Nu nog thuis wonend, maar wat zijn de kosten voor eigenhuis

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:41

Ylana schreef:
Maybritt90 schreef:
Maar op het moment is ie aan het stoppen met roken en als hij dat niet red mag ik als ik dat wil en kan betalen wel een paard..

Nou, dan zou ik hem héél dankbaar zijn en hem op je blote knieën bedanken dat je MAG!
*Had deze gozer direct een schop verkocht. Wat nou mogen!?!*

Ja, dat dacht ik dus in het begin ook.. En ik dacht ook, je hebt blijkbaar veel voor mij over dat je om die reden al weg zou gaan..
Maar dan hou je toch wel heel veel van iemand en dan wil je niet weg bij hem ;) Maar aan de andere kant denk ik ook nog steeds, als ik dat nou wil
en het is al een droom sinds klein meisje en eindelijk ben ik klaar met opleiding enzo en is het mogelijk een eigen paard te hebben.. En ik neem een eigen paard en je wil weg, ga dan maar.. Dan ben je het niet waard..
Dus de toekomst zal het leren, haha..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:54

VSW-->LZP

Bellona_K

Re: Nu nog thuis wonend, maar wat zijn de kosten voor eigenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:07

Wat een dikke onzin zeg, dat je niet op jezelf zou kunnen wonen + een paard betalen!

Ik woon op mijzelf, doe een voltijd studie en heb een (sport)paard. Owja, ik draai bovendien voor alle kosten zelf op ;)

Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Is een huis te duur, dan zul je genoegen moeten nemen met een klein goedkoop mini huisje, ruime kamer of studio. Ik zelf woon op een ruime kamer, totdat ik mijn diploma heb gehaal. Heb verder geen auto, koop mijn kleren in de uitverkoop, en op vakantie ga ik camperen ipv in een duur hotel zitten. Verder is het heel, heel hard werken. De huur wordt niet vanzelf betaald, en het paard is niet vanzelf aangeschaft.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:15

Ik verdien zoon €1300 in de maand woon alleen op een vakantie park in een chalet met 2 katten heb een paard.

Onmogenlijk... Nee.... Lastig? Ja af en toe wel

Maar dan heb ik nog een vriend die dan de boodschappen betaald ofzo
Eerst goed over na denken... Ik had me paard al toen ik met me vorige relatie ging samen wonen
Dat ging uit.... Nu doe ik het alleen het is maar net wat je er voor over hebt....

Als me pony nu zou overlijden zou ik absoluut geen nieuwe kopen gewoon van wege de €€€
Maar nu kan ik der niet meer missen hihin

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:49

Maar wil je nu zelf een huis kopen of bij je vriend in trekken?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:28

Ik heb een huurhuis en een paard gehad tijdens mijn studie met een bijbaan! Kon daarnaast ook zelf mijn studie betalen en op vakantie dus het is echt wel mogelijk maar ik zou van tevoren wel een goede berekening maken waar je prioriteiten liggen. Wil je liever een groot mooi huis of mag het wat kleiner en ouder met daarbij een paard op een fijne stal? Ik denk dat het best haalbaar is als je er van tevoren goed over nadenkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:34

Hier ongeveer een 800-1000 Euro vaste lasten (gerekend alleen, met een gezin kom je qua boodschappen en afdrachten hoger uit natuurlijk). Daarmee moet je redelijk kunnen leven, niet superdeluxe en ook geen drie dagen per week boterham met pindakaas als avondeten :P Mocht je de auto weg bezuinigen dan scheelt dat al wel snel een stuk hoor! Maar je moet ook echt iets opzij zetten elke maand, op een of andere manier is het altijd zo dat als je je jaarlijkse afdrachten moet doen, ook je auto naar de APK moet met kosten en spontaan begeeft je wasmachine het. Dat is echt de wet van Murphy.
Ik denk dat je voor iets kleins minimaal een 100.000 Euro in moet calculeren. Ons oude appartement (4 hoog, geen lift, geen balkon, recent opgefrist, 2 slaapkamers) ging geloof ik een vraagprijs van 120.000 krijgen.
Qua hypotheken weet ik het niet, wij betalen voor een hypotheek van 250.000 Euro ongeveer 1400 Euro in de maand maar dat is Belgie en het hangt ook af van je looptijd, eigen in te brengen kapitaal en noem maar op.
Ik kreeg als starter in HBO-functie netto 1400 Euro voltijds.

