zijn er Moslima's actief op BOKT?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 21:23

Ik zie het inderdaad op het profiel van Enyaa. Alleen geen cap, maar dat hebben er wel meer! Maar een lange jas lijkt me wel lastig met rijden en op- en afstappen.

Ha ha Kehdra, daarom heb ik natuurlijk ook zo'n 'prachtige'huid: omdat ik geen varkensvlees eet.

Maar goed, in Egypte zitten ze bedekt op het paard. Maar op stal?
Zegt de Koraan iets over paardrijden?
En is er zoiets als een organisatie van moslima- amazones? Ik denk dat anderen vreemd opkijken van een geheel bedekte amazone, misschien word je wel beledigd, of wordt er over je geroddeld. Zoeken jullie elkaar op om ervaringen uit te wisselen?

Ik heb les gegeven op een Islamitische basisschool, en daar vonden ze paarden maar vieze beesten (volgens mij alle beesten, behalve schapen en geiten.)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:22

kehdra schreef:
Varkensvlees is hier trouwens lastig te vinden, en nu na bijna 4 weken geen varkensvlees, merk ik dat m'n huid er beter uitziet... Maar dat kan ook door de zon komen natuurlijk...

beide

Varkensvlees is in principe onrein, voor zowel joden als moslims en ik denk dat er zeker een dikke kern van waarheid inzit. Hondenvlees is ook onrein, wij gruwen ook bij de gedachte om hondenvlees te eten en eigenlijk is varkensvlees net zo 'smerig'

Dit weekend heb ik per ongeluk wat half om half gehakt gegeten en meteen zat ik de hele week onder de rode plekken :r

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:50

Heino schreef:
Daphna_ ook :)

yes, ik meld me ;) :D

Maar ben tegenwoordig niet echt bezig met paarden.

jamiroquai

Re: zijn er Moslima's actief op BOKT?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 09:46

Hondenv.lees eten ze toch aleen in China en die kant op?

Half om half gehakt eet ik wel, het gaat me puur om de scherpe smaak die ik niet lekker vind.

Daphna, heeft dat met je geloof te maken, of met andere dingen?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:32

jamiroquai schreef:
Hondenv.lees eten ze toch aleen in China en die kant op?

Half om half gehakt eet ik wel, het gaat me puur om de scherpe smaak die ik niet lekker vind.

Daphna, heeft dat met je geloof te maken, of met andere dingen?

Zeker niet met geloof. Paarden zijn edele dieren in de Islam :).

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:24

Gelukkig maar, hier ook.

Maar wordt er in Arabische landen ook recreatief gereden? Zijn er ook maneges?

En hoe reageren mensen op jullie manege als je je kleding aanpast? Er zullen vast ook instructeurs zijn die een hoofddoek te gevaarlijk vinden in een les.....

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:15

Mwa, lijkt me niet. Als je die netjes vastknoopt zoals bij een gymles dan moet dat wel kunnen hoor!
(ik zou er iig geen problemen mee hebben qua veiligheid)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:19

Ik weet alleen over Marokko, dat daar royal stables zijn. Paardrijden wordt wel recreatief gedaan maar alleen door de elite. Het zijn danook echt super mooie arabische paarden. De meeste paarden worden denk ik echter gebruikt als last dieren.

Hier op bokt zitten twee bokkers waarvan ik weet die in arabische landen werken met paarden. In Tunesie geloof ik. Kijk eens in het profiel van bedouin en lakshmi. Zelf zijn ze geloof ik geen moslim, maar ze zullen veel weten over paarden in de arabische wereld.

Volgens mij moet een hoofddoek prima kunnen onder een cap, je hebt speciale sport hoofddoeken die strak elastiek zijn. Ik draag zelf geen hoofddoek en heb er danook geen ervaring mee.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:27

Wat een leuk topic is dit :)
Is er in de hoge dressuur/springsport ook veel vertegenwoordiging uit de moslim landen?

Toch leuk om te zien, dat sport de culturen samenbrengt en er een open klimaat is om vragen uit interesse te stellen :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:27

jamiroquai schreef:
Gelukkig maar, hier ook.

Maar wordt er in Arabische landen ook recreatief gereden? Zijn er ook maneges?

En hoe reageren mensen op jullie manege als je je kleding aanpast? Er zullen vast ook instructeurs zijn die een hoofddoek te gevaarlijk vinden in een les.....

Ik werk op een equestrian center, en iets mee dan de helft hier is vrouw én moslim.
hier is het wel erg sport gericht, dus reacreatief meot je echt bij de piramides enzo zoeken.

zie onderschrift.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:36

In Turkije zijn ook wat sport stallen, maar idd, wel enkel de 'rijkere' mens.
In Turkije is overigens het paardenrennen wel erg groot.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:44

Daphna schreef:
Volgens mij moet een hoofddoek prima kunnen onder een cap, je hebt speciale sport hoofddoeken die strak elastiek zijn. Ik draag zelf geen hoofddoek en heb er danook geen ervaring mee.

