Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:38

Miracle_ schreef:
Zonnetje81 schreef:
Wat is er egoistisch aan? Misplaatst woord. Egoisme is als je aan jezelf denkt.

Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Alleen denk ik wel dat je je kind iets ontneemt. En verbieden vind ik ook iets anders.

*wat is dat toch met het woord egoistisch en dal die discussies van: .... is dat egoistisch, of van: dat vind ik egoistisch....*

Ik persoonlijk zeg niet dat het egoïstisch is, het is de stelling.
En ik zou snappen als mensen het als egoïstisch zien. Omdat je zelf ook vegetarisch bent, moet je kind dat ook worden, omdat je geen vlees wil klaar maken.
Ook zou ik tegengestelde reacties begrijpen, zoals al gezegd, eten wat de pot schaft.

En wat is er mis met die discussies dan?!

Dan is elke keuze die je maakt egoistisch.... als je je kind op paardrijden doet is dat egoistisch... odmat je zelf ook bijv die interesse hebt.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:39

Ik eet zelf al meer dan 20 jaar vegetarisch, maar ben getrouwd met een alleseter :D .
Tja, en dan krijg je samen een kind...

Het eerste jaar heeft de kleine geen vlees gegeten, dat mocht niet van mij. Vlees is een grote belasting op de darmen, en wordt afgeraden voor kleine kinderen. Volgens mij zelfs de eerste 2 jaar, maar dat kreeg ik er hier niet doorheen.

Nu is mijn zoontje al net zo'n bourgondier als z'n vader; en probeert met smaak en enthousiasme alles wat je hem laat proeven en geniet er ook echt van.

Wel krijgt hij qua hoeveelheid erg weinig vlees, en ook maar een paar keer per week, maar hij mag alles proeven en proberen.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat hij niet teveel (liever niets) suiker, chips en snoep ed binnenkrijgt. De mentaliteit is wat dat betreft anders dan in Nederland (we wonen in Spanje). Maar ik vind lollies en snoep voor een tweejarige niet nodig, en dat krijgt hij dus ook echt niet.

_Nancy

Als je je kind zo opvoedt, ken het kent imo niks beters..
Dus ik vind het helemaal niet egoistisch, maar gewoon gewoon..

Als mijn moeder mij vegetarisch had opgevoegd, had ik nooit beter geweten dan dat.. Hoe kan ik dat dan ooit egoistisch of wat dan ook vinden :)

GQMMS

Cassidy schreef:
Idd, laat ze er voor kiezen. Ze mogen van mij gerust vegetarier of zelfs veganist worden als ze dat willen. Op het moment dat ze het huis uitgaan...eerder niet.

kan ik mij volkomen in vinden, zo gaat dat hier ook :) mijn ouders zouden precies het zelfde zeggen .

Zonnetje81

Maren11 schreef:
Zonnetje,

Dat is weer wat anders :) want geen vlees is gewoon geen vlees en de andere eten dan gewoon wat de pot schaft

Ik zou me nog eerder schikken (afhankelijk vd leeftijd) in van: ik maak niks anders, als je geen vlees eet prima maar ik maak geen vega-nep-vlees.

patatkraam

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:40

Je kan het ook omdraaien. Is het egoistisch om je kind vlees te laten eten en eventueel later te laten kiezen?

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

X
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 28-09-23 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

enniee

Ik heb gelukkig nog geen kinderen maar ik zou m'n kind wel op jonge leeftijd op de hoogte brengen van vegetariër zijn.. Wanneer mijn kind vlees wil eten krijgt die dat..

edit; pa en broer en zusje zijn vleesverslaafd, maar mijn moeder kookt gewoon apart voor mij hoor, macaroni spaghetti wat dan ook , ze doet het ! <3
Laatst bijgewerkt door enniee op 25-02-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:41

Ochja, voedingsstoffen, mijn peuter stelde voor om vanavond aardappelpuree met bruine bonen en een vegaworstje te eten... en dan kan ik zo 2x opscheppen :j En morgen wil hij graag spinazie vertelde hij al.Hij krijgt meer voedingsstoffen binnen dan de gemiddelde peuter volgens mij :+

opisop_shop

zonnetje je kunt de vergelijking met een hamburger ipv een frikandel willen ECHT niet vergelijken met wel of geen vlees willen hebben, dat is een beetje kortzichtig gedacht ;) Het een is een kwestie van smaak en het ander is een levenswijze/principekwestie of wat dan ook.
Bovendien als je als ouders wel vleesloos wil koken voor je kind moet je ook zorgen voor vleesvervanging om tekorten te voorkomen ;)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 25-02-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuw88

