lenen van (schoon)ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:49

Ik heb weleens geld van mijn schoonouders geleent. Geen heel hoog bedrag 50 euro. Ze wisten van tevoren dat ik ze na 2 weken het weer terug zou geven nou een dag later was er al ruzie...

Zonnetje81

Re: lenen van (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:52

Ik denk dat de meeste (inclusief mezelf) niet weten hoe de constructie werkt. Nu doet iedereen of ouders maar geld willen vangen in de zin van rente. Maar het is voor jezelf juist voordeliger en als je ouders je opweg willen helpen! Why not, zoals ik zei vraag het eens aan iemand met VERSTAND na en laat het noteriaal vastleggen :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:54

Ja, je kunt natuurlijk je verstand erop los gooien en het financieel als een goede kans zien. Maar een ouder kind relatie gaat toch wel iets verder dan de dollar tekens en de belasting voordeeltjes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:55

Ik heb een hypotheek bij mijn vader.
Ondertussen getrouwd, dus hebben we samen deze hypotheek. :D
Rente betalen moet zelfs, of je kan het belastingsgewijs meenemen als gift geloof ik, maar daar zit ook een max aan.
Overgens is daar toch geen sprake van bij de ts.
Wij hebben er geen problemen mee. Schrijf gewoon een X bedrag per maand aan hem over.... Gaat al ruim 7 jaar goed :o

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:59

Bramasole schreef:
Ja, je kunt natuurlijk je verstand erop los gooien en het financieel als een goede kans zien. Maar een ouder kind relatie gaat toch wel iets verder dan de dollar tekens en de belasting voordeeltjes.

Het is maar hoe kortzichtig je het benaderd.... Je mag je kind geen X bedrag schenken boven bedrag X (5000 euro ofzo) per jaar.... Ik weet niet maar wil jij meer belasting wegbrengen dan nodig is?? Soms kan het juist helpen om financieel iets wel te kunnen bekostigen ipv het net niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:03

Zonnetje81 schreef:
Bramasole schreef:

Het is maar hoe kortzichtig je het benaderd.... Je mag je kind geen X bedrag schenken boven bedrag X (5000 euro ofzo) per jaar.... Ik weet niet maar wil jij meer belasting wegbrengen dan nodig is?? Soms kan het juist helpen om financieel iets wel te kunnen bekostigen ipv het net niet lukken.

Maar dan blijft er nog een behoorlijk bedrag over wat geleend wordt en terugbetaald moet worden en binnen familie kan er nou eenmaal gezeik om komen. Dan kan je het zakelijk bekijken met voordeel dit en dat, maar daar heb je niks aan als er bonje ontstaat om wat voor reden dan ook.. En dat is ook de vraag van TS, zou je lenen van familie, ja of nee.. Er wordt helemaal niks gevraagd over erven en schenken.. Want wie zegt dat de schoonvader wil schenken? ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:04

magriet schreef:
wel bij hem lenen zodat je goedkooop kunt lenen maar hij dus overzicht houdt over jouw afbetalingen

Ik snap niet zo goed wat hier het probleem van is. Als jullie een goede afspraak maken over wat en hoeveel en wanneer het betaald moet worden... dan is dat toch niet iets wat een geheim moet zijn?
Het wordt imo pas een probleem wanneer je de gemaakte afspraken niet kan nakomen, maar dat zou ook een probleem zijn bij de bank.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:06

Relaxed schreef:
en binnen familie kan er nou eenmaal gezeik om komen. Dan kan je het zakelijk bekijken met voordeel dit en dat, maar daar heb je niks aan als er bonje ontstaat om wat voor reden dan ook..

Maar waarom zou er bonje komen als je alles goed hebt vastgelegd én netjes en op tijd je betalingen doet?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:07

Zonnetje81: Je kant een heel topic met cijfers aandragen ;) maar als ouder hoor je je kind op weg te helpen en geen extra geld te vragen, je geeft ze een goede kans juist omdat het je ouders zijn, daar blijf ik bij. Ik vind het echt niet kunnen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:11

Of je nou een hypotheek/lening bij de bank hebt of bij je ouders, voor niets gaat de zon op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:12

superwoman schreef:
Relaxed schreef:
en binnen familie kan er nou eenmaal gezeik om komen. Dan kan je het zakelijk bekijken met voordeel dit en dat, maar daar heb je niks aan als er bonje ontstaat om wat voor reden dan ook..

