Hoeveel vrije tijd is normaal/gemiddeld?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:12

Ik ben bijna klaar met mijn studie en heb bijna 'zomervakantie'.
Maargoed, voorheen was als volgt;
ma, di stage de hele dag van 8 tot 4, daarna huiswerk maken.
Maandagavond sporten of paardrijden, dinsdagavond paardrijden
woensdag, donderdag en vrijdag naar school de hele dag. Wannneer ik een dagje vrij was ging ik werken van 7 tot 5. Woensdagavond ga ik wat met mijn vriend doen, donderdagavond sporten en huiswerk, vrijdag en zaterdagavond wat met mn vriend of vrienden doen. Zaterdag van half 7 tot 5 werken. Zondag is de enige dag dat ik uit kan slapen, daarna paardrijden en huiswerk en langs familie of vrienden.

Ik ga werken in het onderwijs en dan heb ik dus meerdere vakanties, maargoed dat is geen 9-5 baan.. Dus daar zitten in een normale week wel meer uur in dan 40 en ook in de vakantie besteed je er nog veel tijd aan..
Dat is wat de meesten niet weten..

Veel echte vrije tijd is er dus niet. Ik ga als ik vrij ben naar mijn vzpaardje, vriend, vriendinnen of sporten, en ik moet vaak dingen voor school doen.
In de vakantie werk ik ook fulltime bij mijn bijbaan. In de zomer ben ik maar 3 weken vrij en dan ga ik op vakantie :) .

laulapaula

Re: Hoeveel vrije tijd is normaal/gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:30

wel leuk om al die verschillende dingen te lezen. ik werk 36 uur per week, ga 6 dagen per week naar mn paard, heb dan mn huishouden nog en laten we de sociale contacten niet vergeten :P ik heb per dag ongeveer 1 á 2 uurtjes voor mezelf. In het weekend is dat niet veel anders, die zit vaak ook wel volgepropt.. Op dit moment ben ik ook nog bezig met een huis kopen en daar gaat ook veel tijd inzitten!
In een jaar heb ik 4,5 week vakantie in totaal. Op dit moment is het bijna een jaar terug dat ik voor het laatst een week vrij ben geweest. Gelukkig heb ik binnenkort 3 weken vrij ;)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:51

Paard en andere 'verplichte' leuke dingen is toch ook vrije tijd?
Ik heb zeeën van tijd, maar ook heel veel hobby's, dus toch nog tijd te kort. Even rekensommetje.
Je hebt 168 uur per week, daarvan slaap ik er 60, studie kost +- 35 uur, werk 16 uur, huishouden 4 uur, dus ik houd 53 uur pw over aan vrije tijd.
Edit: en dat is dan zonder vakantie. In de zomer heb ik nml ook nog 2 maanden vakantie (van studie, werk gaat wel gewoon door).
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 16-06-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:54

Cao gezien heb ik 20 dagen + 20 dagen omdat we een 40 werkuren week hebben (doe er in praktijk wel meer :-) )
Dus in totaal 40 dagen en dan de gewone feestdagen.

Ja vrije tijd gedurende de week, zijn die paar uurtjes bij de paarden. Men dag begint meestal tussen 5 uur half zes en eindigt tegen 24uur.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:57

Ik heb heel veel vrije tijd.. Ik werk 3 dagen in de week en ga op het moment niet meer naar school dus de rest van de dagen ben ik thuis en ga ik lekker mijn eigen dingetjes doen. Naar de paarden gaan is mijn vrije tijd en ach schoonmaken en alles bijhouden hoort er gewoon bij. Binnenkort ga ik nog 2 weken op vakantie en in augustus begint mijn andere opleiding die maar 1 dag in de week is. Ik ben dan ongeveer iedere dag 1 a 2 uur bezig met school en de rest is weer voor mezelf.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:59

Ik heb nooit vrije tijd, ben ook altijd in de weer, zit in het aard van het beesie ;)

Kan dan ook niet stilzitten op de bank, dan zit ik in de pauze van een film/ serie alweer achter de pc om mail te checken/ te bokken :P

Kan dan ook niet mijn handen en voeten stil houden, tot ergenis van mijn lieve mannetje :')

Ik begin 's ochtends ook altijd direct met werken nadat ik kleren aan heb getrokken en lenzen in, ben de hele dag in de weer, eet tussendoor en 's avonds de paarden/ stallen en lig ook laat weer in bed. :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:30

Ik ben werkeloos al 6 maanden. Ik heb zoveel vrijetijd dat ik het niet leuk meer vind en op veel dagen is het gewoon afzien.

