Waarom betaalt deze groep zo weinig zorgpremie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:03

Ylana schreef:
mellamoshan schreef:
de dienstplicht is al lang en breed afgeschaft dus als je zo'n beroep gaat uitoefenen, weet je dondersgoed waar je aan begint.

En omdát de dienstplicht is afgeschaft proberen ze het toch aantrekkelijk te houden.
Jij denk dat er anders nog mensen staan te springen om dit beroep uit te oefenen?
Ze moeten het op één of andere manier toch aantrekkelijk houden.

Precies. En doordat het al aantrekkelijk wordt gemaakt op deze manieren, vind ik niet dat er ook nog een ander bedrag betaald moet worden aan zorgverzekering. Geldt voor elke functie hoor, althans, dat is mijn mening.

Blue_Eyes

Re: Waarom betaalt deze groep zo weinig zorgpremie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:07

Laten we zeggen dat er heel wat voor nodig zou zijn voor ik in het leger zou gaan, dan waren ze er niet met een lage zorgpremie :=

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:10

Haha maar zo zijn er nog 100-en beroepen die ik nooit zo willen doen. Risicovol of niet, lage zorgpremie of niet :Y)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:13

Mijn vriend betaalt inderdaad maar een klein bedrag aan zorgverzekering, maar reken maar dat het resterende deel al doorberekend is in zijn salaris :) Bovendien kan hij niet bij mijn eigen huisarts of tandarst terecht, maar enkel bij de artsen op de kazerne.

Snap het probleem niet zo, zie ook niet in waarom dit 'in de media' zou moeten, het is nooit een geheim geweest en als je ook zo graag lage premies wilt, give it a try en meld je aan bij Defensie ;)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:45

Gewoonweg secundaire arbeidsvoorwaarden. ;)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:03

Kermit schreef:
Wat ook zo is is dat militairen niet van onze gezondheidszorg gebruik maken. Ze hebben eigen (tand)artsen, ziekenhuizen enz. Dus de premie die zij betalen heeft daar mee te maken.

Indd. Mijn pa betaalt voor mij namelijk gewoon 167 euro en ik heb gewoon eigen risico.

Edit: zal vanavond als hij terug komt van oefening eens vragen wat hij zelf kwijt is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:08

Inderdaad betalen gemoedsbezwaarden en militairen weinig tot geen zorgverzekering.
Ik betaal ook geen zorgverzekering, omdat mijn werkgever dit allemaal regelt.

Ik snap het probleem over het Nederlandse zorgstelsel en premies nooit zo. Toevallig afgelopen zaterdag de documentaire van Michael Moore op Ned3 gezien? Ik knijp toch in mijn handjes dat ik in NL ben geboren :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:11

Ik werk niet bij de overheid, maar bij mij gaat m'n zorgverzekeringspremie ook gewoon van m'n brutoloon af. Ik snap geloof ik de issue niet zo. Waarom zou je dat in de media moeten horen?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:12

Mootje schreef:
Toevallig afgelopen zaterdag de documentaire van Michael Moore op Ned3 gezien? Ik knijp toch in mijn handjes dat ik in NL ben geboren :j

Helemaal mee eens, in de VS is (was? wordt nu wel aangepakt door Obama) het echt slecht geregeld.
Al doet NL het in de EU ook niet het beste hoor. Het wordt in NL ook steeds duurder EN uitgekleder.

Maar wat ik nog wil zeggen, hier worden allemaal bedragen genoemd maar kijk uit dat je geen appels met peren vergelijkt. Het maakt nogal verschil of je je basis of aanvullend hebt verzekerd!

Veel mensen zouden toch eens kritisch moeten kijken of ze zich niet oververzekerd hebben is mijn mening.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:29

Maar wanneer iedere inwoner van Nederland hetzelfde bedrag aan zorgpremie zou gaan betalen ongeacht wat voor een beroep je uitoefent of inkomen dan zal het er toch mee moeten aantrekken lijkt mij?

Waarom moet er onderscheid in zijn?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:31

Omdat misschien iedereen andere polis- en secundaire arbeidsvoorwaarden heeft :)*

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:35

Mootje schreef:
Omdat misschien iedereen andere polis- en secundaire arbeidsvoorwaarden heeft :)*

Iedereen?
Hmm ja als je dan reactie geeft leg deze dan goed uit en laat dan weten hoe jij het geregeld hebt dan heb ik er wat aan niet op deze manier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:38

devine schreef:
Mootje schreef:

Iedereen?
Hmm ja als je dan reactie geeft leg deze dan goed uit en laat dan weten hoe jij het geregeld hebt dan heb ik er wat aan niet op deze manier.

Dit soort dingen werkt net als met een pensioenregeling.
Bij de ene betaald de baas (een groot) deel of mss wel alles.
Bij een andere moet je zelf extra bij betalen.

Ook zo met reiskosten, de 1 krijgt alles vergoed en de ander niks.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:40

Mae schreef:
Mijn vriend betaalt inderdaad maar een klein bedrag aan zorgverzekering, maar reken maar dat het resterende deel al doorberekend is in zijn salaris :) Bovendien kan hij niet bij mijn eigen huisarts of tandarst terecht, maar enkel bij de artsen op de kazerne.

Dat is niet waar wat je zegt, je mag als militair gewoon naar een civiele tandarts of bijvoorbeeld bij mij ( mondhygieniste komen)
Dat maakt Unive helemaal niets uit. Ik heb veel militaire patienten aangezien we bij vliegbasis volkel wonen...

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:43

pebbels75 schreef:
Mae schreef:

Dat is niet waar wat je zegt, je mag als militair gewoon naar een civiele tandarts of bijvoorbeeld bij mij ( mondhygieniste komen)
Dat maakt Unive helemaal niets uit. Ik heb veel militaire patienten aangezien we bij vliegbasis volkel wonen...

