De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:03

Niwla schreef:
Volgens mij is het christen-/jodendom de oudste godsdienst en daarom voor mij geloofwaardiger dan andere godsdiensten.

Als je volgens die redenatie denkt dan kan er dus maar 1 iemand iets bedenken en ontwikkelen. Iedereen die daarna hetzelfde idee heeft, heeft dat dus afgekeken van diegene.

Het wiel bijvoorbeeld, het lijkt me sterk dat er maar 1 persoon op de hele wereld is die dat concept verzonnen is. Ik denk dat er meerdere mensen het wiel uitgevonden hebben, op verschillende locaties, situaties, jaren etc. zónder de voorkennis van anderen te hebben. Maar puur omdat ze dat zelf uitgevonden hebben.

Erfzonde, ik denk ook wel dat elke mens 'zondig' is, omdat dat gewoon is hoe de mens is, omdat de mens kan nadenken, redeneren en besluiten nemen op basis daarvan. Een dier kan dat niet op de wijze als een mens, vandaar dat dieren zonder zonde zijn, en mensen wel. Toch hecht ik niet zo zwaar aan het woord 'zonde' van dat we allemaal verdoemd zijn etc. Het is gewoon een droog gegeven.

Ik ben het gedeeltelijk met de stelling van Joltsje eens dat er maar 1 God is, en dat alle verschillende religiën gewoon hetzelfde 'wezen' eren, maar vanuit een andere benadering. Ik beschouw niet dat er een God bestaat alszijnde de enige god. Ik beschouw God als een concept waar mensen troost en steun en verklaringen uit kunnen putten. Voor de een is dat een christelijke God, voor de ander is dat Allah, whatever. Voor de volgende is dat Zeus, Poseidon etc. etc. Een ander noemt ze weer Donar, Thor etc. etc.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:04

Niwla schreef:
Dat vind ik een moeilijke vraag Red_Savage.
Ik geloof ook niet dat alle goden hetzelfde zijn.

Volgens mij is het christen-/jodendom de oudste godsdienst en daarom voor mij geloofwaardiger dan andere godsdiensten.

Op die manier. Ik heb zelf geen enkele conclusie getrokken, maar zodra ik me ga verdiepen in meerdere godsdiensten, komt altijd de vraag in me op wat welke godsdienst de "echte" maakt. En ik heb nog niet echt een reden gevonden waarom de ene overtuigender is dan de andere.
Ik denk er graag over na, maar ik ben nog niets opgeschoten. :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:05

Volgens mij begint dat uitverkoren volk toch pas bij Abraham, de kinderloze, Inujojo :) Hij is kinderloos, maar God zegt dat zijn nakomelingen en groot volk zullen vormen. Daarna krijgt zijn vrouw Sara op haar 100ste nog een kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:06

Draai ik het om : waarom wil je 1 godsdienst als de 'echte' of 'juiste' bestempelen?

Mensen kunnen wit, geel, bruin, zwart zijn. Zijn gewoon feiten zoals ze zijn. Religiën kunnen toch ook naast elkaar bestaan? Zonder dat alleen een kleur 'de echte of de juiste' zijn.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:07

Maya schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met de stelling van Joltsje eens dat er maar 1 God is, en dat alle verschillende religiën gewoon hetzelfde 'wezen' eren, maar vanuit een andere benadering. Ik beschouw niet dat er een God bestaat alszijnde de enige god. Ik beschouw God als een concept waar mensen troost en steun en verklaringen uit kunnen putten. Voor de een is dat een christelijke God, voor de ander is dat Allah, whatever. Voor de volgende is dat Zeus, Poseidon etc. etc. Een ander noemt ze weer Donar, Thor etc. etc.

Weet je wat ik zo apart vind? Dat de God uit het christendom God heet, terwijl alle andere goden een 'extra' naam hebben. Bijvoorbeeld de griekse goden Zeus, Poseidon etc. Of Allah. Allemaal andere namen dan God. (Over Allah ben ik hier trouwens niet zeker over, want er staat me iets van bij dat dat ook God betekend).
Als we het echter hebben over God, dan weten we allemaal wie we bedoelen en waar we het over hebben. Dat is toch vreemd dat iedereen er van af weet en iedereen er over gehoord heeft. Zou hij dan ook niet bestaan?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:08

Niwla schreef:

Het christendom/Jodendom zijn absoluut niet de oudste godsdiensten. De Joodse leer heeft volgens mij uit m'n hoofd ergens tussen 800 en 600 v.C. vaste vorm gekregen en religie is al zo oud als de mens. Het waren wel de eerste monotheïstische leren ;). De Egyptenaren daarvoor al.. De Grieken hadden al hun goden en heel grappig is dat zij bijvoorbeeld over het algemeen niet geloven in een leven na de dood en die hebben ook geen scheppingsverhaal, dat is echt een typisch Joodse ontwikkeling. Net zoals de ontwikkeling dat een God oordeelt over zijn of haar volk, daar geloofden de Grieken absoluut niet in. Die leefden volgens een principe "Ik geef jou een cadeautje en jij zorgt dat mijn graan groeit".

