Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:37

Hollando schreef:
Ik ben dus 18 jaar, ben met het christelijke geloof opgevoed,maar ik ben niet echt "gelovig" en heb ook vrijwel geen verbintenis met deze manier van galoof.

Misschien een tikje off-topic, maar op grond van deze opmerking zou ik zeggen verdiep je ook eens in levensbeschouwingen die niet uitgaan van het bestaan van god(en) of een andere hogere macht, bijvoorbeeld atheisme, humanisme en aanverwante stromingen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 19-05-10 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:37

Heino schreef:
Wat ik zo mooi vind aan de Islam is hoe men met de armen om gaat. Hoe men deelt, zelfs als men zelf eigenlijk helemaal niets te delen heeft. Hoe men zo blij is met wat men zelf bezit, maar ondertussen ook zo beseft dat niet iedereen dat geluk heeft.

Ja dat vind ik ook prachtig aan de islam. Ze zijn heel betrokken bij de armen! Eerlijk gezegd vind ik islamieten heerlijke mensen om mee om te gaan, ze zijn meer open-minded dan de meeste mensen denken :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:41

jameyskatje schreef:
shilady schreef:
ik vind geloven echt 10x niks
kerkdiensten zijn saai en er hangen regeltjes aan. Waar je maar zin in heb :P

er zijn ook topics over het geloof in het algemeen. daar zou deze reactie beter op zn plaats zijn denk ik *D

Idd, join the Ben je gelovig- clan :P *ben zelf uitermate actief*

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:46

Weetje wat het is... Ik ben zelf heel erg actief in het "ben je gelovig waarom wel waarom niet topic" en wat me heel erg opvalt is dat de Nederlandse moslims véél beter weten waar ze het over hebben dan de Nederlandse christenen. Ik ben zelf een rasechte atheist, maar ik vind het wel 100x prettiger om met een moslim te discussieren dan met een christen. Christenen voelen zich vaak zo snel beledigd, terwijl moslims veel puurder zijn in hun reacties. Ik zal nooit beweren dat het 1 beter is dan het andere maar ik kan wel uit ervaring spreken dat Nederlandse moslims in ieder geval wéten waar ze het over hebben.... in tegenstelling tot een hoop christenen die zelf niet weten wat ze nou eigenlijk denken.

ik zou het liefste zien dat iedereen niet zou geloven... Das mijn mening. Maar ik vind moslims wel erg kritisch tegenover hun eigen geloof en daarmee verdienen ze wel een deel van mijn respect.

Anoniem

Re: Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:50

Leuk topic :j

Ben zelf Christelijk opgevoed en voel ook wel degelijk een binding met het Christendom.
Maar ben ook erg geïnteresseerd in de Islam, evenals in het Boeddhisme en het Rastafarianisme (om het maar lekker breed te houden :D)
Ik lees er graag over, heb een 'jip en janneke' vertaling van de Koran gelezen en vind de Islam een heel mooi geloof.
Maar dat geldt ook voor het Boeddhisme en het Rastafarianisme, heb de Kebra Nagast ook al voor een groot deel doorgelezen.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 15:09

Maar stel, als nederlandse wil je je bekeren tot de Islam, en je bent geen maagd meer..kan dat dan wel?
Als een moslima moet je toch als maagd het huwelijk ingaan?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:28

ja hoor dat kan absoluut.

want op het moment dat je jezelf bekeerd tot de isalm dan ben je voor God als nieuw geboren. al je zonden zijn vergeven (ok, maar als je iemand geld schuldig bent moet je het natuurlijk wel terug betalen haha). je bent vanaf dat moment zondevrij. je krijgt een soort van nieuwe start!

onze profeet vzmh heeft vele vrouwen gehad. slechts 1 daarvan was maagd. anderen waren bv gescheiden of weduwen.

het is niet verplicht in de islam om als vrouw als maagd het huwelijk in het gaan. maar het is niet toegestaan om zonder huwelijk seksuele gemeenschap te hebben. zowel voor de man als voor de vrouw niet. dus inderdaad, als je als moslim zijnde voro de 1e x trouwt, dan behoor je nog maagd te zijn, zowel de mannen als de vrouwen dienen kuis te blijven.

dus nadat je ben bekeerd tot de islam zou je inderdaad geen seks meer mogen hebben zonder dat je getrouwd bent met een moslim.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:29

christel1857 schreef:
Heino schreef:
Wat ik zo mooi vind aan de Islam is hoe men met de armen om gaat. Hoe men deelt, zelfs als men zelf eigenlijk helemaal niets te delen heeft. Hoe men zo blij is met wat men zelf bezit, maar ondertussen ook zo beseft dat niet iedereen dat geluk heeft.

