Ik moet toch eens wat minder naïef worden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:26

Respect hoor!!
Ik vind het echt heel goed dat je het gedaan hebt.
Weet niet of ik hetzelfde zou hebben gedaan... maar ik zou het waarschijnlijk niet gemerkt hebben :=

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:28

Die 10 euro had ik ook teruggebracht, ik kan er namelijk niet mee leven als ik iets 'onterecht' gekregen heb.... wachten op een betaling van iemand kan ik helaas ook over meepraten.
Nooit gehad ook, snap niet dat iemand dat kan!
Als ik iets bestel betaal ik het ook, zo onfatsoenlijk om dan uiteindelijk niks meer te laten horen :=

Dus netjes +:)+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:11

Ik denk ook altijd dat andere mensen engeltjes zijn :') Ik vind het wel een sierlijke eigenschap, maar voor het goede zouden we idd wel wat harder mogen worden, maar bij mij past dat niet echt ben ik bang. Elke keer weer denk ik dat mensen eerlijk zijn, ook al ken ik ze totaal niet. Nou ja, misschien dat we het leren als we een jaar of 60 zijn :P

Ik denk ook dat het vaak een gebrek aan zelfvertrouwen is, bij mij tenminste wel. :j

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:38

KoudbloedKim, blijf wie je bent. Het mooie in deze wereld is vaak ver te zoeken, en jij hebt het gewoon. Het is niet gemakkelijk, omdat je je naaste vertrouwd zoals je jezelf vertrouwd zul je vaker teleurgesteld worden dan diegenen die het met de eerlijkheid niet zo nauw nemen, maar mensen zoals jij bent maken het voor mij de moeite waard. Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:55

Dat eerste, alleen maar heel netjes! Het voelt alleen wel een beetje vreemd...

Ik had het ooit dat ik wilde pinnen bij de automaat in een albert heijn en degene voor mij had er 10 euro in laten zitten... Wilde het teruggeven, maar diegene was nergens meer te zien... Heb het toen netjes naar de caissiere gebracht.

Dacht achteraf ook bij mezelf 8)7 dat ziet diegene die het wilde pinnen waarschijnlijk alsnog niet meer terug!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:59

Mooi toch, met deze acties en gevoelens bewijs je dat je als mens op een bepaalde - goede - manier in het leven staat. En wat betreft het moeten zeuren om geld: wie is er dan de sukkel? Niet jij omdat je er voor je gevoel `ingetrapt` bent.

Anoniem

Re: Ik moet toch eens wat minder naïef worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:23

Bedankt voor de reacties. :)

Phormicola: Ik denk ook elke keer weer dat mensen eerlijk zijn, en bescheiden.
Dat mensen het waarderen als je iets goeds voor ze doet ipv dat heel normaal te vinden.
Gelukkig zijn er ook een hoop mensen die wél eerlijk zijn.
Het is alleen soms zo moeilijk afwegen.

Kanniet: Bedankt voor de lieve reactie.

Rock: Klopt, het voelt inderdaad vreemd.
Ook omdat ik een paar minuten op een oud vrouwtje moest wachten bij de kassa en ik dus tijd genoeg had om me te bedenken.
Maar ik denk dat, als ik het geld had gehouden, ik me echt niet lekker had gevoeld.
Jouw voorbeeld lijkt me ook erg lastig, diegene heeft het ws inderdaad niet meer terug gezien.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:38

KoudbloedKim schreef:
Phormicola: Ik denk ook elke keer weer dat mensen eerlijk zijn, en bescheiden.
Dat mensen het waarderen als je iets goeds voor ze doet ipv dat heel normaal te vinden.
Gelukkig zijn er ook een hoop mensen die wél eerlijk zijn.
Het is alleen soms zo moeilijk afwegen.

Niets afwegen, ga er vanuit dat 90 % van de mensheid niet volledig oprecht eerlijk is :j
Ik was precies zo'n persoon zoals jij :j na jaren met mijn neus op de feiten gedrukt te zijn.
Denk ik en doe ik alleen nog maar dingen waarvan mijn gevoel zegt dat het OK is
En weet je.... dit resulteert in veel minder kwetserij :j
Ik kon heel emo en mezelf ontzettend gekwetst voelen als ik achteraf bedrogen uit kwam :j

Ook ik had het geld keurig terug gebracht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:07

Wat betreft de smoesjes van het geld ben je misschien wel wat naief ja. Maar wat betreft het geld vind ik het alleen maar netjes!! Of deze winkel nu voldoende omzet maakt of niet, het is niet van jou dus moet je het terug geven.