Rekensom: ik had het niet kunnen betalen alleen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:48

Dat is dan idd een kwestie van keuzes maken. Niet te duur wonen, niet te duur op vakantie, geen nieuwe auto willen rijden en kleding in de uitverkoop kopen. Oh ja, en mijn paard staat vrij goedkoop, maar hij komt niets tekort. ;)

Ik ben allang geen starter meer, maar leef nog steeds op deze manier (sinds vorig jaar alleen een wat zwaardere auto). Werk parttime in loondienst en de rest als freelancer. Daardoor heb ik de ene maand wat meer te besteden dan de andere maand, maar daartegenover staat ook wat meer vrijheid. Geef niets om luxe, wil wel graag de dingen doen die het leven voor mij leuk maken, waaronder een paard houden. En dan is het zoals al vaker in dit topic gezegd is een kwestie van keuzes maken.

Misschien heb ik het 'geluk' dat wonen en een paard houden in het oosten van NL minder prijzig is dan in de Randstad. Maar tien-twaalf jaar geleden woonde ik als starter nog in stad Utrecht en toen had ik het net zo kunnen doen.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:21

Zou gewoon eerst is naar een hypotheekadviseur gaan, is laten berekenen wat je aan hypotheek kan krijgen in je eentje met je salaris..
Je hebt aantal verschillende hypotheekvormen, dus ga is kijken wat dan het beste bij jou past!

Mijn vriend en ik hebben koophuis, beide vrij nieuwe auto voor de deur, en een paard..
Het kan omdat we beide werken, maar alleen zou ik nooit én én kunnen doen..

Ik zou het er zelf ook niet voorover hebben om en eigen huis te hebben, en auto, en paard,
en dan krap te zitten per maand! Vind wel dat je nog gewoon moet kunnen blijven leven / uitgeven!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:30

Volgens de website van het UMCU is het brutosalaris van een operatieassistent ruim 1900 euro netto (3000 bruto) dus dat klopt zeker wel :j
Een huis(je), paard en normaal leven moet dan ook prima te doen zijn, mijn brutosalaris is bijna 1000 euro minder en ik red het ook (en woon in hartje Utrecht) :)

edit: Ik zie nu dat je een auto hebt en een echt woonhuis zoekt, dat wordt errug krap denk ik Als je een huis van 200.000 euro wil kopen, kun je er wel van uitgaan dat je vaste lasten rond de 1200 euro liggen, als je eigen verzekering je 130 euro kost, je auto 270 euro en je paard 350 euro per maand, ga je dus wel over die 1900 heen, en dan heb je nog geen hap gegeten...

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:52

Als je het in je uppie wilt doen denk ik dat het al heel moeilijk word om überhaupt een hypotheek te krijgen €200.000 met €1900,-

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:02

Dat is idd een aardig bedrag waar je dan in je eentje verantwoordelijk voor bent, nog maar afgezien van de vraag of je daar überhaupt een hypotheek voor krijgt. Dan zou ik toch naar iets goedkopers uitkijken of gaan huren. Je zult dan over het algemeen wel genoegen moeten nemen met iets kleiners dan een eengezinswoning. Maar ook dat valt dus weer onder 'keuzes maken'.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:07

Ga ik in mee :) eensgezinswoning is wel erg hoog gegrepen. Niet alleen in de randstad denk ik. Als je daaroor de kosten alleen moet dragen wordt het wel heel zwaar, als je al hypotheek krijgt. Daarbij gaan alle kosten dan omhoog, je opstal verzekering, stookkosten, enz.

In mijn verhaal ga ik uit van een klein appartementje en dan is het goed te doen. Een woning van rond de 200.000 zou ik niet eens kunnen kopen, maar zou er ook echt de lasten niet van kunnen (en willen) dragen in mn uppie op dit moment.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:09

Je kan op internet heel makkelijk uitrekenen wat je aan hypotheek kan krijgen met welk salaris en wat het je dan per maand kost.
Rabo heeft ook nog een vrij handige calculator voor overige vaste lasten :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:10

pitbullgup schreef:
Als je het in je uppie wilt doen denk ik dat het al heel moeilijk word om überhaupt een hypotheek te krijgen €200.000 met €1900,-

Zeg maar gerust onmogelijk.....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:36

Ik heb enorme mazzel..huur een weitje, waar ik evengoed de hoofdprijs voor betaal in deze regio, maar het is altijd nog goedkoper dan een pensionstal..wel veel meer werk eraan qua onderhoud etcetc..dus minder tijd voor andere dingen, zeg maar gerust dat ik voor andere dingen eigenlijk geen tijd meer heb, fut liever gezegd ;)
maar das een keus die ik gemaakt heb.

