Dan heb je maar zo te maken met een incassobureau, en nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Dan heb je maar zo te maken met een incassobureau, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:13

Tsjee nooit geweten dat daar zo'n gedoe achter weg kan komen!
Maar vervelend meis...
en nee je hoeft niet bang te zijn voor incassobureau's maar voor het bedrag wat er altijd overheen komt ben ik altijd wel bang.....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:14

Nou inderdaad. Maandag eerst eens dat incassobureau bellen.

Dit kreeg ik net terug van de verkoper:
Hij had al een hele tijd geen boeken meer via bol.com verkocht.
Probeerde zich net aan te melden, maar zijn verkoopaccount is gesloten (net als de mijne).
Hij zal contact opnemen met bol.com en daarna mij zsm contacten.
Hij vind het erg vervelend dat het zo loopt en bied zijn excuses aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:26

dat is alvast heel netjes van de verkoper...
bewaar de mailtjes toch maar goed!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:42

Een rare situatie bij dat bol.com.
En ik snap niks van die 2 weken termijn. Je meldt het aan de verkoper (die leest en reageert misschien wel 2 weken later) en dan gaat bol.com dwarsliggen omdat het bij hun ook in 2 weken gemeld moet worden?
Bol.com handeld dan wel een raar. Zij willen geld, dat ze ten onrechte aan de andere partij hebben uitbetaald, verhalen op de andere partij. Volgens mij moeten ze gewoon terugvorderen bij de wederpartij.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Maarja, dan he incassobureau afwachten (soms hebben die wel de juridische kennis voor dit soort gevallen) Kost het Bol.com uiteindelijk geld. Want incassobureaus willen ook graag wat verdienen.
Laat je niet afpoeieren door een incassobureau, die werken eigenlijk voor hu opdrachtgever en zullen alles uit de kast trekken om hun klanten tevreden te stellen.

Veel succes!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 02:05

Ik heb ook al een paar keer een boek bij bol verkocht. Dan krijg je als verkoper als de ontvanger niets meld na 3 of 4 weken je geld pas, dus pas als er een redelijke termijn voorbij is gegaan waarin de koper kan klagen als het niet zoals het hoort verloopt. Als je het dus niet meld word na 4 weken gewoon dat geld over gemaakt naar de verkoper en moet je als koper dus betalen. Normaal is dat dus voor beide partijen een soort beveiliging, de verkoper krijgt zeker zijn geld en de koper krijgt zeker zijn bestelling of zijn geld terug.
Ik vind het overgens wel een beetje flauw van bol dat je nu niet gewoon nog 1 of 2 dagen krijgt om het geld alsnog over te maken en dan het probleem daarna op te lossen, maar misschien lag het al bij het incasso bureau voordat ze je mail hebben ontvangen.

Ik denk dat je beter gewoon kan betalen op dit moment. Het is niet de schuld van bol dat jullie de voorwaarde die goed hebben gelezen. Hopelijk willen ze dan daarna nog helpen met het vinden van een oplossing.

EDIT: ik vind 2 weken niet kort hoor, met de TNT is een pakket meestal binnen 3 dagen thuis. Als de verkoper dan bij het krijgen van de bestelling binnen de week naar het postkantoor gaat heb je het dus binnen anderhalve week. Als je dan na 1 week mailt en er komt geen reactie heb je dus nog ruim de tijd om bol te contacteren.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 02:24

Kan je de correspondentie met de verkoper dat hij het boek terug heeft ontvangen en dat jij afziet van de koop doormailen naar Bol? De betalingsgrond is er niet meer, want er is geen koop (er was immers geen levering) meer tot stand gekomen, met medeweten van koper en verkoper. Leuk dat Bol.com een afspraak maakt met de verkoper (zij innen het geld), maar de vraag is of jij die afspraak ook met hun hebt gemaakt. Juridisch is het nog wel een interessante kwestie.

