Ziektenkosten verzekering mens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:53

Annick75 schreef:
Hij kan ook met de acceptgirokaart van de verzekeraar naar het postkantoor of de bank gaan en daar de rekening contant betalen volgens mij, dus dat hoeft ook het probleem niet te zijn :+ . Er zijn overigens wel extra kosten aan verbonden dan.

ja dat kan ook kost geloof ik iets van 6 euro per keer
maar het is de oplossing natuurlijk

veerledec

Re: Ziektenkosten verzekering mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:55

Volgens mij krijg je geen boete, de verzekering kan niet zien dat je voor die tijd niet ergens anders was verzekerd?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:56

NoaC schreef:
Hmmm, een al 2 jaar zwart werkende pool in nederland heeft niet mijn sympathie...ik draag zelf toch ook niet voor niks belasting af? :(
Maar goed. 8-)

Als hij nu wat krijgt moet hij dat zelf betalen en ik kan je verzekeren dat een ziekenhuisopname haast onbetaalbaar is.
Zou bij hem echt aandringen op een verzekerinmg (en een eerlijk wit baantje :') )

Hij zal zeer waarschijnlijk een boete krijgen, maar dat kan je navragen. Of misschien is op papier te doen of ie net in Nederland is? Alhoewel; hij staat hier op een huisadres ingeschreven natuurlijk....
Even informeren bij de verzekering of er een boete is.
Werkgever betaald niet meer mee zover ik weet dus dat hij geen werkgever heeft hoeft niet uit te maken.

Heeft hij wel een rekening? Daar kan hij toch dan elke maand geld op storten (contant), net iets meer dan zijn rekening voor de ziektekosten.
Denk niet dat ze echt gaan uitzoeken hoe hij elke maand aan zijn zes tientjes komt?
En hoe betaald hij zijn autoverzekering dan? Of uberhaupt rekeningen/boetes/enz?

nou zeg dat ik kreeg toen een overzicht van mijn ziekenfonds met deel eigen risico
heb een operatie gehad en alleen de operatie was iets van 3600 euro
en dan heb ik daarnaast ook nog 4 dagen in het ziekenhuis gelegen
om een lang verhaal kort te maken heb ik sinds eind 2006 4 operaties gehad en ik ben dol gelukkig met mijn verzekering
zal ook niet zo snel klagen dat het te duur is (al is dat natuurlijk altijd zo hihi) maar ik heb mijn premie er voor de komende 10 jaar al echt wel uit
mag toch voor hem hopen dat hij niet accuut ziek word
bv blindedarm ontsteking of galblaas verwijderen want dan ben je zuur hoor als de rekening binnen komt
dan praat je niet meer over tientjes maar over duizenden euro's
dat zou ik hem maar eens heel goed duidelijk maken

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:57

veerledec schreef:
Volgens mij krijg je geen boete, de verzekering kan niet zien dat je voor die tijd niet ergens anders was verzekerd?

Volgens mij moet je dat opgeven.
En dat je niet per 1 januari "overstapt" zal extra aandacht vragen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:57

veerledec schreef:

nou volgens mij wel want dan gaan ze vragen en controleren
je staat zelfs al ergens gemeld als je langer dan 3 maanden niet je premie betaald
(hoe dat precies zit weet ik niet geen ervaring mee)
als hij hoe dan ook nu gaat verzekeren zal hij over de afgelopen 1,5 maand misschien wel een boete krijgen

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 15:03

Ja hij heeft wel een bankrekening bij ABN en van die autoverzekering is een goede vraag, ik krijg nu het gevoel dat ik beduffeld word door hem.
Morgen ga ik een goed gesprek met hem aan daar kunnen jullie vanuit gaan!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:12

heb iets gemist over de auto verzekering
even terug lezen

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:14

auto is verzekerd is dat via nederland of via polen?
als het via nederland is zie ik niet in waarom hij niet dan ook voor ziektekosten verzekerd is

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:29

Chiqa schreef:
Je werkgever hoort ook een gedeelte te betalen, ben benieuwd hoe dit afloopt.

