Kinder te weining discipline?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:48

Mwah ik kan ook zo dingen opnoemen die ik als "fout" ervaren heb in mijn opvoeding. Maar ik probeer er het positieve uit te halen en het negatieve los te laten. :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:51

Sommige kinderen hebben discipline nodig andere hebben dan weer meer discipline dan hun 2 ouders samen.
Ik denk dat je het echt per kind moet bezien.
Ik heb ook een vrije opvoeding gekregen maar heb uit mezelf nooit gerookt of drugs gedaan. Ik drink misschien 1 glaasje kriek (om de zoveel maanden eens) en dan vind ik zelf het al genoeg ben nog maar 1 keer echt zat geweest en ik vond er niets aan dus ben ik daarna nooit meer zat geweest (lees: ik ben enorm ziek geweest := ).
Mijn broer daarin tegen heeft dezelfde opvoeding gehad en hij zit nu in een instelling om van drank en drugs af te kicken en moet elke dag pilletjes pakken om zijn (door drugs verkregen) psychoses te kunnen onderdrukken.
Hij had waarschijnlijk beter meer discipline gekregen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:52

@ phormicola Met duidelijke regels bedoel ik dat het voorspelbaar is wat er gebeurt. Dus dat als ouders zeggen om 20:00 naar bed dat dat dan ook gebeurt. Je hoeft echt niet alles dicht te timmeren en natuurlijk moet je je kind opvoeden tot een zelfstandig mens die dus hun eigen problemen kan oplossen. Met regels bedoel ik vooral consequent zijn. Niet rare regels voor van alles en nog wat die niet te handhaven zijn.

Ayasha
Blogger

Re: Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:53

Regelmaat dus. ;)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:54

Ben ook behoorlijk vrij opgevoed, maar wel met discipline. Stond redelijk vrij in mijn eigen keuzes ( Afhankelijk van mijn leeftijd ) en als ik een verkeerde keuze had gemaakt bij het een of ander, dan was het tja, eigen schuld, leer er maar iets van. Door een vrije opvoeding maak je sneller je eigen fouten en leer je er (de meeste dan) behoorlijk wat van. Dit vind ik ook absoluut niet verkeerd.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:55

Wat betreft piercings ,
Toen ik 12 was en heb ik een navel piercing gekregen.
Van mijn vader en hij heeft getekend.

Toen ik 15 was heb ik zonder toestemming zwart pride & glory op mijn rugge graad laten zetten.

Mijn vader heeft mijn naam op zijn onder arm , dus heeft hij niets aan tatoo's.
Heb het gewoon niet gevraagt.

Toen we op vakantie gingen en naar het strand zouden heb ik het hem vertelt.
En er kwam een zucht uit.
Qat wil je?
Een staande ovatie?
Dat ik hem er met de kaas schaaf er af haal?
Dat ik de tatoo de hemel inprijs?

Dat was mijn straf.
Toen ik 17 was wou ik een rozen krans om mijn enkel.
Netjes aan mijn vader gevraagt.
Die na een gesprek of ik het echt wilde , mee is gegaan en een handtekening heeft gezet.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:56

Ik ben beide opgevoed denk ik. Enerzijds heel relaxed, kwam echt niks te kort, omgang met m'n ouders was heel vrij :j ; anderzijds mocht ik niet stappen, moest voor 10 uur thuis gebracht worden door mijn vriendje, mocht niet bij hem slapen (alleen op hoge uitzondering), hij mocht niet bij mij slapen, oorbellen mocht ik niet, pas na m'n 12de mocht ik dat zelf beslissen, etcetc

Toen kon ik er echt pislink om worden (en heb daardoor echt wel wat dingen stiekem gedaan), maar nu achteraf gezien kan ik het allemaal wel begrijpen :j

Ik was ook 19 toen ik ging samenwonen (en niet omdat ik zo graag uit ouderlijk huis wilde), en toen was m'n moeder ook blij voor me.

Maar als ik TS haar verhaal lees; Phoe, mijn moeder had me bijvoorbeeld niet opgehaald in een weiland hoor. Los het maar zelf op!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:00

ik ben veels te vrij opgevoed naar mijn idee. Heb altijd alles gehad wat ik wou, knipte in mijn vingers en ik had het. bijbaantjes kende ik niet enkel mijn eigen willetje. paste het me niet ging ik weg naar vrienden of naar mijn kamer.

