Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bramasole schreef:Ja, je kunt natuurlijk je verstand erop los gooien en het financieel als een goede kans zien. Maar een ouder kind relatie gaat toch wel iets verder dan de dollar tekens en de belasting voordeeltjes.
Zonnetje81 schreef:Bramasole schreef:Ja, je kunt natuurlijk je verstand erop los gooien en het financieel als een goede kans zien. Maar een ouder kind relatie gaat toch wel iets verder dan de dollar tekens en de belasting voordeeltjes.
Het is maar hoe kortzichtig je het benaderd.... Je mag je kind geen X bedrag schenken boven bedrag X (5000 euro ofzo) per jaar.... Ik weet niet maar wil jij meer belasting wegbrengen dan nodig is?? Soms kan het juist helpen om financieel iets wel te kunnen bekostigen ipv het net niet lukken.
magriet schreef:wel bij hem lenen zodat je goedkooop kunt lenen maar hij dus overzicht houdt over jouw afbetalingen
Relaxed schreef:en binnen familie kan er nou eenmaal gezeik om komen. Dan kan je het zakelijk bekijken met voordeel dit en dat, maar daar heb je niks aan als er bonje ontstaat om wat voor reden dan ook..
superwoman schreef:Relaxed schreef:en binnen familie kan er nou eenmaal gezeik om komen. Dan kan je het zakelijk bekijken met voordeel dit en dat, maar daar heb je niks aan als er bonje ontstaat om wat voor reden dan ook..
Maar waarom zou er bonje komen als je alles goed hebt vastgelegd én netjes en op tijd je betalingen doet?
Relaxed schreef:Daarom zei ik ook 'om wat voor reden dan ook' er ontstaan om zoveel dingen ruzies binnen families.. En als er zo'n ruzie ontstaat en je hebt ook nog een lening uitstaan.. Lastig, ik zou er niet aan beginnen..
Zonnetje81 schreef:Al krijg ik nu ruzie met mijn pa, mijn hypotheek staat op papier, dus hij kan daar niet zomaar iets aan veranderen en ik ook niet. Het is dan gewoon een zakelijke overeenkomst. Maar goed, je moet vooral je ouders wantrouwen, dat is echt de insteek op deze aardbol.

Relaxed schreef:IK zou het gewoon niet doen.. En ik geloof dat ik daar vrij in ben toch?
superwoman schreef:Relaxed schreef:IK zou het gewoon niet doen.. En ik geloof dat ik daar vrij in ben toch?
Tuurlijk ben je daar vrij in, maar mis wel wat aan je onderbouwing. Als alles netjes op papier wordt gezet en iedereen zich aan de afspraken houdt, dan is er geen reden voor ruzie. En mét ruzie is er nog geen verandering van de afspraken over de lening. Dat kán niet. (mits je het goed regelt natuurlijk)
Natuurlijk moet je wel een goede band met elkaar hebben ivm vertrouwen, maar ik verwacht niet dat ouders dat aanbieden als er geen goede band is.
Bramasole schreef:Zonnetje81: Je kant een heel topic met cijfers aandragenmaar als ouder hoor je je kind op weg te helpen en geen extra geld te vragen, je geeft ze een goede kans juist omdat het je ouders zijn, daar blijf ik bij. Ik vind het echt niet kunnen.
Relaxed schreef:Het is voor mij meer een gevoel dat ik zo'n bedrag liever niet van mijn (schoon)ouders leen, met de gedachte erachter 'wat als...'
superwoman schreef:Relaxed schreef:Het is voor mij meer een gevoel dat ik zo'n bedrag liever niet van mijn (schoon)ouders leen, met de gedachte erachter 'wat als...'
Maar "wat als" wat dan?
Ik krijg het gevoel dat je niet goed weet hoe het werkt.
Je gaat gewoon naar een notaris die legt uit en zorgt dat alles goed geregeld is bij "wat als...".
Tuurlijk kunnen er ruzies ontstaan of kan er iemand overlijden, dan nog is alles geregeld over het vervolg van de lening..
Bramasole schreef:... maar als ouder hoor je je kind op weg te helpen en geen extra geld te vragen, je geeft ze een goede kans juist omdat het je ouders zijn, daar blijf ik bij. Ik vind het echt niet kunnen.
!_rosita_ schreef:Ik sluit me bij de anderen aan.
Ik vind afspraken maken over hoeveel je wanneer terugbetaald erg logisch, maar rente rekenen aan je eigen kinderen... nee, sorry, dat gaat er bij mij niet in en ik zou dan eerlijk gezegd ook best op mijn tenen getrapt zijn als mijn ouders zoiets zouden voorstellen en dus lekker voor de bank kiezen.
'moet' rente vragen? Tsja... daar kun je altijd wel weer onderuit lijkt me zo.
als mensen niet weten waar ze over praten...zeg dan niks... Het gaat hier niet over het lenen van onderhands 1000 euro. Dit is allemaal papiertechnisch voor grotere bedragen. _rosita_ schreef:'moet' rente vragen? Tsja... daar kun je altijd wel weer onderuit lijkt me zo.
!
!