Alleen op vrijdag middag heb ik echt een verplichting namelijk mijn opleiding.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:32

hmm op werkdagen soms 1 uurtje soms niks.
In het weekend meestal wel een uurtje of 3 in de avond.
En we gaan meestal 1 keer in de 2 jaar een weekje op vakantie.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:46

Vrije tijd, wat is dat :+

Als paarden er ook ondervallen (vind ik wel goed mijn ontspanning in) dan 2 a 2,5 uurtjes op een dag...

door de weeks ga ik 6.15 de deur uit en ben ik 16.45uur weer binnen.. dan mijn paarden doen, schoolwerk, huishouden en eten en douchen iedere avond zo 10uur mijn bed in omdat de volgende ochtend wekker weer vroeg gaat!

Weekende zijn altijd nog voller geplant dan door de weeks..

Maar ik kan ook echt niet stil zitten dus zorg zelf altijd dat ik lekker altijd wat te doen heb :)

Geniet nu maar van je vrije uurtjes, ooit wordt het anders ;)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:58

Weinig....
Vriendlief en ik hebben samen een zaak waar we 6 dagen per week werken. Meestal zijn we rond 16.00 uur klaar (maar op dagen dat het druk is moeten we gewoon doorwerken tot het werk af is) Dan is het naar huis, boodschappen doen, huishouden, paard...En dan is het meestal 21.00 uur voordat ik thuis ben en dan heb ik 2 of 3 uurtjes om even te niksen voor dat ik naar bed ga. Eigenlijk hebben we alleen de zondag een hele dag vrij!

Maar ik zou niet anders willen! Als we een keer 'lekker niks' hebben dan ben ik heel onrustig en ga dingen zoeken om te doen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:14

Misschien krijg ik nu half bokt over me heen..maar wat een klagers zitten hiertussen zeg!

Paard is voor een paar geen vrije tijd? Wat is het dan, een verplichting? Vrije tijd, is tijd die je vrij kan indelen. Waarin je kan ontspannen. Dus als jij als hobby paardrijden hebt, dan lijkt me dat vrije tijd? Of is voor de meesten vrije tijd, echt helemaal niets te doen hebben? Ik denk niet dat iemand dan ooit veel vrije tijd heeft.

Maar doe je boodschappen ook niet in je vrije tijd?
Een verjaadag, is dat vrije tijd?
Tijd die je met vrienden, familie, vriend of vriendin doorbrengt, is dat vrije tijd?
Ik maak schoon in mijn vrije tijd? (en als ik dat nou even goed aanpak, heb ik meer vrije tijd daarna ;) )

Ik denk, dat voor iedereen vrije tijd iets anders is. En de een vind dat zij er gronisch tekort aan heeft, terwijl die gene niet ziet hoeveel vrije tijd er is.
De ander besteed zijn vrije tijd goed, is bewust van die tijd en geniet er ook daadwerkelijk van.

Ik werk snachts, en als ik om 12:00 opsta, heb ik tot 18:30 vrije tijd.
Daarin ga ik lekker naar mijn paard, doe boodschappen, maak wat schoon.
De dagen dat ik vrij ben, doe ik hetzelfde.

Binnenkort ben ik afgestudeerd en werk ik als leerkracht. Dan heb ik iedere avond vrije tijd, en de weekenden, en de schoolvakanties.

Als je effectief kan werken, zul je genoeg vrije tijd hebben naast die baan. Natuurlijk heb je weleens lange dagen of weken, maar wie heeft dat niet..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:48

Heb een baby van net 3 maanden, dus alleen echt "vrije" tijd op de momenten dat ze slaapt. Dat is overdag gemiddeld 3 a 4 uurtjes verdeeld over de dag. Maar omdat ik dan mijn handen vrij heb gaat die tijd meestal op aan huishouden, of als ik daar geen zin in heb (zoals nu....) aan bokken, lezen oid.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:23

Vrije tijd is voor mij de tijd die ik bij mijn paardje doorbreng of bij vriendinnen of tv kijken oid, de meeste van jullie rekenen 'paard' niet mee met vrije tijd?

Ik werk 40 uur per week van half 8 tot 4 uur smiddags, doe een parttime studie op dinsdag tot savonds op school, dus op papier heb ik niet veel vrije tijd, maar eigenlijk valt dat best mee...

iedere dag behalve dinsdag naar paardje toe...

ik zou meer tijd aan de studie moeten besteden dat wel... maar ben heel erg tevreden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:40

Ik weet niet wat jullie onder je vrije tijd verstaan, maar ik noem dat tijd dat ik niet werk, en ik werk 30 uur per week, dus de rest is vrije tijd. Ik zou niet weten waarom ik dat moet opvullen met nóg meer werk. (ja, het huishouden moet gedaan, het paard ook)

Als je geen vrije tijd op een dag hebt doe je echt iets niet goed, en dat is ook absoluut niet goed voor je :n

