Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:29

Moontje1991 schreef:
Fiffill schreef:
Ehm modellencontract lijkt me niet echt heel logisch aangezien het hier om een shoot van paarden ging? :+

Dan teken jij als eigenaar van het paard natuurlijk.
Daar staat gewoon in wat er met de foto`s gedaan mag worden door eigenaar en fotograaf waar de eigenaar recht op heeft enz.

Ik geloof niet dat dit heel gangbaar is bij de meeste paardenfotografen, meestal hebben die gewoon Algemene Voorwaarden. ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:32

[***] schreef:
En alles tijdens de shoot zelf bekijken ook niet, als je daar met 4 paarden staat ... Ik heb tussendoor wel enkele foto's gezien op de camera, en achteraf een paar foto's op de laptop.. En ja, er zitten misschien wel 5 leuke foto's tussen, die ze toen toevallig heeft laten zien. Maar dan krijg je de rest te zien ... Je kan toch geen 200 foto's ter plaatse gaan beoordelen? Of denk ik nu zo raar?

Ik bekijk ze altijd allemaal snel je hoeft niet uitgebreidt te kijken gewoon even snel doorlezen.

@filfill dat is een modellencontract dus gewoon algemeene voorwaarden die je moet ondertekenen maar dan met een luxere naam er boven.
En dan staat er nog in als extratje wat voor foto`s er gemaakt gaan worden zodat de fotograaf niet tijdens de shoot bepaalde dingen die niet zijn afgesproken kan eisen en jij ook niet.

shilady

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:34

Ik zou wel willen weten hoeveel jullie per persoon hebben betaald voor deze shoot?

Maar als ik het zo lees denk ik niet dat jullie gauw tot een compromie zullen komen met de fotograaf... Dan zou ik het overdoen maar accepteren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:35

@Moontje: in mijn geval zijn AV en modellencontract wel degelijk iets anders...

Op paarden etc zijn gewoon mijn AV van toepassing. Maak ik echter portretten *van mensen* in opdracht, dan komt er een modellencontractje bij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:35

Moontje1991 schreef:
[***] schreef:
En alles tijdens de shoot zelf bekijken ook niet, als je daar met 4 paarden staat ... Ik heb tussendoor wel enkele foto's gezien op de camera, en achteraf een paar foto's op de laptop.. En ja, er zitten misschien wel 5 leuke foto's tussen, die ze toen toevallig heeft laten zien. Maar dan krijg je de rest te zien ... Je kan toch geen 200 foto's ter plaatse gaan beoordelen? Of denk ik nu zo raar?

Ik bekijk ze altijd allemaal snel je hoeft niet uitgebreidt te kijken gewoon even snel doorlezen.

@filfill dat is een modellencontract dus gewoon algemeene voorwaarden die je moet ondertekenen maar dan met een luxere naam er boven.
En dan staat er nog in als extratje wat voor foto`s er gemaakt gaan worden zodat de fotograaf niet tijdens de shoot bepaalde dingen die niet zijn afgesproken kan eisen en jij ook niet.

Ik weet wat het is, ik doe zelf ook af en toe modellenwerk. ;)
Maar zoals ik al zei, zo'n contractje is bij paardenfotografie niet zo gangbaar. En met Algemene Voorwaarden doel ik meer op voorwaarden die op de website staan, niet iets dat je moet ondertekenen. AV is wat anders imo. ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:36

Nouks schreef:
@Moontje: in mijn geval zijn AV en modellencontract wel degelijk iets anders...

Op paarden etc zijn gewoon mijn AV van toepassing. Maak ik echter portretten *van mensen* in opdracht, dan komt er een modellencontractje bij.

Dan is dat duidelijk bij elke fotograaf anders ik heb namelijk altijd bij dieren ook met modellencontract gewerkt en zou het ook absoluut nooit doen zonder.
Stukje veiligheid voor fotograaf en eigenaar van het dier.
Als TS zonder heeft gedaan dan mag ze blij zijn dat de fotograaf aanbiedt om het over te doen en kan ze dat acepteren of gewoon vrede met het huidige resultaat hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:40

Misschien heb ik er op dat gebied ook niet genoeg ervaring in, en heb ik mij gewoon laten vangen door wat mooie voorbeeldjes en een leuke uitleg ... Ik heb namelijk nog maar 1x een fotoshoot laten doen, en dat verliep echt supervlot en superleuk en de foto's waren ook prachtig.

