Goed dat je al weet waar je van jezelf aan kan werken.
Een tip die ik je nog wil geven is het schrijven van een brief (is hierboven ook al een genoemd) als ik bepaalde dingen met mijn vriend wilde bespreken en ik steeds het idee kreeg dat hij mijn niet goed snapte, dan schreef ik het heel duidelijk op.
Ik schrijf dan waarom ik me zo voel, hoe dat komt en wat mijn idee is om het probleem op te lossen, en dat ik de brief schrijf omdat het in de gesprekken niet duidelijk genoeg is blijkbaar.
Ik heb dit zowel met mij ex vriend, mijn huidige vriend en wel eens bij mijn ouders gedaan en het heeft tot nu toe altijd goed uitgepakt.
De reden is dat je met een brief rustig de tijd hebt om je verhaal te doen, je leest het over en kijkt wat je toch weg kan laten of nog erbij wilt zetten.
Daarbij is het voor de persoon die het krijgt ook fijn, omdat hij het rustig kan lezen en stukken ook een 2e keer kan lezen als hij het niet snapt.
Gesprekken gaan soms vrij snel en kunnen daardoor ook wel eens afwijken van de kern, met een brief kan je beter bij de kern blijven en kan je het zo vaak overnieuw lezen als nodig is.
Ik zorgde dat ik zelf nooit bij het openen van de brief aanwezig was, dan kunnen ze gelijk dingen vragen en is er minder tijd om de boel te laten bezinken.
Meestal had ik daarna wel een persoonlijk gesprek en was de boel veel duidelijker, eigenlijk waren de minder leuke dingen daarna ook gewoon afgesloten en wist ieder wat hem te doen stond.
Daarin tegen schrijf ik vaak ook een leuke kaart als ik merk dat dingen na zo'n gesprek verbeterd zijn, dat ik ook een positieve verandering wil prijzen en dat hij weet dat ik blij ben hoe het verder gaat en dat we zo door moeten gaan.
Het is ook een leuke verassing voor zo'n iemand om een leuke kaart te krijgen met een positief berichtje over iets waar het eerst wat lastiger zat

Succes er mee!