Kan iemand gedwongen worden schuldsanering in te gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:33

odetteke schreef:
Is er ook sprake van een verslaving of kenmerken van een psychische stoornis?

nope en dat weet ik zeker, want toen hij doordraaide en aan zelfmoord dacht zat ik erbij en ben ik meteen naar de huisartsenpost gegaan met hem en heeft de crisisdienst hem gezien en gezegd dat hij niet gek is en dit een 'normale' reactie is in dit soort omstandigheden en ze verwezen hem door naar maatschappelijk werk voor zijn geldproblemen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:35

Bij schuldproblematiek zie je nogal eens struisvogelpolitiek...
Heel bekend is bijv. niet meer je post openen.

Wellicht weigert hij de situatie onder ogen te zien, zolang zijn pasjes het nog doen.
Pas als hij echt failliet is, al zijn pasjes geblokkeerd zijn, er loonbeslag is gelegd, dat het tot hem doordringt. En dan alsnog na een poosje probeert in de schuldsanering te komen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:36

Zou mw hem dan ook niet gaan adviseren om de sanering te benaderen :?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:38

Arabesk schreef:
[***] schreef:
Is er ook sprake van een verslaving of kenmerken van een psychische stoornis?

nope en dat weet ik zeker, want toen hij doordraaide en aan zelfmoord dacht zat ik erbij en ben ik meteen naar de huisartsenpost gegaan met hem en heeft de crisisdienst hem gezien en gezegd dat hij niet gek is en dit een 'normale' reactie is in dit soort omstandigheden en ze verwezen hem door naar maatschappelijk werk voor zijn geldproblemen

Depressief valt altijd nog te proberen ;) Het is altijd de vraag of de geldproblemen door de depressie komt, of de depressie door de geldproblemen. Ik vind het wel een hele makkelijke en snelle conclusie van de crisisdienst.

Als iemand door een psychische stoornis (dus ook depressiviteit) sociaal en maatschappelijk ten gronde dreigt te gaan in gedwongen opname via een rechterlijke machtiging mogelijk.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 09-06-10 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:38

beantsje schreef:
Bij schuldproblematiek zie je nogal eens struisvogelpolitiek...
Heel bekend is bijv. niet meer je post openen.

Wellicht weigert hij de situatie onder ogen te zien, zolang zijn pasjes het nog doen.
Pas als hij echt failliet is, al zijn pasjes geblokkeerd zijn, er loonbeslag is gelegd, dat het tot hem doordringt. En dan alsnog na een poosje probeert in de schuldsanering te komen.

pasjes zijn nu ingenomen door familie omdat er op de meeste pasjes een dik MIN bedrag staat en op eentje staat 12 euro en ze willen niet dat hij op die rekening ook nog eens schulden gaat maken

Loonbeslag is al gelegd dus dat schiet al aardig op :Y) en daardoor zullen nu ook de andere leningen niet worden betaald deze maanden en komen die vanzelf ook om beslag te leggen en komen erachter dat dat niet kan en ik denk zo maar dat hij dan ECHT geen keuze meer heeft :+

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:46

Arabesk schreef:
Een vriend van mij is zo goed als failliet op dit moment, hij heeft niets meer, geen huis, geen geld (lang verhaal, scheiding ellende, maar in elk geval is er beslag gelegd op zijn salaris door één lening en er zijn er nog drie a vier) en hij kan nu niet naar zijn werk omdat hij geen benzine kan betalen. Lijkt mij een tamelijk schaak-mat situatie alleen ziet hij dat niet zo, hij denkt dat er nog wel wat ergens te regelen valt 8)7

Ik probeer op hem in te praten dat hij een schuldsaneringstraject moet aanvragen. Zijn totale schuld ligt op 50.000-70.000 euro

Kan iemand VERPLICHT de schuldsanering in gezet worden? En wat is er voor deze man nog voor andere optie behalve zijn hele leven gaten met gaten blijven dichten? En hebben jullie nog tips waarmee ik hem kan overtuigen dat saneren het beste is?

Allereerst waarom vind jij saneren het beste?

