Help! auto kopen.. wat, hoe, waar? Land Rover.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R1200

Re: Help! auto kopen.. wat, hoe, waar? Land Rover.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:03

bij een Discovery zijn er toch wel wat dingen waar je naar kan kijken:

de open dakken willen nog wel eens lek zijn.
De lampjes op het dashboard (ABS/TC/HDC) leven een eigen leven
(op lrch.nl bekend als 'three amigos')
Olie in de kabel van de ECU kan bij de TD5 nog wel eens voorkomen.
Een auto op leeftijd (6 jaar of ouder), denk dan ook aan vervangen van dempers en andere sluitage onderdelen van de ophanging.

Een landrover is, als je het onderhoud moet laten doen, niet de beste keuze. Ik zou dan toch voor een Japanner gaan.
En zeker als je niet heel veel gewicht hoeft te trekken, zijn er zeker goedkopere mogelijkheden.

Maar leuker zijn ze niet... ;-))

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:10

ikke schreef:
Tinka schreef:
Ik kan je het absoluut niet aanraden een freelander. Die van mij ben ik leeg gelopen kwa onderhoud/reparatie kosten. En op een gegeven moment was dus idd die visco koppeling kapot, 3000 euro reparatie, toen heb ik hem maar aan de garage verkocht. Ik geloof dat bij freelanders na 2002 dat probleem verholpen is. Gebruik viel mee, 1 op 12 ongeveer (ik heb een pittige rijstijl). Ik betaalde voor mijn auto op grijs kenteken 1000 euro wegenbelasting per jaar.
Nog even een vraagje aan Ikke, wij zijn nu aan het kijken voor een discovery, hebben die nog specifieke mankementen? En een iets jongere freelander, zeg na 2002, hoe is het daarmee?
We hebben nu een nissan terrano, lekkere auto, maar ook al behoorlijk wat kosten aan gehad.

Om te beginnen is een visco voor 3000 euri's schromelijk overdreven, dan is er of meer aan de hand geweest (de IRD-unit??) of je bent grofweg opgelicht en niet zo'n klein beetje ook! Een visco ligt rond de 400 euri's plus inbouw. Worst case zou zoiets je dus rond de 1000 euri's kosten.
Voor Freebees geldt gewoon dat ze goed onderhouden moeten zijn en dat jij ze goed blijft onderhouden, bij een bedrijf dat begrijpt waar het over gaat. Zoals ik eerder al schreef; het zijn geen auto's voor Beun de Haas.
Daarnaast is er natuurlijk de Land Rover club, waarvan de leden niet te beroerd zijn anderen te helpen, hetzij via het forum, hetzij fysiek.

Voor de Disco geldt net als voor elke Land Rover en feitelijk voor elke auto, indien goed onderhouden, zijn er geen bijzonderheden. Het probleem met de oliepomp in de td5 is ondertussen lang genoeg bekend dat alle betreffende motoren wel zijn nagekeken, bovendien is het een klus van niks.

Bedenk dat goedkope auto's altijd een risico met zich meebrengen. Wanneer jij dan voor elke zucht naar de garage moet hollen, dan loop je inderdaad leeg. Ik heb eerder dit jaar een koopje gedaan op een late RRC waar ik ondertussen ook voor 1000 euro aan heb verspijkert en ik ben nog niet klaar. Dat geeft niks, de prijs was ernaar en ik kan het zelf. Wanneer een garage dit had moeten doen had me dat zeker het drievoudige gekost (waarschijnlijk meer).

