Je paard tegenkomen in boek; wie eigenaar fotoshootfoto`s?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:32

Menino schreef:
Vjestagirl schreef:
Menino: wie zegt dat de uitgever dat niet gedaan heeft?

wat niet?

voor dieren geldt geen portretrecht dus dat is sowieso niet van toepassing IkLieftPonys

De fotograaf erbij betrekken :). Als de fotograve de foto's verkocht of gegeven heeft dan mag dat gewoon.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:33

@ iklieftponys: Maar dan gaat het om mensen en dan nog een leraar in het speciaal. Volgens mij (pin me er niet op vast!) Is de wetgeving rond dieren anders.

Vervelend TS, dat dit gebeurd is. Weet je al wat je gaat doen?

Anoniem

Vjestagirl schreef:
Menino schreef:

wat niet?

voor dieren geldt geen portretrecht dus dat is sowieso niet van toepassing IkLieftPonys

De fotograaf erbij betrekken :). Als de fotograve de foto's verkocht of gegeven heeft dan mag dat gewoon.

niemand zegt dat die uitgever dat niet gedaan heeft, maar in dat geval zou 't nogal overbodig zijn om uberhaupt toestemming te vragen aan de TS ;)

Mariska_28 schreef:
Ik wou geen geld voor de foto`s, ik wou gewoon niet dat mijn paarden in dat boek kwamen. Heb het niet zo op die uitgever (zacht uitgedrukt).

De foto die erin staat was al eerder gemaakt, dus zo`n complot is het nou ook weer niet Varekaj :D

ooh, in dat geval is het wel een beetje zuur :\
Maar ik vrees niet dat je er iets tegen kan doen.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-11 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

shantal

ik zat even te googlen voor je en kwam dit tegen

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=73046

maar als ik dan weer verder kijk , zie ik overal staan dat ze geen portretrechten hebben.
Dus het zit best krom in elkaar.
Maar als je er zeker van wil zijn , zou je contact kunnen opnemen met een juridisch loket (weet alleen niet zeker of zij hier antwoord op kunnen geven, maar wellicht wel waar je wel moet wezen)

PS; gefeliciteerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:55

Oh ok da's wel sneu dan! Het leek uit je post dat die foto's erna waren gemaakt, vandaar mijn "complottheorie" :D

Kan je niet gewoon contact opnemen met de uitgever en de fotografe en vermelden dat je gewoon echt je dieren niet zomaar openbaar wil zien verschijnen?
Al is het maar omwille van je privacy ofzo? (als er dlen van je huis/stallen op te zien zijn ofzo?) Kan goed dat de fotograaf er niet bij stilgestaan heeft en er toch wel rekening mee wil houden, ook al is die de rechtmatige eigenaar van de foto's.

Heb zo ook eens foto's van mijn paard laten verwijderen van een website van een stal waar ze stond. gewoon omdat ze niet tot de manègepaarden behoorde, en ik vond het dus ook niet terecht dat ze mijn paard gingen gebruiken als "voorbeeldje" om hun zaak te promoten omdat hun paarden er iets minder aangenaam uitzagen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:07

Vjestagirl schreef:

Mis. De rechten blijven ALTIJD bij de fotograaf mits anders afgesproken. Als ik bij iemand een shoot doe, en diegene wil een orgineel bestand kopen, koopt die persoon niet de rechten erbij ;) ik zeg dus ook duidelijk dat dit alleen voor eigen gebruik is, dus dat ze zelf kan afdrukken etc en niet voor andere doeleindes. Ik zou het absoluut niet fijn vinden als ik er als fotograaf achter zou komen dat een klant een foto verkocht/gegeven heeft aan een uitgever ;)

TS jammer maar helaas is er weinig aan te veranderen. Zolang er niks schadelijks op de foto staat kan je helaas niet klagen juridisch gezien :) ik heb eens meegemaakt dat iemand mij wou aanklagen omdat ik een foto van haar paard op mijn website had staan, waar ze een hele heisa over maakte. Het grappige was dat ik de foto's op Horse Event had gemaakt met toestemming van de organisatie (en dat terwijl er ca 100 mensen met toeters van camera's stonden :+ ) . Zij stond nergens op de foto, ze was niet eens aanwezig. Helaas heb je daar als eigenaar niets over te zeggen.