Als je werkt, wordt er op je salaris 7,75% inkomensafhankelijke premie ZVW ingehouden (en weer vergoed door je werkgever, telt alleen wel mee voor de inhouding loonheffing), dit is wat anders als je ziektekostenverzekering.
Vaak kan je je wel voor je ziektekostenverzekering collectief verzekeren via je werkgever.
Ook huisvrouwen of andere mensen die niet werken zijn verplicht verzekerd voor de ziektekostenverzekering.

De vraag is, sinds wanneer is je vriend ingeschreven in Nederland?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:40

klopt want ik ben huisvrouw (heb een WIA maar goed even buiten dat)
en ik ben gewoon verzekerd
zelfs de kids van 7 en 2 zijn verzekerd
dat moet gewoon vanaf de dag dat je kind geboren is moet je die verzekeren
er is ook een regel dat geen een zorgverzekering je mag weigeren
ze moeten je aannemen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:43

Kinderen tot 18 jaar zijn altijd gratis meeverzekerd met één van de ouders.

Volgens mij, mag de zorgverzekeraar je niet weigeren voor de basisverzekering, maar voor de aanvullende verzekeringen (met name tandartsverzekering) wel of aanvullende informatie opvragen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:48

Electra63 schreef:
Kinderen tot 18 jaar zijn altijd gratis meeverzekerd met één van de ouders.

Volgens mij, mag de zorgverzekeraar je niet weigeren voor de basisverzekering, maar voor de aanvullende verzekeringen (met name tandartsverzekering) wel of aanvullende informatie opvragen.

klopt maar je moet ze wel opgeven
anders krijg je als nog de rekening binnen

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:04

loulou schreef:
even goed info inwinnen bij iemand die er verstand van heeft. zoiets zal vast wel te omzeilen zijn.

Nee, tenzij er specifieke redenen zijn zoals het onder invloed zijn van een geestelijke stoornis of zwaar aan de drugs of alcohol zijn en in de goot liggen.

veerledec schreef:

Jawel, de verzekeraar kan in een database zien waar je voorheen verzekerd bent/was. De verzekeraar zal dit absoluut controleren. Daarnaast kan de verzekeraar zien sinds wanneer iemand in Nederland woont.
Het komt altijd wel aan het licht, tenzij je 'illegaal' in Nederland hebt gewoond (nooit ingeschreven in NL geweest en doen alsof je net uit Polen komt).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:09

Ja, ik zag het nu ook op internet. Ik heb gewoon geluk gehad denk ik :P.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:51

DDDMakkink schreef:
auto is verzekerd is dat via nederland of via polen?
als het via nederland is zie ik niet in waarom hij niet dan ook voor ziektekosten verzekerd is

In polen..

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:36

staat hij hier dan wel officieel ingeschreven als inwoner?
want hij heeft een verblijfsvergunning toch?
hmmm blijf het lastig vinden om een mening te geven
aan de ene kant moet iederen inwoner van nederland verplicht een zorgverzekering hebben
maar hij kan het ook op gooien dat hij dat niet wst etc
wie weet blijft de boete dan uit
ik zou gewoon eens informeren
hoe langer je wacht hoe meer problemen je krijg natuurlijk

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:45

Moschino schreef:
loulou schreef:
even goed info inwinnen bij iemand die er verstand van heeft. zoiets zal vast wel te omzeilen zijn.

Nee, tenzij er specifieke redenen zijn zoals het onder invloed zijn van een geestelijke stoornis of zwaar aan de drugs of alcohol zijn en in de goot liggen.

en als hij zich in nederland uitschrijft en over een tijdje weer inschrijft?

in polen is het een stuk normaler om onverzekerd te zijn, waarschijnlijk doet hij daarom zo laks.
misschien kun je hem overtuigen van de noodzaak als je hem verteld wat het allemaal kost.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 08:15

Ja hij schrok zich dood toen ik vertelde van die boete en dat ie gewoon sterft (oke iets overdreven) als ie een ernstig ongeluk krijgt omdat niet kan betalen voor de hulp.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:45

DDDMakkink schreef:

Nee, het verweer "ik wist het niet" zal niet slagen. Als je je in Nederland vestigt dan wordt je geacht je ook te verdiepen in de regelgeving van het land.
En uitschrijven in Nederland om je vervolgens weer in te schrijven zal ook niet werken.

