Familie niet gewenst/uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:45

Gisteren sprak ik met mijn man over het eerste topic, of je mensen uit kunt sluiten op je uitnodiging. Manlief is niet "ingesteld" op jonge kinderen. Als ze komen dan weet hij er geen raad mee. Maar ook hij vind het niet kunnen om kinderen/anderen uit te sluiten. Wanneer we iemand uitnodigen dan nodigen we daarmee automatisch "aanhang" uit die belangrijk zijn voor de uitgenodigde. Of dat nou kinderen, vriend of bijv. een goede vriendin van een iemand is (bijv. Oma die alleenstaand is).

Asciugamano

Re: Familie niet gewenst/uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:49

Schiet me net te binnen; als ik dus word uitgenodigd mag ook een willekeurige andere vriend(in) meenemen?
Of m'n hond?
Want wat is het verschil? Die horen nl. net zo bij mij(n leven) als degene waarmee ik samenwoon!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:50

Bij ons was de vrouw van de broer van mijn man (snappie m nog) absoluut niet gewenst op de bruiloft. Dat heeft ons zelfs doen besluiten om het zeeeeerrrrrrr intiem te houden. Dus alleen pa en ma van beide erbij en mijn opa en oma. De rest is pas na het feit ingelicht.

Voor de rest hebben de vrienden en familie waar we het mee wilden vieren een uitgebreid tuinfeest gekregen (maar wel een half jaar later). Wij hadden graag ons nichtje erbij gehad, echter had haar moeder dan automatisch ook gekomen. Die ducht ik hier niet in huis (of waar dan ook) en gelukkig denkt mijn man er net zo over. Dus zijn broer + schoonzus en dochter zijn niet uitgenodigd.

** Ik moet zeggen dat zelfs kerst zo word afgestemd dat we niet tegelijkertijd bij zijn ouders zijn. En als we een keer onverwachts op de koffie gaan en ze zitten er, maken we ook rechtsomkeert.

edit: mega typo

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:56

maar dan denk ik wel dat er eerst heel wat gebeurd moet zijn tussen jllie ;)
dat jullie haar liever niet zien...
en dan nog...
het is de keuze van de organiserende persoon...
en niet van de mensen die komen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:00

Als een bruiloft de hele dag zou duren vind ik het normaal dat de kinderen overdags meekunnen en dat ze 's avonds bij een oppas zijn.
ik vind het overdreven als je weleens kleine kinderen op een bruiloft om 12 uur nog ziet hangen en die worden dan vervelend ja, vind ik niet zo gek hoor!
Zodra er gezegd wordt dat kinderen niet welkom zijn of nog gekker mijn vriend ga ik ook niet en ben ik gelijk klaar met die mensen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:02

sflj: ik vind het nogal een verschil hoor, levenspartner, kind of vrienden/bekenden/huisdieren. Ben jij met je vrienden en hond net zo intiem als met je levenspartner?

Het hangt van de situatie af of wij met zijn 2-en (mijn man en ik) met zijn 3-en (kind ook mee) of met zijn 4-en (hond er ook nog bij) op pad gaan. Ons dochtertje is nu 5,5 maand, die laat ik nog niet bij een onbekende oppas achter. Dus in principe nemen we haar nu nog overal mee naar toe, en waar dat echt niet gaat gaat alleen mijn man of ik erheen. De bruiloft van mijn broertje die over 1 maand plaatsvindt gaat ze alleen het informele gedeelte mee, de rest van de dag passen mijn schoonouders op haar in ons eigen huis. Een bruiloft is geen plek voor een baby van 6 maanden.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:02

Inderdaad genoeg gebeurd, zelfs zoveel dat ik haar niet voor ee avond of een dag kan zien, zelfs al vind ik (nee wij) het jammer dat hierdoor ook de relatie met nichtje en broer/zwager is verwaterd.