LadyMadonna

Re: Je paard tegenkomen in boek; wie eigenaar fotoshootfoto`s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:31

Dubbel...
Ik begrijp de principe kwestie op zich, maar aan de andere kant, wat is er nou zo verschillend aan foto's van je paarden die op bokt staan of foto's van je paarden die in een boek staan? Beide gevallen zijn compleet openbaar

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:35

Het is heel vervelend dat je er op zo'n manier achter moet komen en de fotografe geen contact met je opgezocht heeft, maar helaas kan je hier niks aan doen. Hanteert de fotograaf die de foto's heeft gemaakt algemene voorwaarden?
Foto's die ik maak kunnen altijd gebruikt worden door mij voor diverse doeleinde en dat heb ik ook netjes vermeld in mijn algemene voorwaarden. Mocht iemand daar bezwaar tegen hebben, kunnen zij dat voor of na (tot een bepaalde tijd) schriftelijk kenbaar maken bij mij.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:54

FZ -> TAO

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:59

Eddy_Rocks schreef:
Ik zou het wel gaaf vinden als mijn paard in een boek zou staan :)

Nou, dat was inderdaad het eerste wat ook bij mij opkwam ;) Zou het wel grappig en erg toevallig vinden
om een foto van mijn paard tegen te komen in een boek waar ik toevallig in sta te bladeren :D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:49

TS
Ik begrijp dat het je niet te doen is om de foto's maar om de uitgever van het boek. Je mag deze persoon niet bepaald en zoekt nu een stukje genoegdoening?

Voor de rest begrijp ik niet zo goed waar je nu een punt van maakt. Ik zou zeggen zie het als een compliment. Jouw paard(en) is/zijn dusdanig mooi dat ze hem wilde gebruiken.
Mijn merrie en veulen hebben ooit eens in een Nieuwsbrief van de KNHS gestaan. Wist ik overigens niet maar ik was er retetrots op dat juist hun foto bij een artikel over paardenwelzijn was geplaats.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:27

Hier kan je er wel het e.e.a. over vinden:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... tretrecht/

Maar dieren in het algemeen hebben geen portretrecht, er kunnen wel regels zijn bij bv bij een show of tentoonstelling, opgelegd door de organaisator van het evenement.
Tevens staat er in de wet dat het dier 'zichtbaar' moet zijn, maar dit is een heel ruim begrip en daar kan je alle kanten mee op.
Uitzonderingen zijn ook bv. studioshoots waarbij de fotograaf wel toestemming nodig heeft van de eigenaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:32

Wij kwamen per toeval ons veulen tegen op de NRPS kalender (25 jaar NRPS) bij de maand april. Foto was gemaakt tijdens de NK-keuring in Ermelo. Ik was zelf wel vereerd en aangenaam verrast, maar als je er niet op zit te wachten kan ik me wel voorstellen dat je flink pissed bent er over!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:41

hey maris, ik zou betreffende fotografe vragen of het gegaan is zoals je vermoedde? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:52

josie schreef:
Uitzonderingen zijn ook bv. studioshoots waarbij de fotograaf wel toestemming nodig heeft van de eigenaar.

Waar haal je dat vandaan?
Dieren hebben nóóit portretrecht ;)

Of je 'm in een fotostudio zet of buiten foto's maakt, heeft daar niets mee te maken....

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:36

Dat is wel apart ja... maar ik zou het zeker als een compliment opvatten ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:51

hier kwam ook wel eens fotograaf aanwaaien die paarden in de wei of sneeuw wil fotograveren geen probleem. als ze maar even vragen, voor ze zomaar de wei ofzo inlopen. ook gewoon voor database.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:45

TAO -> LZP

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:19

naar mijn weten mag dit wel (gebeurd zelfs heel vaak).
Natuurlijk kan je bezwaar maken en kijken of er iets uit komt.... Of juridisch advies hierover vragen, je hebt immers geen toestemming gegeven en als het met 'voorbedachte' rade was (en jij duidelijjk van te voren wist dat je dit niet wilde).
Met mensen (iemand die het hier over filmpjes en hyves heeft) zit het anders als met dieren naar mijn weten.

