Sneeuw en 4 wheel drive.... ?? hoe werkt dat??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:38

Ik gebruik dan nog de juiste leestekens, punten, komma's, spatie's en hoofdletters waar ze horen.
Zullen we het weer over het onderwerp hebben? Als er verder nog wat dwars zit doen we dat via de pb wel even verder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 19:43

Ach, voorlopig ik in iedergeval blij met mijn auto.
En vooral met de stoelverwarming :+ :D

En de feestdagen naderen, dus vrede op aarde, ook in dit topic.

Heb in ieder geval nu geleerd dat ik met sneeuw gewoon in zijn 4 H kan rondtuffen.
Hoop overigens op minder sneeuw, want ik kan dan wel op stal komen.
Paard is met gladheid meer van terein af te krijgen, aangezien ik met 4 wheel drive nog
steeds niet echt met trailer de sneeuw in wil.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:46

precies......jij weet in welke stand je de auto kunt zetten :P

Succes hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:00

Ik heb geen keuze, de 4x4 kan er niet eens vanaf. Ik kan nog net kiezen tussen hoog en laag, maar zelfs sperren doet ie vanzelf.

Maar check terdege of je auto is uitgerust met een tussendiff. Zo niet, alleen 4x4 op gladde ondergrond of op losse (zand)ondergrond. Voor de rest uitsluitend in 2H rijden; versnellingsbakken zijn erg duur om te wisselen. Indien de wagen voorzien is van een tussendifferentieel, dan kun je naar eigen goeddunken in 2- of 4-wielaandrijving rijden, ook op de harde weg.

Beetje verstandige 4x4 rijder legt standaard AT's of M+S banden onder z'n auto. Vanuit dat oogpunt is een winterband dan een zinloze investering. Voor de overige gevallen ook, maar dat heeft dan meer met rijkunst te maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:32

Frank schreef:
Valt me op dat iedereen hier zegt, dit en dat.
Maar geen enkele auto is het zelfde!

Zo kun je onze Terrano 3.0Di tot 80kmu in zijn 4wd zetten bijvoorbeeld.
M en S banden en liever nog winterbanden zijn 's winters altijd beter dan zomerbanden, en datheeft niks met een hype te maken!
Ik ga ze deze week nog onder mijn Vito leggen.

je hebt gelijk...het ligt aan het soort auto wat je hebt...ik praatte even over mijn antieke rocky.
Ik kan mij voorstellen dat het bij nieuwere auto's anders werkt.

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:18

Frank schreef:
fjordnina schreef:
Wat veel mensen vergeten als ze de 4x4 gebruikt hebben is om de auto even in de achteruit te zetten zodat de wielen weer vrij lopen, doe je dit niet, dan kan dit erg veel slijtage geven.

Even een stukje door de berm kan hetzelfde effect geven.
Gewoon even kijken of het lampje van de 4x4 uit is!

Het lampje laat zien dat de 4*4 is uitgeschakeld, maar achteruitrijden doe je om je vrijloopnaven los te laten komen.

Oamaru

Re: Sneeuw en 4 wheel drive.... ?? hoe werkt dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:20

Een auto in 4wheeldrive is nooit goed. Doe het alleen als je het echt nodig hebt (en in sneeuw kan dit het geval zijn) Maar dat verschilt niet per auto. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:23

HobbyRobby schreef:
fjordnina schreef:
Wat veel mensen vergeten als ze de 4x4 gebruikt hebben is om de auto even in de achteruit te zetten zodat de wielen weer vrij lopen, doe je dit niet, dan kan dit erg veel slijtage geven.

Het lampje laat zien dat de 4*4 is uitgeschakeld, maar achteruitrijden doe je om je vrijloopnaven los te laten komen.

Wanneer je inschakelbare diff-lock hebt, bijvoorbeeld op je tussendiff zoals bij de classic Range Rover en de Discovery, dan heeft achteruit rijden ook zin, wanneer de lock er niet vanzelf af gaat (lampje uit).

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:13

Sjolvir schreef:
Dank jullie voor de tips.

Ik heb tot vanavond alleen 2H gereden, maar nu je het zegt, met trailer is best een optie om hem standaard op 4H te zetten.

Heb SW banden eronder zitten, volgens de garage zou dat oke zijn?
Als ik mijn andere auto nog had gehad, had die nu op winterbandjes gestaan,
na al dat blij dat ik glij vorig jaar...

Heb overigens nu met 4H niet harder gereden dan ik met mijn oude auto had gedaan.
Ben zuinig op mezelf, de auto en andere weggebruikers ;) .