Meerdere malen geprobeerd of het mogelijk was om alleen af te spreken zonder haar aanwezigheid, maar ze kwam iedere keer gewoon ongenodigd ook mee. Dus wat betreft het iemand niet gewenst zijn, is bij ons de keus gekomen om dan alles maar te verbreken ook met de mensen die wel gewenst zijn, zeg maar.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:13

Mischien kort door de bocht van ikdoemaarwat. Maar ik ben het toch volledig met haar eens! :j

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:15

Is het juist niet heerlijk voor ouders om hun kinderen een avondje thuis te laten en jezelf niet druk te hoeven maken? :D
Persoonlijk lijkt mij een bruiloft veel gezelliger als je wel wat kan drinken en met iedereen kan praten zonder elke keer snotneuzen af te vegen en achter je kind aan te rennen.

(Zoals al duidelijk was; ik ben (nog) geen moeder :D).

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:40

Hun dag, hun feestje??

Of je legt je er bij neer, of je gaat niet. Soms is het juist zo gedaan om bepaalde situaties te ontwijken tijdens bijv. je bruiloft die je écht niet wil hebben op die dag :n

Ik snap het wel. Natuurlijk zou ik ook wel even slikken als mijn vriend(als ik die dan had :+) niet mee zou mogen, maar zou het wel accepteren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 16:59

SusanH schreef:
Een bruiloft is geen plek voor een baby van 6 maanden.

In het vorige topic kwam daarop de reactie dat er ook flessenweigeraars zijn bij borstvoedingsbaby's.
Moet je dan maar niet naar de bruiloft van je beste vriendin gaan?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:00

Vende schreef:
Is het juist niet heerlijk voor ouders om hun kinderen een avondje thuis te laten en jezelf niet druk te hoeven maken? :D
Persoonlijk lijkt mij een bruiloft veel gezelliger als je wel wat kan drinken en met iedereen kan praten zonder elke keer snotneuzen af te vegen en achter je kind aan te rennen.

:D Ik heb gelukkig geen kinderen, maar als ik om me heen kijk lijkt het mij voor 99% van de ouders juist idd beter om de kinderen een keer thuis te laten zodat ze zelf ook een keertje ongehinderd kunnen genieten van een feestje.

Je ziet echter vaak dat op een feestje het vaak niet de ouders zijn die de hele avond achter de kinderen aan rennen om ervoor te zorgen dat ze zich gedragen... en dat is dan waarschijnlijk ook meteen de reden waarom mensen liever geen kinderen op hun bruiloft/feest willen ;)

Ik maak regelmatig foto's op bruiloften en ik kan me ook mateloos irriteren aan kinderen/baby's die onder de plechtigheid de hele tijd roepen, rondrennen of huilen. Er zijn heus wel kinderen die wel braaf op hun stoel blijven zitten en hun mond houden, maar als je zelf weet dat je kinderen daar moeite mee hebben, hoor je ze uit respect voor het bruidspaar weg te houden van de plechtigheid. Het moet voor hen een mooie dag worden en dat de kinderen in het informele gedeelte van de dag een keer gillen of rondrennen.. dat zou ik minder erg vinden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:02

Lijkt me juist lekker om als drukke mama eens lekker los te kunnen gaan zonder zorgen om je kind.. :)

Ik wil op mijn bruiloft ook geen kleine huilies en ik heb een paar familieleden (neef + aanhang en een tante) die absoluut niet mogen komen, vind dat gewoon onaardige mensen. Dan kunnen ze wel heel leuk familie zijn maar daar heb ik ook niet voor gekozen. :)

Als iemand mij af zou wijzen ivm een kind wat per se mee moet, of omdat ze geen goede familieband met me hebben dan zou ik dat prima vinden: ik zou het zelf immers ook doen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:04

Suzanne F. schreef:
SusanH schreef:
Een bruiloft is geen plek voor een baby van 6 maanden.

In het vorige topic kwam daarop de reactie dat er ook flessenweigeraars zijn bij borstvoedingsbaby's.
Moet je dan maar niet naar de bruiloft van je beste vriendin gaan?