Reiskostenvergoeding valt niet onder een loonbeslag, dus als dat door zijn werkgever overgemaakt wordt naar de eerste beslaglegger klopt dit niet en moet de werkgever geinformeerd worden. Of even een loonstrook opsturen naar de deurwaarder.

Verder is het niet zo dat je drie jaar opeens nergens meer aan hoeft te denken. Ik ben benieuwd hoe het je met die instelling na 3 jaar schuldhulpverlening of wsnp vergaat namelijk..... :(:)

Zijn totale schuld ligt op 50.000 a 70.000 euro -> is daarvan alles opeisbaar geworden of dat is zijn totaal aan leningen? Voor hoeveel is er beslag gelegd door de deurwaarder? Hoeveel zijn zijn inkomsten en wat zou het voorstel zijn als er schuldhulpverlening komt. Dat is makkelijk uit te rekenen. Als het echt heel weinig is wat er binnenkomt bij de deurwaarder, tja dan is schuldhulpverlening een optie maar eigenlijk ben ik er voor de maatschappij niet zo blij mee. Het geld moet ergens vandaan komen en alle werkende mensen betalen nu aan al die schulden die worden kwijtgescholden.

Kijk eerst een naar zijn beslagvrije voet, is het een standaard beslagvrije voet? Voor een alleenstaande is dat op dit moment 818,40 per maand, als dat zo is kan hij bewijsstukken inleveren van zijn zorgverzekering en zijn huur (plus huurtoeslag en zorgtoeslag)

Als je een overzicht maakt wil ik je best een advies geven hoor ;) (pb maar ;) )

Arabesk

Re: Kan iemand gedwongen worden schuldsanering in te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:51

Ik denk niet dat saneren het beste is, maar ik als leek heb daar van gehoord en zou niet weten wat voor andere opties er zijn :+

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:53

Nou dan moet je zijn problematiek maar in een pb zetten en dan wil ik best kijken wat het beste is ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:54

Marjo_Wystan schreef:
Nou dan moet je zijn problematiek maar in een pb zetten en dan wil ik best kijken wat het beste is ;)

ga ik even doen, thanks :j

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:45

Marjo_Wystan schreef:
Arabesk schreef:
Een vriend van mij is zo goed als failliet op dit moment, hij heeft niets meer, geen huis, geen geld (lang verhaal, scheiding ellende, maar in elk geval is er beslag gelegd op zijn salaris door één lening en er zijn er nog drie a vier) en hij kan nu niet naar zijn werk omdat hij geen benzine kan betalen. Lijkt mij een tamelijk schaak-mat situatie alleen ziet hij dat niet zo, hij denkt dat er nog wel wat ergens te regelen valt 8)7

Ik probeer op hem in te praten dat hij een schuldsaneringstraject moet aanvragen. Zijn totale schuld ligt op 50.000-70.000 euro

Kan iemand VERPLICHT de schuldsanering in gezet worden? En wat is er voor deze man nog voor andere optie behalve zijn hele leven gaten met gaten blijven dichten? En hebben jullie nog tips waarmee ik hem kan overtuigen dat saneren het beste is?

Allereerst waarom vind jij saneren het beste?

Reiskostenvergoeding valt niet onder een loonbeslag, dus als dat door zijn werkgever overgemaakt wordt naar de eerste beslaglegger klopt dit niet en moet de werkgever geinformeerd worden. Of even een loonstrook opsturen naar de deurwaarder.

Verder is het niet zo dat je drie jaar opeens nergens meer aan hoeft te denken. Ik ben benieuwd hoe het je met die instelling na 3 jaar schuldhulpverlening of wsnp vergaat namelijk..... :(:)

Zijn totale schuld ligt op 50.000 a 70.000 euro -> is daarvan alles opeisbaar geworden of dat is zijn totaal aan leningen? Voor hoeveel is er beslag gelegd door de deurwaarder? Hoeveel zijn zijn inkomsten en wat zou het voorstel zijn als er schuldhulpverlening komt. Dat is makkelijk uit te rekenen. Als het echt heel weinig is wat er binnenkomt bij de deurwaarder, tja dan is schuldhulpverlening een optie maar eigenlijk ben ik er voor de maatschappij niet zo blij mee. Het geld moet ergens vandaan komen en alle werkende mensen betalen nu aan al die schulden die worden kwijtgescholden.