Er was idd meer aan de hand, wat precies allemaal weet ik niet meer. Ik heb die freelander destijds voor 15.000 euro gekocht, dus echt goedkoop was ie niet, ook had ie weinig km en was goed onderhouden. Dat ik op de reparaties ben leeggelopen was bij de dealer. Hij lekte steeds olie, en steeds was het weer een slangetje of schroefe van 5 euro, maar wel 500 euro arbeidsloon. Echt oplichterij vond ik het, want ze hadden ook in ene al ie kleine dingetjes kunnen vervangen. Daarna ben ik naar een andere garage gegaan, daar heb ik echt geen klachten over, en was ook een stuk goedkoper.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:13

Die terrano was trouwens de km kabel die vervangen moest worden, roest aan de onderdorpels, nieuwe schokdempers en remschoenen, dus heel erg schokkend is het niet voor een auto van 10 jaar oud.

lsbmr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:08

ik rij in een 15 jaar oude Toyota Carina met een 2 liter benzinemotor. ik vreesde vooraf dat hij veel benzine zou verbruiken vanwege de grote motor, maar dat valt enorm mee. hij rijdt 600 km op een tank van zo'n 50 liter. met de trailer (anderhalf paards) en een paard van rond de 500kg. ben ik tevreden over zijn prestaties.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:57

Hoihoi

Heeel erg bedankt voor alle info!

ik heb een garage in de buurt gebeld, toevallig hebben hun hem dit jaar gemaakt.. (ik wist dat hij gerepareerd is) voor 3550,-
Ik heb hun gebeld, wat een aardige mensen! Ze hebben mij de factuur gestuurd. Ik ben benieuwd wat dit allemaal is.
Juist goed dat het gemaakt is of kan het nog problemen veroorzaken. (zie bijv. cilinderkop repa. zoals afgesproken enz enz.)
Wie kan mij hiermee helpen?

Hij is op 18 april 2010 gemaakt.
* = op factuur 0 euro aangeslagen, waarom?

*Cilinderkop reparatie zoals afgesproken (?)
*achteras i.v.m. kraken in bocht
*Brandstoftank schoonmaken i.v.m. slijpsel in tank (?)
*Koppelingspendaal ontlucht
*remvloeistof
Cilinderkop testen en repareren
Lambda-sonde
Oliefilter
Koelvloeistof
Olie vol synh. 5W40
Rotor
Verdelerkap
Bougiekabelset
Bobine
Bougie
Kopbouten
Klepdeksel pakking
Pakking uitlaatspruitstuk
Cilinderkop pakking
Euro 95 (getankt denk :+ )
Filterelement
Spanrol distributieriem
Distributieriem PowergripA
Poelie krukas
Bout 2x
klein materiaal.

Ikke: wat heb jij veel verstand van auto's, heb je morgen niet wat te doen om mee te gaan :P

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:32

laat je niet verleiden door de vriendelijke toon van de verkopers.
waarom er 0 is aangeslagen? de lijst kan gewoon opegsteld zijn zonder dat dit daadwerkelijk is gebeurd.

bij ons in de garage merken we vooral op dat land rover vaak problemen geeft. onderhoud is duur!

en ze zeggen niet voor niets: landrover roest al in de fabriek..

ik zou verder kijken als ik jou was

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:50

noortje schreef:
en ze zeggen niet voor niets: landrover roest al in de fabriek..

Dat kan niet, LandRover is voornamelijk van aluminium :P

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:10

en toch is het zo waratje.

landrovers roesten weg waar je bij staat ;)
kijk maar eens op het internet..

wij hebben een autobedrijf en ook ons valt dit bekende landrover probleem op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:21

noortje schreef:

Wat een onzin!
Ik heb er 1 van 2003 en daar vind jij geen plekje roest aan hoor! En mij is er ook niks bekend van jouw bewering (en ik ken zat mensen met Land rovers, allerlei types, jong en oud)
Is trouwens ook een Freelander td4 en gewoon een perfecte auto voor mij. Ik gebruik hem voornamelijk voor woon-werkverkeer en daarnaast voor de (2paards) trailer. 1 op 11 is geen enkel probleem, met en zonder trailer doorelkaar en ook als je eens van de weg af moet is het niet meteen een probleem.
Inderdaad zijn de dealers niet goedkoop maar er zijn ook zat andere garages die heel goed een Land rover kunnen onderhouden en repareren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:21

noortje schreef:

"kijkt op de oprit"
Hhmmm, ik zie weinig roest. Om heel eerlijk te zijn is de Panda erger dan de Range Rover. Aangezien ze even oud zijn, pleit dat toch voor de Range Rover.....

noortje schreef:
laat je niet verleiden door de vriendelijke toon van de verkopers.
waarom er 0 is aangeslagen? de lijst kan gewoon opegsteld zijn zonder dat dit daadwerkelijk is gebeurd.