Ik moet wel zeggen dat dat bij mij ook zijn grenzen heeft. Laatst nog in de supermarkt. Krat bier op het steuntje aan de kar, bij deze winkel hoeven kratjes niet op de band. Ik geef bij de cassiere aan dat ik een krat Heineken heb staan. Ze knikt en gaat door. Het eind bedrag wordt genoemd ik vraag nog of ze die krat niet vergeten is, ik krijg een valse blik en een diepe zucht en ze zegt "Ja wat denkt u zelf?". Nou dan ben ik er klaar mee. Ze heeft hem niet aangeslagen, maar ik ga ook niet op mijn knieen liggen om iets te mogen betalen.

Ook zoiets. Ik betaal ergens met 20 euro iets kleins. Moet dus een briefje van 10 en wat klein geld terug krijgen. Ze propt mijn geld in haar lade. Wat geeft die muts? Een briefje van 20 en wat klein geld. Dus ik zeg tegen haar dat ze het niet goed doet. Nou een discussie tot en met, ze bleef volhouden dat ze het goed deed.
Nou ja best dan hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:25

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal :o Fouten maken is menselijk, of je nu bij de AH of de buurtsuper van Fons werkt. Als het bedrag in de kassa niet overeenkomt met wat er in zou moeten zitten kun je daar de grootste problemen mee krijgen. Natuurlijk moet je opletten, maar net wat ik zeg.. fouten maken is menselijk.

Kun je iemand helemaal de hemel om in prijzen, maar ik vind het verontrustender om te lezen dat dit soort dingen niet meer als normaal worden verondersteld :=

Wat het andere betreft.. laat het een les zijn. Boter bij de vis, en bij dingen die veel tijd/materiaal kosten een aanbetaling vragen, niet eerder beginnen dan dat de aanbetaling op jouw rekening staat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:29

Berdien schreef:
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal :o Fouten maken is menselijk, of je nu bij de AH of de buurtsuper van Fons werkt. Als het bedrag in de kassa niet overeenkomt met wat er in zou moeten zitten kun je daar de grootste problemen mee krijgen. Natuurlijk moet je opletten, maar net wat ik zeg.. fouten maken is menselijk.

Kun je iemand helemaal de hemel om in prijzen, maar ik vind het verontrustender om te lezen dat dit soort dingen niet meer als normaal worden verondersteld :=

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Bij de bank was er een keer een fout gemaakt waardoor ik zo'n 250 euro teveel gestort kreeg, dat is gewoon niet van mij en heb het ook verteld. Vind het persoonlijk niet meer dan normaal.

Snap ook niet helemaal waarom er zoveel 'respect' voor gegeven moet worden :o

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:32

Ach ja naief denk meer dat je gewoon een goed mens bent en daar mag je trots op zijn, pas alleen op voor mensen die misbruik van je maken want daardoor ga je wantrouwen en dat zou jammer zijn van jouw mooie karaktereigenschap.
Neem de dingen die je meemaakt op negatief vlak als een levensles waardoor jij groeit en leert om het de volgende keer anders te doen, maar blijf zo dicht mogelijk bij jezelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:37

KoudbloedKim schreef:
Moet ik dan bij alles gaan wantrouwen en bot worden voor de gevoelens van een ander?
Ik weet het niet meer...

Je kunt best realistisch-voorzichtig zijn zonder bot of wantrouwend te zijn. Ikzelf formuleer meestal worst case en best case scenario's voor mezelf: en ik zorg dat ik bij de worstcase niet in te grote problemen kom, en ga vervolgens van het beste uit. Dat voorkomt een hoop ellende, omdat je het niet zover laat komen dat je vertrouwen beschaamd wordt. Dus gedeeltelijke betaling op voorhand is helemaal niet een kwestie van wantrouwen, maar gewoon een kwestie van voorzorgsmaatregelen. En als je dat bij iedereen doet (of bijvoorbeeld bij iedereen vanaf een bepaald bedrag) dan wordt het ook niet opgevat als wantrouwen, maar gewoon als een redelijk logische gang van zaken.