Kijk eerst een naar zijn beslagvrije voet, is het een standaard beslagvrije voet? Voor een alleenstaande is dat op dit moment 818,40 per maand, als dat zo is kan hij bewijsstukken inleveren van zijn zorgverzekering en zijn huur (plus huurtoeslag en zorgtoeslag)

Als je een overzicht maakt wil ik je best een advies geven hoor ;) (pb maar ;) )

Op zich ben ik het wel met je eens. Een WSNP (schuldsanering) moet de laatste optie zijn. Je moet eerst alle andere opties bekeken hebben. Een sanering is heel zwaar voor de meeste mensen, het is zo als ik net las ook een rust en een uitkomst, maar je hebt wel drie jaar lang een bewindvoerder in je nek hijgen (voor iedereen daarover valt ik ben zelf zo'n hijgende bewindvoerder met 250 schuldsaneringen)

Als de totale schuld echt opeisbaar tussen de 50.000 en de 70.000 euro ligt is het heel moeilijk van de beslagvrijevoet zelf op te lossen. Klopt je mag je reiskostenvergoeding en huur-zorgtoeslag zelf houden. Maar dan nog is het geen vet pot, en zal er weinig overblijven voor andere schuldeiers.

Wat wel een idee is om een overzicht te maken van de opeisbare schulden, het inkomen, de vaste lasten en te kijken of er geld is om andere schulden in te lossen.

Verder kunnen schuldeisers zijn faillisement aanvragen, maar daar schiet echt niemand iets mee op. Dan wordt er een curator benoemd, die ontdekt dat er niets is, vraagt meneer of hij in de schuldsanering wil. Zoja, dan zal er verzocht worden om omzetting aan de rechtbank. Zegt hij dat daar heb ik geen zin wordt het faillisement beeindigt en staan de schuldeisers weer bij hem aan de deur.

Probeer zelf of met behulp van andere inzicht te krijgen in de situatie en probeer hem er van te overtuigen dat hij er zonder hulp echt niet uit komt..

succes...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:02

Tivoli schreef:
Te trots...
hoe trots kun je op jezelf zijn als je de rest van je leven als een verkapte kluizenaar moet leven,van rekening naar rekening...
Jezelf verstoppend achter de bank als de bel gaat,omdat je bang bent voor een deurwaarder.
Ja trots hoor :Y)

Ik weet zelf hoe moeilijk het is, door omstandigheden hebben wij nog een resthypotheek waarvoor we nu in de sanering zitten.
We hebben het eerste jaar achter de rug,en geloof me ,we hebben maandelijks méér te besteden dan vroeger.
Ze zorgen gewoon voor je natje en je droogje, en het is heerlijk dat er geen schuldeisers meer op de stoep staan.
Het is even zuur,maar over twee jaar zijn we er vanaf en zullen we het een stuk beter aanpakken.

Ik hoop dat hij zich laat overtuigen...

Hier echt precies hetzelfde verhaal, mijn vriend zit ook in de sanering ivm met een resthypotheek, en ook wij komen makkelijk rond van wat we overhouden..
het is zoveel fijner dat je nu weet dat alles geregeld word, en ja natuurlijk is het klote, maar je bent er zelf bij hoor, het is dan ook zijn eigen schuld door het maken van van verkeerde keuze's

Ik zou hem even een spiegel voorhouden, of je gaat jaren lang zitten kloten met schuldeisers, en word helemaal knettergek van de deurwaarders waarvoor je overal geld vandaan moet zien te sprokkelen en hierdoor nog verder in de schulden raakt, of je geeft het uit handen, alles word geregeld op het opsturen van wat documentjes na, en na drie jaar ben je overal vanaf!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:48

Ik ben blij dat het er is hoor, maar het moet niet alleen maar makkelijk zijn. Ik ken genoeg mensen die idd alleen die weg kunnen bewandelen,

Maar je geeft het uit handen alles wordt geregeld? In wat voor maatschappij wil je leven zeg? Inale drie jaar ben je overal vanaf? Behalve dat we ons verder de kredietcrisis in helpen, maar goed ben blij dat het makkelijker voor je wordt...

