Privézaken wel of niet op een forum bespreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:03

Girl In The Mirror schreef:
Dat ligt er aan, als je toch volledig anoniem bent: waarom niet?

Volledig anoniem??? Er was eens een topic van een bokker die zich zo stoorde aan een meisje dat uit haar mond stonk, begon onschuldig maar werd alras een rasitisch topic.

Die troel zei ook dat we toch niet wisten hoe en wat....

Duurde 5 minuten of ik wist haar naam, school en vriendinnen te googelen... Heb haar dat on topic verteld en per PB doorgegeven....

Anoniem op Bokt? Forget it!

met behulp van eigen berichten en google kan je nog net niet het interieur van je slaapkamer vinden.

Als je in je omgeving niet terecht kan dan met je naar het maatschappelijkwerk o.i.d., mensen die er verstand van hebben.
Laatst bijgewerkt door Frantic op 13-06-10 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:04

Ik heb ook erg veel privé informatie op Bokt gezet.
Misschien wel omdat ik naïef ben [LZP] Ik moet toch eens wat minder naïef worden... en geloof dat mensen mij beoordelen op wie ik ben en niet op wat ik heb mee gemaakt.
Maar ook omdat ik, op mijn moeder na, geen familie heb waarbij ik terecht kan.
En ik kan alleen maar zeggen dat ik zonder het delen van mijn levensverhaal nooit zover was gekomen als dat ik nu ben.
Ik heb steun ontvangen van (zonder te overdrijven) honderden Bokkers in een periode dat ik dat zo hard nodig had.
Ik heb dan ook absoluut geen spijt van het delen van mijn 'privé' informatie. :)

Edit; En zieligdoenerij? Nee hoor, als ik zielig had willen doen, had ik mijn verhaal wel wat aangedikt met zielige details.
Ik voel mezelf dan ook absoluut niet zielig of een slachtoffer.. gelukkig niet zeg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-10 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:06

KoudbloedKim schreef:
Ik heb ook erg veel privé informatie op Bokt gezet.
Misschien wel omdat ik naïef ben [LZP] Ik moet toch eens wat minder naïef worden... en geloof dat mensen mij beoordelen op wie ik ben en niet op wat ik heb mee gemaakt.
Maar ook omdat ik, op mijn moeder na, geen familie heb waarbij ik terecht kan.
En ik kan alleen maar zeggen dat ik zonder het delen van mijn levensverhaal nooit zover was gekomen als dat ik nu ben.
Ik heb steun ontvangen van (zonder te overdrijven) honderden Bokkers in een periode dat ik dat zo hard nodig had.
Ik heb dan ook absoluut geen spijt van het delen van mijn 'privé' informatie. :)

klopt ik heb jouw verhaal ook zitten lezen, en heb echt respect voor je gekregen!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:07

Ik zet echt niet alles op bokt, daar voor heb ik mijn vrienden. Ik heb echt een grens, bepaalde dingen zeg ik wel, bepaalde dingen absoluut niet. Dat is gewoon te persoonlijk. Ik moet er niet aan denken dat mensen dat lezen en mij herkennen...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:07

Als je al heel lang lid bent van een forum, bouw je toch een soort van band op met de andere leden...
Dus waarom zou je niet iets vertellen wat jou erg raakt? ook al is het dan prive, zoals ziekte......
Ook internet vriendschappen kunnen een steun voor je zijn.....

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:11

amondi schreef:
Girl In The Mirror schreef:
Dat ligt er aan, als je toch volledig anoniem bent: waarom niet?

Volledig anoniem??? Er was eens een topic {knip bla bla}

Let op het woordje: "als" ;)

Bij mij kom je echt niet ver... Ik zet niets aan persoonlijke info op internet. En als ik dat ooit al eens heb gedaan heb ik het laten verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 13-06-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:12

woofie schreef:
Als je al heel lang lid bent van een forum, bouw je toch een soort van band op met de andere leden...
Dus waarom zou je niet iets vertellen wat jou erg raakt? ook al is het dan prive, zoals ziekte......
Ook internet vriendschappen kunnen een steun voor je zijn.....

tuurlijk daar hoor je mij ook niet over!
vind dat ook niet meer dan logisch, maar mijn hele levensverhaal komt hier gewoon echt niet op :o

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:21

Ik denk dat ik goed nadenk over wat ik op internet zet.
Vooral als het niet over mezelf gaat.
Wat je wel eens vergeet, vooral in een hk topic is dat er ook heel veel meelezers zijn.
Wat ik hier neerzet mag de hele wereld weten en de rest vertel ik niet :D
Vooral als je je ellende op internet zet ben je al kwetsbaar denk ik, dan zijn negatieve reacties extra moeilijk om goed mee om te gaan.
Je maakt het jezelf dan nog moeilijker.
Als je zoals Koudbloedkim er wel veel aan hebt is dat alleen maar heel erg mooi.
Ikzelf zou het niet leuk vinden om een Boktberoemdheid te zijn maar gelukkig is iedereen anders.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:22

Ik vind dit toch altijd een lastig iets. Aan de ene kant, tja als je ergens mee zit en het voelt prettig om hier je hart te luchten, waarom niet?