Ik heb nu zelf 2 kids, zijn beide nog erg jong maar zal het nooit zo doen als dat mijn ouders gedaan hebben, mijn dochter van 2,5 krijgt ook echt wel een tik over de vingers of een klap voor der billen.
praten moet altijd ben ik van mening maar na tig keer iets zeggen krijgt ze zonder pardon een pak voor der billen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:02

Quandro schreef:
Wat betreft piercings ,
Toen ik 12 was en heb ik een navel piercing gekregen.
Van mijn vader en hij heeft getekend.

Toen ik 15 was heb ik zonder toestemming zwart pride & glory op mijn rugge graad laten zetten.

Mijn vader heeft mijn naam op zijn onder arm , dus heeft hij niets aan tatoo's.
Heb het gewoon niet gevraagt.

Toen we op vakantie gingen en naar het strand zouden heb ik het hem vertelt.
En er kwam een zucht uit.
Qat wil je?
Een staande ovatie?
Dat ik hem er met de kaas schaaf er af haal?
Dat ik de tatoo de hemel inprijs?

Dat was mijn straf.
Toen ik 17 was wou ik een rozen krans om mijn enkel.
Netjes aan mijn vader gevraagt.
Die na een gesprek of ik het echt wilde , mee is gegaan en een handtekening heeft gezet.

Moeder is bij mij gewoon eerlijk "ik vind het verschrikkelijk maar goed, als jij er blij mee bent" (dat is dan meestal als ze het resultaat ziet en me dus al toestemming gegeven heeft. Tattoo zei ze eerst niets en een aantal weken later hoorde ik haar tegen iemand zeggen dat ze hem mooi vond. _O- :(:) En te bedenken dat ze komt van "neen je mag geen extra oorbel dan ben je een punker!!!"

Mijn vader heeft zelfs niets met tattoo's en piercings door een naaldenfobie maar vind het op zich wel interessant allemaal. _O- Hij weet dat ik bij goede shops ga (dat was in het begin zijn zorg) en het maakt hem nu dus niets meer uit! :) Hij is de eerste die vraagt om het te zien als ie weet dat ik wat nieuws heb _O- En hij vind het wel leuk dat ik gewoon mijn eigen ding doe en ben wie ik ben. Zo zijn mijn broer en ik allebei (erg onafhankelijk, niet laten kneden door de grote groep enz) en daar is hij trots op. Dat in mijn geval er een liefde voor tattoo's en piercings bij zit die regelmatig afgekeurd wordt door de samenleving neemt hij er bij _O-

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:05

Ik ben in het begin erg streng opgevoed. Zoals in begin post werd gezegd; papa's wil is wet. Kwam ik 2 minuten te laat thuis? Dan kreeg ik straf dat ik de volgende keer een uur eerder thuis moest zijn. Tot mijn 15e heeft dit ongeveer geduurd. Toen wist ik goed wat de regels waren en mijn ouders wisten dat ik ze respecteerde en volgde.
En de piercings & tatoeages ; vader zei altijd 18 en het huis uit. Heb dit dus ook nooit gedaan!
Daarna zijn ze losser geworden, geen tijd meer voor thuis zijn, dronken thuis komen en voor me zorgen zolang ik het niet een 2e keer zou doen.
Ik denk dat ik het later ook zo zou doen. Ik ben van mening dat kinderen, en vooral jonge kinderen, moeten weten waar de grens ligt en wat er gebeurd als ze die overschrijden. Daarna komt het loslaten vanzelf.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:07

Ik ben redelijk streng opgevoed. Mijn vader was niet veel thuis, maar als hij thuis was, dan was hij degene die besliste. Mijn vader was echt wel streng, zeker toen ik puber was. Mijn moeder was ook streng, maar bij haar kon ik voor alles terecht en liet me iets vrijer. Als ik nu terugkijk, is er weinig mis met mijn opvoeding, al had ik wel graag gehad dat mijn vader meer thuis was geweest.
Mijn zus is losser gelaten dan ik en heeft meer uitgevreten, maar heeft wel meer beleefd op veel jongere leeftijd.

Je moet je opvoeding aan een kind aanpassen, wat altijd moet blijven zijn regels en het consequent zijn, dat geeft een kind gevoel van veiligheid. Geen maffe regeltjes, maar wel regels waar iedereen zich aan te houden heeft. Maar ook niet 2x nee zeggen en de 3e keer maar toegeven, omdat ze blijven zeuren. Daar raakt een kind van in de war.

Ik ben blij dat ik geleerd heb om netjes en beleefd te zijn (wanneer het gevraagd wordt), veel kinderen weten niet hoe storend en onbeleefd ze zijn. Als ik iets uitleg aan een leerling in de klas en er staat er 1 naast "Juf Juf Juf Juf... Juf .. Juf", dan denk ik wel eens "waar is die opvoeding????"

