Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:53

PaysBas schreef:
Ben geen vegatarier. Eet wel eens vleesloos. Bijv. als ik een broodje haal bij de SubWay :-)

Vind het prima dat er vegatariers zijn hoor. Daardoor is er toch meer diversiteit in de supermarktschappen en menu's in restaurants gekomen.

Qua economie dus niet onverstandig maar om nou de consumptie van vlees volledig uit te bannen vind ik geen positief verschijnsel.

Waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:54

Ben ook al een aantal jaar vegetariër. Ik eet ook echt nooit vlees, en ga bijvoorbeeld ook niet het vlees tussen eten uit 'vissen' als ik bij anderen eet, dan eet ik het gewoon niet.
Wij hebben trouwens ook altijd biologische eieren, of we halen eieren bij een boer.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:54

DJB schreef:
MiSsY_Me schreef:
Ben zelf ook vegetarisch, nu een half jaartje ongeveer.

Zat er al een tijdje tegenaan te hikken, gewoon het hele idee van een dier eten kan er bij letterlijk en figuurlijk niet meer in..

Ik eet geen vlees, vis en ook geen kip. Met dit laatste heb ik het soms nog wel heeeeel erg moeilijk.. Als ik later toch besluit kip te willen gaan eten wil ik dat ik zeker weet dat het beestje een goed leven gehad heeft.

Dat vind ik altijd zo bijzonder, dat mensen kip apart noemen van vlees :+ . Is toch ook een dier (gevogelte)?
Definitie van vegetarier is sowizo al dat je geen vlees/vis/gevogelte eet. En mensen die zichzelf vegetarier noemen maar wel vis eten zijn dus geen vegetarier...maar pescotarier ;) .

Klopt, maar kom heel veel mensen tegen die zichzelf vegetarier noemen maar wel kip of vis eten...
Dat ik kip apart noem, komt omdat iedereen me altijd vraagt, : Oh, eet je ook geen kip dan?
Vandaar dat ik het hier gelijk maar ff apart zet haha :+

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:55

Veel mensen noemen vis ook apart van vlees.
Ik snap dat niet, een vis is toch ook een dier?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:55

Geen vegetarier, ga het niet worden ook.
Heb de vleesconsumptie wel geminderd maar helemaal zonder zou ik niet kunnen.
Qua eieren ga ik voor de scharreleieren, maar ik ga toch echt de stempels op de eieren niet controleren. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat er wel degelijk op scharreleieren nog afdrukken van roosters te zien zijn dus zo heel erg scharrel zijn ze dan neit. En om daar dan extra voor te gaan betalen is afzetterij.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:57

1906 schreef:
Veel mensen noemen vis ook apart van vlees.
Ik snap dat niet, een vis is toch ook een dier?

Omdat vissen altijd een vrij leven hebben gehad?
Ik lust het in elk geval niet dus da's makkelijk. ;-)

Wat scharreleieren betreft; eet je dan ook geen majo, koekjes of cake uit de winkel? Want waar denk je dat de kooi-eieren dan heen gaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:59

DJB schreef:
PaysBas schreef:
Ben geen vegatarier. Eet wel eens vleesloos. Bijv. als ik een broodje haal bij de SubWay :-)

Vind het prima dat er vegatariers zijn hoor. Daardoor is er toch meer diversiteit in de supermarktschappen en menu's in restaurants gekomen.

Qua economie dus niet onverstandig maar om nou de consumptie van vlees volledig uit te bannen vind ik geen positief verschijnsel.

Waarom niet?

Mijn antwoord staat in dit topic op pagina 2.

