wanneer type je nu abn ??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:56

Ik vind dat als je je best doet om begrijpelijk te typen (hoofdletters, interpunctie en 'normaal' Nederlands), geen 'domme' gramatica fouten maakt (jou vs. jouw, tenzij vs. mits etc) en je zinnen gewoon netjes lopen, dat het voor het forum prima is. Overgens is ABN met een foutje nogsteeds gewoon ABN.

En voor zover ik weet (maar ik kan het fout hebben) heeft Internet Explorer nogsteeds geen spellingcontrole :).

Kiwipitje

Re: wanneer type je nu abn ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:57

Daar is een add-on voor :).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:58

Kiwipitje schreef:
Daar is een add-on voor :).

Een wat?

Anoniem

Een extra functie voor internet explorer. :j

Vjestagirl

Ok cool, dat wist ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:59

Hier even wat informatie wat ik van een ander forum heb gehaald:

Microsoft levert zelf zoals bekend inderdaad geen Nederlandstalige spell-checker.
Echter een derde partij doet dat WEL, namelijk: IEspell.
Dit is ook een Engelstalige checker, maar je kunt het Nederlandse woordenboek gemakkelijk toevoegen.
Ik heb het programma geïnstalleerd en vervolgens het woordenboek gedownload en geïmporteerd.
(Open IESpell, ga naar optie’s. Klik op Add language, vink Dutch aan en maak deze default.
Na IE opnieuw opstarten, verschijnt in je opdrachtbalk de "IEspell-button" en kun je aan de slag.
Het principe werkt hetzelfde als de F7 button in Word.
Enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat
je de Engelse taalkeuze niet kunt weghalen (wel in de gekochte versie), maar bij de spellingcheck laat hij nu ook Nederlandse correctie’s zien, met de Nederlandse bovenaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:00

Jans schreef:
Ik typ altijd ABN. Zo ben ik opgevoed en ik kan het me werktechnisch niet veroorloven niet ABN te typen.

MSNtaal vind ik echt verschrikkelijk, taalverloedering noem ik dat.

Tuurlijk een typfoutje kan altijd, maar probeer het altijd te vermijden door teksten terug te lezen.

Tuurlijk, ik kan hier als Rotterdammer zijnde gaan typen, en overal een T achter plakken. Maar doe ik niet, want ik wil graag begrijpbaar zijn voor anderen.

Net als dat er veel mensen "me paard" typen, "me moeder" dat is fout. Kan ik me zo aan ergeren. Je leert notabene in de onderbouw van de basisschool al dat het "mijn paard" en "mijn moeder" is.

Hier ben ik het volledig mee ens (op dat Rotterdam na dan, ik ben een echte Amersfoortse ;-))!
Iedereen krijgt op school dezelfde Nederlandse lessen, we moeten allemaal hetzelfde examen doen. Er mag dus geen verschil in taal zitten puur en alleen omdat je in een provincie woont waar met accenten gepraat wordt. Ook het me paard en joun vader, gruwelijk, dat heeft ook niets met dialecten te maken, maar puur met het niet goed willen schrijven van de taal.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:02

saffire schreef:
Kiwipitje schreef:
Dat heeft niets te maken met het feit dat je uit Brabant komt. Wat een onzin zeg :=

Ik vind het maar heel normaal dat je in topics (misschien met uitzondering van HK topics) gewoon normale Nederlandse volzinnen typt die beginnen met een hoofdletter, eindigen met een punt en daartussen ook de juiste interpuntie en spelling hebben. Zeggen dat je slecht bent in spelling is een slecht excuus. Bij elke internet browser kun je spellingcontrole instellen en die haalt een deel van de fouten er echt wel uit. Natuurlijk staat er her en der wel eens een foutje, maar een tekst zo typen dat deze goed leesbaar is en er netjes uit ziet vind ik echt niet teveel gevraagd.

Dat heeft wel te maken met dat ik uit brabant kom , ik type soms zoals ik praat en brabants is vaak zonder n of t/d .
Maar sommige maken er dan een groot probleem van en dat vind ik niet altijd leuk snap je.
En nederlandse volzinnen wat versta je daaronder? want het woord ken ik niet

Ik kom ook uit brabant en ik praat wel zonder de n op het eind uit te spreken enzo, maar ik weet toch gewoon dat ze er moeten staan? Dus nee, ik vind het inderdaad ook niks te maken hebben met het feit dat je uit Brabant komt...
je leert al heel vroeg op de basisschool dit soort worden schrijven, en als het goed is weet dus iedereen gewoon dat dat zo hoort (en natuurlijk typt iedereen weleens een foutje). Ik vind het ook niet willen weten als ik eerlijk ben...

Ik val er zelf overigens niet over als mensen dit doen, ik stoor me er niet aan, maar ik kan me wel helemaal inleven in mensen die dit wel erg storend vinden...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:02

Wat ik wel schrijf als echte Brabantse, is bijvoorbeeld: Ik ben vandaag met 's mam naar de winkel geweest. :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:04

bonbon15 schreef:
agh ik kom uit noordholland het deel westfriesland,, ik typ best vaak westfries dus ja waneer schrijf je abn eigenlijk geen id moet je naar word gaan en alles op spelling controle zette;p

In westfriesland gebruiken jullie dubbele leestekens en zijn 'waneer', 'id' en 'zette' normale woorden? Ik vind dat je het of consequent moet volhouden, of gewoon een beetje beter je best doen. Iedereen leert het standaard Nederlands op de basisschool en middelbare school. Ik heb een tijd in de VS gezeten maar heb daardoor niet meer moeite gekregen met m'n Nederlands hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:05

Ik vind ook dat je op een forum gewoon ABN moet schrijven. En dat je een keertje "kei leuk" schrijft ipv "heel leuk". Of dat je schrijft dat je "langs komt" ipv "aankomt" ach daar kan ik me niet zo aan storen.

