Altijd maar vechten met eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:51

shilady gewoon geen eten geven en geen snoep geven (als ze honger krijgt dan krijg ze die bord eten wel )

zo waren mijn ouders ook

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:52

shilady schreef:
Ik weet niet wat ik zou doen ik denk dat een extra boterham laten eten en iets minder avond eten zolang ze maar iets eet zou ik blij zijn.. En afentoe heel boos worden hoort er gewoon bij hoef jeje echt niet rot over te voelen :)

Al neemt ze maar twee happen dan ben ik al blij

Ze is voorderest echt een lieve meid niet zeuren luisterd goed het is echt alleen het eten.

Met slapen geen probleem als ik zeg we gaan slapen is het weltrusten allemaal en gaat lief naar bed

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:53

Fira schreef:
En voor de rest eet ze overdag wel?
Ik zou het net zoals de bokkers hiervoor zeiden aanpakken.
Als ze haar bord nog niet leeg heeft terwijl jullie al klaar zijn, geef je haar nog ongeveer 5 minuutjes en dan haal je het bord weg en krijg ze geen toetje. :)

en vervolgens, mocht ze toch te weinig hebben gegeten en honger krijgen, dan pak je het bord met eten (dat je in de koelkast hebt bewaard) weer tevoorschijn en zet je haar dat voor :)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:55

Cayenne schreef:
Fira schreef:
En voor de rest eet ze overdag wel?
Ik zou het net zoals de bokkers hiervoor zeiden aanpakken.
Als ze haar bord nog niet leeg heeft terwijl jullie al klaar zijn, geef je haar nog ongeveer 5 minuutjes en dan haal je het bord weg en krijg ze geen toetje. :)

en vervolgens, mocht ze toch te weinig hebben gegeten en honger krijgen, dan pak je het bord met eten (dat je in de koelkast hebt bewaard) weer tevoorschijn en zet je haar dat voor :)

ik ben met je eens

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:55

Maar dan krijg je het weer dat ze gaat denken 'O, als ik het nu niet op eet dat kan dat later ook wel want ik krijg mijn bord toch weer terug.'

Dat lijkt me dan ook geen verstandig idee.
Als ze aangeeft dat ze later die avond honger heeft, kan je haar een boterham geven of iets in die richting.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:58

hmmm later op de avond die boterham, niet slim want dan gaat ze er bij het avondeten al vanuit dat ze toch wel die boterham krijgt,
ik vind dat bord in de koelkast wel een optie

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:00

Fira schreef:
Als ze aangeeft dat ze later die avond honger heeft, kan je haar een boterham geven of iets in die richting.

Dan leert ze weer dat ze op die manier toch een boterham kan eten, en eet ze straks helemaal geen warm eten meer ;)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:00

ik weet nog wel een optie

niet je bord leeg dan krijg je ook niks meer dan ga je maar met een lege maag naar bed

heb ik ok wel meegemaakt hoor

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:01

Een papfles terwijl ze bijna 3 is? Dat vloog er hier met een jaar al uit.
Ook mis ik fruit in het menu.
Hier is het simpel, niet eten? Prima, dan niet, maar ook niet mekkeren dat je honger hebt daarna. Nu eten mijn koters alles, maar mijn oudste heeft af en toe wel zijn buien. Duidelijk zijn en korthouden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:01

Een kindje van 3 zoekt grenzen op. Als het verder een braaf kind is, is dit haar manier om zich te ontwikkelen. Een teken dat ze zich bewust wordt van haar eigen zijn en haar eigen wil.