Maar waarom zou er bonje komen als je alles goed hebt vastgelegd én netjes en op tijd je betalingen doet?

Daarom zei ik ook 'om wat voor reden dan ook' er ontstaan om zoveel dingen ruzies binnen families.. En als er zo'n ruzie ontstaat en je hebt ook nog een lening uitstaan.. Lastig, ik zou er niet aan beginnen..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:13

Al krijg ik nu ruzie met mijn pa, mijn hypotheek staat op papier, dus hij kan daar niet zomaar iets aan veranderen en ik ook niet. Het is dan gewoon een zakelijke overeenkomst. Maar goed, je moet vooral je ouders wantrouwen, dat is echt de insteek op deze aardbol.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:19

Relaxed schreef:
Daarom zei ik ook 'om wat voor reden dan ook' er ontstaan om zoveel dingen ruzies binnen families.. En als er zo'n ruzie ontstaat en je hebt ook nog een lening uitstaan.. Lastig, ik zou er niet aan beginnen..

Ik denk eerder dat de ouders meer risico nemen. :o
De lening staat op papier, dus als leningnemer veranderd er niks.
Als leninggever (ouders in dit geval) zou je achter je geld aan moeten gaan, wanneer de leningnemer(s) (kinderen in dit geval) niet meer betalen..

Dus ik zie het juist als een mooi gebaar van de ouders.... :7
Zij kunnen niet aan het geld komen tot het is afbetaald (wat op papier staat) en vind dat best lief dat ze dat voor je over hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:24

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:29

Zonnetje81 schreef:
Al krijg ik nu ruzie met mijn pa, mijn hypotheek staat op papier, dus hij kan daar niet zomaar iets aan veranderen en ik ook niet. Het is dan gewoon een zakelijke overeenkomst. Maar goed, je moet vooral je ouders wantrouwen, dat is echt de insteek op deze aardbol.

Het is geen wantrouwen naar ouders, dat zeg ik toch nergens? IK zou het gewoon niet doen.. En ik geloof dat ik daar vrij in ben toch? :roll:

Superwoman, het geldt idd voor beide kanten :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:49

Relaxed schreef:
IK zou het gewoon niet doen.. En ik geloof dat ik daar vrij in ben toch? :roll:

Tuurlijk ben je daar vrij in, maar mis wel wat aan je onderbouwing. Als alles netjes op papier wordt gezet en iedereen zich aan de afspraken houdt, dan is er geen reden voor ruzie. En mét ruzie is er nog geen verandering van de afspraken over de lening. Dat kán niet. (mits je het goed regelt natuurlijk)

Natuurlijk moet je wel een goede band met elkaar hebben ivm vertrouwen, maar ik verwacht niet dat ouders dat aanbieden als er geen goede band is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:05

superwoman schreef:
Relaxed schreef:
IK zou het gewoon niet doen.. En ik geloof dat ik daar vrij in ben toch? :roll:

Tuurlijk ben je daar vrij in, maar mis wel wat aan je onderbouwing. Als alles netjes op papier wordt gezet en iedereen zich aan de afspraken houdt, dan is er geen reden voor ruzie. En mét ruzie is er nog geen verandering van de afspraken over de lening. Dat kán niet. (mits je het goed regelt natuurlijk)

Natuurlijk moet je wel een goede band met elkaar hebben ivm vertrouwen, maar ik verwacht niet dat ouders dat aanbieden als er geen goede band is.

Het is voor mij meer een gevoel dat ik zo'n bedrag liever niet van mijn (schoon)ouders leen, met de gedachte erachter 'wat als...'

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:12

Bramasole schreef:
Zonnetje81: Je kant een heel topic met cijfers aandragen ;) maar als ouder hoor je je kind op weg te helpen en geen extra geld te vragen, je geeft ze een goede kans juist omdat het je ouders zijn, daar blijf ik bij. Ik vind het echt niet kunnen.

En toch zal je een zakelijke rente moeten rekenen (die best lager kan zijn dan de bankrente), anders is het een schenking voor de belastingdienst en moet er schenkingsrecht worden betaald (als dit boven de jaarlijkse vrijstelling uitkomt). Zonnetje81 heeft dus echt wel gelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:15

Relaxed schreef:
Het is voor mij meer een gevoel dat ik zo'n bedrag liever niet van mijn (schoon)ouders leen, met de gedachte erachter 'wat als...'