[LN] Een typisch Bokt onderwerp

Omdat je - als je geen vlees eet maar wel zuivelproducten, je er haast niet omheen kunt om toch ervoor te zorgen dat er vlees wordt geproduceerd. En als al die kalfjes en dan met name de stiertjes na de geboorte niet dood mogen, heb je een serieus probleem, wat ecologisch een veel grotere impact heeft dan de vleesproductie zelf.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:00

@NoaC

Tja dat is wel waar. :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:03

1906 schreef:
@NoaC

Dat is NIET waar. Er zijn genoeg visfok en opfok bedrijven.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:04

Zit wel wat in.
Maar feit blijft dat er voornamelijk dieren gefokt worden puur voor het vlees en niet een "restprodukt" zijn van bv zuivel.
Als we het alleen bij het eten van "overschot" houden kan ik me er nog iets bij voorstellen. Dan zouden we ongeveer 1 of 2 keer per week vlees eten? Ik geloof ook dat dat is wat goed is voor de mens; niet dat elke dag vlees.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:05

Henkjan schreef:
1906 schreef:
@NoaC

Dat is ook weer waar.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:05

Henkjan schreef:
1906 schreef:
@NoaC

Maar ik denk dat het grote merendeel toch gevangen vis is hoor!
Zal eens zoeken....

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:06

Ik ben ook vegatarier :)
Mijn ouders proberen ook veel biologisch/fair trade te kopen, maar het is soms moeilijk te vinden helaas.
En over de eieren: biologisch is max. 6 hennen op 1 m2 toch? Ik vind het evengoed veel, maargoed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:07

Ben blij dat ik geen vis eet, als je ziet hoe dat gaat.
Ook al hebben ze 'vrij' geleefd.. worden ze in een keer op het droge gehaald. Lijkt mij ook niet erg prettig voor die beesten.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:08

Ik ben ook al een aantal jaren vegetarier,
zou geen vlees meer naar binnen kunnen krijgen,
heb er echt een afkeer van gekregen..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:08

(Nog) niet.

Ik ga in de zomer als ik ga samenwonen een serieuze poging doen om volledig te stoppen met vlees. Vanuit mijn eigen moraal zou dat eigenlijk al jaren geleden gebeurd moeten zijn maar ik vind het moeilijk om genoeg vervangmaaltijden te verzinnen en te vinden die ik graag lust.

Ik eet momenteel wel weinig vlees.

Edit: Stukje weggehaald, wegens leeftijd TS.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 25-02-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:10

Ik eet al meer dan de helft van mijn leven (dus meer dan 20 jaar ;) ) geen vlees en vis. Mijn dochter (bijna 6) is ook vegetarisch en kerngezond. We eten dus wel vleesvervangende zaken, iets wat ik toen ik geen mama was minder deed, maar ik vind het wel belangrijk voor mijn dochter, omdat zij in de groei is.

Ik heb meerdere redenen dat ik deze voeding geband heb. O.a. de bio-industrie en intensieve veehouderijen, om maar niet te spreken van het leeg vissen van de oceanen, waarbij andere dieren vaak ook de pineut zijn. Het is voor mij ook een feit dat ik me veel gezonder voel zonder vlees e.d. Ik eet sowieso daarnaast ook heel gezond, hoor, maar dat deed ik ook al toen ik nog vlees at. Ik ben ook niet opgevoed met het idee dat vlees moest, mijn moeder maakte in de jaren 70 en 80 al vaak heerlijke vegetarische recepten klaar. Mijn oma heeft in haar 93-jarige leven nog nooit vlees gegeten zelfs. Iedereen riep tegen haar dat ze nooit oud zou worden (andere tijd, he, ze is al 7 jaar overleden). Maar goed...... Ik ben een echte plantaardige eter, geloof ik. :D

Overigens eet ik wel zuivel, die ik zoveel mogelijk biologisch in koop. En hier komen alleen biologische eieren in huis. Wij voelen ons er prima bij en wat anderen doen, moeten zij weten. :)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:11

Ik moet helaas af en toe wel vlees eten.
Als ik dat niet doe zit er te weinig ijzer in mijn bloed ofso.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:11

Ik ben ondertussen ook al weer 12 jaar vegetarisch, sinds ik doorkreeg dat voor mijn lekkere hapje vlees een beest was afgemaakt. Hoewel ik als kind gek was op vlees en vis sindsdien nooit weer een hap echt vlees gehad.
Gelatine en stremsel ga ik niet al te moeilijk over doen, omdat je daar eigenlijk niet onderuit komt, dan kun je vrijwel niets meer eten, maar vlees gaat er niet meer in, ook geen eten waar vlees in heeft gezeten. Bevalt me prima en ik ben mijn hele pubertijd doorgekomen met enkel ijzertabletten als aanvulling. Dat het zo ongezond zou zijn voor een opgroeiend kind geloof ik dan ook niet in.