Je zou ook een aantal uurtjes kunnen gaan... een baby kan echt wel een paar uurtjes zonder borstvoeding.
En als het dichtbij is, zou je zelfs de hele dag kunnen gaan en tussendoor af en toe even naar huis om borstvoeding te geven.
Als je beste vriendin niet wil dat je een baby meebrengt en ze weet dat het een flessenweigeraar is, kan ze je het moeilijk kwalijk nemen dat je niet de hele dag aanwezig kunt zijn

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:08

niks is als vanzelfsprekend, altijd even vragen. :D Ook al heb je kinderen, even vragen of ze mee mogen. Bij mij kom je er niet in als je je hond bij je heb :o . Kinderen zijn welkom, maar geef het wel ff aan. Als ik zelf ergens heen gaat, waarvan ik de mensen niet direct ken, zal ik echt even vragen of ze mee mogen. Bij sommige wil ik niet eens dat me kids mee gaan. Maar dat is een ander verhaal. :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:09

sflj schreef:
Ik vind dat raar. Als vrienden jou al jaren kennen en 'iets' met jou hebben, geldt dat toch niet perse ook voor je partner en/of kinderen?

Goh mijn vader (en stiefmoeder) denken er precies zo over.... die willen ook alleen dat ik kom zonder man en kids... en toch heb ik gezegd dan ik dan ook niet kom.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:10

Ik heb een uitnodiging van mijn nicht gekregen die gaat trouwen.
Er staat alleen Mandy op en de naam van mijn vriend en dochtertje niet.
Ik neem dus aan dat ze niet uitgenodigd zijn.
Ze heeft ook een afkeer tegen "zwarten" en mijn vriend is gekleurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:13

Ibbel schreef:
Tja, wij hebben heel bewust geen kinderen, en ons huis is dan ook totaal niet op (kleine) kinderen ingericht. De meeste van onze vrienden hebben óók geen kinderen, dus dat is heel makkelijk. Degenen die wél kinderen hebben, daarvan heb ik altijd heel duidelijk gemaakt dat ze mee mochten bij BBQs, kletsmiddagjes/-avonden, maar dat er wél een vijver van anderhalve meter diep in de tuin ligt en dat er drie honden rondlopen die ik niet ga opsluiten. Meestal waren die vrienden slim genoeg om te bedenken dat de hele tijd je koters in de gaten houden voor jezelf óók niet erg gezellig is, en een keer onbezorgd bijkletsen met de rest van de vriendenkring zónder die aandachtvragende kindertjes erbij wel eens héél erg aantrekkelijk zou kunnen zijn.
Het heeft, kortom, in mijn vriendenkring nooit problemen gegeven, mijn vrienden weten en accepteren dat ik geen kinderliefhebber ben. Zouden ze dat niet geaccepteerd hebben, dan zou de vriendschap inderdaad wel eens geeindigd kunnen zijn. Maar juist omdat het vrienden zijn, is die acceptatie nooit een probleem geweest. Ze kennen me langer dan vandaag, en langer dan dat zij kinderen hebben.

Anders gezegd: als het voor jou een probleem is om zonder koters bij je vrienden langs te gaan terwijl zíj niet om die koters gevraagd hebben, dan noem ik dat geen vriendschap. Die koters zijn 'van jou', althans jíj wilde ze en hebt zo op de wereld gezet, maar dat wil niet zeggen dat anderen daar net zo blij mee zijn. Ik sleep ook mijn honden niet mee op visite. Daar heeft iemand anders óók niet om gevraagd.

Zij accepteren jouw wensen, is het andersom ook zo? Ik bedoel als jij naar hen gaat, dat je te accepteren hebt dat daar kinderen zijn
? Of werkt het als eenrichtingsverkeer? Mijn kind is een deel van mij, als daar zo moeilijk over gedaan wordt, houdt de vriendschap op. Ik ben niet moeilijk wat betreft feestjes en als het kan een oppas regelen. Maar jouw verhaal klinkt alsof men zich aan jou aan moet passen en andersom niet.
Ze kennen jou langer dan dat ze kinderen hebben, zeg je, wat bedoel je daar dan mee, dat jij voor de kinderen gaat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:14

Moeilijk dit, maar over het algemeen denk ik dat ouders echt kunnen inschatten of hun kinderen problemen gaan geven en tot hoelaat ze gaan blijven. Ik zou het niet snel verbieden want ik weet hoe moeilijk het is om zo een dingen te regelen.
Familie feestjes hoort mijn vriend er gewoon bij.

