waarom zo vitten op mensen uit de zorg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:46

weet je wat zo erg is.........de arboheeft bepaald dat die zusters moeten pauzeren....en in die pauze dus niet mogen werken.....stel dat een zuster in haar pauze een gevallen patient op de been helpt en ze gaat daarbij door haar rug krijgt de werkgever een boete..........het komt allemaal door dat regeltjes zucht, we moeten gewoon weer twintig jaar terug. Toen kon iedereen gewoon zn werk doen.........

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:49

Dat wist ik niet eens, maar kom op is toch te gek voor woorden, zelfde geld moet iemand overgeven, of krijgt hij onwijs veel pijn op zijn borst of dergelijke.

Maarja het is nou eenmaal zo

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:00

Haagsemeid schreef:
Dat wist ik niet eens, maar kom op is toch te gek voor woorden, zelfde geld moet iemand overgeven, of krijgt hij onwijs veel pijn op zijn borst of dergelijke.

Maarja het is nou eenmaal zo

Ik ga wel altijd naar een bel in mijn koffiepauze. Net wat je zegt, je weet het nooit. 9 van de 10 keer gaat het om niks bijzonders, maar je weet het natuurlijk nooit. Voor hetzelfde geld is er wel iets ergs en sla je je zelf voor je kop dat je niet gegaan bent.
Maar mensen denken ook vaak dat als ze bellen dat er dan binnen een seconde een verpleegkundige voor hun neus staat. Dat is dus niet zo, want die heeft ook meer te doen dan alleen op bellen af te rennen.
Ik zeg trouwens ook van te voren tegen mijn patienten dat ik nu koffie ga drinken en zo weer langs kom en dat als er nog wat is wat ik kan doen dat ze dat dan moeten zeggen. Dan weet ik, want ze hebben ook wel oog voor mijn pauze, dat ze niet voor niks bellen (mag ik nog een glaasje water?).
En wat gijsenkim zegt, ik heb er nog nooit van gehoord. En denk dat ik dat wel zou moeten weten, hoor.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:08

sorrie, weet alles van arbo zaken en je word er niet vrolijk van.....als zelfs ambulances niet mogen rijden omdat het personeel over de werktijden regelementen uitkomen dan is het toch echt heel triest gesteld met de macht die de arbeidsinspectie heeft.......met andere woorden (sorrie ben er heel pissig over omdat ik dat dus vanochtend las in een uitgaven van het ministerie) val maar dood want het personeel mag niet meer dan 9.5 uur werken........Je zal maar van je paard gepleurt zijn en de ambulance kan niet komen omdat er een zieke is en de dienstdoende verpleegkundige niet meer dan 9.5 uur mag werken.....

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:12

Dat is dus wat ik zeg. De zorg gaat kapot aan ht opvolgen van de regels. Het geld kan niet naar de medewerkers gaan omdat jet nodig is voor de controle van de opgestelde regels.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:19

precies om alles weer enigzinds normaal te krijgen zouden we gewoon 20 jaar terug moeten

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:25

Klopt, minder regels, minder controles, minder kosten dus

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:43

Dat is het nadeel van nederland er zijn teveel regeltjes Boos!

Pauzes zouden ze in ploegen kunnen doen, eerst de ene helft en dan de andere helft.
bv de eerste 4 mensen om 12 uur en de andere 4 mensen om 1 uur.


Dat vrouwtje wat me gisteren te woord heeft gestaan en me naar de Ok heeft gebracht liep echt de benen uit haar lijf, dan weer bij ons, dan weer in de kamer ernaast, patient halen, patient wegbrengen, telefoon opnemen, patient drinken brengen, gegevens opnemen.
Werd er al moe van toen ik het zag Dromen

Volgens mij moeten ze de hele 2e kamer incl Balkende maar eens een weekje opnemen.
Foto's zoek maken, po een uur lang in bed laten liggen, niet kunnen douchen of wassen, naalden prikken etc etc. Misschien gaat er dan een op.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:49

Cowgirl schreef:
Pauzes zouden ze in ploegen kunnen doen, eerst de ene helft en dan de andere helft.
bv de eerste 4 mensen om 12 uur en de andere 4 mensen om 1 uur.