Stel die grens, en ben daarin consequent. Als je haar hiermee geen grens stelt, gaat ze die mogelijk elders zoeken en dat zou best eens lastiger kunnen worden dan dit. Je kunt de strijd beter niet aangaan, gewoon een afspraak maken zoals eerder is geschreven en daarna zonder discussie en zonder aandacht weghalen. Is er helemaal geen eetmomentje/ papflesje meer voor het slapengaan? Anders zou je die standaard in kunnen lassen, zodat ze niet met een knorrende maag naar bed hoeft als ze haar bord niet leeg heeft (dus losstaand van het feit of ze wel of niet heeft gegeten)..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:02

Ik heb als klein meisje ook een tijdje heel slecht/niet gegeten.
Reactie van de huisarts :"Maak je geen zorgen zij houdt het langer vol dan jullie".
Geen productie van maken en niet moeilijk doen. Het gaat vanzelf over.

kwadraatje

Re: Altijd maar vechten met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:03

eet ze ook wel eens zonder al dat drama, of gebeurd het echt iedere dag?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:03

Ik zou proberen me er niet al te druk om te maken. Het is vast en zeker een fase, en zoals alle fases overgaan, zal ook deze overgaan.
Eten met een kookwekker of gewoon afruimen als de rest van het gezin klaar is, lijkt me een goed idee.
In plaats van Yogi zou ik gewoon melk geven, volgens mij zitten daar minder suikers in. Beetje meer fruit overdag helpt de vitamientjes vast wel. De papfles zou ik veranderen in een bord pap, voor een fles is ze wel te oud nu. Ook slecht voor het gebit trouwens.
Mijn dochter (6 jaar) eet ook niet echt fantastisch. Ze moet altijd een paar happen proeven en om er iets zekerder van te zijn dat ze wel wat vitamine krijgt, geven we haar vitaminepillen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:04

Wat ook kan helpen is haar zolang laten zitten met haar bord voor haar en pas als het op is mag ze weg.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:05

dat zou ik niet doen.
als je een heel koppig kind hebt, dan zit het daar de hele avond / nacht, en daar leert het niks van.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:05

kwadraatje schreef:
eet ze ook wel eens zonder al dat drama, of gebeurd het echt iedere dag?

Dit gebeurt als ze thuis eet elke keer weer.

Bij oma eet ze normaal en om nu elke dag bij oma te gaan eten zie ik niet zitten

tot de leeftijd van 2 jaar heeft ze altijd goed gegeten.

Het negeren heb ik ook een paar dagen volgehouden maar dit werkte ook niet.

dan at ze gewoon niks ook geen toetje

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:06

Zo te lezen inderdaad meer een opvoedprobleem, en een kind wat haar grenzen opzoekt, dan dat er iets met het meisje is.

Gouden tip: Haal de spanning van het hele gedoe af. Zet het eten op tafel. Begint ze al gelijk te zeuren met " ik lust niet" , gewoon negeren en vrolijk door praten. Verder totaal negeren. Hebben jullie het eten op: Bordje weg, zonder commentaar. Gewoon mee laten eten met het toetje. Zo is de lol er snel vanaf. Begint ze daarna te zeuren dat ze honger heeft?! Pech meisje, morgen weer een dag.
Ook dit zal niet gelijk met 2 dagen werken, maar blijf het vooral consequent volhouden. Geloof me, dit werkt echt!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:06

Cayenne schreef:
Fira schreef:

Dan leert ze weer dat ze op die manier toch een boterham kan eten, en eet ze straks helemaal geen warm eten meer ;)

Hm ja dat is waar. :+
Lastig ...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:07

Het schijnt dat je iets drie weken moet volhouden voordat het 'beklijft' bij kinderen. (heb ik ooit eens ergens gelezen)

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:08

Alet74 schreef:
Ik zou proberen me er niet al te druk om te maken. Het is vast en zeker een fase, en zoals alle fases overgaan, zal ook deze overgaan.
Eten met een kookwekker of gewoon afruimen als de rest van het gezin klaar is, lijkt me een goed idee.
In plaats van Yogi zou ik gewoon melk geven, volgens mij zitten daar minder suikers in. Beetje meer fruit overdag helpt de vitamientjes vast wel. De papfles zou ik veranderen in een bord pap, voor een fles is ze wel te oud nu. Ook slecht voor het gebit trouwens.
Mijn dochter (6 jaar) eet ook niet echt fantastisch. Ze moet altijd een paar happen proeven en om er iets zekerder van te zijn dat ze wel wat vitamine krijgt, geven we haar vitaminepillen.