Een vriend van mij heeft zijn hele leven nog nooit vlees gegeten. Zijn ouders zijn inderdaad vegetariër en hij heeft nooit de behoefte gehad om vlees te gaan eten. Vind het niet egoïstisch, maar als mijn kind later per se vlees zou willen eten zou ik dat wel accepteren. Hangt er denk ik ook vanaf of beide ouders vega zijn. En wat die belangrijke stoffen betreft, volgens mij is dat prima op te vangen met vleesvervangers.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:42

Je voedt je kind toch op naar je eigen normen en waarden? Dus wanneer jij overtuigd vegetarisch bent, lijkt me dat je je kind ook zo opvoedt. En terecht, dat is je recht, dat zijn vrijheden van ouders die prima binnen alle kaders van de wet vallen.

Het lijkt me logisch dat je als ouder wel het beste voor je kind wilt en zorgt voor een uitgebalanceerd menu, dus met vervangende bestanddelen..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:42

Hier iemand die is opgevoed door 2 vegetariërs. :)

En nee, ik vind het niet egoïstisch. Als ik vlees had willen eten, had dat gekund. Mijn vader eet strikt geen vlees/vis omdat hij het echt niet lust en mijn moeder eet heel af en toe een stukje vis oid. Bij oma & opa kregen wij wel eens een stukje vlees maar ik vond d'r altijd erg weinig aan. Mijn broertje is wat meer van het vlees, hij at ook wel eens vis met m'n moeder en we halen nog wel eens salami ofzo voor 'm. Mijn ouders zijn niet zozeer uit "wereldverbeterend oogpunt" vegetariërs: mijn vader vind het gewoon heel erg vies en mijn moeder vind het eigenlijk gewoon niet zo nodig. Je mist niks hoor... over die voedingsstoffen: als kind ben ik altijd al gezonder geweest dan menig leeftijdsgenootje, dat het slecht voor je zou zijn om geen vlees te eten is echt onzin. Je moet gewoon voldoende vervangende stoffen binnenkrijgen, dan is er niks aan de hand. Laatst nog bloed laten prikken bij de dokter en al mijn waardes zijn goed, nergens tekorten - en ik slik geen extra vitamines ed. Als kind kregen we die wel trouwens.

Ik mis echt niks. Vind vlees (het weinige wat ik heb geproefd) niet zo lekker. Het enige wat ik echt lust is rookworst bij de stamppot :') en vis krijg ik echt niet weg. Mijn broertje is dus wel meer van 't vlees, die is ook wel blij met 'n stukje rookworst (met salami eigenlijk het enige vlees dat hier in huis komt) bij de boerenkool op z'n tijd.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:43

Maren11 schreef:
zonnetje
ja dat kan ook, maar ik vind het zelf nou wel weer egoistisch als je een kind 'dwingt' vlees te eten.

Daarom blijf ik erbij dat het woord egoistisch niet goed gekozen is :+ (voor de 3e keer) ik noem het niet egoistisch want dan is elke keuze egoistisch.

En mijn mening: kinderen van 10 (voorbeeld) kunnen echt niet alle keuzes voor zichzelf maken dus doet de ouder dat. En als ik van mening ben dat vlees bij een voedzame maaltijd hoort, dan eet ie vlees. Net zoals dat een ander vindt dat vlees juist slecht is, die geeft zijn kind geen vlees.