Zo de waard is, vertrouwt hij z'n gasten??

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:26

tsja dan hebben jullie geluk met jullie LR
het is een gewoon een bekend probleem bij LR

met mijn opmerking over vriendelijkheid van verkoper..
of je nou een auto, paard, kast oid koopt.. laat je hier niet door verleiden.

kijk kritisch naar het 'product' en laat je niet overhalen door vriendelijke verkopers.

ikke: je opmerking komt op mij over alsof wij vriendelijk zijn naar klanten toe maar schroot verkopen..

wij zijn vriendelijk, maar leggen geen druk op kopers zoals deze meneer wel heeft gedaan (hij is snel weg e.d.)

en ik ben realistisch want we zien genoeg voorbeelden van mensen die vertrouwen hebben in verkopers en vervolgens de mist in gaan.
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 24-06-10 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:33

noortje schreef:
ikke: je opmerking komt op mij over alsof wij vriendelijk zijn naar klanten toe maar schroot verkopen..

Ik stoor me met name aan de suggestie dat de rekening "opgeleukt" is, terwijl je geen idee hebt wat er eventueel achter kan zitten (garantie afspraken bijvoorbeeld).

Als jij zoveel kijk hebt op Land Rovers, dan zou je namelijk ook weten dat originele koppakkingen van de 4-pitter benzinemotoren gevoelig zijn om eruit geblazen te worden. Ik zou daar als koper garantie op eisen en mogelik heeft die koper dat (in dat geval dus terecht) ook gedaan.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:38

TS, ik kan je alleen afraden die verzekering op iemand anders zijn naam te zetten.
Niet alleen krijg je giga problemen als je schade rijdt, maar bovendien bouw je zelf geen schadevrije jaren op en als ze verzekering erachter komt is het fraude en kun je voor geen enkele verzekering meer ergens terecht, behalve bij Rialto....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:40

Je kan best de verzekering op andermans naam zetten, zolang jijzelf dan maar als tweede bestuurder genoteerd staat. Zo heb ik het ook gedaan. Auto was van mijn moeder, zij verzekerde hem en ik was tweede bestuurder (we deelden de auto trouwens ook). De premie werd er niks duurder van en ik heb wel mooi schade vrije jaren opgebouwd!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:41

Citaat:
Ik stoor me met name aan de suggestie dat de rekening "opgeleukt" is, terwijl je geen idee hebt wat er eventueel achter kan zitten (garantie afspraken bijvoorbeeld).

Als jij zoveel kijk hebt op Land Rovers, dan zou je namelijk ook weten dat originele koppakkingen van de 4-pitter benzinemotoren gevoelig zijn om eruit geblazen te worden. Ik zou daar als koper garantie op eisen en mogelik heeft die koper dat (in dat geval dus terecht) ook gedaan.

er staat KAN.. het is iets om navraag over te doen ja.

MOGELIJK heeft de koper dit gedaan..
dat zou kunnen idd, doet er niet toe. ik zeg alleen dat men op moet letten bij het kopen van een auto want we zien
hier helaas vaak genoeg dat mensen dit niet doen.

en waarom een discussie over wie meer weet van LR??
ik zet hier mijn ervaringen neer met LR.. en mijn ervaringen met kopers die teveel vertrouwen op auto verkopers.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:47

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:10

noortje schreef:

Ik hoef niet op internet te kijken, ik kan in de garage kijken en bij vrienden op de oprit kijken en bij evenementen een heleboel LR's bekijken en geloof het of niet, ze storten niet door hun chassis waar ik bij sta....... En op zich vind ik het niet vreemd als er aan een 30+ jaar oud chassis de nodige roest zit, maar de meeste niet-laro's bestaan dan al niet eens meer 8-)
Enne, de carosserie kan zoals gezegd niet roesten, hoogstens rotten (aluminium weet je wel?).