Maar blijkbaar geldt dat niet voor elke fotograaf, en is de prijs geen garantie dat het ook allemaal goed gaat ...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:41

Moontje1991, zoals ik al eerder zei is het niet zo gangbaar bij paardenfotografen dat ze met zo'n contract werken, al kan het natuurlijk wel, een aangepast contractje (modellencontract heeft geen nut) ;) maar vaak staan hun regels gewoon in de Algemene Voorwaarden. :)

Edit; ik moet leren typen. :Y)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 23-11-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:43

@Moontje: Dieren hebben *geen* portretrecht en dus is een modellencontract (dat juist als doel heeft het afvangen van het portretrecht!) totaal overbodig. Dat er fotografen zijn die het wel doen geloof ik natuurlijk best, maar het is gewoonweg nutteloos aangezien dieren geen portretrecht hebben en zich dus per definitie niet kunnen en mogen verzetten tegen publicatie.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:48

Nouks schreef:
@Moontje: Dieren hebben *geen* portretrecht en dus is een modellencontract (dat juist als doel heeft het afvangen van het portretrecht!) totaal overbodig. Dat er fotografen zijn die het wel doen geloof ik natuurlijk best, maar het is gewoonweg nutteloos aangezien dieren geen portretrecht hebben en zich dus per definitie niet kunnen en mogen verzetten tegen publicatie.

ik heb het niet alleen over publicatie
ik heb het ook over wat er van te voren is afgesproken qua shoot
genoeg fotograven die zich niet aan de afspraken houden jij wou bijvoorbeeld een shoot in het bos waarbij je het paard aan een hoofdstel vast hebt maar de fotograaf eist dat je je paard los laat of andersom.
En ook wat er gebeurt indien een van de partijen ontevreden is met het resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:50

Snap wat je bedoelt, maar dan heb je het dus niet over een modelovereenkomst en veel van dat soort zaken horen gewoon in je AV (alles behalve de shoot-specifieke zaken) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:53

Maar dus, als je geen contract hebt, en geen algemene voorwaarden (kan me daar echt niks van herinneren en de website is er momenteel niet meer), dan is het pech gehad?

Waar zit trouwens het probleem met een gedeelte van het geld teruggeven? Dat is toch véél makkelijker en simpeler dan het weer organiseren van een nieuwe shoot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:55

Ik ben bang van wel Sabine, althans een contract of AV zijn niet per se noodzakelijk maar als dit soort dingen niet zwart op wit staan (hetzij in AV/contract, hetzij in een mailconversatie) kun je de tegenpartij er ook niet aan houden...

In mijn AV staat trouwens wel iets als "bij klachten dient klant [***] in gelegenheid te stellen om alsnog goed werk te leveren" oid, dus mocht je dit met mij zijn overkomen zou ook een nieuwe afspraak waarschijnlijk mijn oplossing zijn (...of idd financieel iets afspreken als dat voor beide partijen de voorkeur heeft).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:56

[***] schreef:
Maar dus, als je geen contract hebt, en geen algemene voorwaarden (kan me daar echt niks van herinneren en de website is er momenteel niet meer), dan is het pech gehad?

Waar zit trouwens het probleem met een gedeelte van het geld teruggeven? Dat is toch véél makkelijker en simpeler dan het weer organiseren van een nieuwe shoot?

Dat zal persoonlijk zijn, kennelijk wil de fotograaf liever een nieuwe shoot dan het geld (deels) teruggeven.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:07

Interessante discussie, jammer dat haar website offline is zodat je geen AV terug kunt lezen wanneer zij die had.

Ik denk dat je al blij moet zijn dat ze de mogelijkheid biedt om de shoot overnieuw te doen. Ik weet verder ook niet of zij zwart of wit werkt en/of daar verschillen tussen zitten wat rechten en plichten betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:13

Lastige situatie. De fotograaf heeft opzich netjes een oplossing aangeboden, maar ik begrijp dat dat voor jullie niet echt de meest passende oplossing is. Zeker omdat er een hoop andere dingen zijn nagelaten al. Ik vind het vooral erg onhandig dat de fotograaf niet laat zien hoe de foto's er na de nabewerking uit komen te zien, omdat dat toch een hoop verschil kan maken. Misschien dat je toch daar nog eens op kan hameren?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:25

Wat een lastige situatie, vreemde gang van zaken dat de fotograaf/fotografe ook niks meer van zich laat horen op mails e.d. en dat ze dr website helemaal omgooit.
Ik begrijp dat je een nieuwe shoot niet ziet zitten, maar op die manier krijg je misschien alsnog wel je leuke fotos? Je kunt eens kijken of er voor haar ook een mogelijkheid bestaat om dit op korte termijn te doen? Zodat je in ieder geval niet weer met het gezeur komt te zitten wat je eerder had. Dat er geen tijd is voor een afspraak, wat ik ook al een aparte gang van zaken vind, dat je het hele jaar geen tijd zou hebben voor een klant die met 4 paarden komt.
Vind het van de fotografe ook vooral niet slim dat ze niet nabewerkt heeft, ik weet hoeveel tijd dat het kost en ik heb er (eerlijk is eerlijk) ook niet altijd zin in, maar ik zou mijn klanten nooit onbewerkte foto's laten zien, omdat na het bewerken ze er toch wat mooier uit zien en je maakt op die manier toch reclame voor jezelf (of juist niet ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:30

@ WildWings : Zou ik nog eens kunnen proberen :j Maar dat is ook een punt wat mij erg tegensteekt, dat je alles x aantal keer moet vragen voordat je reactie krijgt. Hoe dikwijls mijn e-mails al niet aangekomen zijn is niet meer op 1 hand (misschien wel 2) te tellen .... Terwijl ik daar verder nooit last mee heb.

