Manege De Hoef en Manege Groot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:35

Ik ken beide maneges wel. Heb er als kind bij allebei wel eens gereden omdat bij mijn manege geen buitenritten mogelijk waren. Er was altijd strijd tussen beide maneges, beetje zielig gedoe, allebei hebben ze klanten zat.

Bij manege Groot mocht en mag je nog steeds, als volslagen onbekende met een paard of pony zonder begeleiding naar buiten waarbij je een zeer drukke weg moet oversteken. Vond ik toen heel stoer, nu ik iets verstandiger geworden ben (ouwe bok), vind ik dit volslagen idioot en onverantwoord naar de ruiters en vooral de paarden toe.
De paarden zagen er altijd wat schonkig uit, glommen wel, maar door het harde werken werden ze niet bepaald dik. Daar komt bij dat ze nooit knap gereden werden, dus geen spieren ontwikkelden. Je krijgt dan het typische manegepaardenmodel: heupen die uitsteken, hertehals, holle rug etc. Ik weet wel dat de paarden daar echt wel goed en veel te eten krijgen en er wordt elke dag uitgemest.

Manege de Hoef gaat met meer verantwoordelijkheidsgevoel om met hun paarden, ze zien er allemaal wat beter uit, omdat er geen scheiding bestaat tussen buitenrittenpaarden en lespaarden. Toch lopen er daar ook wat schonkigere types tussen, maar ze hoeven niet zo hard te werken als bij Groot, dus dat scheelt.

Verder vind ik de lessen bij allebei wel redelijk.

Ik ben het met Cowgirl eens dat je af en toe groepen bij Groot vandaan ziet komen op hele apatische, schonkige paarden. Daar zitten dan een stel dikke Duitsers op. Tja, heeft het gemiddelde privépaard wat maar 1 uurtje per dag zijn stal uitkomt, meteen in de krul moet en bij 30 graden nog een zomerdeken op heeft, het echt beter? Ik zou het niet weten.

Groetjes Mieke

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 16:41

Denk het niet Mieke. Haha!
Kwam afgelopen zaterdag weer een Kudde van de Hoef tegen die paarden zien er wel netjes uit.

sascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 19:23

ok, dan nu ik. De paarden zien er niet bepaalt schonkig uit, er word altijd gekeken wie er al hebben gelopen en niet.
Als jij vaker daar komt rijden dan weten ze dat je kunt rijden, en dan sturen ze je alleen op pad. anders gaat er altijd begeleiding mee, soms 2 als de groep groter word.
De paarden die goed dresuurmatig kunnen worden bereden worden dat ook in de hogere lessen. Maar logisch dat ze geen spieren daar voor kunnen ontwikkelen, als een paard rustig is loopt ie ook mee in de beginners les, nogal logisch daar is een manege toch voor?
En die holle rug, wat bedoel je daar mee? Dat vat ik niet helemaal. maar goed, dat zal wel ergens op slaan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:06

Uhm...Malle Babbe...er staat in Sascha's bericht ERGENS en niet NERGENS... Schijnheilig En Sascha...iemand anders kan een ander idee van schonkig/schraal hebben dan jij hebt, en ik vind ook vaak dat manegepaarden een beetje een doorgezakte rug lijken te hebben, maar dit geldt natuurlijk niet voor alle manegepaarden...ben nou wel nieuwsgierig, misschien ga ik toch maar eens kijken bij deze maneges... Haha! Enne...ik houd bijvoorbeeld van een beetje een "gevuld" paard, dus wie weet vind ik andere (schrale Verward ) paarden ook gauw wat schonkig lijken door mijn persoonlijke voorkeur...dat kan toch ook??? Knipoog

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:42

ahm...dat jij zegt dat manege paarden niet zoveel spieren kunnen hebben omdat ze ook in lagere lessen moeten lopen...da vind ik nie echt waar, maar oke. ik vind het niet goed als een manege alleen maar paarden heeft die er een beetje...tja..dun uitzien...maar een paar kan altijd gebeuren...bij ons op de manege zien de paarden er over het algemeen erug goed uit!!ik wil nie opscheppen, maar zo is het gewoon. maar onze manege is dan ook erug duur, maar heeft toch wel genoeg klanten omdat de paarden erug goed zijn en er goed uitzien...ikzelf hou ook meer van een wat forser paard(zoals pluutje dus) en daarom heb ik bij manege groot ook meteen een fjord en de 2e keer een haf uitgekozen.
en ik ben trouwens allebei de keren met begeleiding geweest!!(een hele aardige wat oudere man)

Uniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 20:24

Mag ik een opmerking plaatsen? Manege paarden zijn nou eenmaal manege paarden en zien er dan ook nooit zo goed uit als eigen paarden die het zo 'heerlijk' hebben. (goh, even een dagje rust voor mijn paard, dat vind ie vast wel lekker....)
Manege paarden komen er gegarandeerd 1 uurtje uit, en lopen dan ook in beginners lessen, dus dat een paard minder ontwikkelde spieren heeft ligt dus eraan of ie rustig is of niet, dus ik vind die opmerking over geen onwikkelde spieren dus nergens op slaan.
En aangezien sommige veel lopen worden ze wat dunner dan andere paarden. ja, logisch toch?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:03

Tsja, het kan misschien aan mij liggen, maar dat laatste vind ik niet logisch...als ze meer "benzine" verbruiken moet er ook meer "benzine" in worden gestopt vind ik! Veel beweging vind ik geen excuus om een paard (te) dun te laten worden...Veel beweging, dan ook veel voer! Oftewel, voeren wat het paard nodig heeft voor wat hij of zij doet...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-08-14 22:04 ]</font>

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:58

ja, vink ook vikki, bij ons als een paard dunner wordt krijgt ie meteen meer voer, maar soms helpt dat ook nie sommige paarden hebben gewoon aanleg om dun te worden en andere niet...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 16:11

Manege paarden die regelmatig in het duin lopen zouden juist meer spieren moeten krijgen.
Wat denk je van dat zware zand en die heuvels.
Mijn hafje begint ook al een lekker kontje te krijgen.
En de manege waar ik vroeger reed daar zagen de paarden er opperbest uit allemaal glimmen en zeker niet te mager.
Ook bij het Ijslands centrum in Alkmaar zagen alle paarden er tip top uit.(is nu geen manege meer)

Uniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 16:25

Nou van meer voer worden ze volgens mij echt niet zoveel dikker maar krijgen ze meer energie van...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 20:39

Uh...volgens mij hebben ze die energie dus ook wel nodig om extra te lopen...als ze die energie niet bij krijgen moeten ze namelijk hun reserves aanspreken en daardoor worden ze dunner...snap je??? Schijnheilig En idd, veel beweging (mits op de juiste manier) zou juist extra bespiering moeten geven en dus ook extra volume...maar eh...probeer zelf maar eens een paar uur te rennen als je niet veel energie hebt... Knipoog