Kopen kan je denk ik sowiezo op je buik schrijven. Vanaf 1 januari wordt het al veel moeilijker om te kunnen kopen en om te kunnen kopen heb je een vast contract nodig en gezien ik nu ook bezig ben geweest met kopen en mij voorbereiden erop, is mij verteld dat ik eerst een jaar in dienst moet zijn, met vast contract en er geen intentieverklaringen meer gegeven worden, of daarop gebaseerd worden.
Kopen is dus haast onmogelijk geworden voor een alleenstaande. Voor 2 mensen ook, als eigen ondernemer en in mijn geval iemand met parrtime salaris.

Huren is dan een goede andere optie..ik zit momenteel erg goedkoop en krijg ook nog eens huursubsidie, maar als jij 1900 gaat verdienen, valt dat ook weg, net als alle andere subsidies.
Voor 1900 netto kan jij best een paard onderhouden en een woning huren in je uppie..maar dat hangt helemaal af van je levenswijze en hoe luxe je leeft en wat je ervoor wilt laten.
Ik kwam rond een hele periode van 850 pm, incl huisje, alles eromheen en mn paarden..enorm krap, maar wiost dat het maar voor even zou zijn..dat raad ik je echter sterk af hoor ;)

Dus een goed lijstje maken
Nuon bv: 130 pm
Inboedel: 6 pm
Zorgverzekering 120 pm
Water: verwschilt hier heel erg, dus geen indicatie nu voor je, moet ik nakijken.
Rioolkosten:
Waterschapsbelasting:
Afvalkosten:
Gemeentelijke belastingen:
GSM:
Internet:
TV:
Boodschappen:
Sparen:
Onvoorziene uitgaves:
Auto:
Benzine:

en zo vergeet ik denk ik nog een hele hoop...

Veel succes..het is haalbaar hoor en kan je ook nog wat lueke dingen extra doen, maar maak goede lijstjes, neem alles heel ruim en zorg voor reserves.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:07

Het lijkt me sowieso al lastig om een hyptheek te kunnen krijgen met jouw salaris, en daarbij kost een eigen huis meer dan je denkt...Wij zijn al een euro of 1800 kwijt aan vaste lasten& boodschappen...en dan heb ik het niet eens over mijn paard, leuke dingen, vakantie's e.d. Probeer is voor jezelf alles op een rijtje te zetten, en neem alles ruim...

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:05

het is inderdaad belangrijk dat je prioriteiten stelt!

Ik ben 21 jaar, woon op mezelf in utrecht (i.v.m werk) en reis 3x per week op en neer naar Den Helder (op eigen kosten) waar mijn paard gestald staat!
Ik betaal alles zelf en het is goed te doen!

Ga gemiddeld 2x per jaar op vakantie (afgelopen jaar: Indonesie: 3 weken en Griekenland: 1 week) maar daar tegenover staat wel dat ik niet alle dure merkkleding kan kopen en dat ik niet ieder weekend uit kan, bios pakken of uiteten.

Maar ik kan onwijs veel leuke dingen doen,, alleen moet je wel bezuinigen op minder belangrijke dingen!!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:09

manzano schreef:
pitbullgup schreef:

Zeg maar gerust onmogelijk.....

nee hoor, hier een zelfde verhaal....heb 2 ton hypotheek!
sterker nog ik verdiende 4 jaar geleden nog minder, maar lang leve de Rabo generatie hypotheek *\o/*
mijn ouders hebben € 50.000 borg gestaan :-)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:10

wij hebben iets meer als 1000 euro vaste lasten. Daar komen boodschappen e.d nog bij.. En het paardje natuurlijk...
Al met al een hooooooop geld!!

