Vriend luistert niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:53

Oe lastige situatie, waar je idd erg last van kan hebben.
Goed dat je al weet waar je van jezelf aan kan werken.

Een tip die ik je nog wil geven is het schrijven van een brief (is hierboven ook al een genoemd) als ik bepaalde dingen met mijn vriend wilde bespreken en ik steeds het idee kreeg dat hij mijn niet goed snapte, dan schreef ik het heel duidelijk op.
Ik schrijf dan waarom ik me zo voel, hoe dat komt en wat mijn idee is om het probleem op te lossen, en dat ik de brief schrijf omdat het in de gesprekken niet duidelijk genoeg is blijkbaar.

Ik heb dit zowel met mij ex vriend, mijn huidige vriend en wel eens bij mijn ouders gedaan en het heeft tot nu toe altijd goed uitgepakt.
De reden is dat je met een brief rustig de tijd hebt om je verhaal te doen, je leest het over en kijkt wat je toch weg kan laten of nog erbij wilt zetten.
Daarbij is het voor de persoon die het krijgt ook fijn, omdat hij het rustig kan lezen en stukken ook een 2e keer kan lezen als hij het niet snapt.
Gesprekken gaan soms vrij snel en kunnen daardoor ook wel eens afwijken van de kern, met een brief kan je beter bij de kern blijven en kan je het zo vaak overnieuw lezen als nodig is.
Ik zorgde dat ik zelf nooit bij het openen van de brief aanwezig was, dan kunnen ze gelijk dingen vragen en is er minder tijd om de boel te laten bezinken.
Meestal had ik daarna wel een persoonlijk gesprek en was de boel veel duidelijker, eigenlijk waren de minder leuke dingen daarna ook gewoon afgesloten en wist ieder wat hem te doen stond.

Daarin tegen schrijf ik vaak ook een leuke kaart als ik merk dat dingen na zo'n gesprek verbeterd zijn, dat ik ook een positieve verandering wil prijzen en dat hij weet dat ik blij ben hoe het verder gaat en dat we zo door moeten gaan.
Het is ook een leuke verassing voor zo'n iemand om een leuke kaart te krijgen met een positief berichtje over iets waar het eerst wat lastiger zat :)

Succes er mee!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:02

Hihi, ik moet zeggen dat wat je ook beschrijft in je OP namelijk dat bij poging 2 er opeens inhoudelijk ingegaan wordt op de inhoud van poging 1, terwijl je het daar dus niet meer over had op dat moment, me akelig bekend voor komt := Heel frustrerend. Want je denkt echt "Daar hád ik het nu niet over".

Desalniettemin denk ik dat jullie basisprobleem inderdaad ligt in onbegrip van elkaars verwachtingen qua communicatie.

Dat boek wat hier al eerder genoemd werd waarvan je gezegd hebt het te gaan lezen, ik denk dat je daar een heel stuk wijzer van gaat worden en dan beter kan begrijpen waarom het misloopt :j :)

Wel top dat je hier zo actief mee bezig bent! +:)+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 08:50

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Doet me goed.

Ik spreek tegenwoordig ook uit wanneer ik me goed voel en wanneer ik tevreden ben. Ik begin dit steeds meer van mezelf te zien en dus ook uit te spreken. Eerder deed ik eigenlijk geen van beiden. Zat het er altijd een beetje tussenin.

Gisteravond heb ik een heel fijn gesprek met mijn vriend gehad.
We hebben samen gekeken naar wat er mis ging en hoe ik met mijn houding en boosheid hem in de verdediging joeg. Daarna versterkten we elkaar alleen maar, waardoor we er niet meer uit kwamen. Ik heb ook gezegd dat ik (dankzij jullie) in zag dat ik al meteen aan het begin niet duidelijk was wat ik nou wilde. Hij was het nu met me eens dat het een communicatieprobleem was.

Ook heb ik gezegd dat ik zijn redenatie ook begreep, dat het komt doordat ik me rot voel. Ik heb hem uitgelegd hoe ik dat zag.
Wanneer ik me rot voel, heb ik sneller negatieve gedachten (zoals "Hij luistert niet, hij wil me niet horen, hij vindt me een zeur enz."), waardoor ik sneller boos word en inderdaad minder kan hebben.

We hebben elkaar echt goed uit laten praten, naar elkaar geluisterd en het was gewoon heel goed.
We hebben afgesproken dat ik mijn best ga doen om duidelijker aan te geven wat ik van hem verwacht. Hij zei spontaan op zijn beurt dat hij dat ook wilde gaan proberen. In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, is hij dus zeker wel bereid om naar zijn aandeel te kijken en hier aan te werken. Ik denk dat ik het in eerdere pogingen gewoon niet zo handig gebracht heb (meer als een eis ipv een verzoek).