Maar als het een etentje is ter gelegenheid van iets bij iemand die ik of mijn vriend nauwelijks ken is het gewoon normaal om alleen te gaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:18

Als op een kaart 'dhr. en mevr.' staat, vind ik het not done om de kinderen mee te nemen.
Vind ik heel normaal; er zijn gewoon volwassen feestjes waar kinderen niets te zoeken hebben. Is voor hen ook helemaal niet leuk en niemand heeft wat aan dreinende kinderen. En stel je voor dat het feestende stel als alternatief feestje een survivaltocht heeft uitgezet, neem je dan ook je kleintjes mee omdat ze er recht op hebben? Een kinderfeest of kindvriendelijk feest vraagt nu eenmaal een andere opzet. Als de feestvarkens daar geen zin in hebben, is dat hun goed recht. Je kunt niet verwachten dat zij hun feest aanpassen aan jouw kinderen. Maar wat is er mis met de ouderwetse oppas?
Tja, wat dat borstvoeding-verhaal betreft; idd beetje jammer, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Maar even met de gastvrouw/-heer overleggen is netjes en een kleine moeite. Simpel zat.

Om iemand uit te nodigen zonder zijn/haar partner is tegen de etiquette, dat vind ik dan ook heel wat anders. Als ik uitgenodigd word voor een feestje en mijn eega wordt uitdrukkelijk niet uitgenodigd, ga ik zeker niet heen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:22

Ti_Amo schreef:

Hier zou ik me absoluut niet fijn bij voelen en er dan toch achteraan bellen.
Heeft ze ook een afkeer tegen jouw vriend dan? Krijg een beetje nare smaak bij dit bericht.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:23

Marchador schreef:
Ti_Amo schreef:

Hier zou ik me absoluut niet fijn bij voelen en er dan toch achteraan bellen.
Heeft ze ook een afkeer tegen jouw vriend dan? Krijg een beetje nare smaak bij dit bericht.

Ja het is ook zo dat ze mijn vriend dus niet kent/nog nooit heeft gezien.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:25

Dat vind ik echt grof. Ze KENT hem dus niet eens en gaat er meteen vanuit dat 'ie nergens voor deugt of zo? Ik zou er niet eens meer heen WILLEN, laat 'r lekker stikken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:25

Naar feestjes in de avond neem ik nooit een kind mee. Ik vind het heerlijk om eens iets te doen zonder kinderen. Verder vinden kinderen zo'n avond vaak geen klap aan, dus hen doe je er ook geen plezier mee. Verder zijn de fesstjes hier vaak ruim na kinderbedtijd.

Een bruiloft van familie, waar we de hele dag zijn, gaan we wel met zijn allen naar toe.

Werkfeestjes is soms collega's onder elkaar en een andere keer kan de partner mee.

Mijn man en ik zijn 17 jaa bij elkaar, dus op gewone feestjes vind ik het vreemd als ik wordt uitgenodigd, maar mijn man moet thuis laten.

Als kind niet gewenst is, ga of ik of mijn partner, als we geen oppas kunnen regelen. Man is niet vaak thuis, wat inhoudt dat ik er de meeste feestjes dus niet ben.
Mijn zus geeft altijd na 21.00 een feestje, doordeweek. Al mijn oppas is op dat feestje en man is meestal niet thuis. Ik ben dus al jaren niet op haar feest geweest en overdag is niemand welkom. Nou jammer dan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:28

Konstantine schreef:
Dat vind ik echt grof. Ze KENT hem dus niet eens en gaat er meteen vanuit dat 'ie nergens voor deugt of zo? Ik zou er niet eens meer heen WILLEN, laat 'r lekker stikken :=

Misschien weet ze niet eens dat je een partner hebt?
Vóór je je beledigd voelt, kan je beter eerst even bellen, lijkt me.