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:45

Te weinig, en het zal alleen nog maar minder worden.
Natuurlijk al het bijbaantje en dan ook nog school. Wat helaas niet ophoud zodra je daar de deur uit loopt. Verslagen, verslagen, proefwerken, so'tjes, verslagen en nog meer verslagen.
Het komt mij m'n neus uit! :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:47

Ik heb nu vakantie, maar toen ik naar school ging had ik gemiddeld zo'n 2 uurtjes écht voor mezelf in de avond. Maar onder vrije tijd versta ik ook verzorgpony en paardrijles, al is dat wel aan dagen/ tijden gebonden :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:47

Vrije tijd? Tja, met werk, studie, kind, het huishouden etc. heb ik weinig vrije tijd. Ik ga dan zoveel mogelijk naar mijn paard en verder onderhoud ik mijn vriendschappen in mijn vrije tijd. De tijd dat ik echt aan mezelf heb, is helaas niet echt heel veel. Nu heb ik toevallig tijd, al hoewel ik nog wat moet doen in huis, eigenlijk...... :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:50

de hele dag zowat nu :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:50

Te weinig.. :P Ik werk ook minimaal 30 uur per week, dus alles daarbuiten is eigenlijk vrije tijd. Maar omdat er altijd wel verplichtingen zijn (zoals huishouden, boodschappen etc.) vind ik dat dat niet onder vrije tijd valt.
Paardjes, dingen met vrienden/vriendinnen en familie aangelegenheden vind ik dan weer wel vrije tijd, maar vaak vind ik dat ik nog te weinig tijd over heb om alles te doen wat ik graag zou willen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:54

Vrije tijd heb ik plenty :j

Ik ben altijd met van alles en nog wat bezig en buiten werktijd om kies ik daar helemaal zelf voor dus dat doe ik allemaal in mijn vrije tijd.

ik werk 45 uur in de week ongeveer en alles wat daar buiten om aan tijd is, is allemaal vrij tijd :j

ik heb heus wel dingen die moeten, zoals boodschappen en schoonmaken maar ik probeer dat niet te zien als moeten eigenlijk :+ Maakt het allemaal een stuk leuker ;)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:02

Met je vriend of bij je paard zijn valt toch ook onder vrije tijd of ben ik nou gek...

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:02

Vrije tijd is alles buiten mijn werkuren/reistijd en nodige slaap ;)

Ik werk 36 uur.. op 9 vakantieweken in het jaar na.. De rest is vrije tijd.. Die tijd besteed ik aan mijn paard, man, huishouden, studie, hobby's, uitjes, familie, vrienden, ed :)

Oh, en nu dus achter bokt :D dat kost me ook wel wat uurtjes in de week :o
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 16-06-10 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:05

Hier ook, vrije tijd? Wat is dat? :Y)

Op vrijdag heb ik vrij, maar nooit echt niks te doen. Altijd projectjes waar ik nog aan moet werken.
Ik verveel me eigenlijk nooit.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:06

Ik heb zo'n 1-2u vrije tijd per dag, die tijd zit ik dan bij mn paard :) Soms best vermoeiend.
In het weekeind heb ik overigens wat meer tijd hoor ;)

edit: ik werk 32u, volg een HBO opleiding en rond dit jaar mijn VWO af. Dát houd mij van de straat ;)
Laatst bijgewerkt door Sisco4life op 16-06-10 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:08

Onder vrije tijd valt bij mij de tijd die ik niet aan mijn werk en huishouden (en het reizen van en naar werk, want dat vind ik niet echt ontspannen) hoef te besteden. Ik ga om 7.00 de deur uit, ben om 18.00 weer terug. Meestal komt huishouden op een paar uurtjes per week neer (ben niet zo vaak thuis & klein huis) dus heb over het algemeen vanaf 18.00 de tijd aan mezelf.

Weekenden breng ik meestal samen met mijn vriend door, ik sport 1x per week en de woensdagmiddag ben ik eerder thuis omdat de kinderen dan vrij zijn. Ik heb 12 weken vakantie per jaar (onderwijs he ;) ) en hoewel ik best wel eens na schooltijd of in het weekend bezig ben (nu zit ik bijvoorbeeld rapporten te schrijven) probeer ik zoveel mogelijk op school te doen, met als resultaat dat ik per avond ongeveer 4 uurtjes vrije tijd heb :) Die gaan op aan mijn vriend, lekker op de bank zitten met een boekje en onderhouden van sociale contacten :) Daar ben ik zeer tevreden mee :j Hoewel ik er wel naar uitkijk om straks samen te wonen, want het reizen van en naar mijn vriend (100km verderop) zie ik ook niet echt als vrije tijd :n