Misschien ligt dat ook weer aan bij welke zorgverzekeraar ze zitten? Dat de ene verzekering er geen probleem van maakt en de andere verzekering alleen vergoeden als ze bij de kazerne-artsen gaan? Weet het niet hoor, maar dat bedacht ik me zo

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:44

mellamoshan schreef:
In belgie schijnen ze het wel fijn geregeld te hebben hoorde ik toevallig laatst van m'n collega. Als ik het goed begrepen heb betaal je dan een bepaald percentage over je bruto loon. Dat is voor iedereen dus een ander bedrag wat overeenkomt met zijn of haar inkomen. Lijkt me een stuk eerlijker dan dat er hier in Nederland gedaan wordt. Zit je in de bijstand moet je 1/6 van je uitkering inleveren voor je zorgverzekering terwijl het voor meneer de bankdirecteur echt peanuts is om te betalen. Geen eerlijke verdeling hier vind ik...

Dat gaat bij ons in Duitsland ook zo. Bij mijn man wordt er van zijn brutoloon een bepaald percentage (ik geloof bijna 12%) van zijn (bruto)loon ingehouden, daarvan wordt de zorgverzekering (voor het hele gezin) betaald.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:45

TS, Wat begrijp jij niet aan de opmerking dat iedereen zijn polisvoorwaarden van de verzekering anders is? (de een declareert direct, de ander moet het voorschieten, de één heeft minimaal eigen risico, de ander 500 p.j., de één heeft alleen een basisverzekering, de ander een royaalpakket).
Qua secundaire arbeidsvoorwaarden: Onderhandelen :j Of gewoon een werkgever zoeken die het standaard aanbiedt!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:50

samloes schreef:
Misschien ligt dat ook weer aan bij welke zorgverzekeraar ze zitten? Dat de ene verzekering er geen probleem van maakt en de andere verzekering alleen vergoeden als ze bij de kazerne-artsen gaan? Weet het niet hoor, maar dat bedacht ik me zo

iedereen bij defensie zit bij Unive of zorgzaam (valt onder het zelfde)
Het maakt niet uit, die groep mag gewoon gebruik maken van de civiele zorg maar dat is in die cultuur niet gebruikelijk omdat alles intern er ook is..

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:55

pebbels75 schreef:
samloes schreef:

iedereen bij defensie zit bij Unive of zorgzaam (valt onder het zelfde)
Het maakt niet uit, die groep mag gewoon gebruik maken van de civiele zorg maar dat is in die cultuur niet gebruikelijk omdat alles intern er ook is..

oh, oke, dan maakt dat inderdaad niets uit. Weer wat geleerd ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:00

devine schreef:
Maar wanneer iedere inwoner van Nederland hetzelfde bedrag aan zorgpremie zou gaan betalen ongeacht wat voor een beroep je uitoefent of inkomen dan zal het er toch mee moeten aantrekken lijkt mij?

Waarom moet er onderscheid in zijn?

Omdat nu eenmaal niet iedereen het zelfde is. Elk beroep heeft zijn voor en zijn nadelen. Ik heb een tijd bij een verzekerings maatschappij gewerkt kreeg ik korting op mijn verzekeringen. Ik neem aan dat als je bij een garage werkt je je auto goedkoper kan laten maken.

Ik snap hier het probleem niet zo van. Als je het oneerlijk vind ga je toch lekker het leger in :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:03

Het komt omdat militairen in actieve dienst een specifieke groep zijn in de Nederlandse Zorgverzekeringswet (ZVW). Het leger beschik over eiegn zorgverleners en heeft daarom een aangepaste zorgregeling. Dit is noodzakelijk met het oog op oorlogssituaties. Militairen zullen zich in veel gevallen wenden tot de Militaire Geneeskundige Dienst die de zorg levert voor en aan militairen.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:05

Mootje schreef:
TS, Wat begrijp jij niet aan de opmerking dat iedereen zijn polisvoorwaarden van de verzekering anders is? (de een declareert direct, de ander moet het voorschieten, de één heeft minimaal eigen risico, de ander 500 p.j., de één heeft alleen een basisverzekering, de ander een royaalpakket).
Qua secundaire arbeidsvoorwaarden: Onderhandelen :j Of gewoon een werkgever zoeken die het standaard aanbiedt!

Dat begrijp ik.

Een kennis van ons die werkt bij Achmea en heeft ook de voordelen ervan dat zijn werkgever nu eenmaal deze verzekeringen afsluit en zo voordeliger zit met de zorgpremie klopt en ook doordat het van zijn brutoloon wordt ingehouden maar dit is lang niet zo dat hun maar €28,00 per maand betalen.
Dat is met alles waar je werkt dat er bepaalde voordelen zijn.

Het gaat mij erom waarom er zo een verschil moet zitten en dan ga ik uit van een basis verzekering van €94,75 bij Menzis dat er een bepaalde groep netto €28,00 maar betaald waar is dit op gebaseerd?
En nu ook horende dat ze dus niet naar de kazerne hoeven voor de zorg maar ook naar de civiele zorg?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:06

@devine: wat maakt het uit? Het komt over alsof je jaloers bent.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:08

Devine, als je er zo veel moeite mee hebt, misschien kan je je laten registreren als gemoedsbezwaarde ;) Dan hoef je ook niets te betalen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:08

Wat wil je nou nog meer horen. Je weet al hoe het zit (militairen zijn een aparte groep in de wetgeving omtrent zorg), en hoe de betaling werkt (van het brutoloon). Ik zie niet in wat er nu nog te 'zeuren' valt?

De bakkerskinderen eten ook goedkoop brood :D