Nogmaals bedankt voor jullie tips en inzichten!

garny95

Re: Vriend luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:55

sommige mannen zijn niet zo handig hierin, vraag anders voortaan of hij je gewoon even vast wil houden als je niet lekker in je vel zit, dan zie je wel of er een gesprek op volgt of niet.
Eerste goede gesprek is al geweest zie ik, super !

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:30

+:)+ Allebei super gedaan :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:34

ik vind alle tips die gegeven zijn al heel goed, en ook hoe jij er zelf mee om gaat.

maar pas wel een beetje op dat je het nu niet teveel op jezelf gaat betrekken.. dus dat je nu niet gaat doen alsof het alleen jouw fout is.
in je post hierboven lees ik dat jullie jouw boosheid als uitgangspunt namen en keken hoe hij daarop reageerde. maar eigenlijk was jouw boosheid een reactie op hem.

en je hebt uitgelegd hoe jij reageert als je je rot voelt, dat je daardoor sneller boos wordt en minder kan hebben.
maar heeft hij ook verteld wat hij in zulke situaties doet of denkt (dus als jij zo reageert maar ook als hij zich rot voelt, wat doet hij dan?).

jullie spraken als eerste af dat JIJ gaat proberen duidelijker te zijn.

ik zeg niet dat dat niet goed is maar het komt me wel heel bekend voor.
ik heb ook 100 en 1 gesprekken met mn vriend gehad die zo verliepen.
namelijk bijv dat ik boos werd en waarom hij dan zo lomp/ ongeintreseert reageerde. vervolgens analyseerde ik mijn hele gedrag waardoor ik wel inzag wat ik fout deed. hij zag daar dan wel wat in maar begon nooit over zn eigen gedrag en dat het misschien ook mogelijk is dat mijn gedrag een reactie op hem is.
uiteindelijk na een eeuw praten zei ik dan dat ik er wel aan wilde werken, en dan wilde hij er ook wel aan werken.
aan het eind van het gesprek hadden we dan het idee dat we ook echt wat bereikt hadden maar eigenlijk schoten we er nog niets mee op want bij hem was gewoon het kwartje nog steeds niet gevallen. alleen werd dat een beetje verdoezeld door het hele gesprek.

beetje warrig opgeschreven (ik ben dus ook niet gewend om over dit soort dingen te praten, alleen over koetjes en kalfjes, en ben dus ook echt een regelrechte ramp met het verwoorden van mn gedachten/gevoelens) maar hoop dat je het een beetje snapt.

overigens kwam het bij ons denk ik omdat hij destijd ook gewoon echt niet zo geintresseerd meer was. we zijn 1 dag uit elkaar geweest (op zijn initiatief) en toen zijn er bij hem zo veel kwartjes gevallen en zoveel lichtjes gaan branden (deels onbewust ) dat is volgens mij in 1 dag een soort van revolutionaire verlichting heeft doorgemaakt. nu hebben we namelijk veeeeel minder communicatie problemen.
(sterker nog.. zodra ik een beetje kortaf reageer omdat me iets dwars zit wat ik eigenlijk niet wil vertellen gaat hij net zolang doorvragen totdat ik het vertel, waarna hij met een hele analyse komt van mijn EN zijn gedrag en soms komt ie ook nog eens met een oplossing, die wonderbaarlijk genoeg vaak ook nog werkt).

overigens werkte het brieven schrijven bij mij wel goed...
vooral omdat hij dan eerste de hele brief uit moest lezen voor hij reacties ging geven.
als we het gewoon mondeling bespraken kon ik eerst nog net 1 punt aansnijden, waar we vervolgens uren over praatten en nooit meer aan de andere (soms nog belangrijkere) punten toekwamen omdat hij door het eerste ding al op zn teentjes getrapt was.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:03

We hebben niet mijn boosheid als uitgangspunt genomen, we hebben de fase daarvóór als uitgangspunt genomen. Ik was niet duidelijk in wat ik van hem verwachtte. Verder hebben we het ook over hem gehad hoor, alleen heb ik dat hier niet zo nadrukkelijk genoemd. Heb zelf in ieder geval een heel goed gevoel erover en helemaal niet het idee dat ik het teveel op mezelf betrek. Ik heb idee dat doordat ik ook naar mijn eigen gedrag durfde te kijken, hij ook open stond om naar zijn aandeel te kijken. en zover waren tot dusver nog niet gekomen. ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:11

Ja, mijn man is hier ook een ster in :+ Krijg afentoe het idee dat ie het alleen rottig vind als ik me niet goed voel omdat het HEM beinvloedt.

Wij zijn er ook mee bezig, want ik kan daar totaal niet tegen. Het gaat steeds beter :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:48

hopen dat het nu ook langzamerhand beter gaat!