Ja dat vind ik ook prachtig aan de islam. Ze zijn heel betrokken bij de armen! Eerlijk gezegd vind ik islamieten heerlijke mensen om mee om te gaan, ze zijn meer open-minded dan de meeste mensen denken :D

Christenen delen ook 10% van hun inkomen... Tenminste dat is een 'regel' uit de Bijbel, wat je ermee doet is aan jou.

Hollando schreef:
Maar stel, als nederlandse wil je je bekeren tot de Islam, en je bent geen maagd meer..kan dat dan wel?
Als een moslima moet je toch als maagd het huwelijk ingaan?

Zelfde verhaal... Die 'regel' hebben christenen ook. Het is maar net hoe je het opvat. Veel christenen zijn maagd als ze trouwen.

Maar bekeren kan natuurlijk altijd. Voor God ben je nooit te laat om in hem te geloven. Of dat nou de moslimGod is (allah) of de christenGod.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:38

Ah, okee daar was ik even nieuwschrierig naar.
En wat betreft informatie halen bij een moskee, kun je daar zo een keer binnenstappen?

Ik vermoed zo dat als ik naar een moskee ga, ik wel een hoofddoekje opmoet?
Waar kan ik zoiets halen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:10

ja hoor dat n altijd. alhoewel er grote moskeeen zijn en wat kleinere (die zijn bv niet altijd open) maar op vrijdagmiddag is het altijd druk. bij de grotere moskeeen hebben ze altijd wel winkeltjes en foldertjes enzo.

dan hoef je geen hoofddoek op hoor. want je bent immers geen moslim. je kan gewoon binnenlopen (bv voor of na het gebed).

vaak zijn er ook lezingen in moskeeen. dan komen er gastsprekers over een bepaald onderwerp spreken. dat zijn opzich wel mooie momenten om even binnen te lopen, omdat de deuren dan eigenlijk sowieso open staan voor bezoek.

ik maak vandaag nog even een lijstje voor je met leuke sites, moskeeen, lezingen, activiteiten, boeken etc. ben nu alleen nog aan het werk, dus dan wordt het vanavond

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:33

Ik woon in een multiculturele buurt. turken Marokkanen nederlanders molukkers noem maar op.
Mijn buurvrouw is een Marokkaanse moslima.
10 jaar geleden was deze buurt alleen bestemd voor criminelen. (drugs dealen en vechtpartijen) Als vrouw kon je na 10 uur savonds niet meer over straat. Zei heeft alles gedaan om deze buurt weer veilig te maken. Er zijn nu speeltuinen en een jeugdhonk voor de jongeren. Ook heeft zei een club opgericht voor vrouwen en kinderen om Nederlands te leren. Ik dacht eerst ook slecht over moslims, maar ik zie nu wel anders.
Om even grof te zeggen De moslims groeten je ieder moment van de dag. Ze houden de deur voor je open. Wat mij hier zo op viel. Nederlanders begroeten je niet ze staan je alleen raar aan te kijken als je hoi zegt. Ze smijten zo de deur voor je neus dicht. Ik ben een Nederlander geboren en getogen maar soms schaam ik me hoe ze zich gedragen.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 17:41