Maar msn taal enz. vind ik wel verschrikkelijk irritant

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:06

Ik vind het wel heel belangrijk om gewoon zonder spelfouten te schrijven, en met hoofdletters, punten, komma's en alinea's. Maar ik gebruik wel afkortingen enzo, als 'ff' en 'iig' bij de 'luchtige' gesprekken zoals op bokt en in mails naar goede vrienden.

Enne, ik kom trouwens uit Limburg en spreek thuis gewoon dialect, maar dat ga ik dus echt niet op internet gebruiken he. Kan ik me zo aan storen, als mensen het hebben over 'me paard' enzo.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:07

Ik vind langs komen, iets kei leuk vinden minder erg dan;

Citaat:
vndaag met me ponie naar het land geweest . en ineens hat ie een wont aan zn been. wat nu ?????

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:08

Anoniem schreef:
Ik vind ook dat je op een forum gewoon ABN moet schrijven. En dat je een keertje "kei leuk" schrijft ipv "heel leuk". Of dat je schrijft dat je "langs komt" ipv "aankomt" ach daar kan ik me niet zo aan storen.

Of dat je om 08u 's ochtends aangereden bent en nog steeds niet thuis bent. :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:09

bonbon15 schreef:
agh ik kom uit noordholland het deel westfriesland,, ik typ best vaak westfries dus ja waneer schrijf je abn eigenlijk geen id moet je naar word gaan en alles op spelling controle zette;p

Kom ook uit Westfriesland.
Dan typ je nog wel is 'ken' of 'kennen' maar over het algemeen probeer ik wel ABN te typen,
Heb tot een jaar of 5 terug echt br33zaHh taal getypt, maar dat echt nooit meer. Want op
een moment begon ik het ook te schrijven, en dat was voor mij het teken dat ik er mee moest
stoppen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:10

Haha, ja Iris, maar dat zijn gewoon de uitspraken in een bepaald deel van Nederland. De deur losmaken had bij mij ook leuke gevolgen de eerste keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:12

Cchanny schreef:
bonbon15 schreef:

Kom ook uit Westfriesland.
Dan typ je nog wel is 'ken' of 'kennen' maar over het algemeen probeer ik wel ABN te typen,
Heb tot een jaar of 5 terug echt br33zaHh taal getypt, maar dat echt nooit meer. Want op
een moment begon ik het ook te schrijven, en dat was voor mij het teken dat ik er mee moest
stoppen.

Ik heb dat echt nooit begrepen.. dat is toch onhandig :') kost geloof ik ook veel meer moeite dan normaal te type :Y)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:13

ja inderdaad, haha! dat vind ik niet zo erg. Ik schrijf ook wel eens ons mam, in plaats van mijn moeder, en dat is ook echt brabants :) Maar dan is het meer uit snelheid, want als ik mijn post nog eens goed nalees dan verander ik dat vaak alsnog.

MJ__

Ik vind het best ok als mensen gewoon abn typen,
Als ik het beetje dialect waarover ik beschik zou gebruiken hier,zou ik niet eens een normaal gesprek kunnen voeren met iemand die niet uit deze regio komt.

Dus ik vind dat het er bijzonder weinig mee te maken heeft.
Spellingsfoutjes daar til ik nou niet zo zwaar aan,
dat kan iedereen overkomen :+

Anoniem

Anoniem schreef:

Is 'langs komen' geen goed ABN dan? (dat zeg ik namelijk altijd) Ik vind 'aankomen' vreemder klinken eigenlijk :')

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:15

Tsja ik vind dat ik gewoon abn typ. Ik weet dat ik fouten maak. Ik weet dat woorden soms bij mij in een verkeerde volgorde staan. Ik zie het zelf niet, ja pas als ik er op gewezen wordt dat het fout is. Bij mij valt er wel in te trainen denk ik, wel met bloed zweet en tranen (weet mijn leraar vast nog wel haha) maar het moet wel lukken. Maar iemand moet het mij wel vertellen dat het fout is, want ik zie het echt niet. Ook niet na twee keer lezen.
En ik weet dat ik af en toe in het fries typ ( ik zou net typen: zelfs niet na twee keer, maar dat is fout).
Bij mij valt het te trainen.
Maar ben het er niet mee eens dat het bij iedereen zo is.
Mijn vriend bijvoorbeeld heeft een hersenbeschadiging en in zijn taalgedeelte ( de ene helft voor taal, de andere is voor rekenen). Hij zal het nooit leren en ook al bij de simpelste woorden voor ons, het lukt hem niet. Dus het is best frustrerend als er mensen zijn, je kan het heus wel maar je wil niet. Want hij wil wel, maar lukt niet. Gelukkig is er spellingscontrole, en dat helpt hem ook wel aardig maar moet mij soms toch vragen.

Anoniem

Plaudar schreef:
Anoniem schreef:

Is 'langs komen' geen goed ABN dan? (dat zeg ik namelijk altijd) Ik vind 'aankomen' vreemder klinken eigenlijk :')

Ik dacht dat "aankomen" het juiste woord is. Zelf zeg ik ook altijd "langs komen" maar volgens mij is dat toch echt brabants. Aankomen klinkt idd raar :')

MJ__

Langskomen is toch dat er iemand even,
nouja, ''langskomt?''
even bij de deur stopt voor een praatje?

Ik weet niet hoe ik dat anders zou moeten zeggen namelijk :')

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:16

Mijn vriend komt uit Tilburg en krijgt ook altijd brieven 'aan'... Ik niet, ik ontvang/krijg ze gewoon :')

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:16

en wij Friezen komen ergens weg i.p.v. vandaan :+