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:11

faxa schreef:
Ik ben in het begin erg streng opgevoed. Zoals in begin post werd gezegd; papa's wil is wet. Kwam ik 2 minuten te laat thuis? Dan kreeg ik straf dat ik de volgende keer een uur eerder thuis moest zijn. Tot mijn 15e heeft dit ongeveer geduurd. Toen wist ik goed wat de regels waren en mijn ouders wisten dat ik ze respecteerde en volgde.
En de piercings & tatoeages ; vader zei altijd 18 en het huis uit. Heb dit dus ook nooit gedaan!
Daarna zijn ze losser geworden, geen tijd meer voor thuis zijn, dronken thuis komen en voor me zorgen zolang ik het niet een 2e keer zou doen.
Ik denk dat ik het later ook zo zou doen. Ik ben van mening dat kinderen, en vooral jonge kinderen, moeten weten waar de grens ligt en wat er gebeurd als ze die overschrijden. Daarna komt het loslaten vanzelf.

Ik was als kleinmeisje al los opgevoed.
Ik heriner me nog goed.

Ik zat in groep 1 , was 4 jaar.

En er kwam een jonge uit groep 3 die riep Sinter Klaas bestaad niet!
Ik huilen.
Later kwam hij terug en ik zat met de duplo te spelen.
En heb hem met zijn achter hoofd op een duplo blokje gegooit/ geduwt.
5 hechtingen had hij nodig.

De meester mijn vader bellen , en wat ik zei : Papa houd van mij , en word niet boos.
Toen ik een jaar of 16 werd heb ik die jonge nog eens gezien met kort haar , en hij had een soort nike teken in zijn achterhoofd.
Me vader: Kijk Sinter Klaas bestaad niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:12

Ik ben best streng, maar ook eerlijk opgevoed. En heb ook best wel eens een schop onder m'n kont gekregen, ben er niks slechter van geworden.

De kiddies van tegenwoordig mogen best strakker opgevoed worden....Zo had ik laatst nog een voorvalletje in de Aldi. Moeder met twee zonen. De ene zoon wil iets, krijgt het niet, en begint boos tegen alles te schoppen wat hem voor de voeten komt...Ook mijn schenen. Ik draai me om en geef hem een (zachte!) klap voor z'n bips. Moeders was wel pissed, maar ik laat me echt niet schoppen door zo'n blaag! "Als u uw kind niet opvoedt, dan doe ik het wel!"...En toen is ze mooi met een dikke rode boei weggelopen....

Sorry, maar bij veel kinderen is er echt een groot gebrek aan respect en dat ligt wel degelijk in de opvoeding.
Laatst bijgewerkt door Adil op 16-11-10 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:13

Quandro schreef:
Ik heriner me nog goed.

Ik huilen.

De meester mijn vader bellen , en wat ik zei : Papa houd van mij , en word niet boos.
Toen ik een jaar of 16 werd heb ik die jonge nog eens gezien met kort haar , en hij had een soort nike teken in zijn achterhoofd.

En daar ben je trots op...?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:19

Ik vind het belangrijkste dat kinderen respect voor anderen hebben. Daarnaast hangt het echt van het kind af of deze vrij opgevoegd kan worden of niet. Een beetje discipline kan sowieso geen kwaad. Dan weten ze in elk geval wel waar ze aan toe zijn. Het moet namelijk niet zo zijn dat de ene keer iets wel mag en dan weer niet of dat de ouders niet op één lijn zitten. Dat werkt vaak gewoon niet denk ik. Maargoed, ik kan hier niet zo heel goed over oordelen. Ik ben redelijk vrij opgevoed, maar mijn moeder was wel overbeschermend. Daarnaast werd ik meer door familie dan mijn moeder in eerste instantie opgevoed en ik was altijd behoorlijk braaf eigenlijk. Ik heb niet echt rare uitspattingen gehad, achteraf gezien soms wel jammer. Ik heb nooit echt kind kunnen zijn. Enige dingen die ik deed die niet algemeen geaccepteerd werden was stoppen met mijn havo en daarna verschillende opleidingen gevolgd, maar dat komt meer omdat ik nooit echt een leuke opleiding heb gevonden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:20

Quandro schreef:
faxa schreef:

Ik heriner me nog goed.