Geld teruggeven zou ik ook doen. Heeft niets met naief te maken, maar alles met mijn keuze over hoe ik wil zijn.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:57

Citaat:
 na·ïef bn, bw; naïever, -st al te goed van vertrouwen

Vind niet dat je naief bent hoor, ik had ook het geld teruggegeven. Ik geloof namelijk in karma ;)
Moet wel eerlijk bekennen dat ik ook eens in dezelfde situatie (verkoper zeer onvriendelijk en volgens zichzelf "alwetend") 25 gulden teveel terug kreeg. Toen ik er wat van zei was dat niet waar en volgens hem kon hij ECHT wel rekenen hoor. En ik zag m denken: stom blond puberig huppeltrutje. Heb hem verteld dat ie heeeeeeeeelemaal gelijk had en ben in de winkel ernaast een leuk topje voor die avond voor gaan kopen :D
En stiekem... Had ik z'n kop wel willen zien bij het opmaken van de kassa 's avonds :')

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:07

Is juist goed van je Tineke!
Wat dat tweede betreft moet je inderdaad iets harder worden, maar ja dat gaat niet 123....

Een tijdje terug kreeg ik van mijn baas mijn envelop, ik had geen overuren maar er zat toch geld in.
Dus de volgende dag met dat geld naar mijn baas en terug gegeven, baas helemaal verbaasd en bedankte me voor mijn eerlijkheid.
Nou, ik vind het niet meer dan normaal!
Als hij er te weinig geld in zou doen zou ik het ook zeggen dus nu ook!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:15

KoudbloedKim schreef:
Ja, ik zat daar zelf ook al aan te denken.
Heb dat vroegah op school ook gehad, maar heeft bij mij niet echt gewerkt. :')
Ik ben gewoon een softie..

Maar wel een hele lieve en eerlijke softie 10!
Mss met sommige dingen harder worden maar dat is amkkelijker gezegd dan gedaan.Daar zijn bij mij toch ook wel heeeeeeeeeeeell wat jaartjes overheen gegaan.
Nu ben ik bekend als de bitch uit de buurt :P

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:26

Hoe herkenbaar! Allereerst, respect voor je actie in het eerste verhaal! Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!
Ook zoiets, in de supermarkt waar ik werk hebben we hele broden voor €0,50. HOe vaak ik wel niet zie dat mensen zien dat het brood maar 0,50 is en na het krijgen van de bon maken dat ze wegkomen, bang dat het een foutje is :') Daar kan ik wel om lachen omdat de prijs nou eenmaal zo is, maar het is toch wat, dat gedrag?

En verhaal 2, je bent net als ik, veel te lief! Ik leef iets teveel op de regel 'wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.' Dat wil zeggen dat ik veel te makkelijk vergeef, er geen probleem van maak als iets wat langer duurt of als iemand iets afzegt, ik doe altijd veel te veel voor anderen en vraag daar niks voor terug. Dus ik weet hoe je je voelt, we kunnen zo een softieclubje beginnen ;) Want hoe hoe ik deze situatie zou kunnen verbeteren? geen idee! Ik ben altijd veel te bang dat als ik voor mijn rechten op kom, mensen me plots niet meer aardig vinden. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:06

Weer bedankt voor de reacties. :)

Vlekje123: In de door jou genoemde voorbeelden zou ik denk ik hetzelfde doen als jou.
Ik snap niet dat mensen elkaar soms zo kunnen behandelen.

Berdien: Als het bedrag in de kassa niet overeenkomt met wat er in zou moeten zitten, moeten ze dat volgens mij zelf bij betalen.
Mede daarom heb ik het ook terug gebracht.

Het is inderdaad verontrustend, misschien ook wel omdat het grootste deel van de mensen aan wie ik het heb voorgelegd, vertelde dat zij het hadden gehouden.

Shadow0: Dat klinkt moeilijk..

Justdiesel, daar heb je inderdaad wel gelijk in.

Hit, haha.. dat meen je.. :D

Negerzoen: Je beschrijft eigenlijk precies hoe het bij mij ook is.
Ik ben altijd heel erg bang dat mensen boos op me worden of dat ik ruzie krijg.
Dat is echt iets dat ik altijd wil voorkomen.. en het lukt ook bijna altijd.