@Blue_eyes: Dat zou ik niet weten, ik heb het niet gelezen :p. Maar zo interpreteer ik het vanuit de informatie die ik vanuit mijn opleiding heb gekregen :j. Dat Abraham de stamvader is dat weet ik inderdaad weer wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:10

Mloei schreef:
Maya schreef:

Weet je wat ik zo apart vind? Dat de God uit het christendom God heet, terwijl alle andere goden een 'extra' naam hebben. Bijvoorbeeld de griekse goden Zeus, Poseidon etc. Of Allah. Allemaal andere namen dan God. (Over Allah ben ik hier trouwens niet zeker over, want er staat me iets van bij dat dat ook God betekend).
Als we het echter hebben over God, dan weten we allemaal wie we bedoelen en waar we het over hebben. Dat is toch vreemd dat iedereen er van af weet en iedereen er over gehoord heeft. Zou hij dan ook niet bestaan?

Maar God heeft wel een naam, die noemt hij zelf: 'Ik ben 'Ik die ben'.' JHWH, vaak ingevuld als Jahweh of Jehovah. :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:11

Dus de oudste Godsdienst maakt niet direct de geloofwaardigheid van de Godsdienst groter? of juist wel?

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:12

Tevens is het handig om te weten dat de bijbel al heel vaak vertaald is en opnieuw geschreven is. Er kan dus hier en daar iets verkeerd zijn overgenomen.
Zelf ben ik gelovig, en vind de bijbel mooi om te lezen. Met name " het boek" vind ik makkelijk te lezen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:13

Nee, dat denk ik niet, R_S. Voor mij maakt dat tenminste niet echt uit :)

@Marijketjuh; maar als je gaat kijken naar bv de Dodezeerollen, die sinds het jaar 150 of zoiets niet meer geopend waren geweest tot in negentienzoveelenzestig, dan zie je dat er aan de grondtekst maar heel erg weinig veranderd is en zeker niets van grote betekenis. Dus zoveel vertaal/schrijffoutjes zijn er niet in gekomen :)

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:14

Smidtje schreef:
Dat brengt me nu ook gelijk op het tweede punt. Adam en Eva zijn de eerste menselijke wezens op aarde. Zij planten zich voor en krijgen 2 zoons. Kaïn en Abel. Wanneer de oudste zoon de jongste zoon vermoord wordt hij verbannen en gaat hij vervolgens naar een ander dorp. Dat dorp bestaat dus al? Hier wordt in mijn (waarschijnlijk veel te) nuchtere beleving een heel groot deel overgeslagen. Zijn de mensen in dat dorp ook nakomelingen van Adam en Eva? Zo niet, hoe zijn deze mensen geschapen. Kaïn plant zich vervolgens voort met een vrouw uit dat dorp, wat dus in mijn beleving familie van elkaar moet zijn.

.

In die tijd werden de mensen nog heel oud, er staat ergens in de Bijbel dat Adam wel 900 jaar oud is geworden. In die tijd kregen ze een hoop kinderen. Omdat het de eerste mensen waren en ze 'zeer goed'geschapen waren waren er nog geen genetische fouten of ziekten die zich anders wel met inteeld kunnen voordoen. Later mocht dit ook niet meer.
Kain ging wonen in een stad, maar het schijnt dat met de originele vertaling dat een stad ook een ommuurde ruimte kon zijn, het hoeft geen stad te zijn als in onze tijd met minstens 10000 inwoners.
De dino's zijn waarschijnlijk uitgestorven toen de zondvloed is geweest. (Ark van Noach) Als je iets verder leest kom je die ook wel tegen.