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:13

sorry vergeten hoeveel ik kwijt ben:

500 euro huur
160 euro stalling
100 extra paard (onvoorziene kosten)
200 euro boodschappen
124 euro verzekering
8 inboedel
50 euro Tel rekening

Dus minimaal 1060,-

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:26

listiglistje schreef:
sterker nog ik verdiende 4 jaar geleden nog minder, maar lang leve de Rabo generatie hypotheek *\o/*

4 jaar geleden kon je met een bruto inkomen van 2000 euro nog een huis van 2 ton kopen, dat zegt niets meer over wat nu kan :)

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:58

Om het toch nog even te verduidelijken..
Momenteel woon ik nog thuis en heb ik een vriend die zijn eigen koop huisje al heeft.. Het is inprincipe gewoon de bedoeling om bij hem in te trekken na de zomer van 2011. Dan deel je natuurlijk de kosten, en alleen zijn hypotheek is ongeveer 700 euro. Daar moeten dan alle andere kosten nog bij komen..

Maar omdat hij (meerdere malen) heeft gezegd weg te gaan als ik mijn eigen paard zou kopen ben ik aan het kijken hoeveel het kost als ik het zelf zou moeten doen en of ik het dan wel red..Zodat ik dan niet in de problemen raak.
Ook heb ik vandaag op werk even nagevraagd wat ze verdienen en dan is zonder diensten (zonder diensten die lekker verdienen) ongeveer 1750/1800.
Een gezins woning is eigenlijk natuurlijk niet nodig als je alleen bent(had ik even niet over nagedacht), dus mag ook gewoon een appartementje zijn of klein huisje.. Zolang het maar een huiskamer, slaapkamer, badkamer en extra kamertje voor wasmachine etc. heeft..
Het huisje die mijn vriend heeft, heeft 1 woonkamer , keuken, kleine badkamer, een slaapkamer van 185 breed, en daar betaal je zo'n 180.000 voor hier.. dus is best prijzig..en niet groot.

Heb in ieder gevan ondertussen een goede indruk al gekregen.. Waarbij de één zegt dat het makkelijk lukt maar de ander juist van niet..

Zelf ben ik al totaal niet van de merk kleding en kwa shoppen ben ik altijd niet veel kwijt.. Een dikke trui voor 15 euro bij de h&m, laatst 2 broeken gekocht voor 35 euro totaal.. Dus daar kan ik heel goed op besparen *D
Verder waar mijn geld nu vooral naar gaat is, uit eten..eten halen zoals pizza bijv.. Ergens wat drinken.. dus vooral luxe en nergens voor nodig.. en veel geld naar sigaretten.. Maar sinds 1 januari ben ik gestopt ;) op het moment red ik het nog prima..dus dat scheelt al zon 100 euro per maand..

En als je je eigen paard hebt , heb je ook minder tijd om geld uit te geven..

Verder betaal ik 96 euro voor mijn zorgverzekering (die al van mijn salaris af is), 44.95 voor mijn telefoon, 40 euro per maand voor mijn auto (dat is wegenbelasting & verzekering) en ik tank voor 50 euro per maand als ik er elke dag mee rijd. Dat is op het moment alleen mijn vaste lasten..
Ik weet wel dat de ziggo van mijn vriend 50 euro is en de nuon 80 euro , waar die dan nog geld voor terug krijgt aan het einde van het jaar, want zijn verbruik is eigenlijk ongeveer 35 per maand..
Wij doen wel samen boodschappen(eigenlijk altijd bij ALDI behalve voor cola) en dan zijn wij zo'n 45 euro per week kwijt..
Dat is een beetje het enige wat ik van zijn kosten weet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:06

Yessy schreef:
listiglistje schreef:

4 jaar geleden kon je met een bruto inkomen van 2000 euro nog een huis van 2 ton kopen, dat zegt niets meer over wat nu kan :)

4 jaar geleden konden wij ook veel meer krijgen idd dan nu (we zijn nu weer bezig met een huis ;)).
Ze zijn tegenwoordig veeel strenger. Zeker bij de starters.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:08

Maybritt90 schreef:
Maar omdat hij (meerdere malen) heeft gezegd weg te gaan als ik mijn eigen paard zou kopen ben ik aan het kijken hoeveel het kost als ik het zelf zou moeten doen en of ik het dan wel red..Zodat ik dan niet in de problemen raak.

Dat klinkt als een keus: hij of een paard?

Het lijkt me sowieso handig om te berekenen of je de kosten in je eentje kunt dragen, relatie of niet, samenwonend of niet. Relaties kunnen tenslotte ook uitgaan als er al een paard is. Het lijkt me geen pretje om je paard te moeten verkopen omdat je het in je eentje financieel niet meer redt terwijl dat nog wel lukte toen je samenwoonde.