annttje1 schreef:
Ik woon in een multiculturele buurt. turken Marokkanen nederlanders molukkers noem maar op.
Mijn buurvrouw is een Marokkaanse moslima.
10 jaar geleden was deze buurt alleen bestemd voor criminelen. (drugs dealen en vechtpartijen) Als vrouw kon je na 10 uur savonds niet meer over straat. Zei heeft alles gedaan om deze buurt weer veilig te maken. Er zijn nu speeltuinen en een jeugdhonk voor de jongeren. Ook heeft zei een club opgericht voor vrouwen en kinderen om Nederlands te leren. Ik dacht eerst ook slecht over moslims, maar ik zie nu wel anders.
Om even grof te zeggen De moslims groeten je ieder moment van de dag. Ze houden de deur voor je open. Wat mij hier zo op viel. Nederlanders begroeten je niet ze staan je alleen raar aan te kijken als je hoi zegt. Ze smijten zo de deur voor je neus dicht. Ik ben een Nederlander geboren en getogen maar soms schaam ik me hoe ze zich gedragen.

ja, dit vind ik ook.. simpel voorbeeld: bij een bushokje!
Nederlanders kijken je alleen maar chagerijnig aan,en negeren je net zo hard als je even groet. Maar een allochtoon maakt zo ene praatje met je.
Wat dat betreft kunnen wij nederlanders nog heel wat leren

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:14

Hollando schreef:
En wat betreft informatie halen bij een moskee, kun je daar zo een keer binnenstappen?

Hoofddoek is geen verplichting, tenminste in de moskeeen waar ik ben geweest, wel een must, vind ik zelf. Die kan je halen op veel markten in de grote steden. Als je creatief bent kan je er zelf ook wel een maken. :D

De moskee kan je wel zo binnenstappen, maar dat raad ik je niet aan. Er is namelijk een grote kans dat er niemand is die je te woord kan staan, mannen zullen niet staan te popelen en vrouwen gaan niet veel naar de moskee. Als je vrijdag middag gaat heb je meer kans. Als je toch wilt gaan, kan je het beste contact opnemen met een zuster, in jou regio. Ze kan je dan meenemen rondleiden etc en voorstellen. Dan raak je tenminste niet teleurgesteld.

Wat ik zelf erg leuk vind om te doen is naar lezingen in de moskee gaan, en naar zuster bijeenkomsten te gaan. Dat is erg laagdrempelig en iedereen is altijd blij je te zien, hoe meer zielen hoe meer vreugd! Kijk eens op http://www.al-ummah.nl/ , goede oprechte informatie, en erg leuke mensen. Je kan je aanmelden voor een mailinglist, dan krijg je regelmatig updates met activiteiten bij jou in de buurt.

Als je het leuk vind kunnen we een keer samen gaan!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:25

Hollando schreef:
Echter wil ik me in een ander geloof verdiepen, en door middel van de pvv wil ik graag meer weten over de Islam

Als ik vragen mag, wat heeft de PVV met jouw interesse te maken?

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:27

Daphna schreef:
Hollando schreef:

Hoofddoek is geen verplichting, tenminste in de moskeeen waar ik ben geweest, wel een must, vind ik zelf. Die kan je halen op veel markten in de grote steden. Als je creatief bent kan je er zelf ook wel een maken. :D

De moskee kan je wel zo binnenstappen, maar dat raad ik je niet aan. Er is namelijk een grote kans dat er niemand is die je te woord kan staan, mannen zullen niet staan te popelen en vrouwen gaan niet veel naar de moskee. Als je vrijdag middag gaat heb je meer kans. Als je toch wilt gaan, kan je het beste contact opnemen met een zuster, in jou regio. Ze kan je dan meenemen rondleiden etc en voorstellen. Dan raak je tenminste niet teleurgesteld.

Wat ik zelf erg leuk vind om te doen is naar lezingen in de moskee gaan, en naar zuster bijeenkomsten te gaan. Dat is erg laagdrempelig en iedereen is altijd blij je te zien, hoe meer zielen hoe meer vreugd! Kijk eens op http://www.al-ummah.nl/ , goede oprechte informatie, en erg leuke mensen. Je kan je aanmelden voor een mailinglist, dan krijg je regelmatig updates met activiteiten bij jou in de buurt.

Als je het leuk vind kunnen we een keer samen gaan!