Komt natuurlijk net een bol.com reclame voorbij op tv terwijl ik typ :P.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 02:49

Volgens mij ga je bij kopen ook gewoon akkoord met de voorwaarden hoor, kan toch niet anders. Immers geniet je als koper via bol ook enige bescherming die je wanneer je direct tweedehandsa over het internet besteld niet hebt. Eigenlijk koop je het boek ook wel van bol, bol krijgt bemiddelingskosten dus is dan toch gewoon partij in die verkoop?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 03:01

Ik weet niet precies hoe het werkt via Bol hoor, maar over het algemeen geldt een overeenkomst tussen twee partijen. Meerpartijen-overeenkomsten bestaan wel, maar zijn niet gebruikelijk. In dit geval gaat het om een koopovereenkomst. Die geldt tussen koper en verkoper. Beide partijen zijn het erover eens dat de overeenkomst is ontbonden en de handeling (de verkoop) niet heeft plaatsgevonden. Ik denk dat het bij Bol zo werkt dat de verkoper een overeenkomst met Bol sluit. Bol plaatst zijn advertentie, bemiddelt in de verkoop en ontvangt hiervoor een commissie van de verkoper. Tevens verzorgt Bol de incasso. De vraag is of de koper ook een overeenkomst krijgt met Bol, en of het mis gaat tussen Bol en de verkoper, of eventueel Bol en de koper, als daar inderdaad een overeenkomst bestaat.

Maar goed, dit is allemaal technisch geneuzel :P. Is ook niet mijn vakgebied en het is al laat. Je moet in ieder geval bij het incassobureau melden dat je niets hebt ontvangen, en daarom geen betaling verschuldigd bent.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 03:24

Precies! Dan zoekt Bol het maar uit met de verkoper die niet levert.
Ik snap Bol overigens niet dat ze het zover laten komen, dit soort problemen kun je toch verwachten als je een internet tussenpersoon wilt zijn?

Ik vind die 2 weken wel te krap. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat de techniek altijd functioneert of iemand dag en nacht achter een PC zit, in de hoop op een berichtje...
Ik vind dat Bol.com wel wat klantvriendelijker mag zijn in deze.

Een normale betalingstermijn is 3-6 weken en voor bedrijven soms tot 6 maanden. Ook zo'n raar onderscheid.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 22-01-11 03:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 03:26

Ik heb ook wel eens 2e hands besteld bij bol en dat is allemaal goed gegaan. Ik heb helemaal geen contact gehad met degene die het aanbood via bol.
Je bestelt namelijk gewoon op bol zoals je ook de nieuwe artikelen daar bestelt, vervolgens betaal je ook aan bol en niet aan de 3e partij. Lijkt me vrij logisch dat je evt annuleringen ook gewoon via de site bol regelt, net zoals je dat bij nieuwe artikelen doet die je op bol bestelt. (zij kunnen niet ruiken dat jij de verkoper mailt en kunnen logischerwijs dan ook nooit op de hoogte zijn van jou annulering)

Al met al een vervelende situatie, misschien kun je met de verkoper regelen dat hij het geld aan bol terug stort als bol daar ook akkoord mee gaat?
En anders dat hij geld (wat hij dus al van bol heeft gekregen) aan jou overmaakt dat jij dan bol weer betaald? (zit je alleen nog ff met de extra incasso kosten...)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 03:30

Incassokosten hoef je echt niet te betalen als het jouw schuld niet is.
Verder doe je zaken met bol.com, dus die zorgen maar dat het geleverd wordt lijkt me.
Ze weten je ook te vinden als er betalingsproblemen zijn. En dan zou de levering daar niet bij horen?
De krux in dit verhaal lijkt te zitten, in het feit dat ze zelf de mogelijkheid geven met de eigenlijke verkoper, als het misgaat... Dat is indekken voor als het misgaat. Ik zie al gebeuren dat Albert Hein de klanten doorverwijst naar hun eigen leveranciers bij gebreken. Volgens mij kan dat niet en is dat ook Wettelijk niet toegestaan.

