Recessie zo erg? (boodschappen doen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Re: Recessie zo erg? (boodschappen doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:20

Ik heb geen idee of het zo erg is, ik merk hier toch geen verschil maar eet dan ook niet elke dag vlees, hooguit 2 x per week.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:32

ik merk hier in het dorp weinig verschil.
koop zelf ook gewoon van die megabakken en vries al het vlees gewoon in.
elke dag m'n ( gezonde) vleesje op m'n bord hoor :j en qua geld heb ik het ook niet bepaald breed, dus asl ik als alleen staande het kan, moeten anderen dit ook wel kunnen. er zijn vaak zat aanbiedingen, en bv kip of gehakt is qua prijs ook prima te doen :j
is gewoon logisch nadenken en incalculeren ipv gemakzuchtig de frituurpan aandoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:36

Ook hier een arm studentje, maar ik koop geen bitterballen/frikadellen etc. Moet zeggen dat ik vlees wél erg duur vind, dus een maaltijdsalade komt wel vaak op het menu voor :j

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:53

vevina schreef:
Leeuwnie schreef:
Recessie of niet, ik koop diervriendelijk biologisch vlees. Ik weiger de kiloknallers te halen, ik vind het niet verantwoord. Dan eet ik liever een paar keer in de week geen vlees.

Waarom als ik vragen mag?

Omdat het aanmoedigen van de bio-industrie is... Ik ben het met leewnie mee..

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:58

Ik ga ook voor het bio-vlees, wel iets duurder, maar eerlijker.

Wij eten trouwens bijna elke dag ons lapje/balletje vlees.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:46

Wij halen gewoon vlees, frikandellen e.d. komen er bij ons niet in :n
Het is wel min of meer een feit dat mensen met weinig inkomen en toch tja een bepaald soort mensen kiezen voor fast food ipv creativiteit met geld en goedkope gezonde maaltijden hiermee op tafel toveren.

De snackbar, :j heeft het drukker lijkt wel ;)
Omzetten blijven over het algemeen gelijk dit is natuurlijk al een win win situatie in tijd van recessie ;) ipv tafelen in een bistro gaat men nu naar de cafetaria die tegenwoordig ook een veel uitgebreiderde kaart heeft ten opzichte van jaren geleden en hiermee nog meer verantwoord voedsel op de kaart heeft staan!
Daarbij zijn veel zaken verantwoord gaan frituren en op lagere temperaturen gaan bakken wat ook beter zou zijn voor de gezondheid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:58

Kuggur schreef:
Arme zielige nederlanders, misschien moeten we Haiti of bijvoorbeeld Pakistan om hulp vragen....

Beetje gevoel voor perspectief proberen te houden.

Perspectief? NL?

Zit er niet in hoor :n

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:17

@ Misslolliex: misschien veel feestjes bij jou in de buurt? :D

Wij kopen gewoon de kiloknallers, hoor! Niks geen bezwaar tegen en mijn portemonnee ook niet.
En eigenlijk eten wij echt zelden uit de frituur; de snackbar zien we nooit, heb zelf een frituurpan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:28

Het euvel is denk ik vooral dat er veel mensen zijn die minder te besteden hebben, niet dat het vlees duurder is geworden. Wij doen het momenteel ook met 1 inkomen ipv 2 en dat verschil is natuurlijk enorm groot. Frikandellen koop ik echter niet (ik heb sowieso geen frituurpan), maar ik let wel op de aanbiedingen en maak daar ook gebruik van. Overigens eet ik aanzienlijk minder vaak vlees dan voorheen, maar dat is meer omdat ik niet dagelijks vlees wil eten (ik heb gemerkt dat dit mijn darmen ten goede komt).

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:31

Kuggur schreef:
Arme zielige nederlanders, misschien moeten we Haiti of bijvoorbeeld Pakistan om hulp vragen....

Ja laten we anders alle discussies liëren aan de situatie in Pakistan, dan zijn we snel uitgepraat.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:14

Zou een goede zaak zijn al het vlees duurder wordt gemaakt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:16

Kattenbak schreef:
Kuggur schreef:

Ja laten we anders alle discussies liëren aan de situatie in Pakistan, dan zijn we snel uitgepraat.

Of juist niet, vind het wel een manier om alles wat in perspectief te zetten eigenlijk :)

Denk dat we in NL onszelf best vaak zielig vinden, terwijl we dat echt niet zijn :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:18

Ik merk daar niks van hoor, en ook niet als ik stiekem bij andere mensen in het karretje kijk. Daar ligt net als bij mij gewoon vlees in. Geen kiloknallers omdat ik het vlees bij de kiloknallersupermarkt niet lekker vind, en we eten er (nog) met zijn 2-en van. Om nou de hele vriezer vol vlees te stouwen....(daar ligt bij ons de friet en de frikadellen, dus past niet meer :D )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:23

De consument snapt het niet meer hoor. Zeuren over dat de kippetjes en varkentjes het zo slecht hebben, maar tegelijk wel het goedkoopste stukje vlees willen scoren.

Wat mij betreft wordt alle vlees 50% duurder, zodat er flink geinvesteerd kan worden in dierenwelzijn. Zou voor menig dikke Nederlander ook niet eens zo verkeerd zijn, om gewoon eens wat meer groenten te eten in plaats van vlees als hoofdbestanddeel van het diner!