Ik geloof dat de Bijbel waar is alleen al omdat:
-Ik geloof dat de Bijbel geen mens zou kunnen schrijven, als hij dat al wilde, of zou willen schrijven als hij het kon.
-De Bijbel is geschreven door meerdere auteurs (ik geloof dat ze door God zelf geinspireerd zijn), die verschillende maatschappelijke achtergronden hadden, in een tijdsverschil van zo'n 1600 jaar, en alle boeken passen precies bij elkaar. En hebben vaak dezelfde boodschap.
- dat de bijbel het verbazingwekkend overleefd heeft
- de wetenschappelijke nauwkeurigheid
Laatst bijgewerkt door Urnie85 op 02-11-10 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:14

Inujojo schreef:
Niwla schreef:

Het christendom/Jodendom zijn absoluut niet de oudste godsdiensten. De Joodse leer heeft volgens mij uit m'n hoofd ergens tussen 800 en 600 v.C. vaste vorm gekregen en religie is al zo oud als de mens. Het waren wel de eerste monotheïstische leren ;). De Egyptenaren daarvoor al.. De Grieken hadden al hun goden en heel grappig is dat zij bijvoorbeeld over het algemeen niet geloven in een leven na de dood en die hebben ook geen scheppingsverhaal, dat is echt een typisch Joodse ontwikkeling. Net zoals de ontwikkeling dat een God oordeelt over zijn of haar volk, daar geloofden de Grieken absoluut niet in. Die leefden volgens een principe "Ik geef jou een cadeautje en jij zorgt dat mijn graan groeit".

@Blue_eyes: Dat zou ik niet weten, ik heb het niet gelezen :p. Maar zo interpreteer ik het vanuit de informatie die ik vanuit mijn opleiding heb gekregen :j. Dat Abraham de stamvader is dat weet ik inderdaad weer wel.

Ook hier spreek je van zoveel jaar V. Christus... Gek toch dat deze Christus (ook wel Jezus genoemd) zo'n grote invloed heeft dat hij de jaartallen van de hele wereld bepaalt?

Christen geloven wel dat God oordeelt, maar wel op een andere manier dan jij bedoelt.
Wij hoeven niet eens een cadeautje te geven aan God. Als wij geloven in Zijn zoon die voor onze zonden is gestorven aan het kruis, dan zijn wij gered (Romeinen 10:9). Als je dit gelooft kan je uit dankbaarheid niets anders terug doen dan Gods wil te proberen te doen.

@Blue-eyes: Daar ben ik me van bewust, maar dat neemt toch niet weg dat als we het hebben over God, dat we de God van het christendom bedoelen? Anders zeggen we ik geloof in Allah, Zeus etc. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Blue_Eyes

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:15

Dat is waar inderdaad, Mloei :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:16

Vaak staan er dingen in de Bijbel die wij gewoon niet begrijpen.
Dat doet er ook niet toe, want wat heb je eraan als je het weet?
Bijvoorbeeld toen Kain weg ging en trouwde met een vrouw.
Was die vrouw dan later geschapen door God? Daar gaat het nou niet om, God heeft een andere speciale boodschap in dat stukje.
Daarom moet je er niet te lang over nadenken want dan loop je tegen veel meer dingen aan.

(ga dit volgen, vind dit erg interresant;) )
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 02-11-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:17

Blue_Eyes schreef:

@Marijketjuh; maar als je gaat kijken naar bv de Dodezeerollen, die sinds het jaar 150 of zoiets niet meer geopend waren geweest tot in negentienzoveelenzestig, dan zie je dat er aan de grondtekst maar heel erg weinig veranderd is en zeker niets van grote betekenis. Dus zoveel vertaal/schrijffoutjes zijn er niet in gekomen :)

Hmm oke. :j

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:19

Blue_Eyes schreef:

Hier heb je gelijk aan. Eigenlijk mogen we er ook vanuit gaan dat er geen fouten in zitten
(dit wil ik ook geloven) maar laatst las ik een artikel in een 1 of ander blad en daar stond dus in dat er fouten in kunnen zitten.
Dat artikel ga ik maar gauw weer vergeten :o

Charlie_206

Ik ga dit volgen, ben ook pas in de bijbel begonnen te lezen. Ben er vroeger nooit echt me in aanraking gekomen, werd op school strikt gescheiden gehouden, waarom is me nog niet duidelijk ;)

Ben zelf op aanraden van mensen die de bijbel gelezen hebben, wel begonnen in het Nieuwe Testament, dit is iets makkelijker om je in te lezen. Ik vind vooral de zgn levenslessen die je eruit haalt wel heel mooi, ben van huis uit met "niets" opgevoed, en heb hier toch ook wel veel aan. Soort leidraad zegmaar, om te weten hoe te handelen in bepaalde situaties.

Inujojo

@Mloei: Omdat het Christendom eeuwenlang onze dominante godsdienst geweest is, nogal logisch dat onze hele geschiedenis is doordrenkt met Christelijke symbolen. Dat hebben we te danken aan een zekere Theodosius die in 380 het Christendom tot staatsgodsdienst verhief en daarna in 500 aan Karel de Grote die het als zijn taak zag om het Christelijke geloof aan de "Heidenen" op te dringen ;).