Ik huilen.

ok wat dat betreft lijkt mijn opvoeding dan weer niet op de jouwe... Ik had het denk ik bij huilen gehouden... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:26

Een combinatie tussen die twee. Zo hoefde ik echt niet op 12 jarige leeftijd te roken, dan had ik denk ik wel een probleem gehad maar als ik nu zou roken zou het mijn eigen verantwoordelijkheid zijn. Maar dan wel geen rijbewijs krijgen natuurlijk. ;) Gelukkig vind ik roken vies/stinken/duur, dus tja haha ik ga nooit roken. Als ik zo met een auto om zou gaan.. dan zou ik een eigen auto moeten kopen en echt niet in die van m'n pa mogen rijden. Maar of die echt boos zou worden denk ik niet. Bij ons thuis zijn er wel regels en zo, maar nu we wat ouder worden allemaal krijgen we ook meer vrijheid en dat vind ik wel fijn. Ieder kind heeft zowel vrijheid nodig om lekker fouten te kunnen maken (en daar van te leren) maar ze hebben ook discipline nodig op bepaalde gebieden.. vind ik.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:52

Als ik lees hoe jij bent opgevoed Quandro en de dingen die je vervolgens gedaan hebt.... :=. Heeft het blijkbaar toch niet zo'n fantastische uitwerking gehad. Ik heb als kind ieder geval niet een ander kind een litteken op zijn hoofd bezorgd en vervolgens verkondigd dat ik toch geen straf zou krijgen :=.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:56

Bij ons is zowel mijn vaders wil wet, als die van mijn moeder (ouders zijn wel gescheiden, mijn vader is over het algemeen wat losser)
We hebben duidelijke regels, maar nooit lichamelijk geweld. Roken/gebruiken is not done. Als mijn zus (15) uitgaat mag ze wel af en toe een wijntje drinken (niet tot dronken of aangeschoten).

Hoe andere kinderen worden opgevoed is de keuze van hun ouders al vind ik lichaamlijk geweld eerder een teken van zwakte, maar dat is mijn mening

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:02

Ik heb ongeveer dezelfde opvoeding gehad/heb ik nog steeds, als jou TS (qua vrijheid)
Ze laten me heel vrij, maar ik moet wel altijd zeggen waar ik ben en met wie, telefoon meenemen.

Toen ik een keer teveel gedronken had, hebben ze me verteld dat het dom was, en dat ik ervan zou leren.
Inderdaad, nooit meer teveel gedronken.

Ik heb nog nooit geblowd, ik drink heel weinig en ik rook niet.
Ik doe goed mijn best op school, en ik ben heel verstandig.

Ik denk dat het per kind verschilt wat een juiste opvoeding is. Zo hebben ze mijn broer een stuk harder aan moeten pakken.

Mijn vader is niet 'de baas' in huis, dat zijn mijn moeder en vader samen.
Ik heb ook wel eens een corrigerende tik gehad, maar mijn vader heeft me nog nooit geschopt.
Ik ben heel erg tegen de opvoeding van vroeger, omdat kinderen dan niet eerlijk durven te zijn naar hun ouders.
Ik kan bij mijn ouders alles kwijt, omdat ik weet dat ze eerst zullen luisteren en eerlijk hun mening zullen geven ipv meteen kwaad te worden.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:25

Ik ben/wordt heel wisselend opgevoed, wat natuurlijk niet echt een voordeel is.
Mijn ouders hebben lang gescheiden gewoond en ik woonde bij mijn moeder, doordat mijn moeder veel weg was van huis (om te werken en i.v.m. een lang ziektebed) ben ik erg zelfstandig geworden. Bij die zelfstandigheid komt ook enige vrijheid kijken, mijn moeder weet/wist dat ik geen domme dingen zou doen en liet mij dus ook redelijk doen wat ik wilde.
Toen ik in de puberteit kwam (waarin ik al niet heel makkelijk was) verhuisde ik van hartje-randstad naar middle-of-nowhere-zeeland. Dit vond ik echt afschuwelijk en daarbij kwam ook nog eens kijken dat er opeens strenge regels werden ingevoerd. Uiteraard ben ik hier tegen in opstand gekomen :+

Ik ben van mening dat de gulde middenweg de beste oplossing is. Een gevolg van de inmiddels harde aanpak van mijn ouders is o.a. dat ik geen vertrouwen in ze heb en over vanalles lieg om toch te kunnen doen wat ik wil. Ik weet dat dat niet goed is maar een leven wat bestaat uit naar school gaan, werken en mijn paard trainen vind ik toch een beetje only-the-lonely. Bij de harde aanpak van mijn ouders (en dan vooral mijn moeder) horen ook 'opvoedkundige tikken', die hebben er voor gezorgd dat ik nog meer met mijn moeder overleg omdat ik bang ben een klap te krijgen.

