Niwla schreef:Volgens mij is het christen-/jodendom de oudste godsdienst en daarom voor mij geloofwaardiger dan andere godsdiensten.
Als je volgens die redenatie denkt dan kan er dus maar 1 iemand iets bedenken en ontwikkelen. Iedereen die daarna hetzelfde idee heeft, heeft dat dus afgekeken van diegene.
Het wiel bijvoorbeeld, het lijkt me sterk dat er maar 1 persoon op de hele wereld is die dat concept verzonnen is. Ik denk dat er meerdere mensen het wiel uitgevonden hebben, op verschillende locaties, situaties, jaren etc. zónder de voorkennis van anderen te hebben. Maar puur omdat ze dat zelf uitgevonden hebben.
Erfzonde, ik denk ook wel dat elke mens 'zondig' is, omdat dat gewoon is hoe de mens is, omdat de mens kan nadenken, redeneren en besluiten nemen op basis daarvan. Een dier kan dat niet op de wijze als een mens, vandaar dat dieren zonder zonde zijn, en mensen wel. Toch hecht ik niet zo zwaar aan het woord 'zonde' van dat we allemaal verdoemd zijn etc. Het is gewoon een droog gegeven.
Ik ben het gedeeltelijk met de stelling van Joltsje eens dat er maar 1 God is, en dat alle verschillende religiën gewoon hetzelfde 'wezen' eren, maar vanuit een andere benadering. Ik beschouw niet dat er een God bestaat alszijnde de enige god. Ik beschouw God als een concept waar mensen troost en steun en verklaringen uit kunnen putten. Voor de een is dat een christelijke God, voor de ander is dat Allah, whatever. Voor de volgende is dat Zeus, Poseidon etc. etc. Een ander noemt ze weer Donar, Thor etc. etc.
Hij is kinderloos, maar God zegt dat zijn nakomelingen en groot volk zullen vormen. Daarna krijgt zijn vrouw Sara op haar 100ste nog een kind.
. De Egyptenaren daarvoor al.. De Grieken hadden al hun goden en heel grappig is dat zij bijvoorbeeld over het algemeen niet geloven in een leven na de dood en die hebben ook geen scheppingsverhaal, dat is echt een typisch Joodse ontwikkeling. Net zoals de ontwikkeling dat een God oordeelt over zijn of haar volk, daar geloofden de Grieken absoluut niet in. Die leefden volgens een principe "Ik geef jou een cadeautje en jij zorgt dat mijn graan groeit".
. Dat Abraham de stamvader is dat weet ik inderdaad weer wel.