Ik ben geen anti/pro van wel/niet vlees eten. Dus ik vind niks egoistisch in dit verhaal maar een KEUZE die je maakt uit de zin dat je het beste wilt voor je kind :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:43

gipsyboy schreef:
is ze van baby af aan al vegetarisch?
want in een potje olvarit zit ook meestal wel vlees in.
en vis eten jullie dat wel? en je dochtertje?

niet aanvallend bedoelt hoor, ben nieuwsgierig.
zoals jij het doet met genoeg vervanging, en dat je dochtertje het nu ook zelf wil. is er denk ik niks verkeerds aan.
als je maar genoeg eet en vleesvervangde producten eet.

en vlees is echt niet altijd gezond, ja paardenvlees dat kan je volgens mij dan nog het beste eten.
(ik eet geen paardenvlees uit principe niet en ik lust het niet, behalve in een frikandel maar ook dat eet ik zelden)

Juist fijn dat je het vraagt uit nieuwsgierigheid :) . Ja, van baby af aan eet ze geen vlees en we eten ook geen vis.
Er zijn trouwens ook een paar olvaritpotjes zonder vlees (toen wel in elk geval ;) Het is alweer een paar jaar geleden, die periode) en verder kun je ook gewoon vers eten maken voor je jonge kind. Met wat creativiteit kun je al een aardig eind komen.

Ik doe in principe altijd aan vleesvervanging bij het avondeten. We eten verder ook vrij gezond, veel groenten, fruit, bruin brood, alles met olijfolie e.d. Ze is echt een gezonde meid van bijna 6 en wil ook echt geen vlees en vis eten. Het consultatiebureau heeft er ook nooit een punt van gemaakt, want er zijn tegenwoordig prima alternatieven. Maar ik heb zo het vermoeden dat velen vleeseters dat gewoon niet weten.

Ik heb mijn dochter's ontwikkeling en gezondheid natuurlijk goed in de gaten gehouden, maar dat doet toch elke zorgzame ouder? Ook met kinderen die wel vlees/vis eten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:44

mensen zijn niet gemaakt om alleen groen te eten, we hebben de darmen er niet voor
nu kun je als volwassenen natuurlijk van alles aanpassen maar of het voor een kind in de groei goed is om helemaal geen dierlijke producten te eten, lijkt mij niet

nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn kinderen pas echt vlees zijn gaan eten toen ze richting tienerjaren gingen
daarvoor was het maar hele kleine stukjes en echt fan waren ze er niet van
wel werd en wordt er hier veel kaas, eieren en melk gebruikt

geen vlees zou dus nog wel kunnen maar helemaal geen dierlijke producten lijkt me zeer onverstandig

ik zou mijn kinderen het wel aanbieden als ik zelf vegetarier was
het verhaal zielig vind ik namelijk totaal geen excuus om een kind dat te onthouden
er is geen rede om een kind geen vlees te geven, hooguit als het er allergisch op reageert

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:44

BraveSpots schreef:
Cassidy schreef:
Nu heb ik geen kinderen maar dit zou ik doen:

Ik zou voor mijn kind niet apart gaan koken, hij eet wat de pot schaft. Nu ben ik geen vegetarier, maar als een van mijn kinderen vegetarisch zou willen worden, dan heeft hij zich aan te passen. Omgekeerd dito. Dus ja, als ik vegetarier zou zijn, en ik niet apart voor hem of haar zou koken, dan kreeg hij vleesloos.

Maar hoeveel moeite is het nu om in plaats van een hamburger een groentenburger in de pan te gooien? Zoveel zelfoppofering komt daar toch niet bij te kijken?

@TS: Ik ben er wel in geinterreseerd eigenlijk, als dat zou lukken om een kind vegetarisch op te voeden. Het lijkt me dat je een mooie boodschap meegeeft zo :j. Alleen moet het wel gezond zijn natuurlijk.

Daar zou ik me dan wel even moeten in verdiepen.

Ja ik vind het ook wel interessant, vandaar dit topic. Ik zou me er ook wel eens in willen verdiepen. :j

@Zonnetje: Nee dat vind ik een vreemde vergelijking. Een kind kan zelf kiezen of hij/zij op paardrijden wil. Want tegen de tijd dat een kind groot genoeg is om serieus een paard te beklimmen, is het oud genoeg voor dat soort keuzes. Misschien dan een iets verkeerde woordkeus, maar het lijkt me duidelijk wat ik probeer te zeggen. ;)

Hoe zou jij het stellen dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.