Oftewel, die discipline en hardhandige manier van opvoeden heeft er bij mij thuis voor gezorgd dat de band tussen mij en mijn ouders heel slecht is en ik ben dan ook van mening dat 'opvoedkundige tikjes(klapen)' absoluut niet de goede manier is. Ik denk dat je beter een goede band met je kinderen op kan bouwen met wederzijds respect en vertrouwen zodat je weet wat je kind doet dan dat je kind 'bang' voor je is en je niet de waarheid durft te vertellen over wat ze uitvoeren.

Geloof mij, dat je ouders alles afkeuren wat je doet is het vervelendste wat er is!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:38

Ik ben voor de middenweg, ouders moeten je straffen als je dingen doet die je verboden zijn, maar daarentegen vind ik ook dat ouders juist weer niet te veel moeten verbieden, maar kinderen zelf met hun neus tegen dingen aan laten lopen.

Mijn moeder wil me A verbieden, mijn vader zegt dat hij teleurgesteld in me zal zijn als ik A doe.
Dan doe ik het dus niet, omdat ik niet wil dat mijn vader teleurgesteld in me is, als me iets verboden word, word ik daar alleen maar chagrijnig van..

edit: oplossen door geweld ben ik volledig tegen, je kind word er meestal alleen maar boos of verdrietig van, en met slaan/schoppen bouw je absoluut geen respect op.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:46

Ik ben aan de ene kant vrij opgevoed, maar aan de andere kant streng. Of meer beschermend eigenlijk. Ik heb een hele goede band met mn ouders en ben daar heel blij mee.
Vroeger kon ik ze weleens wurgen, als ik altijd als eerste thuis moest zijn bijvoorbeeld. Vervolgens deed ik natuurlijk ook t 1 en ander stiekem, maargoed, hoort dat niet bij het puber zijn?!
En toen mijn ouders erachter kwamen dat ik 'rookte' hoefde ik echt niet te verwachten dat ik later in de week naar een feestje mocht.

Ik denk dat te streng niet goed is, maar te vrij ook niet.
Daarnaast is het afhankelijk van het kind denk ik. Geweld vind ik sowieso not done, ook een 'pedagogische tik'

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:52

Ik word zelf ook wel vrij opgevoed als ik het zo moet noemen.
Als ik wilde roken ? waarom niet, moest dan alleen mijn eigen sigaretten betalen
en mocht niet in huis roken.
Hun konden er zelf ook niks van zeggen aangezien ze zelf ook roken.
Maar ik rook niet !
Maar als ik rookte dan kreeg ik nog mijn rijbewijs.
Ze denken wel anders over drugs gebruiken, maarja heb daar zelf ook geen behoefte aan.

Als er iemand kom slapen of ik uit slapen ga hoef ik dat niet te bespreken, alleen even aan geven waar ik naar toe ga en naar wie/ of wie er hier komt. Als ik uit ga ga ik uit ?

Als ik mot heb met een leraar me ouders komen voor me op !
Als ik me heb verslapen ach maakt niet uit jo. kan ook een keer gebeuren ? (zolang ik er maar geen gewoonte van maak)

En nog meer om op te noemen.

Maar er staat ook wel wat voor tegen over ik doe wel lekker mijn ding maar moet wel zorgen dat me kamer schoon is, en me moeder opzijn tijd even help in de keuken of met het huishouden. De paarden "moet" ik wel zelf doen (met 2 andere zussen). En dat is onze eigen vrantwoordelijkheid. maar dat zie ik niet als moeten!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:06

Ook ik ben heel vrij opgevoed, maar wel met zeer duidelijke regels.

Ik mocht stappen, bepalen hoelaat ik thuis kwam.. Wel een sms sturen hoelaat ik ongeveer thuis dacht te komen e.d.
Roken, tja waren mijn ouders niet blij mee maar mijn moeder rookte ook dus kon het me moeilijk verbieden.
Met vriendjes waren ze ook heel makkelijk. Wil je sex hebben doe het dan liever thuis dan dat je ergens buiten ligt.

Ik ben opgevoed met een hoop respect voor mijn ouders en heb alle normen en waarden meegekregen.
Ik ben blij met de manier hoe mijn ouders me opgevoed hebben.

Ik was en ben altijd een ontzettend verwend nest geweest, en dat doe ik bewust bij mijn zoontje niet.
Want toen ik op mezelf ging had ik totaal geen besef van geld en zijn waarde, en dat leverde wel eens nare situatie's op :+