Maar misschien toch nog maar eens vragen ja, en als ze er dan nog iets van kan maken maar gewoon de foto's bestellen die bij de shoot horen (trouwens nog een puntje wat mij stoort, ik heb enkel een e-mail gehad "hier is een link met de foto's", als ik de fotograaf was zou ik er nog even bijzeggen hoeveel foto's de klant ook alweer op welke formaten mocht? Het een beetje aankleden?) en het er verder bij laten. Al vind ik dat ook niet erg correct, want als ik voor zo'n schoot betaal dan wil ik niet met moeite 5 foto's kunnen vinden die 'wel leuk' zijn, eigenlijk verwacht ik dan een heel aantal foto's te hebben waarbij ik denk 'wauw, ik wil ze allemaal ..'. Of ligt dat nu aan mij? :+

@ Bitterbal : Op korte termijn .. Het is winter .. de paarden zien er niet uit, er is modder etc. Is ook niet het leukste om te doen. Verder wil ik wel even duidelijk maken dat het feit dat het zolang geduurd heeft niet (alleen) aan haar ligt, als je met 4 mensen + fotograaf 1 dag moet vinden is dat blijkbaar niet zo makkelijk. Verder was oorspronkelijk ook eerst het idee om met de paarden erop uit te trekken, dus op locatie. En dat ging dan niet in de zomer omwille van dazen en dat soort dingen (en ook is het dan wedstrijdseizoen dus zijn er al minder weekends waarop het lukt). De het is een beetje een samenloop van omstandigheden waarom het zolang heeft geduurd om een geschikte datum te vinden. Had ik ook geen problemen mee, maar dat het dan tot de laatste dag onduidelijk is wanneer het nu precies doorgaat weer wel ...

Dat nabewerken vind ik dus ook .. Ikzelf zou nooit (ookal ben ik geen fotograaf) de foto's gewoon zo op de website zetten, op z'n minst maak je een selectie en eventueel bewerk je al (een gedeelte). Nu zie je gewoon echt alle fouten, en fouten worden natuurlijk gemaakt, het zijn en blijven paarden, maar als je dat dan op je website zet als 'verkoopmateriaal' geeft dat wel een stuk mindere indruk. Heb haar dit ook aangegeven, als tip voor naar de toekomst toe enzo, maar daar wordt verder niet op gereageerd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:37

Even over het nabewerken. Ik ben van mening dat je als fotograaf de foto's zo maakt dat je naderhand niet veel meer na te bewerken hebt. (op kader, copyright, verkleinen en verscherpen voor het internet na). Tenminste zo doe ik het, vindt dat eerlijk gezegd niet erg profesioneel over komen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:40

Ik vind het ook vreemd om gewoon alle foto's er op te zetten, dan moet je als klant ontzettend veel zoeken tussen alle rotzooi met afgesneden neuzen en lelijke momenten, dat is toch helemaal niet handig... daarbij zou ik zelf alleen foto's online zetten die er echt uitspringen, niet gewoon alles meteen d'r op gooien.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:48

Zonde hoor.
Probleem is dat momenteel "iedereen" met een leuke camera en een paar lucky shots denkt geld uit die hobby te kunnen slepen.
Website gebouwd waar een paar uitverkoren foto's tegen een strakke achtergrond prachtig uitkomen en de klantjes stromen binnen.
Jammer in jullie geval. In het geval van onze zoon jammer in overtreffende trap. Hij en zijn bruid lieten hun trouwdag vastleggen door zo'n ambitieuze amateur. Met het zelfde resultaat waarover TS klaagt: storende elementen, slechte belichting en knullige composities.
Ik zie hier op bokt gelukkig ook hele goeie resultaten van semi-professionals. Mij lijkt een afspraak vooraf over termijn en resultaat gepast.
TS, in jouw geval zou ik de fotograaf een nieuwe kans geven. Denk dat je weinig anders rest, temeer daar je al betaald hebt.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:51

Nouks schreef:
Snap wat je bedoelt, maar dan heb je het dus niet over een modelovereenkomst en veel van dat soort zaken horen gewoon in je AV (alles behalve de shoot-specifieke zaken) :)

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een modellencontract gezien waar dat niet in staat.
Overgens is het juist shoot specifiek.
Of wordt ik nu gek en is wat voor shoot het wordt niet shoot specefiek?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:02

ik ben benieuwd hoe de foto's zijn geworden zeg!

kan niet beoordelen over dingen die ik neit met eigen ogen heb gezien, maar een nieuwe schoot zou op zijn plaats zijn..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:02

Wilawander schreef:
Even over het nabewerken. Ik ben van mening dat je als fotograaf de foto's zo maakt dat je naderhand niet veel meer na te bewerken hebt. (op kader, copyright, verkleinen en verscherpen voor het internet na). Tenminste zo doe ik het, vindt dat eerlijk gezegd niet erg profesioneel over komen.

inderdaad, hierin ga ik ook mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:04

Voor degene die de foto's al gezien hebben ... Denken jullie dat een nieuwe shoot de oplossing is? Gaat ze dan alles wat nu niet goed is kunnen verbeteren zodat er "wauw-foto's" uitkomen in plaats van leuke kiekjes (als je door de fouten heen ziet) ?