Wij eten zelf alleen biologisch vlees, van de boer en van De Groene Weg en betalen daar graag wat meer voor. Ik begrijp best dat niet iedereen dat kan betalen, maar dan zou ik zelf toch liever kiezen voor minder vaak vlees, dan minder fair vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:27

SusanH schreef:
Ik merk daar niks van hoor, en ook niet als ik stiekem bij andere mensen in het karretje kijk. Daar ligt net als bij mij gewoon vlees in. Geen kiloknallers omdat ik het vlees bij de kiloknallersupermarkt niet lekker vind, en we eten er (nog) met zijn 2-en van. Om nou de hele vriezer vol vlees te stouwen....(daar ligt bij ons de friet en de frikadellen, dus past niet meer :D )

Ja kijk dat doe ik dan weer wel, hondjes moeten ook eten he ;)

Maar dat is anders wat, geloof ik.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:40

Mwah, ik vind niet dat je bij alles waar iemand commentaar op heeft er een vergelijking in moet gooien van een land waar ze het slechter hebben, of een persoon die het zwaarder heeft. Zo is er op alles wat te vinden. Tuurlijk is het goed om af en toe te relativeren. En hebben wij het over het algemeen hartstikke goed in Nederland. Maar dat wil nog niet zeggen dat iemand zich niet slecht mag voelen, of er niet van mag balen dat er vanwege de crisis minder te besteden is.

Het vlees duurder maken is in mijn ogen geen oplossing. Dan gaan mensen nog meer voor ongezonde oplossingen. Er zijn 2 problemen, mensen die te ongezond eten vaak vanwege het geld, en de manier waarop veel dieren gehouden worden. De regels voor veehouderij worden in Nederland al steeds meer aangescherpt, super voor de dieren. Gevolg is echter dat veel boeren naar het buitenland gaan omdat het leven als boer hier niet meer loont. Gevolg is dat we gewoon weer 'goedkoop' vlees uit het buitenland halen. Ik zie er niet zo snel oplossingen voor tenzij in de hele wereld het beleid wordt aangepast, maar dat is momenteel zeker niet realistisch. Het zou gewoon fijn zijn als nu veel mensen voor zichzelf konden beslissen dat biologisch eten gezonder is, en ook dat je geen 300 gram vlees per dag op je bord nodig hebt. Al snap ik wel dat als je een gezin hebt, je man net zijn baan kwijt is en je toch rond meot zien te komen, je liever naar het 'normale' vlees grijpt dan het biologische. Dat is nou eenmaal relatief duur. Daarbij is het idee nog steeds dat het avondeten bestaat uit een lap vlees met groente en aardappelen.

Toch heb ik wel het idee dat er steeds meer mensen bewust worden van wat ze eten. :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:49

Niks van gemerkt eigenlijk :o Ik probeer altijd op de aanbiedingen te letten met vlees (geen kiloknallers), vlees wat op datum is bijvoorbeeld kan ik diezelfde avond nog prima eten :j
Ik eet ook niet elke dag vlees trouwens, vriendlief wel. Ik bezuinig trouwens niet echt op eten :n Wel op luxe eten, zoals koekjes en chips en dat soort dingen. Frikandellen, hamburgers en kroketten heb ik echt wel in de vriezer omdat we altijd zelf onze patatjes bakken, 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken :j Voor de rest alleen goed vlees en het allerliefste nog gewoon van de slager :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:45

Dat snap ik dan niet.. Wat kost een kilo kipfilet nou bij de Albert Heijn? Niks. Die zijn altijd in de aanbieding. :=

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:50

Zelf merk ik het niet in de supermarkt omdat ik een vegetariër ben,het is me juist opgevallen dat vlees goedkoper wordt, laatst ergens in de supermarkt stond dat een kilo vlees van 4,50euri naar 1,50 was gegaan!
Vind dat toch wel een verschil eerlijk gezegd.

edit: eigenlijk spreek ik mezelf best wel tegen.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:53

ik vind vlees inderdaad vaak vrij duur, maar het is ook maar hoe je koopt.
Koop je zo'n voordeelpak, duw je de helft in de vriezer....
Ook is vaak op het eind van de dag vlees 35% afgeprijst, nou dat is die ene dag erna ook nog wel goed hoor :D

Gewoon slim boodschappen doen noem ik dat.

(en idd die heerlijke biefstukken blijven voor mij nu ook in de winkel liggen)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:57

Tja, ik ben vegetarisch dus dit verschijnsel is aan mij voorbij gegaan geloof ik. Lijkt me inderdaad een kwestie van keuzes maken. Snap niet dat mensen 7 dagen per week vlees moeten eten en zeker niet op zo'n manier...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:58

ik koop inderdaad alleen maar vlees in de aanbieding, het is bijna onzin om de volle pond te betalen want het is zo vaak in de aanbieding!
en dan gaat het gewoon de vriezer in!

zelfde geldt hier overigens voor wasmiddelen, koop ik echt alleen in de aanbieding! het is zo zonde om daar zoveel voor te betalen!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:24

Gut, en Pakistan wordt er weer bijgehaald, verrassend! Eigenlijk is het ook zielig dat we in Nederland huisdieren hebben, want het geld dat we spenderen aan het voer voor onze huisdieren, kunnen we beter spenderen aan goede doelen zodat de mensen in Pakistan eten krijgen. Want wat is belangrijker, een mens of een huisdier?
Om alles even weer in het juiste perspectief te plaatsen; wij leven in Nederland. Dan kan je niet gaan lopen vergelijken met Pakistan of andere arme landen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:44

@ Mloes _/-\o_