.


dat doen ze al......maar dat betekend dat voor de bezetting er dus 4 mensen moeten zijn die tussen 12 en 14 werken. Alleen om de afdeling gewoon draaiende te houden. Hoe moet dat dan met de koffie en thee pauzes? Alles is terug gebracht naar het minimum maar er is geen rekening gehouden met de arboreglementen.......hie je dat dus organisatorisch moet gaan doen. Dan moet er dus twee keer zoveel geld bij

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:40

gijsenkim schreef:
weet je wat zo erg is.........de arboheeft bepaald dat die zusters moeten pauzeren....en in die pauze dus niet mogen werken.....stel dat een zuster in haar pauze een gevallen patient op de been helpt en ze gaat daarbij door haar rug krijgt de werkgever een boete..........het komt allemaal door dat regeltjes zucht, we moeten gewoon weer twintig jaar terug. Toen kon iedereen gewoon zn werk doen.........


Hebben alle zusters en broeders tegelijk pauze denk het niet.

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:41

Belker"]
[quote="gekkie schreef:
Dat bejaarden mensen inderdaad niet gewassen worden omdat er geen tijd voor is, dat kan toch niet, te gek voor woorden, dit kan ook niet goed gepraat worden.

Niet elke oudere wil elke dag gewassen worden. zeker niet elke dag douchen. Denk maar aan hoe het vroeger was. 1 maal per dag douchen bestond toen niet.
De ouderen bij ons in het huis vinden het elke dag douchen erger dan niet gewassen worden.
[/quote]

En hoe zit het met de broek verschonen ook een keer in de week, als iemand een luier draagt vinden ze het wel fijn als ze elke dag gewassen worden.

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:43

Haagsemeid schreef:
Je hoort het de laatste tijd veel ja.
Maar als ik soms hoor van sommige mensen, dat een arts niet eens naar een patient wil luisteren. En sommige sturen je gelijk door naar het ziekenhuis.

Ik vind ook dan in bronovo, waar ik elke zaterdag werk de mensen echt niet zo goed behandeld worden.
In de pauze (van de zusters) kunnen mensen net zo lang op hun bel drukken, maar er komt toch geen zuster.

Dat vind ik echt belachelijk, het is wel eens zo erg dat sommige mensen al een uur naar de wc moeten, een uur nog een po onder hun kont hebben zitten noem maar op.

En hiermee wil ik niemand aanvallen hoor, er zijn genoeg mensen die wel hun werk goed doen, maar ik noem hier een voorbeeld naar eigen ervaring


Ja, Bronovo is NIET meer wat het geweest is!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 08:54

gekkie"]
[quote="gijsenkim schreef:
weet je wat zo erg is.........de arboheeft bepaald dat die zusters moeten pauzeren....en in die pauze dus niet mogen werken.....stel dat een zuster in haar pauze een gevallen patient op de been helpt en ze gaat daarbij door haar rug krijgt de werkgever een boete..........het komt allemaal door dat regeltjes zucht, we moeten gewoon weer twintig jaar terug. Toen kon iedereen gewoon zn werk doen.........


Hebben alle zusters en broeders tegelijk pauze denk het niet.
[/quote]
Nee hoor.
Alleen bij ons in de avonddienst wel. Dan zijn we met minder mensen maar blijven we ook gewoon op de afdeling,omdat er anders nog maar 2 mensen op de 2 afdelingen zijn. Als er dan bellen gaan of er is iets anders gaat dat gewoon door. Je hebt wel collega's die iemand gewoon laten bellen,maar daar wordt dan meestal wel tactvol op gewezen: 'Er gaat al een paar minuten bij jou een bel op kamer 110. Zou je er niet eens heengaan?' *LOL*

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 08:56

gijsenkim schreef:
sorrie, weet alles van arbo zaken en je word er niet vrolijk van....

Dus als ik in mijn pauze mee help met een reanimatie waarbij ik mijn pols verzwik (ik noem maar wat) dan kan er niets voor mij gedaan worden omdat het in mijn pauze was? Wat idioot!! I ga het eens navragen op mijn werk, ik denk dat bijna niemand daarvan af weet.

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:14

gekkie"]
[quote="Belker"][quote="gekkie schreef:
Dat bejaarden mensen inderdaad niet gewassen worden omdat er geen tijd voor is, dat kan toch niet, te gek voor woorden, dit kan ook niet goed gepraat worden.