Eigenlijk is dit dezelfde situatie als bij uitzendbureaus, als je een ongeval krijgt bij bij een werkgever waar je namens hun te werk bent gesteld. In die gevallen is het uitzendbureau ook verantwoordelijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 03:42

Die laatste opmerking is de goede opmerking.
Bol.com zit fout.
Bij dit soort grote bedrijven gaan de zgn openstaande rekeningen eens in de zoveel tijd allemaal naar het incasso bureau.
Wees niet bang voor de incasso, die hebben ook een standaard serie bluf brieven.
Je hebt al genoeg e-mail corospondentie om je gelijk aan te tonen.
Het incasso bureau moet dus Bol.com terug fluiten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 10:17

veerledec schreef:
Kan je de correspondentie met de verkoper dat hij het boek terug heeft ontvangen en dat jij afziet van de koop doormailen naar Bol? De betalingsgrond is er niet meer, want er is geen koop (er was immers geen levering) meer tot stand gekomen, met medeweten van koper en verkoper.

Die mailwisseling heb ik doorgestuurd.
Maar zij zeggen niets te kunnen doen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:59

Maar als ik het nú goed begrijp, zit de fout in het feit dat je dus Bol betaald, en de verkoper je het boek levert, en Bol de verkoper betaald. Die betaling heb je dan niet gedaan? Boek is wel opgestuurd, en terug gekomen bij verkoper, waarop bestelling geannuleerd is door beide partijen, maar Bol niet op de hoogte gesteld is, en nu de incasso opstart?

Dan is dus nu het probleem, wie had Bol op de hoogte moeten brengen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:12

luve_rozes schreef:
Maar als ik het nú goed begrijp, zit de fout in het feit dat je dus Bol betaald, en de verkoper je het boek levert, en Bol de verkoper betaald. Die betaling heb je dan niet gedaan? Boek is wel opgestuurd, en terug gekomen bij verkoper, waarop bestelling geannuleerd is door beide partijen, maar Bol niet op de hoogte gesteld is, en nu de incasso opstart?

Dan is dus nu het probleem, wie had Bol op de hoogte moeten brengen.

Die laatste zin is een goeie.
In de eerste correspondentie geeft Bol.com aan dat je alleen hoeft te reageren als iets niet naar tevredenheid wodt opgelost.
In een latere correspondentie schrijft Bol.com dat de koper moet aangeven dat hij het boek niet ontvangen heeft.
Dus staat er iets in de voorwaarden dat Bol.com ten alle tijden op de hoogte moet worden gebracht indien de transactie geannuleerd wordt?
En wie moet Bol.com op de hoogte brengen?

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:53

Ik heb niet helemaal gelezen hoelang het nu geduurd heeft, maar ik heb weleens een boek verkocht via Bol.com en dan duurt het erg lang voor dat je dat geld krijgt.
Maar normaal moet je toch per ideal betalen? Ik heb namelijk vaak betaald en dat dan later bleek dat het boek allang verkocht was, of de verkoper er vanaf ziet en ook dan duurt het 2 weken voordat je het geld terug krijgt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 15:04

Normaal gesproken betaal ik ook altijd via Ideal.
Alleen nu was ik op school, en had dus maar voor een acceptgiro gekozen.
En die betaal ik dus pas als een goed binnen is.

Mijn verkoopaccount is gesloten.
Maar ik kon gisteren wel gewoon nieuwe artikelen bestellen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:15

annastasia schreef:
Ik heb een mail teruggestuurd dat ik wat teleurgesteld was in het standaard bericht. Dit kreeg ik terug.

Citaat:
Geachte mevrouw xxx,

De verkoop van tweedehands boeken is een overeenkomst tussen externe partijen. Bol.com heeft hierin een bemiddelingsfunctie en regelt het betalingstraject. Als u een tweedehands boek niet ontvangen heeft dient u contact op te nemen met de verkoper en met bol.com. Zolang u geen contact op heeft genomen met bol.com over een niet ontvangen boek blijft uw betalingsverplichting bestaan. Wij sturen drie betalingsherinneringen en starten, indien betaling uitblijft, een incassotraject. Omdat u niet op tijd melding heeft gemaakt van de niet ontvangen zending is het voor bol.com niet meer mogelijk het artikel af te boeken. Het financiele traject is afgerond en de verkoper is uitbetaald. Uw betalingsverplichting blijft wel bestaan. Eventuele geschillen kunt u alleen nog met de verkoper afhandelen. Wij raden u aan contact op te nemen met het incassobureau. Zij kunnen u verder helpen wat betreft de vordering.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

KOmt al heel anders over.