En het is inderdaad erg apart dat mensen dingen zeggen als 'wel vis dan?' of zelfs gerechten met vis als vegetarisch op de kaart staan. Zijn die vissen en garnalen dan een soort van super-intelligente planten ofzo?

En vis is inderdaad ook lang niet altijd zo fijn. Ga maar eens na: Kweekvis zit nog dieronvriendelijker dan een varken of koe, vis dat wild gevangen word sterft de verstikkingsdood of word levend geplet tussen duizenden soortegenoten in een net, en veel dieren als garnalen en kreeft/krab gaat levend het kokende water in. Schijnbaar is dat prima om te doen met dieren die niet kunnen gillen, je zou het eens met een hond moeten doen....

patatkraam

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:16

Ik ben geen vegetarier, maar veel mensen in mijn omgeving wel. Ik eet voor het grootste gedeelte wel vegetarisch (ongeveer 1 keer per week vlees) aangezien mijn zusje vegetarier is. Ik zou best vegetarier kunnen worden, maar ik vind vlees heel lekker :P en ik heb dat principe niet zo. Wij hebben trouwens vrije uitloopeieren thuis.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:26

Ik eet vegetarisch, maar eigenlijk omdat ik nooit van vlees en vis heb gehouden. Mijn ouders vonden het al prima toen ik op jonge leeftijd alleen heel af en toe een stukje vlees at. Verder mocht ik het laten staan. Vis at ik al helemaal niet. In groep 7 van de basisschool heb ik een werkstuk gemaakt over de bio-industrie, waarna ik de dieren ook nog zielig vond. Na die tijd ben ik helemaal vegetarisch gaan eten. Al het eten werd keurig apart voor mij klaargemaakt. Aangezien ik toch al bijna geen vlees at, was dat totaal geen omschakeling voor me. Ik heb het vlees nooit gemist.

Met mensen die wel vlees en vis eten, heb ik totaal geen probleem. Mijn broertje en vader waren fanatieke vleeseters. Biologisch vlees zou ik zelf ook wel kunnen eten. Ik noem mijzelf geen vegetarier. (Stremsel en gelatine zitten nog wel eens in de producten die ik eet en ik heb een halve ruitersportzaak aan leerwaren voor de paarden.) Wel eet ik nog steeds vegetarisch, omdat ik na al die jaren niet meer gewend ben aan de smaak van vlees. Ik heb het in het afgelopen jaar voor het eerst weer eens geprobeerd, omdat ik het wel zo gezond vond om heel af en toe iets te eten, maar ik kan er echt niet aan wennen. Het verpest de smaak van het eten.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 25-02-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:29

In mijn ogen is vega de afkorting voor veganist en niet voor vegetarier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:31

Ik kreeg te veel gezondheidsproblemen en moest daarom weer vlees gaan eten.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:39

Absoluut niet als aanval zien dit, puur en alleen interesse!
Rijden de mensen die het zielig vinden voor de dieren dan ook zonder zadel op hun paarden? Of kopen ze geen leren schoenen? Ik vind de vergaring van leer voor gebruiksvoorwerpen een stuk zieliger dan het slachten om de mensen in een levensbehoefte te voorzien persoonlijk... :=

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:41

Ik ben vegetariër sinds ik 7 was :D

@ Sok: ik heb nu een Wintec, dus geen leren zadel. En ik koop geen leren schoenen. Maar ik ga wel een leren zadel kopen, ik wil een echt goed zadel voor mijn paard dus daar maak ik een uitzondering voor.