Je geeft aan makkelijk rond te komen, iemand die eerlijk en oprecht is (zie je onderschrift) zal zijn extra's afstaan hoor ;)

Ken 1 man die echt alleen maar die uitweg had, die hoorde daarna welk percentage er van zijn schulden afgelost zouden worden... die heeft er voor gekozen om alles voor 100% af te betalen, geen 3 jaar, maar 8 jaar... Dan heb je echt een schone lei.

En heb je de motivatie nog wel om te overwerken, een andere baan te nemen, meer te gaan verdienen,... alle schuldeisers zijn toch al akkoord?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:21

Nu vat je het denk iets verkeerd op, het staat er wel erg simpel nu inderdaad..
Mijn vriend zit in die sanering, ik niet, en aan de hand van mijn salaris word berekend hoeveel hij mag houden omdat we samenwonen.
Mijn vriend heeft heel wat meegemaakt en een behoorlijke schuld omdat hij behoorlijk in de maling is genomen door zijn ex, in combinatie met het huis verkopen.. Nadat wij twee jaar samen geprobeerd te hebben de schuldeisers af te betalen ging het alleen maar verder bergafwaarts omdat mevrouw van alles op zijn naam had gekocht en afgesloten waar hij niet eens vanaf wist, en is hij toch in de sanering terecht gekomen.

We komen nu net rond, maar ik vind dat omdat we rond komen het eigenlijk heel goed te doen, en ik ben het met je eens dat het eigenlijk niet hoort te kunnen dat je er na het maken van zo'n bende er zo makkelijk vanaf komt.
Al onze extra's gaan naar de sanering hoor, zelfs mijn zuur verdiende vakantiegeld en belastinggeld, terwijl dit eigenlijk niet eens hoeft..
Mijn vriend draait verschrikkelijk veel overuren, om zo veel mogelijk af te betalen!

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:12

Aan TS
Misschien moet iedereen stoppen met zijn hand boven het hoofd van die vriend te houden. Als hij echt niks meer heeft zal hij een stuk sneller kiezen voor de beste oplossing.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:24

wij zijn ook trots hoor,
echter hebben we wel zelf om schuldsanering gevraagd...
(wegens ziekte kon ik niet meer werken,en zo is het balletje bij ons aan rollen gegaan)
ik vind dat wij dit verplicht zijn aan onze kinderen!!
jaja het is even zwaar als je je kinderen iets moet weigeren erdoor(niet dat ze ook maar iets tekort komen :o ),maar IK WEET dat over 3 jaar
we lekker overnieuw kunnen beginnen ,en dat heb ik het er graag voor over!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:44

Ok allereerst bedankt voor alle pb's van mensen met duidelijke uitleg en informatie. Zo zie je maar weer dat je via bokt een hoop kennis bij ' kennissen' kan vergaren :D. Als gewone sterveling weet je er gewoon te weinig vanaf.

Inmiddels is duidelijk geworden dat saneren echt het beste is, want de andere optie is:

Citaat:
Rest een gewone faillietverklaring... Waarbij het beslag tot bijstandsniveau blijft, maar dan wordt de curator beheerder van de pot en word alles in ieder geval eerlijk verdeeld. Dan wordt het dus een spaarfaillissement en dat kan lang duren... Veel en veel langer dan een sanering. Beste voor je kennis is dus om wel de motivatie op te brengen voor een sanering...

Inmiddels heeft die vriend van me zijn laatste strohalm verloren. Hij dacht dat de bank nog wel iets ' kon regelen' maar die zeiden vanochtend ook ineens ' u moet maar bij de gemeente aankloppen ' He wat vervelend voor hem, WEER iemand die het zegt }:)

Hij zit nu bij maatschappelijk werk, alles gaat op tafel. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Ik hou jullie op de hoogte.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:52

Hopelijk gaat hij eruit komen wat hij nu wil, Schuldsanering is natuurlijk geen pretje maar als hij op tijd is kan het schuldhulpverlening worden en krijgt hij geen bewindvoerder toegewezen als de banken akkoord gaan met het betalingsvoorstel. Echter zie je wel steeds vaker dat de banken 5 jaar eisen ipv 3 jaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:58

ach vijf jaar is altijd nog beter dan je hele leven van bijna niets rondkomen...

toch?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:01

Daar heb je een punt ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:22

Arabesk schreef:
Hij is te trots om de sanering in te gaan en zo maakt hij zijn trots nogal duur denk ik; tot zijn pensioen die schulden afbetalen en dan ongeveer net zo veel per maand te besteden te hebben als drie jaar lang in de schuldsanering.