Het komt misschien wel vriendelijker over, maar het betekend hetzelfde. Dit incassoburo werkt in opdracht van Bol.com en zal niets veranderen aan de vordering, zolang Bol.com daar geen opdracht toe geeft!!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:20

Tja, ik dacht dat het hele gebeuren was afgerond.

En toen kreeg ik vandaag een mailtje
Citaat:
In 2010 heeft u een bestelling geplaatst bij bol.com waarvan de factuur, na het volledige aanmaningstraject te hebben doorlopen, nog niet is voldaan. Wegens een technische storing is uw factuur niet overgedragen aan ons incassobureau waar dat wel had gemoeten.

Om u toch de mogelijkheid te bieden alsnog zonder extra kosten de factuur te voldoen, ontvangt u binnen 24 uur een e-mail. Hierin is een iDEAL link opgenomen waarmee u direct het openstaande bedrag kunt voldoen. Heeft u meerdere facturen openstaan, dan ontvangt u voor elk van deze facturen een aparte e-mail. Mocht de factuur inmiddels betaald zijn, dan verzoeken wij u een bewijs van betaling naar ons te sturen.

Uw account is momenteel geblokkeerd. Twee werkdagen na ontvangst van de betaling wordt uw account vrijgegeven zodat u weer bij bol.com kunt bestellen.

Indien de factuur niet binnen twee weken is voldaan, wordt de vordering alsnog overgedragen aan ons incassobureau en worden de incassokosten (€ 14,99 + 15% van het factuurbedrag, exclusief BTW) in rekening gebracht.

Wij hopen u met deze extra betalingsmogelijkheid spoedig weer te mogen begroeten in onze winkel.

:r :r :r :r :r
Ik heb destijds bijna een uur in de wacht gehangen bij het incassobureau, maar geen gehoor.
Wat is de volgende stap.
Ik ga niet betalen voor iets wat ik niet ontvangen heb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:28

Misterylady schreef:
Nee Bol.com heeft dat in principe voorgeschoten en het aan de verkoper betaald. Daarom komen ze nu bij TS aankloppen.

Ja dahaag, Bol.com schiet helemaal niks voor. Je betaalt zodra je het boek + factuur ontvangt (tenzij met Ideal oid. betaalt) dan duurt het 3 tot 4 weken voor Bol.com de verkoper überhaupt betaalt. Zo kunnen ze een lekkere rente opstrijken boven het bedrag dat ze voor de 'bemiddeling' ontvangen.

Ze schieten dus absoluut niks voor.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:40

Als ze niets voorschieten dan heeft de verkoper ook niets ontvangen?
Dus dan bestaat dit hele verhaal niet, om het dan maar zo te zeggen.

Waarom kan ik ze nou niet duidelijk maken dat er geen transactie heeft plaatsgevonden.
Willen ze dat nou niet snappen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:43

annastasia schreef:
Als ze niets voorschieten dan heeft de verkoper ook niets ontvangen?
Dus dan bestaat dit hele verhaal niet, om het dan maar zo te zeggen.

Waarom kan ik ze nou niet duidelijk maken dat er geen transactie heeft plaatsgevonden.
Willen ze dat nou niet snappen?

Ik heb vaak genoeg boeken verkocht via Bol.com. En ik moest standaard 3 tot 4 weken wachten (ongeveer) voor het bedrag overgemaakt wordt. Staat ook in de voorwaarden. Verder heeft Bol weinig te maken met de onderlinge afspraken.

Je had alleen wel je bestelling online ook moeten annuleren. :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:46

Tja, dat stond er dus nergens.
Ik heb met de verkoper afgesproken dat we de ''koop'' ongedaan zouden maken. Als ik de regels van bol.com lees dan had ik hun ook niet op de hoogte te hoeven stellen. Immers deed zich er geen ''conflict'' voor tussen verkoper en mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:48

Ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen hoor. :). Ik weet alleen nog dat ik via de site moest annuleren toen ik een boek kreeg dat ik niet moest hebben uiteindelijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:52

Haha,
Krijg een banner in beeld waarvan de bovenste van bol.com is en die daaronder vraagt of ik een deurwaarder nodig heb.