Huizen kijken: alleen of absoluut met partner?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:32

Waarom zou je niet alleen kunnen kijken? Als jij het dan absoluut niet de moeite waard vind kan je die tweede afspraak samen laten varen. Vind jij het wel iets dan plan je een nieuwe afspraak. Zeker omdat je zegt dat de indeling voor jou belangrijk is, dan zie je al vlug of die jou aanspreekt of niet. Als die goed is dan komt die meterkast wel bij een tweede bezichtiging.

Overigens zijn wij altijd 's avonds wezen kijken. De meeste makelaars willen wel eens een avondje voor je vrij maken als je serieus geintereseerd bent. Dus zeker als het om een tweede afspraak gaat zie ik niet in waarom de makelaar daar op tegen is. Hij wil toch verkopen? Wij gingen meestal nog wel een keer bij daglicht kijken als het ons echt aanstond, maar voor een misschien kunnen we geen van beide zomaar vrij nemen.

Dreamybol

Re: Huizen kijken: alleen of absoluut met partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:41

Wij maakten gewoon apart afspraken. Je koopt het huis toch niet na 1 bezichtiging en als het dan wat leek, kon je je altijd nog in bochten gaan wringen om samen te gaan kijken. :)

Overigens vind ik het echt idioot dat zelfs nu makelaars nog steeds vast willen houden aan de strikte kantoortijden. Ik zou als verkoper een andere makelaar zoeken als de mijne zo was...

9 Oktober is het weer Open Huizen dag, misschien kunnen jullie dan samen huizen gaan kijken. :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:45

Hangt ook beetje van je karakter af.. Ik kan zelf helemaal geen keuzes maken, ik ga dan ook liefst met mama of vriend shoppen omdat ik nood heb aan een mening van iemand die me kent en begrijpt en vooral eerlijk is.

Dus ook huis kopen zou ik met 2 doen. Anders kom ik terug en vraagt vriend "en hoe wast het?" en zou mijn antwoord zijn: " euhhmm .. mooi euhmm .. maar euhh ja ik weet het toch niet.. ge moet eens mee komen:D" haha erg he? :D Trouwens huis koop je tenslotte toch met 2 dus moet je beide toch je thuis kunnen voelen in je nieuw huisje?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:18

Ons huidige huis heb ik eerst samen met dochterlief bekeken, want ventjelief zat in het buitenland voor zijn werk.
Bij de 2e bezichtiging had ik een bouwkundige meegenomen en weer was ventjelief er niet bij.
Die is pas voor het eerst in het huis geweest bij de vooroplevering voordat we naar de notaris gingen voor de overdracht. :D
Ik moet er wel bijzeggen dat we elkaar al eeeeuwen kennen en dezelfde smaken hebben.

Als je elkaar nog niet zolang kent of voor het eerst een huis gaat kopen/huren, lijkt me bovenstaand niet echt geslaagd.
Voor ons eerste huis zijn we wel samen op huizenjacht geweest.
Hij bleek dit niet te willen en ik dat weer niet en zo werd de zoektocht toch wat gerichter.

Een oud collega had ook eens zo'n stugge verkoopmakelaar, niks kon.
Die collega heeft een briefje geschreven en bij die mensen van het te koop staande huis in de brievenbus gegooid met het verzoek of er misschien met die mensen zelf een afspraak gemaakt kon worden, omdat de makelaar niet wilde meewerken.
Dezelfde avond nog ging haar telefoon en ze waren van harte welkom.
Die makelaar niet meer. :D
Ze hebben het huis toen ook nog gekocht, maar zonder makelaar en met een koopcontract van Vereniging Eigen Huis.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:38

ik zie niet in waarom je niet alleen kan kijken? toen ik tien jaar terug dit huis kocht met mijn toenmalige partner, ben ik ook alleen wezen kijken. Hij woonde in brabant en ik in de buurt. Ik ben de eerste keer alleen gegaan. Ik vond het wat, dus toen met zijn twee. Stel dat ik het niets had gevonden, dan had hij ook niet voor niets uit brabant over hoeven komen.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:42

Je kan prima alleen kijken en als het jou wat lijkt een tweede afspraak maken met je vriend erbij.
Sommige huizen vallen in het echt zo tegen, dat het zonde is dat 1 van jullie er vrij voor gaat nemen.
Ik zelf heb het ook zo gedaan, wel vond ik het fijner als ik een vriendin of ouders meenam.

Succes met de zoektocht!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:44

Ik ben zelf ook op zoek naar een woning. Inmiddels een stuk of 12 woningen gezien. Ik plan het allemaal heel vroeg, zodat mn vriend mee kan. Maaaaar, eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Als een woning je niet bevalt weet je dat meteen, daar hoeft je partner niet bij te zijn. Als het je wel wat lijkt plan je gewoon een tweede bezichtiging en neem je je partner mee.

Succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:22

Veel huizen vallen meteen al tegen in het echt , dat kun jij in je eentje ook wel zien / voelen , daarvoor hoeft je vriend er niet bij te zijn :P

Jullie moeten het allebei een fijn huis vinden , jij kunt eerst gaan kijken en als je het huis in principe wel zou willen hebben , dan kan je vriend bij de volgende bezichtiging mooi mee gaan. Dan weet hij ook zeker dat het huis een serieuze "kandidaat" is.

Want als jullie samen gaan dan maakt het weinig uit of hij het wel of niet iets vindt , als jij al meteen zegt : nee dit is het niet , dan heeft hij mooi voor Piet Snot vrij genomen :P

Vindt je het wat , dan neem je gewoon wat foto's voor je vriend en je vraagt aan de makelaar of hij even de technische details door wil geven van de groepenkast en de CV ketel enzo , dan kan je vriend dat bekijken + jouw foto's + jouw verhaal erbij , en dan kunnen jullie samen een gerichte 2e bezichtiging plannen als jullie dat willen na jullie gesprek samen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:48

ik zou er geen probleem mee hebben om de eerste maal alleen of mijn partner alleen te laten kijken.
Simpelweg, er moet vanaf het begin een klik zijn, en als er een van de twee partners al zegt van, UGH, nee, totaal niet
dan houdt het al vlug op.
dus stel dat er een van de twee makkelijker verlof kan krijgen/ kan plannen met zijn uren, de eerste maal gewoon alleen gaan kijken, zelf videofilmpje maken, en kijken, is het al vanaf het begin nee, dan hoeft de andere partner geen (duur!) verlof in te plannen voor een huis dat 9/10 toch niks is (en je bekijkt zo veel huizen)
is het van het begin ja, of misschien, bekijk je thuis samen het filmpje, en kun je dan makkelijker verlof nemen, simpelweg omdat de eerste indruk al vrij goed was...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:55

Je kunt altijd een extra bezichtiging vragen als het je echt wat lijkt. Veel dingen kun je zelf prima inschatten, precies wat pmarena zegt. Heb er nu een flinke huizenronde opzitten en er zijn plekken die op de foto, qua omgeving en qua kenmerken hoopgevend zijn en je komt binnen en denkt: oh nee, voor geen goud! En dan hou je er een paar over die het wel waard zijn, en die kun je dan samen bekijken.