Ik denk trouwens wel dat hij de boete in termijnen kan betalen bij het CvZ.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:48

bonzwa schreef:
Ja hij schrok zich dood toen ik vertelde van die boete en dat ie gewoon sterft (oke iets overdreven) als ie een ernstig ongeluk krijgt omdat niet kan betalen voor de hulp.

Hij is met een beetje pech de rest van zijn leven aan het afbetalen als ie hier in het ziekenhuis komt....

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:09

Moschino schreef:
DDDMakkink schreef:

Nee, het verweer "ik wist het niet" zal niet slagen. Als je je in Nederland vestigt dan wordt je geacht je ook te verdiepen in de regelgeving van het land.
En uitschrijven in Nederland om je vervolgens weer in te schrijven zal ook niet werken.

Ik denk trouwens wel dat hij de boete in termijnen kan betalen bij het CvZ.

ja ik denk zelf ook wel dat hij gewoon een probleem heeft
en hoe langer hij wacht hoe hoger de boete zal worden neem ik aan

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:40

Ook al is hij niet verzekerd, ze laten hem niet dood gaan hoor. Een arts is verplicht hulp te bieden, verzekerd of niet. Hoe je het daarna gaat betalen is niet aan de arts. Waarom denk je dat de premie elk jaar duurder wordt?? Alle zorg moet worden betaald, ook voor de niet verzekerden!! En dat doen wij met zijn allen. Van een kale kip kun je niet plukken maar het moet wel terug komen. Daarom ben je in mijn ogen asociaal bezig als je tegen beter weten in niet verzekerd bent.

Nu zeggen wij hier thuis altijd dat je beter kunt betalen voor een ander dan voor jezelf, daarom hebben wij het hoogste eigen risico genomen dit jaar en zetten we het geld apart wat we anders kwijt zouden zijn. Als we geluk hebben en niks krijgen dit jaar hebben we een leuk bedrag gespaard dat anders verdwijnt in de kas bij de zorgverzekeraar.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:38

Goed nieuws voor je Poolse vriend.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1255 ... erden.html

Citaat:
Den Haag - De Eerste Kamer heeft vandaag het wetsvoorstel Opsporing onverzekerden aangenomen. Wie nog niet verzekerd is loopt kans op een boete.

Minister Schippers van Volksgezondheid wil met deze wet het aantal onverzekerden terugdringen. Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat er nog altijd zo’n 150.000 onverzekerden zijn. Hiermee is circa € 140 miljoen euro aan gederfde premie gemoeid.

Met ingang van 15 maart 2011 worden verzekeringsplichtigen zonder zorgverzekering actief opgespoord en gemaand om een zorgverzekering af te sluiten. Zij kunnen zich nu nog onttrekken aan de verzekeringsplicht en tasten daarmee de onderlinge solidariteit aan. Wie nu een verzekering afsluit, krijgt geen boete.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:55

De vraag is: hoe vinden ze de onverzekerden?
De Poolse vriend heeft hier geen werkgever en is misschien niet eens officieel in Nederland ingeschreven?

Bij werknemers wordt de boete via de werkgever ingehouden, als ze niet betalen.
Maar als je geen werkgever hebt?

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:59

In de op staat dat hij wel ingeschreven staat. Dus ze zullen de GBA-gegevens wel gaan spiegelen met het Vecozo verzekerden bestand. En de Belastingdienst zou ook wel kunnen meewerken, vergelijken wie er belasting in Nederland betaald met het verzekeringsbestand.
Als je zwart werkt en ook niet bent ingeschreven in NL, tja dan kunnen ze je niet vinden nee.