Maar aan de andere kant... ik verbaas me er zelf steeds weer over hoeveel mensen hier op het forum meelezen, en jouw gangen volgen hier zonder dat je het weet. Om die reden plaats ik echt alleen dingen over de paarden, en verder zo min mogelijk privédetails. Ja soms als ik ziek of moe ben dan zeg ik dat wel. Maar ik ga hier echt niet iedere keer een topic opgengooien als ik ns n keer ruzie met mn vriend heb gehad incl. alle sappige details, om maar even iets te noemen.

Ik heb ook wel het idee dat sommige bokkers zonder erbij na te denken hun hele hebben en houden op bokt gooien. En dat vind ik persoonlijk niet altijd even slim. Iedereen kan dit natrekken, en dat kan niet altijd even leuk uitpakken.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:23

Ik sta er zelfs soms wel eens versteld van wat sommige mensen allemaal wel niet open en bloot op internet neerzetten. Ik heb het idee dat sommige mensen hier ook wel soort naief in zijn met het idee dat alles "vertrouwelijk" is en met respect behandeld wordt ofzo... Maar met allemaal onbekenden op een open forum is dat soms een flinke desillusie :)

Ik zou het zelf dus ook niet snel doen, ik bespreek het eerder met mijn vriend, ouders of vriendinnen.
Ik kan me voorstellen, dat vooral mensen met weinig vrienden, die behoefte voelen. Maar zelf heb ik die dus niet :)

pinuts

Re: Privézaken wel of niet op een forum bespreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:10

nee.. ik houd er altijd rekening mee dat de hele wereld mee kan lezen, ook nog na 10 jaar.. En dan nog, mensen kunnen wel steun geven via een forum, maar ze kennen je niet.. dus dan bel ik liever een naaste.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:13

Ik heb het destijds wel gedaan. Ik zat met een situatie met betrekking tot de ziekte van huntington, waar ik op vrijdagmiddag even mee werd overvallen. Met mijn familie kon ik niet over mijn gevoelens praten, want die waren met mijn zus bezig. Alles wat ík voelde, voelde voor mijn gevoel alleen maar egoïstisch, maar ondertussen zat ik er maar mooi mee..... En ja, dat heb ik toen redelijk gedetailleerd op internet gezet.
Inclusief een jaar later een update dat ik me had laten testen.

Veel mensen zien dit als privé informatie, maar ik niet. Ik vind sowieso dat privé nogal erg ver doorgetrokken word door sommige, nog steeds een beetje het idee van "de vuile was binnen houden". Sorry, dat weiger ik inmiddels. Zowel in het dagelijkse leven, als het leven op een forum. Ik heb weinig geheimen meer en het intereseerd me ook niet meer als mensen het weten. Ik heb dus wel vaker dingen op internet gezet waarop ik reactie kreeg dat ik dat niet moest doen en dat het veel te ver ging en wat nou als er mensen waren die wisten wie ik was..... bladiebladiebla. Tja, sorry, jij vind het misschien privé informatie, maar ik niet. De hele buitenwereld weet het allang, waarom zou ik dit soort dingen achter moeten houden? Omdat een ander er niet mee kan leven? Tja, helaas pindakaas, ik kan de situatie ook niet veranderen.

Echter, dit topic is min of meer geopend naar aanleiding van een bokker die ziek is. Wat is daar in vredesnaam privé aan??!!! Waarom zou dat niet op internet gezet mogen worden? Ik begrijp dat echt niet hoor. Als zij, naast haar omgeving, een andere uitlaadklep wil, dan is dat toch haar beslissing? Wie zijn jullie (de mensen die dus vinden dat het niet op internet moet maar bij de omgeving of hulpverlening) om voor haar te bepalen wat wel en niet goed is? Ik vind dat nogal arrogant.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:17

pinuts schreef:
maar ze kennen je niet.. dus dan bel ik liever een naaste.