De stelling andersom kan idd ook. Maakt niet uit hoe die gesteld is, ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen. :)

Zonnetje81

opisop_shop schreef:
zonnetje je kunt de vergelijking met een hamburger ipv een frikandel willen ECHT niet vergelijken met wel of geen vlees willen hebben, dat is een beetje kortzichtig gedacht ;) Het een is een kwestie van smaak en het ander is een levenswijze/principekwestie of wat dan ook.
Bovendien als je als ouders wel vleesloos wil koken voor je kind moet je ook zorgen voor vleesvervanging om tekorten te voorkomen ;)

Ongeahct wat het is moet je toch meerdere producten maken....ik ga echt geen verschillende soorten vlees bakken in ook nog verschillende pannen en leg het andere kind in het gezin maar uit dat het ANDERS is dat de een een vegaburger krijgt en hij een filetlapje moet eten terwijl hij een normale hamburger wil....dat het vega zijn anders is en privileges opwekt....

odetteke

gipsyboy schreef:
is ze van baby af aan al vegetarisch?
want in een potje olvarit zit ook meestal wel vlees in.
en vis eten jullie dat wel? en je dochtertje?

Olvaritpotjes, dat is pas egoistisch :') Geen zin/tijd hebben om zelf wat gezonds te maken en je kind dan maar opzadelen met smerige potjesmeuk :+

Nee geintje, maar ik heb het echt niet op die potjeszooi, onze uk at (in aangepaste vorm) gelijk met de pot mee.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:46

Maren11 schreef:
Cassidy schreef:
Idd, laat ze er voor kiezen. Ze mogen van mij gerust vegetarier of zelfs veganist worden als ze dat willen. Op het moment dat ze het huis uitgaan...eerder niet.

maar als zij nou echt geen vlees willen eten is dat toch hun eigen keus?

stel je voor:
je bent zelf nog een kind. je wilt vega worden en dat mag niet van je ouders :?

Ik snap Cassidy's redenering wel... zolang je thuis woont, heb je je inderdaad aan te passen. Overleg past hier voor mij wel in (zodat er bv wel een aantal keer per week vegetarisch gekookt kan worden), maar je volledig aanpassen omdat kindlief eventjes beslist vegetarisch te worden, dat zou er bij mij ook niet ingaan.

Verder ben ik er wel van overtuigd dat mensen die hun kinderen bewust vegetarisch opvoeden, hun kinderen vaak veel gezondere eetgewoontes meegeven. Ze staan veel vaker bewust stil bij nodige voedingsstoffen, zoeken actief naar goede en gezonde vervangers van vlees, koken gezonder,...
(wat natuurlijk niet wil zeggen dat mensen die wél vlees eten, ongezond eten, maar je ziet bij vegetariers toch vaker bewuste keuzes voor goede voedingsstoffen, meer afwisseling in groenten,... omdat ze wel creatief moeten zijn)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:46

Groenteburger ipv hamburger in de pan gooien omdat zoon- of dochterlief vegetarisch is, geen problemen mee, op het moment dat wij zelf hamburgers eten. En als ik hutspot met spekjes maak, dan is het ook geen probleem om een gedeelte apart te houden waar geen spekjes ingaan. Maar ik zou het echt niet zover doorvoeren dat ik dubbel lasagne zou gaan staan maken omdat ik zelf gehakt er in ga verwerken. Als ik bij het maken van een gerecht een rundvlees- of kippensoepbouillonblokje hebben moet dan ga ik dat gebruiken.

Ik heb een nichtje die door de juf van de kleuterschool in haar kleutertijd kennis maakte met de veganistische leeftwijze, en dit vervolgens zelf werd en heel extreem doorvoerde. Dat ging zover dat ze haar eigen maaltijden klaarmaakte, de voeding die zijn hebben wilde apart werd aangeschaft, en dit het gezin heel veel geld kostte. En dat snap ik niet. Dat een familie geen familie meer kan zijn omdat maaltijden apart worden genuttigd, en er schuldsanering aan te pas moet komen omdat dochterlief in haar eentje nog eens zoveel huishoudsgeld nodig heeft waar verder 3 personen van kunnen leven, omdat ze veganist is.