Jameyskatje had/heeft daar foto's van in dr profiel staan :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:44

Ik denk zelfs dat het prettiger is, als je een vochtopnemende doek draagt dan met je 'blote' hoofd in zo'n zweterige cap :D

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:07

Dit heb ik ook eens gevraagt aan een oude klasgenoot, kwam uit irak. Of ze daar ook paardreden en hoe ze dat dan deden. Zij vertelde dat het ook wel een beetje een symbool van status was, want rijke mensen hebben daar alleen paarden. Althans dat vertelde ze mij.... zij droegen de meest moderne rijkleding en gewoon met een bijpassende hoofddoek vertelde ze.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:30

Daphna hier ben ik al :D hoe gaat het met jou?

Ik woon inderdaad alweer een hele poos in Tunesie, sinds zo'n 11 jaar ongeveer ongeveer de helft van de tijd (familie hier) en nu dik drie jaar vast. Ben zelf niet bekeerd maar heb wel veel begrip en respect voor het geloof.
Maar over de paardensport hier. Nu moet ik zeggen dat er grote verschillen zitten in waar je precies gaat kijken. Net zoals hierboven beschreven andere noord Afrikaanse landen wordt vooral paardgereden door meisjes/vrouwen uit wat rijkere families. In de meer landelijke gebieden waar het leven er nog erg traditioneel aan toe gaat wordt vrijwel niet door vrouwen gereden maar vaak wel veel door mannen en jongens. Zowel hier in het zuiden als in het noorden (waar de paardensport meer georganiseerd is) heb ik nog nooit een Tunesische met hoofddoek zien rijden.
Heb vorig jaar wel een Libische die hier woonde met haar man leren kennen die lessen nam met hoofddoek, die ging gewoon prima onder de cap :j zij droeg een wat wijdere broek met een jurkje erover. De Tunesische meiden rijden meestal gewoon in paardrijbroek en t-shirt of trui.
Hier ligt het accent vnml op races (AV, EV en zelfs berber races), endurance en er worden ook vrij regelmatig springwedstrijden georganiseerd (in het noorden). Dressuur zoals dat in NL wordt beoefend gebeurd hier niet, behalve enkele individueen op basisniveau maar dus zeker niet in wedstrijdverband. De paardenwereld is van origine meer een mannenwereld hier, maar de jongste generaties meiden zijn zich er steeds meer op gaan werpen en de vrouwen zijn de laatste jaren dus goed vertegenwoordigd, vooral in de endurance en springsport :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:40

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:44

Haha leuk stukje: staat helemaal vol met al die titels en namen :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:03

interesant allemaal! leuke vragen en fijn dat er zo vriendelijk antwoord gegeven word!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:10

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:15

Karin...zij dragen geen hoofddoek :) zijn allemaal paardefanaten in die familie :D

Misschien niet helemaal on topic maar in het park waar ik rijd kom ik veel moslims tegen,hoewel ik geen arabier bezit krijg ik wel vaak leuke reacties van ze.Gezinnetjes met kleine kinderen die toch even willen knuffelen met mijn jongens,vaak reacties dat het ze doet denken aan de paarden uit hun geboorte land :)

Cap over hoofddoek lijkt mij geen probleem,of het echt prettig zit laat ik in het midden.Heb juist een cap met ventilatie omdat het anders te warm is :P
Maar goed,als je vanuit je geloofsovertuigeng dit graag wilt doen...mijn zegen heb je hoor ;)

Vraagje aan de moslima's:Ik had vroeger altijd een sjaal om mijn vlecht zitten,is dit geen optie voor de hoofddoek dragende moslima's?Als je dit icm je cap draagt is dat niet fijner op warmere dagen...of moet je hoofd speciaal bedekt zijn met een hoofddoek?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:28

Ik krijg ook vaak leuke reacties over mijn paard van deze mensen. Vooral als ze een beetje druk is, dan is het opeens net een volbloed arabier, die ze herkennen.
De vrouwen hier uit de buurt heb ik ook al zien joggen in het park met hun hoofddoek in een staart, lekker handig. Ik denk dat dat ook nog makkelijker is met een cap op.
Ook zie ik ze hier ook steeds vaker met honden wandelen, dus ik denk dat het met de dierenliefde wel goed zit meestal.
Natuurlijk bestaan er wel die dieren niets vinden, maar mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld ook nooit iets met dieren gehad (hoewel ze stiekem onze katten best leuk beginnen te vinden :P)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:29

Tinky12 schreef:
Karin...zij dragen geen hoofddoek :) zijn allemaal paardefanaten in die familie :D

Dat weet ik, maar het gaat in dit topic toch niet alleen om die hoofddoek?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:31

Inderdaad, het gaat hier over Moslima's en niet over hoofddoeken toch.

Leuk om te lezen allemaal, trouwens.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:32

Karin schreef:
Dat weet ik, maar het gaat in dit topic toch niet alleen om die hoofddoek?

Oeps...sorry :o helemaal gelijk in,moet ook niet meerdere dingen tegelijk doen als ik in een topic antwoord :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:40

Mijn man is moslim, hoewel meer in naam. Hij noemt zichzelf wel moslim.
Ik ben het niet. Ik zal me nooit bekeren, omdat de islam niets voor mij is (geen enkele religie trouwens).
Maar we hebben het desondanks toch heel leuk en goed samen :)

Nathalie, kan het zijn dat ik me jou van een site voor vrouwen met een Turkse partner herinner?