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:41

Lalidan: heb jij schadevrije jaren opgebouwd, dat is toch niet mogelijk? Ik sta indd wel als 2de bestuurder ingeschreven.

Nou ik heb gekeken en heb hem gekocht :D Naar een garage geweest, ja alles was in orde.. En je weet het toch nooit 100% zeker, dan moeten we nieuw kopen toch?
Afbeelding

Ik kan nu niet een te lang bericht typen i.v.m. werk, maar heel erg bedankt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:25

:j Ik heb inderdaad schadevrije jaren opgebouwd. Wij dachten eerst ook dat het niet mogelijk was, maar het is dus wel zo. Het schijnt zelfs (maar dat hebben we niet uitgeprobeert, is iets wat onze tussenpersoon later vertelde) dat als ik overstap, ik mijn moeders schadevrije jaren meeneem. Nou lijkt dat me een beetje sterk, maar als ik bij de verzekering navraag, sta ik inderdaad geregistreerd met schadevrije jaren. Ze gaan er namelijk vanuit dat de tweede bestuurder evenveel kilometers maakt als de eerste bestuurder. Bovendien, als er schade gereden word, willen ze ook weten wie er op dat moment reed, dus weten ze ook dat ik geen schade heb gereden.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:30

Wij rijden al jaren een Landrover Defender en erger nog die roesten al in de showroom....ze zijn van aliminuim maar daar waar een metalen strip het Alu raakt roest het...een fijne auto om te rijden maar gruwelijk duur in onderhoud.....weet waar je aan begint...ik heb er een beetje spijt van...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:57

welshje68 schreef:
Wij rijden al jaren een Landrover Defender en erger nog die roesten al in de showroom....ze zijn van aliminuim maar daar waar een metalen strip het Alu raakt roest het...een fijne auto om te rijden maar gruwelijk duur in onderhoud.....weet waar je aan begint...ik heb er een beetje spijt van...

Dat is dus geen roest maar aluminiumcorrosie. Alleen ijzer kan roesten, zie wikipedia:
Citaat:
Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Het is een mengeling van ijzeroxide en hydroxylgroepen. Roesten is de veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van ijzerhoudende materialen zoals staal

En inderdaad is het een punt om te zorgen dat aluminium geen contact maakt met stalen onderdelen, maar dat geldt niet alleen voor LandRover.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:50

De twee dingen die ik altijd leer zijn:
- als een LaRo roest is het geen LaRo
- als een LaRo geen olie lekt is het geen LaRo of is de olie op.

:D

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:15

HLPhoto schreef:
De twee dingen die ik altijd leer zijn:
- als een LaRo roest is het geen LaRo
- als een LaRo geen olie lekt is het geen LaRo of is de olie op.

:D

Ben ik nu zo blond, of snap ik niks van auto's :o

Misschien alle 2

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:52

welshje68 schreef:

Moet ik volgende maand nog wat onderdelen voor je meebrengen, of kom je zelf naar Billing (HET begrip in Land Rover land....)

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:04

Ikke, waarom zo fel? Ik en een paar anderen geven hier ook gewoon onze mening. Dat die anders is als die van jou is toch geen ramp? Je hoeft hier echt niet popie te gaan doen ove hoeveel mensen met lr jij wel niet kent hoor..

Ik geef mijn mening die gevormd is door mijn ervaringen met lr.. Niks mis mee lijkt me.

Ts gefeliciteerd met je mooie aankoop!