Ja, zit ook een knop automaat op had ik begrepen. Heet de zomer of winter stand,
Ik ga eens lezen wat dat precies inhoudt.

Die knop bij jouw automaat zorgt ervoor dat wanneer hij in de w(inter)stand staat je minder kans op wielspin hebt, Hij schijnt dan wat beheerster op te schakelen.
Je kunt idd je 4wd het best besturen alsof het een gewone auto betreft. Ander maak je dezelfde fout dan mensen met winterbanden die denken dat ze ineens veel harder kunnen rijden op de gladde en daardoor alsnog brokken maken
En winterbanden....., tsja een hype momenteel. standaard ziteen er al All Terrain banden op de rexton en deze voldoen ook prima in de winter mits met ruim voldoende profiel natuurlijk. Want zonder GRIP heb je niks aan je 4 x4 maar ik zou het geld voor de nieuwe winterbandjes mooi in mijn zak houden.

Weet iemand trouwens of de AT banden ook in Duissland worden geaccepteerd als winterband. Binnenkort worden winterbanden daar VERPLICHT en bij de echte winterbanden staat er een sneeuwvlok(*) op de zijwangen afgebeeld en dit is bij de AT banden niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Karreman op 30-11-10 11:26, in het totaal 4 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:20

Oamaru schreef:
Een auto in 4wheeldrive is nooit goed. Doe het alleen als je het echt nodig hebt (en in sneeuw kan dit het geval zijn) Maar dat verschilt niet per auto. :)

Die van mij kán ik helemaal niet omzetten naar 2-wiel-aandrijving :Y)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:27

In duitsland worden winterbanden en all weather banden geaccepteerd.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:30

8nnemiek schreef:
Oamaru schreef:

Die van mij kán ik helemaal niet omzetten naar 2-wiel-aandrijving :Y)

Dan heb jij waarschijnlijk een auto met permanente 4x 4 of een AWD.( Landrover; volvo crosscountry
subaru forester awd etc.)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:47

Oamaru schreef:
Een auto in 4wheeldrive is nooit goed. Doe het alleen als je het echt nodig hebt

PANIEK! Wij hebben een permanent 4 wielaangedreven auto. En nu? :') _O-

Maar even ontopic: de lage gearing gebruiken wij alleen op onverhard terrein waar we weinig grip met de wielen hebben (in de blub dus). Helaas met deze natte zomer in buitengebied Slowakije regelmatig nodig gehad, onze oprit en tuin waren getroffen door een waterval en hadden een identiteitscrisis: dachten dat ze moeras waren... *D. Op de gewone droge wei kunnen wij prima met hoge gearing uit de voeten (Range Rover P38 uit 1999)
Als TS geinteresseerd is in een technische uitleg over gearing: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Overbrengingsverhouding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:21

ik vind het niet echt lekker rijden hoor die 4x4 stand...het is dan net of hij wringend de bocht omgaat...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:27

geerke schreef:
ik vind het niet echt lekker rijden hoor die 4x4 stand...het is dan net of hij wringend de bocht omgaat...

Da's dan duidelijk, dan heb jij geen tussendiff of de boel is daar vastgelopen (diff-lock?)
Karreman schreef:
Weet iemand trouwens of de AT banden ook in Duissland worden geaccepteerd als winterband. Binnenkort worden winterbanden daar VERPLICHT en bij de echte winterbanden staat er een sneeuwvlok(*) op de zijwangen afgebeeld en dit is bij de AT banden niet het geval.

Ik weet van de BF Goodridge A/T dat die het beruchte vlokje hebben en daarmee akkoord zijn voor Duitsland. Check het wel even; mijn setje is wat ouder en heeft die aanduiding niet!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:29

Wer mit seinem Wagen auf schnee- oder eisbedeckten öffentlichen Straßen fährt, muss Winter- oder Ganzjahresreifen montiert haben; solche Reifen sind durch die Aufschrift M+S bzw. das Schneeflocken-Symbol gekennzeichnet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:47

Dinopino schreef:
Wer mit seinem Wagen auf schnee- oder eisbedeckten öffentlichen Straßen fährt, muss Winter- oder Ganzjahresreifen montiert haben; solche Reifen sind durch die Aufschrift M+S bzw. das Schneeflocken-Symbol gekennzeichnet.

Joepie die heb ik!
Ik noemde ze verkeerd maar het zijn M+S banden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:51

TAO-->HTT

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:50

Onze 4wd loopt met dit weer in de automaat stand. Chevy Silverado uit 2001. Hij pakt alleen 4wd er automatisch bij als een voorband slipt.
Standaard in 4wd rijden is niet goed bij deze auto, hij kan alleen rechtuit als het glad is maar bij de bochten wringt hij dan. Dat is niet goed. Of in de blubber.