Dit is voor mij ook de reden geen topics meer te starten. Je krijgt goed bedoelde adviezen maar mensen kennen jou of je paard niet. Heb ik echt specifieke hulp nodig waar ik weinig van weet dan vraag ik het aan diegene die mij echt opweg kan helpen en advies geeft afgestemd op de situatie.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:30

Ik zet niet alles op bokt, maar met sommige onderwerpen zijn het fijn dat er mensen zijn die je begrijpen. Zo zit ik sinds kort aan de pillen tegen migraine, terwijl niemand in mijn buurt mirgraine heeft en is er hier op bokt een heel topic over met mensen die met je mee kunnen praten.

Verder zet ik liever niet te veel op bokt, ik zou ook niet zo snel een topic openen met "mijn eigen probleem/problemen", ik reageer alleen welleens op een topic en vertel dan wat over mijn eigen ervaring daarmee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:32

Ik sta er hetzelfde in als Lalidan. Op Bokt kun je precies de grote lijnen van mijn leven nalezen geloof ik. Van Bokt ontvang ik vaak juist reëlere, betrokkener en deskundiger reacties dan van mijn directe omgeving. Ook al is het 'maar' internet, ik sta regelmatig verbaasd van de enorme steun en betrokkenheid die je krijgt en heb wel het gevoel dat ik bepaalde mensen inmiddels als vrienden kan beschouwen. Ik zou ook echt niet weten wat mensen met mijn priveinfo zouden moeten doen, roddelen en kwaadspreken? Ze doen maar lekker, wat interesseert mij het.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:07

Ik heb hier een onderzoek over opgestart, over het hoe en waarom mensen persoonlijke zaken op internet zetten. Helaas is dit vanwege slechte begeleiding gestrand, maar het onderwerp heeft zeker nog mijn interesse.

Mensen zetten dingen online die ze met lotgenoten, 'vrienden' of juist vreemden willen delen? Waarom? Omdat ze het in hun eigen omgeving niet kunnen, ze een bepaalde band voelen met de andere forumbezoekers of gewoon omdat ze het kwijt moeten.

Is dat schadelijk? Nee, ik denk dat het pas schadelijk wordt als je de anonimiteit van internet overschat en de zoekkracht van Google onderschat. Iemand die écht wil kan de persoonlijke gegevens van de meest anonieme poster op internet achterhalen.

Mensen willen gehoord worden, op wat voor manier dan ook. Dat kan privé achter gesloten deuren, in de kroeg of op een internetforum. Dat heeft niets met zieligdoenerij of aandachtstrekkerij te maken, maar zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.

Zolang iemand zich bewust is van de openbaarheid van internet en de eventuele consequenties zie ik er geen problemen in. Aan de andere kant, iemand die zich daarvan bewust is denkt vaak nog wel een keer na welke informatie wel of niet op het net beland :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:20

Ik heb in het verleden wel wat dingetjes op bokt gezet waarvan ik nu denk: had ik dat maar niet gedaan. Ik heb zelfs wat dingen weg laten halen door de mods.
Inmiddels heb ik alle info over mezelf uit m'n profiel weggehaald, er staat alleen nog wat over m'n paard. Ook denk ik nu wel drie keer na voor ik iets post.
Vanwege mijn werk zal ik nu zéker geen heel persoonlijke dingen meer plaatsen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:24

Ik deel ook dingen op internet maar heb ook de nadelen leren kennen. na 3 jaar procederen weet ik dat mijn ex alles leest, herleest, verknipt en plakt in rechtstukken. Ook postings van ver voor onze break up.
Desondanks wil je soms je verhaal kwijt, wil je delen. Dat is geen schreeuw om aandacht, meestal, maar wel een persoonlijke drive. Of je gelezen wordt, is maar de vraag. Lezers hebben ook een keus :)

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:26

Zelf zou ik het niet snel doen, maar ik kan me voorstellen dat als iemand met een vreselijk probleem/geheim or whatever zit heel veel ervaringen en adviezen kan ontvangen op een forum.
Op een forum kan er objectief een mening gegeven worden en dan kun je best je eigen mening vormen of hoe te handelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:38

Dat is persoonlijk.

Zelf let ik gewoon op wat ik op internet zet, wat mensen niet mogen weten zet ik gewoon niet neer.
Namen gebruik ik gewoon niet, zo ben ik toch nog anoniem.
Al zou ik wel alles er op zetten, wat kunnen ze ermee?