Op het moment dat er een medische oorzaak is voor dieetvoeding, zul je me niet horen. Mijn broer heeft coeliakie (gehad) en nog zijn er dingen die ik niet kan maken op het moment dat hij op bezoek komt. Maar dat is niet erg. Maar een puber, die door andere kinderen in de klas wordt gehersenspoelt om vegetarisch te worden omdat het "hip" is, maar vervolgens lekker zijn Quarterpounder bij de Mac gaat oppeuzelen om ook weer bij de groep te horen waar hij op dat moment mee op stap is, hoe serieus moet ik die gaan nemen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:47

Oh trouwens, ineens vlees eten als je dat je hele leven niet hebt gedaan is géén goed idee _O- ik was laatst een weekje naar de opa en oma van mijn vriend, die wonen in Portugal en daar eten ze vlees. Veel vlees - en zo goed als geen groenten. Dat was dus best wel even afzien voor mij, ik ben sowieso echt een konijn (dol op groenten) en dan moet je 't ineens zonder echte groenten stellen én ineens vlees gaan eten... Ik deed het wel rustig aan, niet al te veel maar buiten dat ik het echt vies vond was op de 3e dag mijn maag echt helemaal overhoop. Als je nooit vlees hebt gegeten kun je het eigenlijk ook niet goed verteren, wat was ik blij toen ik thuis weer normale maaltijden kon eten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:47

Miracle_ schreef:
@Zonnetje: Nee dat vind ik een vreemde vergelijking. Een kind kan zelf kiezen of hij/zij op paardrijden wil. Want tegen de tijd dat een kind groot genoeg is om serieus een paard te beklimmen, is het oud genoeg voor dat soort keuzes. Misschien dan een iets verkeerde woordkeus, maar het lijkt me duidelijk wat ik probeer te zeggen. ;)

Hoe zou jij het stellen dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.

De stelling andersom kan idd ook. Maakt niet uit hoe die gesteld is, ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen. :)

En mijn mening: kinderen van 10 (voorbeeld) kunnen echt niet alle keuzes voor zichzelf maken dus doet de ouder dat. En als ik van mening ben dat vlees bij een voedzame maaltijd hoort, dan eet ie vlees. Net zoals dat een ander vindt dat vlees juist slecht is, die geeft zijn kind geen vlees.

Ik ben geen anti/pro van wel/niet vlees eten. Dus ik vind niks egoistisch in dit verhaal maar een KEUZE die je maakt uit de zin dat je het beste wilt voor je kind :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:49

spatter schreef:
mensen zijn niet gemaakt om alleen groen te eten, we hebben de darmen er niet voor
nu kun je als volwassenen natuurlijk van alles aanpassen maar of het voor een kind in de groei goed is om helemaal geen dierlijke producten te eten, lijkt mij niet

nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn kinderen pas echt vlees zijn gaan eten toen ze richting tienerjaren gingen
daarvoor was het maar hele kleine stukjes en echt fan waren ze er niet van
wel werd en wordt er hier veel kaas, eieren en melk gebruikt

geen vlees zou dus nog wel kunnen maar helemaal geen dierlijke producten lijkt me zeer onverstandig

ik zou mijn kinderen het wel aanbieden als ik zelf vegetarier was
het verhaal zielig vind ik namelijk totaal geen excuus om een kind dat te onthouden
er is geen rede om een kind geen vlees te geven, hooguit als het er allergisch op reageert

Er zijn wel redenen om een kind geen vlees te geven, maar daar sta jij niet open voor. Jouw keuze, niet de mijne.
Ik en mijn dochter eten echt niet alleen maar groen, er is natuurlijk veel meer qua (gezond) eten. Ik ben dol op diverse soorten rijst, pasta's, couscous, tarli, aardappelen, al dan niet gebakken in de olijfolie ;) , peulvruchten, brood, biologische eieren, fruit, etc. Er is zoveel heerlijk eten zonder vlees. Je moet het alleen wel weten klaar te maken. En ik vind een aantal vleesvervangers echt heerlijk, niets mis mee! Zuivelproducten eten wij hier biologisch of zelfs plantaardig (sojamelk, want ik kan niet tegen koemelk).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:49

Ik zou thuis gewoon vegetarisch blijven koken, ik ga geen vlees kopen terwijl het eigenlijk niet echt nodig/beter is (maar natuurlijk wel genoeg groente en vleesvervangers enzo geven), maar verder zou het kind het wel zelf mogen kiezen en als die bij de mac drek een hamburger wil, of een rookworst van de hema, dan mag dat van mij.
Als ik een vriend zou hebben die vlees eet dan mag het kind gewoon kiezen of ie met vriendlief vlees mee eet of met mij mee vega eet.