Ja,dat lijkt me zeker wel wat. ik durf niet zo goed alleen te gaan en mijn vrienden verklaren me voor gek dat ik er heen wil

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:29

Daisies schreef:
Hollando schreef:
Echter wil ik me in een ander geloof verdiepen, en door middel van de pvv wil ik graag meer weten over de Islam

ik denk doordat bv de pvv de islam erg negatief in het daglicht stelt.. dat daardoor mensen juíst interesse krijgen in de islam. zo ging het bij mij ook. dus misschien het tegenovergestelde van wat wilders wilt haha

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:38

Daisies schreef:
Hollando schreef:

Ik heb al heel lang interesse is de islam, maar door de pvv is het steeds meer in het nieuws en is mijn nieuwschierigheid erna steeds groter geworden

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:40

had beloofd om een lijstje te maken met interessante en betrouwbare links over de islam. maar inmiddels heb ik best veel pbtjes gekregen van bokkers die ook graag die informatie willen. dus plaats ik het lijstje ook even in het topic.
zal zo ook nog even opzoek gaan naar interessante activiteiten die binnenkort plaatsvinden.

http://www.ontdekislam.nl

http://www.ontdekislam.nl/forum heel leuk en gezellig forum. Zit een goede organisatie achter en mensen die echt verstand hebben over de islam. Ook is het meerendeel bekeerd. Je kan hartstikke veel vinden op het forum of bv zelf een topic openen. Ook organiseert ontdekislam regelmatig activiteiten in Nederland, dus het is altijd leuk om eens rond te snuffelen op deze site. Niet-moslims worden altijd warm onthaald op dit forum.

http://www.moslima.nl/introductie/intro.html leuke site met allerlei verhalen over bekeringen etc. heb ik in het begin best veel aan gehad

http://www.lpnm.nl/ landelijk platform voor nieuwe moslims. Werken samen met ontdekislam. Nieuwe organisatie, moet nog een beetje van de grond komen maar er zitten hele leuke mensen met goede bedoelingen. Ik ben zelf ook vrijwilliger, maar wel nonactief momenteel. Er zijn bv ook maatjesprojecten, dan kan je gekoppeld worden aan een moslima en deze kan je dan rondleiden en meenemen naar allerlei activiteiten, dat is de persoon die je altijd kan bellen in geval van nood, vragen etc. omdat niet iedere nieuwe moslima direct islamitische vrienden heeft vind ik dit een belangrijk project, dan sta je er in ieder geval niet alleen voor.

http://www.duakracht.nl/ een site met allerlei smeekbedes. Kan heel inspirerend zijn en bruikbaar

http://www.overislam.nl/ overzichtelijke site met vraag en antwoord mbt moslim willen worden

http://groenemoslims.nl/ een hele leuke site vind ik zelf. Over moslims en groene ontwikkelingen

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/mediatheek/voorkant.php via deze site luister ik lezingen

http://www.wijblijvenhier.nl/index.php actuele site met leuke collums

http://www.alnisa.nl/ vrouwenorganisatie. Zitten ook hele leuke vrouwen bij!

http://www.ummahfilms.com hele grappige filmpjes over de islam! En ook nog eens hartstikke leerzaam.

http://www.koranonline.nl

http://www.daralilm.nl geeft kwaliteitvolle cursussen door heel Nederland. Interessant voor ‘ieder niveau’. Hele open en duidelijke docenten. Heb er zelf echt top-ervaringen mee! Ook daar kan je weer in contact komen met andere moslims, er komt echt van alles op af!

http://www.nationaalislamcongres.nl ben er vorig jaar geweest en ben van plan dit jaar zeker weer te gaan! Zeker een aanrader!

http://www.moskeewijzer.nl/ hier kan je gemakkelijk een moskee vinden

http://www.islamproducten.nl persoonlijk bestel ik altijd via deze site (als ik te lui ben om naar de winkel te gaan haha). Nette service, uitgebreid assortiment. Er staan veel interessante boeken op. Heb er al best veel van gelezen, dus je mag altijd vragen of een bepaald boek aan te raden is, of juist niet. Ook staan er recensies op de site.

http://www.flw.ugent.be/cie/CIE/index.htm lijkt een beetje een ingewikkelde site, maar als je eenmaal je weg er in kan vinden zal je hier vast heel veel aan hebben! staat echt uitgebreide informatie op.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:44

Zo, morgen heb ik heel wat te doen:)
Heb al een paar word bestanden gekregen met heeeeel veel informatie,en nu deze lange lijst:)
Ben blij dat ikal zomer vakantie heb,kan ik er mooi mee aan de slag!

dankjewel dames!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:49

Citaat:
op maandag 24 mei organiseert Zusters Actief Breda een zusterdag met als thema 'Liefde'. Lezing, persoonlijke verhalen, workshops en meer!