Zoals urielle al zegt, wees er gelukkig mee.
Het is soms gewoon heel fijn even te kunnen luchten bij mensen die nog niet weten hoe iets zit.
Ik herken het wel, toen mijn opa ziek was had ik die behoefte ook heel erg.
Familie wist hoe het zat, dan ben je wel een beetje uitgepraat.
Dan is het gewoon heel fijn om even te kunnen luchten bij iemand anders.
Of dat nu gewoon een kennis is of iemand van bokt.. Maakt het uit?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:39

Ik zou zelf nooit privedingen op internet zetten. En ook niet in huiskamer topics zitten, waar mensen berichtjes plaatsen als; Ik ga vandaag eerst dat doen, en vanavond dit en dit.. Nee, niets voor mij :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:41

Tja, ik houd wel altijd in mijn achterhoofd dat internet openbaar is en het tegen je gebruikt kan worden. Dus ik filter voordat ik typ en hou zeker dingen voor mijzelf. Anderzijds snap ik ook heel goed dat mensen hun ei kwijt moeten, en een objectieve kijk willen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:53

Mensen zijn niet zo vredelievend meer.. ze oordelen, veroordelen en beledigen.. Dit even de mensheid over een kam geschoren uiteraard ;) .. maar houd dit in je achterhoofd. Mensen zijn niet meer zo begripvol en oordelen op wat ze zien, op wat ze lezen en op wat ze horen... Mensen staan niet meer open voor anderen, zijn minder 'open minded' en egoïstisch..
Dit allemaal meegenomen, zou ik het niet op bokt bespreken, zou ik niet bekritiseert willen worden via het internet, want of je dat nu wil of niet, dát gebeurt toch. Daarnaast waardeert iedereen het ook niet, om met andermans leed of 'rotzooi' opgezadelt te worden... dit is, even heel dierlijk gezien :+ , zwak.. en daar wordt je op afgerekend in de maatschappij.. en dan nog dat wat er in je achterhoofd zit meegenomen (dat mensen minder begripvol en vredelievend zijn) ben je al gauw een 'doelwit der verstoting'..

Hoe cru het ook is, helaas is dit wel de realiteit.. Helaas lopen topics waarin privézaken worden besproken uit in verdedigingen tegenover mensen die het anders zien als de topicstarter.. Dit lijkt me geen prettige manier om je te willen uiten, om je willen laten horen, om je verhaal kwijt te kunnen.. Dus jezelf 'zo voor de leeuwen' gooien.. is dat wel wat je wilt?
Ik zou een forum kiezen bij een slachtoffergroep, of mensen die hun verhaal kwijt willen bij elkaar.. waar je meer begrip krijgt van de forum(lot)genoten, omdat deze daar komen om te steunen en hun verhaal te vertellen..

Dus ik zou het niet willen.. ik heb veel respect voor KoudbloedKim, dat zij haar verhaal heeft verteld, daarnaast weet ik ook dat mensen dit niet konden waarderen..

Huiskamertopics vind ik anders, niet dat daar ook een heel privéleven besproken moet worden, sommige dingen zijn gewoon voor jezelf, maar over het algemeen zitten er in een Huiskamertopic redelijk gelijkgestemde mensen, uiteraard kunnen er meningen verschillen, maar de sfeer in een huiskamertopic is gemoedelijker en persoonlijker en is er meer interesse naar elkaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:59

Ik persoonlijk vind dat iedereen voor zichzelf moet weten wat hij/zij op internet zet. Echter is er weel verschil tussen prive en prive. Mensen die hun verhaal willen delen zoals dat van koudbloedkim of andere voorbeelden in die richting vind ik prima kunnen, zo kun je elkaar ook een hart onder de riem steken en elkaar steunen.

Ik zie echt soms bepaalde topics voorbij komen over sex/bepaalde lichaamsdelen/ontlasting etc en daar denk ik van tsja, of dat nu zonodig op internet meegedeeld moet worden...

Dat soort topics zul je mij nooit zien plaatsen!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:30

Het ligt er ook aan hoe persoonlijk het is wat je op internet zet. Dingen die ik op Bokt vertel zijn niet vaak persoonlijk, en als dat wel zo is, dan is het geen geheim. Ik weet dat er meelezers zijn en mensen die handig met Google e.d. omgaan, en die kunnen me vast zo terugvinden. Dat vind ik geen probleem, maar daarom houd ik dingen die echt privé zijn voor mijzelf. Dingen die ik op internet wil plaatsen omdat ik daar 'anoniem' ben doe ik niet, want ik geloof niet dat ik dat op Bokt ben. Het is maar net hoe je daar zelf mee omgaat :)