Melk lust ze echt niet dat komt er net zo hard weer uit.en ik wil toch wel dat ze zuivel naar binnen krijgt

De fles krijgt ze alleen smorgens kan ook wel weer een bord pap gaan proberen maar ze vind het flesje pap smorgens erg fijn om tegen mij aanliggend dat op te drinken

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:08

Alet74 schreef:
Het schijnt dat je iets drie weken moet volhouden voordat het 'beklijft' bij kinderen. (heb ik ooit eens ergens gelezen)

3 weken geen avond eten vind ik erg lang

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:09

fjord_brucht schreef:
Alet74 schreef:

3 weken geen avond eten vind ik erg lang

Beter dan dat ze nog 2 jaar aan loopt te kloten toch? Beter in 1x goed, dan maar blijven aan prusten. Volgens mij mag je best wat harder wezen!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:17

Dit soort problemen van stelselmatig weigeren heeft NIETS met eten of wel of niet lusten te maken. Wel heeft het te maken met een machtspelletje. Kijken hoever het kind kan gaan en kijken hoever de ouder uit de tent gelokt kan worden.
Maar omdat het niets met het eten of wel of niet lusten te maken heeft, los je het ook nooit op met eten of wel of niet lusten van iets.

Je lost het alleen maar op door je zelf niet uit de tent te laten lokken. Waarschijnlijk zal een kind als dit ALLES uit de kast halen om de aandacht (ook boosheid) bij je los te maken als je een andere aanpak kiest. Maar echt, een kind wordt niet ziek van een avond geen eten. En ook niet van twee avonden.

Je wilt haar niet een avond zonder eten naar bed laten gaan. En daar is het punt van je dilemma. Want dat is misschien wel nodig.
Er zijn kinderen groot geworden op yoghurt! Of alleen spinazie a la creme... echt!

Enige verstandige is om je niet op te winden, 1 bepaalde tijd te geven wanneer het etenstijd is, zelf vrolijk en onbezorgd zijn en niet teveel aandacht geven. Na 3 dagen eet je kind gewoon weer! Echt waar. En heus niet altijd, en heus niet altijd zoveel als jij zou willen, maar wel zonder deze machtsstrijd.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:18

leuk he zo'n driejarig monstertje?
Mijn ervaring: niet te veel drukte maken als ze niet eten..
Om je een voorbeeld te geven van mijn nu bijna 7 jarige (stief)zoon.
Meneer at bij moeders praktisch niet, hier alles. Oftewel hetzelfde waar jij tegenaan loopt. Immers bij jou eet ze niet, bij oma wel. Weet je wat het was? Moeders maakte veel drukte om het feit dat hij niet at, wij niet. Hier kreeg hij zijn bordje voor zn neus en als wij klaar waren met eten kreeg hij nog even tijd, nog steeds lust ik niet, bah vies etc... bord weg zonder verder aandacht aan te besteden.
Geen avondeten? geen koekje, snoepje of toetje en morgenochtend ben je de eerste met het ontbijt.
Moeders gaf hem s'avonds nog wel wat als hij klaagde dat ie honger had...
We zijn nu een paar jaar verder en hier eet hij bijna alles, bij zijn moeder nog steeds niet...trek zelf je conclusie maar.

Ben ik toch ook nog even benieuwd wat de kleine de hele dag mag drinken. Yoki vult idd erg. Mijn zoon lust ook geen melk maar wel melk&fruit, maar alleen tijdens het ontbijt en de lunch, de rest van de dag is het ranja oid, ook dit met een max willen ze meer, water zit in de kraan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:20

Overigens was hier van de week een stukje over bij dr Phil.
Tot mijn verbazing vond hij dat je een kind dan wel gewoon moet laten eten wat het wil, zolang het niet al te ongezond is.