En ik ben me ervan bewust dat de Joodse/Christelijke god oordeelt. Ik vond het alleen een aparte ontwikkeling, dat een volk dat de volkeren die door de gehele geschiedenis de underdog zijn geweest een god ontwikkelt die oordeelt en wat beloofd, terwijl je bij de oudere polytheïstische geloven van o.a. de Grieken die toch voornamelijk overwinnaars waren een veel zakelijkere houding tegenover de goden vind. Daar zie je die mysterigodsdienst met haar belofte aan een leven na de dood, een intiatierite, één god belangrijker vinden dan alle andere pas op het moment dat ook zij in een underdog positie terecht komen :P

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:21

Vind het erg mooi om te horen/lezen dat er mensen in de Bijbel beginnen te lezen zonder dat ze er mee opgegroeid zijn.. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:21

Niwla schreef:
Interessant topic. :)
Voor de mensen die al wat 'ervarener' zijn: geloven jullie dan niet in de erfzonde? (Toen Eva zondigde, werden alle mensen die daarna geboren werden automatisch met zonde geboren). Want als God meer mensen heeft geschapen, hoe zit het dan met hen? Heeft Hij hen zondig geschapen, werden zij ineens zondig, bleven zij zonder zonde en kregen zij ineens zondige kinderen of... ?

Ik weet niet of de hemel en aarde in 7 dagen geschapen zijn, ik geloof wel dat God het kán in 7 dagen. :)

Ik geloof wel in de erfzonde. De mens is van nature zondig; geen mens is zonder fouten, niemand is namelijk perfect. Daarom heeft God Jezus naar de aarde gezonden, om onze zonden te dragen. Wie in Jezus gelooft en hem draagt in zijn hart kan door Jezus naar de Vader, ondanks al je fouten en onvolmaaktheden.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-11-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:23

verootjoo schreef:
Niwla schreef:
Interessant topic. :)
Voor de mensen die al wat 'ervarener' zijn: geloven jullie dan niet in de erfzonde? (Toen Eva zondigde, werden alle mensen die daarna geboren werden automatisch met zonde geboren). Want als God meer mensen heeft geschapen, hoe zit het dan met hen? Heeft Hij hen zondig geschapen, werden zij ineens zondig, bleven zij zonder zonde en kregen zij ineens zondige kinderen of... ?

Ik weet niet of de hemel en aarde in 7 dagen geschapen zijn, ik geloof wel dat God het kán in 7 dagen. :)

Ik geloof wel in de erfzonde. De mens is van nature zondig; geen mens is zonder fouten, niemand is namelijk perfect. Daarom heeft God Jezus naar de aarde gezonden, om onze zonden te dragen. Wie in Jezus gelooft en hem draagt in zijn hart kan door Jezus naar de Vader.

Sluit me hier volledig bij aan.. :o

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:24

Maya schreef:
Niwla schreef:

Als je volgens die redenatie denkt dan kan er dus maar 1 iemand iets bedenken en ontwikkelen. Iedereen die daarna hetzelfde idee heeft, heeft dat dus afgekeken van diegene.

Het wiel bijvoorbeeld, het lijkt me sterk dat er maar 1 persoon op de hele wereld is die dat concept verzonnen is. Ik denk dat er meerdere mensen het wiel uitgevonden hebben, op verschillende locaties, situaties, jaren etc. zónder de voorkennis van anderen te hebben. Maar puur omdat ze dat zelf uitgevonden hebben.

Daar ben ik het mee eens, maar als je kijkt naar de Islam: er zijn zóveel verhalen hetzelfde. Dat kan wat mij betreft geen toeval zijn.
@Maya: Ik geloof ook zeker dat verschillende godsdiensten naast elkaar kunnen bestaan. Ik zou het erg hoogmoedig vinden om te zeggen dat de christenen alleen de waarheid spreken. En tóch ben ik christen, omdat dat voor mij de meest logische godsdienst is.

verootjoo: Ik geloof ook in de erfzonde, maar ik vroeg me vooral af of God deze mensen dan zondig had geschapen. Adam en Eva schiep Hij nl. zonder zonde.

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:26

TinekeHorses schreef:
Vind het erg mooi om te horen/lezen dat er mensen in de Bijbel beginnen te lezen zonder dat ze er mee opgegroeid zijn.. :o

Absoluut!!!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:26

elke geloof heeft zijn eigen scheppingsverhaal. die bij elk geloof weer anders is. :D

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:27

Wat ik mij afvraag is, wat gebeurt er als je niet in Jezus gelooft (en dus niet door hem naar de Vader kan)?