Wil nog wel even zeggen dat ik dit topic niet heb geopend om te horen hoe goed het van me is geweest dat ik het geld terug heb gegeven. :o
Sorry als dat zo overkomt op sommige mensen.
Ik wilde eigenlijk alleen mijn frustraties en verwarring even kwijt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:23

KoudbloedKim schreef:
Ik ben altijd heel erg bang dat mensen boos op me worden of dat ik ruzie krijg.
Dat is echt iets dat ik altijd wil voorkomen.. en het lukt ook bijna altijd.

Waarom wil je dat koste wat kost vermijden? In zoverre dat je zelfs je eigen grenzen zou negeren om anderen hun zin te geven? Wat zou er kunnen gebeuren als ze boos worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:25

Ja, dat weet ik eigenlijk zelf ook niet..
Ik heb daar gewoon heel veel moeite mee.
Misschien dat het met vroeger te maken heeft.
Ik weet het echt niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:29

En als je er nu over nadenkt? Als je nu op een rijtje zet wat er kan gebeuren? Is het het dan waard om uit de weg te gaan? Want je kunt dat soort dingen gewoon leren, gewoon oefenen. Misschien dat het je nu veel moeite kost, maar dat soort dingen kun je leren, als je dat wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:35

Ik ben dan bang dat mensen achter mijn rug om over me gaan praten en dat alles wat ik heb opgebouwd als een kaartenhuis instort.
Het is misschien geen reële angst, maar zo voelt het voor mij wel.
Ik wil alles onder controle houden, ik weet dat dat niet altijd lukt.
Maar als iemand boos op me is en daarover gaat praten met een ander die ook boos op me wordt, dan raak ik de controle kwijt.

Klinkt vast heel kinderachtig of raar, maar het is echt een diepe angst van mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:42

KoudbloedKim schreef:
Het is misschien geen reële angst, maar zo voelt het voor mij wel.
Het voelt nu zo. Maar dat soort gevoelens hoef je niet te houden hoor. Als jij je liever anders zou voelen, dan kun je daar stapje voor stapje naar toe werken.

Citaat:
Ik wil alles onder controle houden, ik weet dat dat niet altijd lukt.
Maar als iemand boos op me is en daarover gaat praten met een ander die ook boos op me wordt, dan raak ik de controle kwijt.

En heb je voor jouw gevoel wel controle als mensen je niet betalen en je smoesjes vertellen?

Citaat:
Klinkt vast heel kinderachtig of raar, maar het is echt een diepe angst van mij.

Ik vind het niet kinderachtig of raar, alleen heb ik gemerkt dat het leven makkelijker is als je die angst steeds een beetje meer loslaat. Dan blijkt - bijvoorbeeld - dat mensen niet snel over je gaan praten als je duidelijk en rustig voor je eigen belangen op komt. (En dat je zo heel af en toe idioten hebt die ALTIJD wat zullen vinden om over te roddelen en kletsen en kwaadspreken, niet omdat jij iets hebt gedaan, maar omdat ze zo bol van de negativiteit staan dat alles binnen een straal van een kilometer automatisch doelwit wordt. Dat zijn er gelukkig niet zoveel hoor - maar als je ze eens tegenkomt is het zonde van je energie om dat te veranderen, dat lukt namelijk toch niet.)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:43

KoudbloedKim schreef:
Nouja, het eerste voorbeeld is misschien niet naïef, maar in deze tijden is het ieder voor zich en de wereld is hard.

Ja maar dat wil niet zeggen dat jij je dan ook maar zo moet opstellen :)

Vind ik meestal van mezelf.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:47

Er zullen altijd mensen die achter jouw rug om je praten. Dat is iets menselijks, en ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat niet doen. Nu is er wel een verschil tussen over iemand praten achter zijn rug om of echt kwaadspreken.
Net zoals jij niet iedereen die je tegenkomt aardig vind, zullen er ook mensen zijn die jou niet aardig vinden. Dat is niets persoonlijks, en hoeft ook niet aan jou te liggen. Je kunt nou eenmaal niet met iedereen bevriend zijn. Iedereen heeft tenslotte andere eigenschappen en interesses. Als je het iedereen naar de zin wil maken en vriendjes zijn met iedereen moet je eigenschappen en interesses van jezelf op geven.

Echt, open je ogen en accepteer dat. Je kúnt het niet iedereen naar de zin maken en niet iedereen is even aardig of netjes zoals jij graag zou willen. Liever dat nu onder de ogen zien, dan later kei- en keihard de deksel op je neus krijgen.