Niet elke oudere wil elke dag gewassen worden. zeker niet elke dag douchen. Denk maar aan hoe het vroeger was. 1 maal per dag douchen bestond toen niet.
De ouderen bij ons in het huis vinden het elke dag douchen erger dan niet gewassen worden.
[/quote]

En hoe zit het met de broek verschonen ook een keer in de week, als iemand een luier draagt vinden ze het wel fijn als ze elke dag gewassen worden.
[/quote]
Zelfs dan blijkt in de praktijk dat de bewoner niet gewassenw enst te worden. Ga je i ndit geval mee met de wens van de bewoner of doe je wat je moet doen en wast je de bewoner dan toch, tegen zijn wens in. Bij ons in het huis hebben bewoners moeite met elke dag douchen. Dat gebeurdt bij ons in het huis, zelfs nu in de vakantieperiode gaan de bewoners elke dag onder de douche.
Verschonen, toiletrondes, noem het zoals je wilt gebeurdt meerdere keren per dag, ook dat is al gehospitaliseerd, die bewoners die nog mondig genoeg zijn worden gebracht als dat nodig.

Soms moet je het verschil maken tussen goed zorgverlenerschap en de wensen van de client Die wens kan namelijk afwijken van wat de omgeving onder goed zorgverlenersschap verstaat.

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 10:39

Belker,

Ik begrijp het wel, maar mijn oma was zo zelfstandig doordat ze zo jong weduwe was (1967), en als zij dan vraagt of een zuster haar broek kan verschonen en het is na twee uur nog niet gedaan?En dan komt haar kleindochter die het dan doet, je had haar moeten zien zitten op de wc, haar gezicht en het commentaar erbij, zoals dat mijn kleindochter dit moet doen voor me.
Ik heb het met liefde gedaan voor haar, maar uiteindelijk ben ik degene bij wie zij de luiers vroeger verschoonde.
Oma was toen 86 jaar en goed bij de tijd.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:20

Belker schreef:
Soms moet je het verschil maken tussen goed zorgverlenerschap en de wensen van de client Die wens kan namelijk afwijken van wat de omgeving onder goed zorgverlenersschap verstaat.

Maar je moet er ook rekening mee houden dat de zorgvrager misschien niet meer helemaal bij de tijd is. Als een zorgvrager incontinent is moet deze gewoon verschoont worden, ook al heeft diegene daar geen zin in. Straks krijgt hij/zij nog decubitus. Daarbij stinkt het Schijnheilig

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:43

weet je wat het is
als je met een personeelsbezetting voor 40 bewoners staat
en je hebt er dus 16 meer
en die mensen zijn veel complexer qua zorg geworden maar door de stichting word dat niet erkend, dus modderen we met zijn allen door om toch maar met te weinig mensen die mensen 's ochtends gewassen en aangekleed te krijgen, op tijd bij ze te zijn voor de toiletgang
en het eten delen, de afwasjes doen en dan moeten ze ook nog medicatie
en dan valt er iemand uit bed, de familie is niet te bereiken dus moet een van ons mee naar het ziekenhuis voor foto's van de pols
de tiaatjes(kleine hersenbloedinkjes) vliegen je om de oren

als je dan vanaf 7 uur tot 10.30 bezig bent geweest
geen seconde een praatje hebt kunnen maken met een bewoner , ondanks dat ze dat eingelijk wel nodig hebben/verdienen
bij iedere persoon die je helpt zit je al vooruit te denken ; ik moet zo nog zus en zo en nog dit en dat
het zweet druipt over je rug , je loopt je de benen onder je lijf vandaan
je blijft lachen , blijft vriendelijk, probeert toch de mensen de aandacht te geven die ze nodig hebben/verdienen , je geeft bemoedigende of troostende woorden
je probeert er te zijn als het nodig is

en dan om helf elf denk je , nu heb ik wel 10 minuten pauze verdient
dan krijg je de bel dat iemand iets nodig hebt
je vertelt dat je pauze hebt en over 10 minuten bij ze bent, wat krijg je als antwoord: dat het altijd hetzelfde gesodemieter is met die zusters, als je ze nodig hebt laten ze je zitten , zijn altijd laat
bladiebladiebladiebla
oftewel maakt af en toe niet uit of je jezelf de pleuris werkt en je pauzes deels al inlevert en na je werk kapot en uitgeput bent
je doet het toch niet goed genoeg

ik heb besloten, zolang ik weet dat ik mijn werk goed doe , kan het me geen bal meer schelen wat ik naar mijn kop geslingerd krijg
je rug word vanzelf een zeephelling

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:43

gekkie schreef:
Ja, Bronovo is NIET meer wat het geweest is!


Werk(te) je in bronovo? Of lag er iemand die je kent in?

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 18:41

Haagsemeid"]
[quote="gekkie schreef:
Ja, Bronovo is NIET meer wat het geweest is!


Werk(te) je in bronovo? Of lag er iemand die je kent in?
[/quote]

Zowel Prive als Werk!

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:46

gekkie"]
[quote="Belker"][quote="gekkie schreef:
Dat bejaarden mensen inderdaad niet gewassen worden omdat er geen tijd voor is, dat kan toch niet, te gek voor woorden, dit kan ook niet goed gepraat worden.

Niet elke oudere wil elke dag gewassen worden. zeker niet elke dag douchen. Denk maar aan hoe het vroeger was. 1 maal per dag douchen bestond toen niet.
De ouderen bij ons in het huis vinden het elke dag douchen erger dan niet gewassen worden.
[/quote]

1. En hoe zit het met de broek verschonen ook een keer in de week, 2. als iemand een luier draagt vinden ze het wel fijn als ze elke dag gewassen worden.
[/quote]
Je komt niet verder dan herhalen wat je al in een eerdere reactie hebt gezegt en je geeft geen antwoord op mijn reactie. Daarom voor de duidelijkheid zal ik je 2 opmerkingen beantwoorden.
Vraag 1: bij ons in het huis wordt het incontinentiemateriaal, ja incontinentiemateriaal, luiers klinkt wel erg oneerbiedig, minimaal 3 keer per dag worden verschoond. Dat is duur voor de instelling maar op deze manier voorkom je andere problemen.
Op vraag 2 kan ik antwoorden dat ondanks dat bewoners incontinentiemateriaal gebruiken ze nog niet dagelijks gewassen of gedoucht willen worden.

Wat doe je hiermee, ga je mee in de wens van de bewoner of ga je tegen zijn/haar wens in vanwege de hygiene en de overlast voor de andere bewoners. Dat is een dilemma wat speelt. Oftewel, wat is goed hulpverleners gedrag.

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:02

Waarom ik het herhaal omdat ik daar geen antwoord op kreeg, dus als een patiƫnte vraagt om het verschonen van een broek geld toch die drie keer per dag?Vergeet niet dat deze vrouw goed bij de tijd was, dus zelf kan beslissen en hoe vernederend het voor haar was.

Ik begrijp heel goed dat je keuzes moet maken en dat er regels zijn, en dat het een zwaar vak is.
Ik denk zeker dat je wel gedeeltelijk de wens van de bewoner tegemoet moet komen, maar er zijn uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:19

draumpje schreef:
weet je wat het is...

Niets meer aan toe te voegen. Zo gaat het dagelijks bij mij... En de woorden die je af en toe naar je hoofd geslingerd krijgt!

respect is ver te zoeken...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:14

het is heel simpel
als een patient of bewoner iets niet wil
das dan jammer voor jou maar je mag een patient/bewoner niet tegen zijn wil in , verschonen of wat dan ook
je mag nooit iets bij de patient/bewoner doen als diegene dat niet wil
is wettelijk vastgelegd

anders is het als de patient/bewoner handelings of wils onbekwaam is en dus geen beslissingen kan maken over zichzelf
dan mag je het dus weer wel
handelings of wils onbekwaamheid is iets in dat in samenwerking met artsen en justitie word vastgesteld

twee uur wachten op een schoon systeem en dan nog niet een schone hebben is absoluut belachelijk maar er worden dingen bij elkaar getrokken die niets met elkaar te maken hebben
bellen voor het verschonen van je systeem en niet wensen te worden gewassen of verschoond worden zijn dingen die absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:16

Anique_Vaandrig schreef:
Niets meer aan toe te voegen. Zo gaat het dagelijks bij mij... En de woorden die je af en toe naar je hoofd geslingerd krijgt!

respect is ver te zoeken...


maar gelukkig zijn er die paar bewoners die dus wel inzien dat je niet binnen 1 seconde er kunt zijn
en begrijpen dat je het druk hebt
de mensen waar je lol mee kunt hebben in je werk

en dan hebben ze het over jongeren die geen respect, normen of waarden hebben
nou die oudjes kunnen er ook wat van hoor