Ik had het wel geweten in zijn situatie, maar ok...

Tja is lastig maar begrijp het wel hoor. Je hebt dan gewoon 3 jaar lang geen vrijheid en dat is natuurlijk niet leuk. Misschien kan hij eens met iemand rond de tafel gaan zitten en te kijken naar een oplossing.

Een beslag gaat altijd maar van een deel van je salaris dus hij moet nog een deel over hebben en bank gaat voor op een beslaglegging en dan pas volgt de rest. Als hij naast de beslagslegging nog afspraken maakt wat betreft betalingen zal hij moeten overleggen dat het misschien makkelijker is alle in een beslaglegging te stoppen. Dit wordt ingehouden van zijn salaris en hij krijgt een stukje in handen. Zou fijn zijn als het bedrijf hem daarin kan helpen. Ik vind een goed werkgever dat die met raad en daad bij moet staan. Ik kreeg ook erg veel hulp van mijn werkgever toen ik in mijn scheiding zat en opeens een salaris miste.

Tja dat hij geen benzine kan betalen kan hij dus ook de auto niet betalen vind het dan nog altijd vreemd dat hij een auto heeft?. Of is het een brommer. Hij zal moeten gaan praten met zijn werkgever of die hem kan helpen qua vervoer dus bv trein/buskaartje kopen zodat hij naar zijn werk kan komen. Bedrijf vergoed als het goed is toch reiskosten.
Denk niet dat het slim is zijn baan te verliezen want dan is hij het laatste stukje psoitief iets ook kwijt en dan zullen de bedrijven ook overgaan te beslaglegging op goederen (als hij die nog heeft).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 16:39

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah hij is vandaag gewoon naar de kapper gegaan en heeft nog wat luxe artikelen gekocht

Hij zou nou toch elke cent moeten omdraaien om uberhaupt nog iets te kunnen??? 8)7

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:50

hoe is het nu?

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 07:03

ja had het ook per pb gevraagd, maar geen reactie gekregen, ik heb behoorlijk wat tips gegeven, maar ik vraag me af of hier iets mee gedaan is door hem??

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:46

De schuldsaneringsregeling is een vrijwillig traject. Je kan niemand verplichten in de schuldsanering te gaan, wat wel kan is dat derden hem failliet verklaren en dat hij een curator krijgt toegewezen en geloof mij daar schiet je niks mee op. De curator brengt in kaart wat de schulden zijn en als jij na een jaar niet kan aantonen dat je geld van derden kan lenen om een akkoord aan te bieden, de schulden niet ter goedertrouw zijn ontstaan, zodat je niet in de schuldsanering kan komen dan houdt het al snel op en zal je faillissement worden beeindigd wegens gebrek aan baten, ofwel al je schulden gaan weer herleven.

De regels van de schuldsanering zijn de afgelopen jaren strenger geworden en naar mijn mening heel terecht. Mensen maken er echt een potje van. Ook gebeurd het steeds vaker dat mensen de schone lei niet weten te behalen en er vroegtijdig weer uitvliegen en dan alsnog prive failliet zijn.

Je moet er echt voor gaan. Mocht je nog vragen hebben dan mag je mij altijd pb-en.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:58

Schuldsanering is eerder iets 'waar je blij mee mag zijn' dat het bestaat dan dat je er gedwongen in terecht 'moet' komen. Je zou blij moeten zijn dat men je de mogelijkheid geeft om na 3 jaar weer met een schone lei te beginnen. Maar dat bleek dus lang niet altijd zo te zijn en mensen zagen het meer als een straf. Daarom zijn die regels nou zo streng geworden.