Maar "wat als" wat dan?
Ik krijg het gevoel dat je niet goed weet hoe het werkt.
Je gaat gewoon naar een notaris die legt uit en zorgt dat alles goed geregeld is bij "wat als...".
Tuurlijk kunnen er ruzies ontstaan of kan er iemand overlijden, dan nog is alles geregeld over het vervolg van de lening..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:46

Ik zou het aanbod meteen aannemen!!

Dat ik mijn (schoon)ouders rente zou moeten betalen vind ik niet meer dan normaal. Als het geld op de bank blijft staan ontvangen ze er rente over en als ik het 'in gebruik heb' kunnen ze zelf ook niet met de centen doen wat ze willen.
Ik zou dus rekening houden met het rentepercentage op de spaarrekening, wat ze normaliter zouden ontvangen.

Dat je (schoon)ouders inzage hebben over hetgeen je terugbetaald. Tja, je kunt het lang en kort benaderen: het geld moet terug naar de geldverstrekker. Of het nu je schoonouders of de bank is(zijn) dat maakt geen verschil. Ze weten toch ook precies wat je leent en verder kun je over dat terugbetalen goede afspraken op papier zetten.

Ik sluit me dan ook compleet aan bij Zonnetje en superwoman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:36

superwoman schreef:
Relaxed schreef:

Maar "wat als" wat dan?
Ik krijg het gevoel dat je niet goed weet hoe het werkt.
Je gaat gewoon naar een notaris die legt uit en zorgt dat alles goed geregeld is bij "wat als...".
Tuurlijk kunnen er ruzies ontstaan of kan er iemand overlijden, dan nog is alles geregeld over het vervolg van de lening..

Ik weet heel goed hoe het werkt, tijdens mijn stage heb ik vaak genoeg contracten/overeenkomsten gezien van ouders die een hypotheek aan een van de kinderen lenen.. Bedrag vaststellen, aflossing overleggen, rente vastleggen, naar de notaris en klaar..

IK zou het alleen niet doen en dat is mijn keuze ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:52

Bramasole schreef:
... maar als ouder hoor je je kind op weg te helpen en geen extra geld te vragen, je geeft ze een goede kans juist omdat het je ouders zijn, daar blijf ik bij. Ik vind het echt niet kunnen.

Voor zover in weet moet degene die iemand anders geld leent, rente vragen :) !
Wel kan diegene minder rente verlangen dan de bank dat doet.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:00

Ik sluit me bij de anderen aan.
Ik vind afspraken maken over hoeveel je wanneer terugbetaald erg logisch, maar rente rekenen aan je eigen kinderen... nee, sorry, dat gaat er bij mij niet in en ik zou dan eerlijk gezegd ook best op mijn tenen getrapt zijn als mijn ouders zoiets zouden voorstellen en dus lekker voor de bank kiezen.

'moet' rente vragen? Tsja... daar kun je altijd wel weer onderuit lijkt me zo.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:04

_rosita_ schreef:
Ik sluit me bij de anderen aan.
Ik vind afspraken maken over hoeveel je wanneer terugbetaald erg logisch, maar rente rekenen aan je eigen kinderen... nee, sorry, dat gaat er bij mij niet in en ik zou dan eerlijk gezegd ook best op mijn tenen getrapt zijn als mijn ouders zoiets zouden voorstellen en dus lekker voor de bank kiezen.

Wat denk je zelf??? Het MOET ja, anders komt de belasting je voor schenkingen leeg roven....

Pfff :z als mensen niet weten waar ze over praten...zeg dan niks... Het gaat hier niet over het lenen van onderhands 1000 euro. Dit is allemaal papiertechnisch voor grotere bedragen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:06

_rosita_ schreef:

Dat kan je mooi vergeten! Zonnetje heeft gelijk!
Dat wil wel lukken als je 100 € leent, maar bij een groter bedrag wat je officieel leent (met kontrakten enzo) gaat dat dus echt niet :n !
Mijn schoonouders hebben ons indertijd geld geleend en die hadden dat met liefde renteloos gedaan ging helaas niet ;) !