Hoe laat: van 12.00 tot 18.00
Waar: Antiloopstraat 51, Breda

Citaat:
Zoals jullie in de bijgevoegde flyer kunnen zien, zal er zondag 23 mei in SMJ een grote liefdadigheidsmarkt georganiseerd worden ten behoeve van onze weduwen en weeskinderen in Tsjetsjenië. In het verleden is deze markt met groot succes georganiseerd in Amsterdam (ook voor Tsjetsjenië) en Rotterdam (voor Palestina), en nu is het de beurt aan Utrecht.

Om het hier met de wil van Allah ook tot een groot succes te laten worden, willen we onze vaste bezoeksters van SMJ vragen om medewerking.

Graag vragen we jullie ten eerste om allemaal aanwezig te zijn. Vervolgens willen we jullie vragen om spullen te doneren voor de liefdadigheidsmarkt. Denk aan kleding (nieuw en tweedehands), huishoudelijke spullen e.d. Alles is welkom, maar wel graag spullen van enige kwaliteit, zodat het insha Allah verkocht zal worden. De spullen kunnen ingeleverd worden in SMJ t/m 21 mei.

Tot slot een laatste verzoek. Er wordt ook eten verkocht, dus als zusters lekkere hapjes kunnen doneren, dan zouden we daar heel blij mee zijn. We hebben dat echt nodig! Mail dan graag wel wat je gaat maken, zodat we niet allemaal hetzelfde gaan maken.

Kortom, we roepen iedereen op om te delen in de hasanaat, zodat we onze behoeftige zusters en kindjes in Tsjetsjenië kunnen helpen.

Dit is je kans om iets te betekenen voor de Ummah, grijp deze dan ook insha Allah!

Afbeelding

Citaat:
Afbeelding

ik zal morgen even verder gaan met activiteiten.

ik hoop dat je er iets aan hebt!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:50

christel1857 schreef:
Weetje wat het is... Ik ben zelf heel erg actief in het "ben je gelovig waarom wel waarom niet topic" en wat me heel erg opvalt is dat de Nederlandse moslims véél beter weten waar ze het over hebben dan de Nederlandse christenen. Ik ben zelf een rasechte atheist, maar ik vind het wel 100x prettiger om met een moslim te discussieren dan met een christen. Christenen voelen zich vaak zo snel beledigd, terwijl moslims veel puurder zijn in hun reacties. Ik zal nooit beweren dat het 1 beter is dan het andere maar ik kan wel uit ervaring spreken dat Nederlandse moslims in ieder geval wéten waar ze het over hebben.... in tegenstelling tot een hoop christenen die zelf niet weten wat ze nou eigenlijk denken.

ik zou het liefste zien dat iedereen niet zou geloven... Das mijn mening. Maar ik vind moslims wel erg kritisch tegenover hun eigen geloof en daarmee verdienen ze wel een deel van mijn respect.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:55

Blue_Eyes schreef:
christel1857 schreef:

Oh Please.... Nou niet gelijk zo gaan beginnen. Ik mag dat best vinden op grond van ervaringen in mijn vriendenkring. Je weet zelf ook heus wel dat ik het niet over jou heb!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:01

Heb je die :+ ook gezien? Grapje moet kunnen toch?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:02

positieve discriminatie haha :P tenminste voor mij als moslim zijnde dan, niet voor jou als christen:+

blue eyes voelt zich heus niet persoonlijk aangevallen, vandaar ook die clownsneus haha :D

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 23:03

dames, wat zei ik nou...GEEN REL TOPIC :+ :Y) }:0