg als er een hele grote zwarte met lange harige poten naar me toe komt, niet zozeer van het beestje.. maar dat het een zwarte vlek is en dat het heel snel beweegt en vaak de reacties van andere mensen daarop.

Vlinders daarentegen, gosh, daarvoor ben ik wel echt panisch. Zodra ik er een zie begin ik te rennen, hysterisch om me heen te zwaaien en dat soort dingen. :') Maaarrr ik maak ook vaak zat mensen aan het schrikken doordat ik zo hysterisch doe bij vlinders en dan denken zij dat ik een mega spin of een spook heb gezien. Nee hoor 't is 'maar' een vlinder -O- :')

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:23

ik heb wel een you tube filmpje waarin ik een poging doe om een spin dood te maken, wat niet helemaal lukt..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:24

Ik ben niet bang voor spinnen :n pak ze zo op hoor!
Alleen hooiwagens vind ik vies :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:26

Die kleintjes vind ik niet eng, wel de grote huisspinnen.
Op mijn werk (verpleeghuis) kom ik in de nachtdienst af en toe die grote huisspinnen tegen.
Die zijn echt doodeng, ze komen zo onverwacht tevoorschijn en rennen dan keihard weg.
Ik schrik me dan elke keer kapot.

PolivyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:26

Weleens een microscopische opname of foto gezien? Brrrrrr.... Sinds ik dat heb gezien heb ik het ook niet meer zo op spinnen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:29

elisa_ schreef:
ik heb wel een you tube filmpje waarin ik een poging doe om een spin dood te maken, wat niet helemaal lukt..

ZIEN!! :')

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:32

pb :D

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:33

Nou ik doe 7 kleuren in me broek bij het zien van een spin. Als er 1 over de vloer heen loopt sta ik gehijt boven op het aanrecht.

Is het waar dat wij mensen spinnen in onze slaap eten. Het word beweert dat dat bewezen is. Als dat zo is, dan ga ik gelijk met een mondkapje naar bed.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:34

elisa_ schreef:

Ik vind hem echt hilarisch! Vooral het gegil erbij! _O- _O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:34

Nee, dat mensen spinnen in hun slaap opeten, is een broodje aap verhaal. (gelukkig)

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:35

Tallie1979 schreef:
elisa_ schreef:

Ik vind hem echt hilarisch! Vooral het gegil erbij! _O- _O-

het was vreselijk, de tweede keer, de moordgil, kwam omdat ik dat ding weer aanpakte, en die spin hing er aan, ik gooide hem weg, en toen had ik het gevoel dat hij zeker weten op mij zat.
bah bah bah wat voelde ik me naar, hij had ook zoon vies kleurtje!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:36

iertje2valen schreef:
Is het waar dat wij mensen spinnen in onze slaap eten. Het word beweert dat dat bewezen is. Als dat zo is, dan ga ik gelijk met een mondkapje naar bed.

Nee, is niet waar. Het tegenargument wat ik daarvoor gehoord heb is dat spinnen koudbloedig zijn. Als ze met hun pootjes ons aanraken verbranden hun pootjes waardoor ze snel wegrennen.. Ofzo. :') Vandaar dat ze niet in onze mond komen want ze rennen snel terug.. Al weet ik dus niet of dat wel waar is. :+

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:40

Opzich ben ik nooit zo bang voor spinnetjes. Kom denk ik door mijn vader die vroeger toen ik klein was mij probeerde over te halen dat spinnen in Nederland niks deden. Hij liet ze me ook vast houden en vertelde er van alles over. Maar inmiddels durf ik zo'n beestje echt niet meer vast te houden. En voor die grote, daar ren ik gillend van weg. Zo had ik een paar dagen geleden zo'n beest op mijn kamer:

Afbeelding

Ben heeeeeul hard mijn kamer uitgerent en gevraagd of iemand hem kon weghalen.
Laatst bijgewerkt door Eskimo op 23-03-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt