kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:42

samantha21 schreef:
Hier een dochtertje van 9 maanden, en mevrouw weet gelukkig al donders goed wat nee betekend. Dit is eigenlijk "vanzelf" gegaan, ik heb er iig geen extra dingen er voor gedaan. Wel zie je vaak, dat ze begint uit te proberen. Na 2 keer nee zeggen, toch die 3e keer nog even dat vingertje uitsteken en aan het ding zitten waar ze niet aan mocht. Om vervolgens heel sneaky om te kijken en te giechelen :+ Hou je dan maar eens serieus :=

Ik ga dit iig meevolgen, erg intressant topic!

Hahhaa, Abeltje, een schop onder je hol :+ Letterlijk? _O-
Ook wij kregen vroeger een tik op onze kont als we niet luisterden hoor, of we nu in een volle winkel waren of niet :=

Ow, en wat hier lijkt te werken als Amber lacht om iets wat ze niet mag: "Zie je mij lachen?" :o

ja en hard ook! heb je wel eens legerkisten met stalen neuzen met een rot vaart tegen je achterwerk gehad? ik wel! :P
maar het was wel effectief en ik hou em er ook zeker in, mocht ik ooit kinderen krijgen.

en inderdaad, volle winkel of niet, ik had maar te luisteren.
ik kan me daar nu dan ook zo aan ergeren, die ouders die dat kind dan maar meeslepen en dat kind maar dreinen. dan gaan mijn handen jeuken hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:44

Mijn dochter kon ook zo teuten 's morgens.... vreselijk.
Ik heb 3x een waarschuwing gegeven met het "dreigement" dan ga je maar naar school hoe je erbij loopt om 8:15 uur.
En heb er dus 1x in pyama (met kleren in de tas) bij school afgeleverd. Sindsdien is zij als eerste klaar!!!!

abeltje_xx

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:46

die is ook goed _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:48

Dan keren ze sneller wat de consequenties zijn dan een schop onder hun achterste. (vind ik ;) )

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:48

Ik ben moeder van 2 dochters van 5 en 8 jaar oud , kan me in heel veel verhalen vinden vooal in het opstaan en naar bed gaan.
Onze oudste is vreselijk druk en heeft heel veel aandacht nodig en die moet ik ook echt 50 x per dag waarschuwen , we hebben haar op adhd laten testen maar dat had ze niet maar sommige trekjes heeft ze er wel van.
De jongste is de makkelijkheid zelf die komt makkelijk haar bed uit , gaat er makkelijk in en 1 x waarschuwen is voldoende , hier dus wat de oudste teveel heet heeft de jongste te weinig :D.

Verder is het inderdaad gewoon echt consequent blijven , zeg je nog 1 x dan is het naar je kamer ook gewoon echt doen anders gaan ze een looptje met je nemen.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:49

Brainless schreef:
Ik heb 3x een waarschuwing gegeven met het "dreigement" dan ga je maar naar school hoe je erbij loopt om 8:15 uur.
En heb er dus 1x in pyama (met kleren in de tas) bij school afgeleverd. Sindsdien is zij als eerste klaar!!!!

Dat heb ik hier ook een keer gehad hahaha , bij mij oudste werken zulke dingen ook het beste want die denkt altijd dat doen ze toch niet .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:50

Mijn jongste wilde vorige week geen jas mee naar school, het was te warm vond zij.
Ik nog zeggen: maar het kan gaan regenen...., maar nee hoor, zij wil de geen jas aan. Dan ga ik echt geen stennis maken, en zij ging droog zonder jas naar school en kwam nat thuis. Nu neemt ze hem mee in haar rugtas (als het droog is).

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:53

Kinderen hebben gewoon behoefte aan regels, grenzen, leidraad.
En als die niet worden gegeven, gaan ze deze grenzen zelf opzoeken.. En dat kan best uit de hand lopen op den duur (scene's a la supernanny :+ ).

Maar ja, in de praktijk is het niet altijd makkelijk om consequent te blijven. Soms is toegeven makkelijker ;)

Maar, troost jezelf in de gedachte dat je alles doet met de juiste intentie en je best doet.
Uiteindelijk komt het vast wel goed en valt het 'ontsporen' allemaal reuze mee. Feit dat mensen hier erover nadenken, discussiëren etc geeft voor mij aan dat deze ouders er in ieder geval bewust mee bezig zijn. Dus compliment :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:55

Brainless schreef:

Jaaa precies! Mijn zoon kon dat ook zo fijn rond zijn 4e jaar. Altijd teuten en langzaam en niks willen en dreinen. Die heb ik dus ook in pyama (zonder kleren mee, de groeten, niet luisteren is niet luisteren en tussen de middag was ie oooozoooo snel met omkleden) en met één sok en één schoen op school afgeleverd. volgende ochtend was ie heeeel erg snel klaar met alles. }>

Net zo met eten, hij heeft het gepresteerd om drie maanden lang alleen op een boterham per dag te leven. Ik had alles geprobeerd, op een gegeven moment denk ik "barst dan"en in overleg met wijkverpleegkundige gewoon 1 dag zelf laten kiezen wat voor warm eten hij wil, en de rest happen. Geen snoep, geen lekkers, niks. Was het zo klaar (en ik mijn haren eruit trekken dat ik dat niet 3 maanden eerder had gedaan wahahahaha).

Ze moeten leren dat er consequenties hangen aan gedrag, zowel bij positief als negatief gedrag. Daar leren ze van, worden ze groot mee en hier nog steeds bij vér over mijn grenzen gaan, is een week geen beeldscherm. Dus géén tv, géén WII, géén computer, niks.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:02

Met teuten 's ochtends gaat het hier ook zo: ik kleed ze wel hoogstpersoonlijk aan (is niet leuk want dan doe ik niet voorzichtig) en dan zonder ontbijt en met haren door de war, ongewassen naar school. (ik informeer wel ff de juf voor ze gekke dingen denkt). Ze krijgt dan pas tegen de middag weer eten en mag van mij nergens 'stinkend' mee naartoe, dus het is na een ochtend met honger van school naar huis en braaf zijn daar. Nu maakt ze wel vaart als ik erom vraag.

Janken, dreinen, en driftbuien in de winkel (ze gaat liggen), prima, ik ga niet op pad met 'stoute kindjes', dus dan blijft ze maar daar. Ja, ze heeft een keer getest door boos te gaan zitten bokken terwijl ik verder liep. Ben lekker wat gaan drinken en heb er zitten wachten op de omroepinstallatie, want natuurlijk vond ze me niet terug. := Nu maakt ze wel dat ze me achterna rent want alleen in zo'n winkel is toch ook niks.

Warm eten was hier geen probeem, twee weken is groenten even een issue geweest maar die ging vanzelf over. Maar mijn schoonmoeder heeft de korsten ooit voor haar van het brood gedaan omdat ze die zelf niet lust en sindsdien waren broodkorsten een probleem. Die at ze ervoor wel heel goed en van die aanstellerij werd ik dus echt heel pissig. Daar zijn we doorheen gekomen doordat ze van mij niks anders meer kreeg tot die hele boterham op was. Heb ongegeneerd voor haar neus van alles zitten snoepen, wat was ze toen toch kwaad op me. Geen woorden aan vuil gemaakt, zonder iets te zeggen op het bordje gewezen, en na dat ze haar brood op at heeft ze nog een snoepje gekregen van me ;)

Verder voldoet de 'naar je kamer, NU!' hier nog heel best sinds ik me ook echt boos op haar maak. Ze kan heel goed aan mijn gezicht zien of ik het meen, en als ik het niet meen zet het geen zoden aan de dijk, dan gaat ze zitten spelen maar ze vindt het niet leuk als ik boos ben hoor.

Maar ik mag over het algemeen niet klagen, ze is driftig, ze is koppig, ze is heetgebakerd, maar een echt lastig kind is het niet. Ze lijkt alleen teveel op mij. :+

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:03

nouksjens schreef:
Ik kan hier wel over meepraten! Al is mijn zoontje pas net 2, hij heeft en behoorlijk sterk willetje.. Met 2 super verwennende oma's en een papa die altijd toegeeft ben ik de strengste in huis. Heel jammer, maar ik ga er keihard tegen in want ik wil geen verwend kind :) Dat heeft als resultaat dat hij nu al precies weet bij wie hij altijd wil zijn (pap!) en ik de boe-vrouw ben.. Maarja ooit is hij me vast dankbaar..

Ts als ik jou verhaal zo hoor ben je iets te lief voor je kindjes, het zou helpen om een maatregel aan het niet luisteren te verbinden zoals geen tv kijken, niet buitenspelen, niet met een vriendin mee een dagje ofzo.. iets wat ze heel erg vinden.

Ik heb nog niet alles gelezen maar hier kan ik me heel goed in vinden.
Bij ons gaat het precies zo. Ons dochtertje van 2 jaar heeft ook zo`n eigen willetje en ook pappa en de opa`s en oma`s zijn veel milder.
Ik daar en tegen ben wel heel streng en consequent. Nee is ook nee...Niet eten? Dan niet maar dan ook geen lekkere dingen als snoep. Ze krijgt vanzelf weer eens honger.
Ik volg dit topic wel even :+ leuk!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:04

kent iemand hier het programma "Dog Whisperer" van Ceasar?

ik werk op een school voor moeilijk lerende en moeilijk opvoedbare kinderen (voortgezet onderwijs en dus pubers). Wij gaan een nieuwe methode uitproberen wat dus ook weer op coaching neer komt en daar werd geadviseerd ook eens te kijken naar dit programma. Nu vind ik dit sowieso een super programma, maar je kunt er dus ook iets van leren wat betreft het opvoeden van kinderen.

goede boeken:
Oplossingsgericht coachen van Insoo Kim Berg
Provocatieve leerlingbegeleiding van Jan Ruigrok
Problemen laten bij wie ze horen van Lundberg
Handboek ontwikkelingsgericht coachen van Van Damme

dit zijn boeken die ik voor mijn werk lees, maar zijn vast ook goed te gebruiken bij de opvoeding van kinderen ;)

en kinderen een schop of klap geven lijkt me een allerlaatste redmiddel, dan ben je als opvoeder al de fout ingegaan moet je dit nodig vinden.......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:05

Mijn jongste vond het helemaal niet erg als ik haar ergens liet liggen.
Die deed echt geen moeite om achter mij aan te komen.

Mijn zoon is toen ik dat 1 x deed in paniek de weg opgerend en is aan het lopen gegaan. Sindsdien heb ik dat nooit meer gedaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:07

Brainless schreef:
Mijn jongste vond het helemaal niet erg als ik haar ergens liet liggen.
Die deed echt geen moeite om achter mij aan te komen.

Het heeft ook wel even geduurd voor ze kwam :+
Maar ze weet nu wel dat ik ook ECHT ga, dus even 'doeiii!' is nu genoeg }>

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:09

De mijne ging gelijk naar het snoep en trok verschillende zakken open. Ik werd vriendelijk verzocht (door het personeel) om haar mee te nemen............

En de keer erna ging ze iedereen die in de buurt kwam schoppen..... Dus dat werkte echt niet bij haar.
Nu is (was!!) ze absoluut niet de makkelijkste... ze heeft al de verwarming en de kapstok van de muur getrokken, door 2 deuren heen gekomen, het traphekje kapot getrokken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:12

Wat mensen bedoelen met de 'jeugd van tegenwoordig' (en daar kan ik heel goed inkomen) is dat ze gewoon geen respect meer hebben. Zo kan je door een 9 jarige best voor k*nkerh**r worden uitgemaakt op straat. Naar mijn weten gebeurde dat niet toen ik nog klein was :=

Ik geef zelf paardrijlessen aan kleine ukkies en ik probeer ze ook dat soort dingen mee te geven. Respect voor anderen, vriendelijk zijn, niet zeuren gewoon doen. Ga je huilen? Zal ik even een Pampertje voor je pakken?! Dan is het zo over en de ouders zijn blij dat de regie eventjes wordt overgenomen _O-
Daarbij heb ik een natuurlijk overwicht, waarschijnlijk door m'n vrij zware en harde stem en m'n gezichts uitdrukkingen. Als ik Nee zeg, dan hebben ze daar respect voor. Luisteren ze niet, dan klinkt er een bulderende stem door de bak die straight out of hell komt. Dan doen ze het nooooit meer. :+

Maar goed, ik zie het allemaal wel wanneer ik een kindje heb :) Ondertussen lees ik de tips van anderen, er staan veel goede tussen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:23

Mijn jongste accepteert moeilijk autoriteit.
Zo mocht ze al niet meer terugkomen op kleuter!!gym, omdat ze niet precies wilde doen wat de juf zei. (nou ja.... niet moge terugkomen..... mij werd vriendelijk doch dringend verzocht, haar niet meer te brengen). Ook mocht ze bij voorbaat al niet meer op trampolinespringen komen (zelfde vereniging) omdat ze al problemen voorzagen.

Als mijn dochter ergens het nut niet van inziet dan doet ze ook (bijna) niet. Ze gaat altijd en eeuwig met andere in discussie...... ook met de juf op school enz..

Ze is ontzettend leuk (maar soms ook heel moeilijk). Je kan met haar of absoluut niet.

@phormicola
Als jij dan (als mijn dochter niet luistert) bv tegen mijn dochter zegt.... "anders stap je maar af en ga je naar huis"; doet ze dat gerust.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-09-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:24

Kan me nog goed een keer herinneren ik was een jaar of 10 en zo boos op mn vader omdat ik iets niet mocht...

In een opwelling riep ik hard " banketstaaf" toen ik het gezicht van mn vader zag veranderen dacht ik nog maar aan 1 ding, rennen!
Ben dus ook nog nooit van mn leven zo hard een trap opgerend naar mn kamer, en nu maken we er nog grapjes over :D

Vroeger werd ik opgevoed met " nee is nee, en nee blijft nee" ergens niet aan mogen komen en het toch doen? 2x waarschuwing en daarna een tik over de vingers. kachel is heet? 2x waarschuwen en daarna heeft mn vader mn vingertjes tegen de kachel gehouden (au ja nu weet ik dat het heet is :') )

Mn zus was een keer hysterisch, die ging zonder pardon onder de koude douche :')

En ja wij hebben thuis allemaal wel eens een tik gehad, en ik heb er geen negatieve ervaring aan over gehouden :)
Ik heb normen en waarden meegekregen en vind mijzelf een stabiel en evenwichtig persoon in de maatschappij.

En zoals al gezegd werd " die jeugd van tegenwoordig" is echt te brutaal voor woorden.. Ik ben er niet van gediend om door een 9 jarig jongetje toegeschreeuwd te worden dan ik hem voor 10 euro mag pijpen in de bosjes...

Dat riepen wij vroeger absoluut niet, het stoutste wat wij deden was appeltjes op de weg leggen en kijken hoe ze platgereden werden, hondenpoep in de brievenbus doen in een envelop, en hutten bouwen in de bomen en struiken van de gemeente ( en deze dus ook een klein beetje verbouwen naar je smaak)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:27

Brainless, kun je het niet met humor oplossen? De zaak wat minder zwaar maken? Lijkt mij dat ze alles super serieus neemt.

Edit: dat zou ik nooit zeggen. Ik zou wel proberen om het anders op te lossen. En anders is het toch haar probleem dat ze niet meer gaat rijden?

Brainless

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:31

Dat proberen wij ook wel, maar als haar knop om staat, kun je weinig met haar beginnen. Boos is boos bij haar. (en van een grapje wordt ze nog bozer). Maar daar en tegen is ze ook super vrolijk als ze vrolijk is en overenthousiast.
AL haar emoties (positief en negatief) zijn ontzettend sterk.
Ze ziet ook geen gevaar, doet voordat ze nadenkt en is super eigenwijs. Dit heeft voor en nadelen. Ze kon al met 2 1/2 zonder zijwieltjes fietsen.... gewoon omdat ze het wilde. Ze is dan ook niet bang om te vallen en staat als het moet 100x op.

Zo is ze met alles.... zwemmen bv: ze kan super zonder bandjes zwemmen, maar ze doet het niet volgens het boekje en heeft dus nog steeds haar A niet. (waarom zou ze luisteren als ze toch boven blijft en aan de overkant komt....).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:33

Brainless schreef:
@phormicola
Als jij dan (als mijn dochter niet luistert) bv tegen mijn dochter zegt.... "anders stap je maar af en ga je naar huis"; doet ze dat gerust.

Dat deed ik nooit met paardrijlessen. Wel afstappen en de les dan te voet mee mogen lopen. (Bij extreem zeuren of bij grof tegen het paard)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:34

Ik was ook zo, echt precies! Loopt wel los met dat soort kinderen. Het is moeilijk, maar later staat er een oersterk persoon tegenover je :)

Geef het goede voorbeeld, wat betreft vriendelijkheid en normen en waarden. Dat deden mijn ouders. Ondanks m'n sterke wil/emoties was ik super beleefd, aardig en behulpzaam. Als jij kunt laten zien hoe dat soort dingen nut hebben, zal zei dat ook zien :)

Of zeg ik nu iets stoms?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:45

Heeeel interessant topic!

Het hoofd woord is volgens mij wel consequent blijven..

Ik denk dat er wel verschil in of je kids nog onder de 5 jaar zijn of ouder.. Als ze ouder worden zal het wel een stukje moeilijker worden. Leuk om het verhaal van "net puber af" te lezen.. Ook daar zie je in dat je geen vriendjes hoeft te zijn met je kind, dat ze duidelijkheid willen.

Ik ben thuis heel streng in "brutaal" zijn.. dit houdt bij mijn 4 jarige dochter in, dat ik geen weerwoord accepteer als ik iets aan haar vraag.. Of een "scheldwoord", (valt nu natuurlijk nog mee, maar poeppieskop is over een paar jaar een heel ander woord ;) )

Overigens verbaas ik me over consequente moeders hier, waarvan hun mannen niet consequent zijn. Dat is een situatie die ik niet accepteer van mijn man. Ik ben streng, hij ook!! Anders krijg je volgens mij scheve verhoudingen in je relatie. Ik wil toch zeker niet altijd alleen maar de boe-vrouw zijn.. Dat zijn wij met z'n tweeën.. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:47

Herkenbare verhalen, lees ik hier. Ik heb er thuis eentje van 5 met een enorm temperament en een eigen wil, waar je u tegen zegt. Opvoeden is niet makkelijk, ik vind het een van de allermoeilijkste taken in mijn leven, eerlijk gezegd.
Ik heb gewoon een aantal zaken die ik mijn kind bij wil brengen en verder wil ik een open en eerlijke communicatie hier thuis. Ze is, net als ik, vrij extravert, dus praten kunnen we wel samen en dat doen we ook veel. En ja, ik bots best regelmatig met haar, omdat ze momenteel in een fase zit dat ze echt de grenzen meer dan vaak opzoekt. Ik maak daar als het even kan korte metten mee. Ik pik geen brutale mond en ze heeft maar naar me te luisteren. Ik doe dat voornamelijk met haar op de gang te zetten of met een systeem met een soort van strafpunten (bij 3x heeft ze echt een probleem). }>

Leuk vind ik het niet, maar je moet echt tot haar door dringen, anders walst ze gewoon over je heen. En ze is nu pas 5, dus als je daar langer mee wacht, hou ik al helemaal mijn hart vast. Gelukkig is ze verder heel lief, heel behulpzaam en houdt ze niet van boosheid en ruzie. Dus na zo'n naar moment is het al gauw 'Mama? Ben je nog boos? Ik wil vriendjes zijn!'
En voor ik het weet zegt ze 'sorry' en krijg ik een dikke knuffel.

En verder zelf het goede voorbeeld geven. Dus ik bedank haar ook als ze iets goed doet en zeg ook sorry als ik iets niet goed heb gedaan, enzovoort. Goed voorbeeld doet volgen, hoor, want ik merk echt wel dat ze prima weet hoe het wel moet. Maar thuis is het 'veilig' en daar laten ze zich wel eens gaan.

De mijne is ook vaak traag met eten. Nou, dan eet ze maar niet, maar koekjes en snoepjes krijgt ze dan ook niet. En honger 's nachts? Jammer dan, moet je je avond eten maar opeten. Het werkt prima, hoor, want daarna eet ze alles echt wel weer op. En ze had een tijdje de neiging om als er vriendinnetjes tussen de middag kwamen eten, om dan echt strontvervelend te doen, waardoor ik een heks van een moeder moest zijn, want ik corrigeerde haar echt wel, ondanks het vriendinnetje. Was zo ongezellig steeds, dat ze nu al een paar weken geen kindje mag uitnodigen voor de lunch. En daar baalt ze enorm van, jammer dan. Ik laat het nog een weekje zo en dan wil ik het wel weer eens proberen. En anders is het gewoon weer afgelopen met de lunch met vriendinnetjes. Heel simpel. En verder de TV uithouden, werkt ook prima. Zij niet luisteren? Nou, dan blijft de TV uit de komende dagen. Lekker rustig. :D
Gelukkig vermaakt ze zichzelf goed, hoor, maar ze baalt wel als ze haar favoriete programma niet mag zien.

Verder ben ik een hele lieve, zorgzame, gezellige mama, hoor. :D
Er kan veel bij mij, ik ben ook niet zo van de klok en we hebben het heel gezellig samen. <3

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:53

femmefatale1 schreef:
Een kind opvoeden is niet alleen goed gedrag stimuleren en motiveren, maar ook ongewenst gedrag corrigeren.
En zonder concequenties aan het woord 'nee' te hangen, zal het woord 'nee' slechts een simpel woord blijven..
Ze moeten dus leren wat 'nee' inhoudt, en dat lukt alleen als er iets op volgt wat niet prettig is. Concequenties dus.

Hetzelfde verhaal met dreigementen.. je kan dreigen wat je wilt, maar als daar niks op volgt zal het een 'loos' dreigement blijven.
Ook hier geldt hetzelfde.. als je ergens mee dreigt, hou dat dan ook vol, en voer het uit indien nodig.

Inderdaad!
Als je alleen maar dingen zegt en niet doet dan snap ik dat die kinderen erom lachen.
Gewoon straf geven op dingen die ze leuk vinden, dan zullen ze het vanzelf wel gaan begrijpen.
Dus spelen ze graag buiten, dan gewoon een paar dagen alleen op de kamer (ligt natuurlijk ook aan wat er gebeurd is)

Tegenwoordig laten ouders hun kind veel te vrij en mag het kind alles kiezen en bepalen, vroeger was ouders wil wet en eten wat de pot schaft. Vroeger mocht je je kind nog wel eens een tik geven, tegenwoordig is dat kindermishandeling. Tja, ik snap wel dat de kinderen dan steeds brutaler worden en alles.

Als je nu ziet op straat zeg. Je wordt zo uitgescholden door kinderen van 6 met het woord kanker. En kinderen van 10 die andere neersteken of wat je wel al niet leest. Echt waar, dan kunnen ze hier in Nederland geen straf geven omdat het minderjarig is, nou als je zoiets 'volwassens' doet dan moet je ook berecht worden als een volwassenen. En vaak vervallen ze gewoon weer in het oude, dan hoor je al helemaal niet meer op deze wereld en ze moeten ook zeker de ouders flink aanpakken.

@Twiggy, dat is heel consequent en goed!