Daarnaast... Wat is het bezwaar (of sta je zelf ook op de foto?)
*natuurlijk vind ik het niet kunnen als je dit niet wil, maar ben benieuwd waarom je er zo op tegen bent*

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:20

Ik heb al het een en ander meegemaakt met de persoon achter het boek, en laat ik zeggen dat we geen vrienden zijn..
Ik zocht het topic waarin de uitgever om foto`s vraagt, en mijn motivatie daarin, maar dat is helaas net verwijderd (maandag stond het er nog wel..).
Nouja, komt er kort op neer dat je foto`s op mocht sturen, die werden gebundeld en als eigenaar van de foto kreeg je dan korting op het boek.. Lekker makkelijk verdienen als uitgever... Ik zou op zijn minst dan gewoon gratis het boek hebben, al helemaal als het van hem (die persoon) is..

Maarja, ben de meeste boosheid ondertussen weer kwijt, en ach het orgineel staat gelukkig nog hier in de wei:
Afbeelding

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:28

Over dat dieren geen portretrecht hebben is al een en ander gezegd.
Dus dan zou iedereen waarvan paard in dat boek staat gratis een boek moeten krijgen? nou dan verdiend diegene helemaal niks kan ie geld gaan toeleggen.

Ik word zowieso jeukerig van mensen met camera's dikke logo's en de rechten op van alles en nog wat, mensen in het algemeen en de zelfgeclaimde rechten.
Zie je ook veel op bokt hier: niks mag gekopieerd worden want er rust copyright op volgens de poster....nou ik ben nog geeneen foto tegengekomen die ik uberhaupt intressant genoeg zou vinden om twee keer te bekijken (ok 1 keer Nakie de naaktrat) .

Bekijk het eens een keertje leuk en luchtig. Voor jou Tinker 3000 andere Tinkers hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:45

mltex dat is nou eenmaal het recht van de fotograaf :) vooral gezien sommige kinderen het leuk vinden om foto's te blenden en manipuleren en denken dat bokt een stocksite is, dus het is wel degelijk nodig om het te vermelden. Al vind ik eigenlijk dat het niet nodig moet zijn maar helaas... Helaas kan ik hierover mee praten, heb zo'n 150 blends/manipulatie's gevonden op paardensites met mijn foto's, heb ze grotendeels allemaal opgeslagen en ze zijn allemaal gemaakt zonder mijn toestemming

TS blij dat je het een beetje laat rusten nu! Wat een plaatjes heb je trouwens in je wei staan zeg!
Als ik overigens in de schoenen van de fotograaf had gestaan had ik wel jou even ingelicht dat de foto's ergens gepubliceerd zouden worden, niet toestemming dus, maar vind het wel leuk voor de eigenaar dat ze het weten en dus niet verrast worden ofzo

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:25

Dit is toevallig aan bod gekomen bij ons op school.

Het zit zo: Als je foto's maakt in openbare gebieden mag je doen met de foto's wat je wil, maar de persoon moet wel toestemming geven voor publicatie. Het is zelfs zo dat je bij mensen door het raam naar binnen mag fotograferen, als het maar vanaf openbaar gebied is.

Stukje uit wikipedia:
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:
Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.

Je hebt dus alle recht om te zeggen dat je de foto niet in het boek wil hebben, de fotograaf had eerst even z'n huiswerk moeten doen voordat hij/zij mee zou doen met het boek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 02:43

Nee, want ze staat er zélf niet op. Dieren zijn geen persoon. Daarbij staat er ook alleen maar in dat je redelijk belang moet hebben om toestemming te moeten geven voor publicatie, 'ik wil het niet' is geen redelijk belang.

Ze heeft dus geen poot om op te staan. Maar de TS vind dat ook niet erg, ze heeft zich ermee verzoend en is trots dat zij de originelen in de weide heeft staan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 03:01

Nienke als je bijvoorbeeld meedoet aan een wedstrijd of evenement gelden er zelf niet eens portretrechten gezien de rechten van jou (meestal) naar de organisatie gaan. zolang de fotograaf toestemming heeft van de organisatie mag die doen en laten met de foto's wat die wil en hoeft die geen toestemming te vragen aan de mensen op de foto.