Normaal gesproken rijden we in 2wdHi.
4wdLow alleen in de bagger in de wei.

Ligt dus aan de auto wat wel en niet goed is.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:26

Hmm... Ik ben ook lucky eigenaar van een auto met 4wheel drive :+: Rijd best fijn zo met die sneeuw.

Ik heb dan weer niet de luxe om dingen zelf in te stellen, ABS en ESP enz staan gewoon aan. Prima te doen dus..

Ons andere autootje, zo'n klein racemonster, die is minder grappig. Daar kan je nu niet normaal mee rijden, de power werkt vreselijk tegen :(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:40

vandaag met de F350 weg, deze heeft dus geen automaat stand voor 4x4.
Hij rijdt in 2WD en bij glibber handmatig in 4WH zetten....best gekloot...hihi

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:48

Hm, heb ook enkele vragen over 4-wiel.
Heb hier een Nissan Terrano II 2.7. Ik rijd als het glad wegdek is (sneeuw, ijs, gladde stukken) in de 4H, ook op de snelweg, tot zo'n 130 km per uur. Er liggen winterbanden op.

Kan het kwaad om in de 4H te blijven rijden bij winterweer, want ik vind de auto toch een heel stuk beter rijden dan. Nadeel is dat de auto toch best een trolleylijn geluid geeft bij gas geven, als ik het gas los laat hoor je niets. Is dat dan normaal voor de 4-wiel?

Bochtjes rijden, zoals bij in- en uit parkeren gaat lastiger. Het is alsof de auto tegen wordt gehouden als je te veel instuurt. De scherpe bochtjes moeten dus ruimer worden genomen, anders wordt het heen- en weer steken. Is dat dan normaal?

Heb me verder laten vertellen dat de 4L alleen is voor in de zware blub en dat ik dan helemaal niet meer mag sturen en dat dat ook alleen maar stapvoets mag gaan? Heb dit dan ook nog nooit gebruikt.

:?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:54

Bravura schreef:
Hm, heb ook enkele vragen over 4-wiel.
Heb hier een Nissan Terrano II 2.7. Ik rijd als het glad wegdek is (sneeuw, ijs, gladde stukken) in de 4H, ook op de snelweg, tot zo'n 130 km per uur. Er liggen winterbanden op.

Kan het kwaad om in de 4H te blijven rijden bij winterweer, want ik vind de auto toch een heel stuk beter rijden dan. Nadeel is dat de auto toch best een trolleylijn geluid geeft bij gas geven, als ik het gas los laat hoor je niets. Is dat dan normaal voor de 4-wiel?

Bochtjes rijden, zoals bij in- en uit parkeren gaat lastiger. Het is alsof de auto tegen wordt gehouden als je te veel instuurt. De scherpe bochtjes moeten dus ruimer worden genomen, anders wordt het heen- en weer steken. Is dat dan normaal?

Heb me verder laten vertellen dat de 4L alleen is voor in de zware blub en dat ik dan helemaal niet meer mag sturen en dat dat ook alleen maar stapvoets mag gaan? Heb dit dan ook nog nooit gebruikt.

:?

Klinkt als dat niet zo verstandig is om aan 130km/h in 4x4 te rijden. Blijkbaar heb je geen tussendifferentieel om de omwentelingsverschillen tussen voor en achter op te heffen (dat geeft het "tegengehouden gevoel" en het trolleygeluid). Het instructieboekje zou uitkomst moeten bieden in deze!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:03

Bravura schreef:

Dat heb ik ook! Rijd in een TerranoII 2.7.
Vind het met 4H ineens stukken lastiger sturen. En de auto loopt ook minder confortabel heb ik het idee....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:12

Jobbeltje schreef:
Bravura schreef:

Dat heb ik ook! Rijd in een TerranoII 2.7.
Vind het met 4H ineens stukken lastiger sturen. En de auto loopt ook minder confortabel heb ik het idee....

Nogmaals: wat zegt het instructieboekje hierover!?!

Je kunt het overigens heel simpel testen: zet de auto in 4x4, niet op de handrem en in vrij (wielen met een steen of blok hout blokkeren!!), krik een wiel omhoog en probeer dat rond te draaien.
Kun je dat wiel ronddraaien, dan heb je een tussendiff; lukt het niet, dan heb je geen tussendiff en is het dus onverstandig om op de harde weg in 4x4 te rijden.