Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:54

Maar hij doet er ook vrij weinig aan om het stoppen....

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:55

Nee, ik geloof niet.
Ik geloof wel dat er iets is tussen hemel en aarde, maar wat? :+

Heb overigens wel alle respect voor mensen die wel geloven, al hoor ik wel dat er steeds meer twijfels komen bij het geloof.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:56

Omdat de mensen het toch doen?! :oo Zulke uitspraken vind ik echt heel raar. Alsof God het zo heeft gewild.. Verdiep je eens in de bijbel zou ik zeggen.. :)

Trouwens, er gebeuren ook genoeg 'wonderen', maar daar wordt niet over gesproken.. :?

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:02

Maar die wonderen, daar zorgt God dan weer wel voor? Dat snap ik niet. Het goede van God, het slechte van onszelf. Zwart-wit!
Hij heeft toch overal invloed op?

Rianne_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:04

Maar de duivel ook.. ;) Natuurlijk is het goede ook van veel mensen, maar ik heb het meer over wonderen waar mensen zelf geen invloed op hebben. Slechte dingen zoals moord, ziektes etc. komt toch door de leefstijl van de mens zelf? Wat heeft God daar mee te maken?

Ik weet even niet hoe ik het goed uit moet leggen..

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:05

Ik snap het punt van ChristinaGW wel, en heb hier ook vaak over nagedacht!
maar een conclusie eruit trekken, lukt toch niet!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:05

nee maar de vraag was waarom ik wel of niet geloofde, en ik vind hij heeft ze geschapen dus is hij toch ook verantwoordelijk voor hun daden, tenminste dat vind ik.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:08

:oo Daar ben ik het helemaal niet mee eens. En nogmaals weet ik weer niet hoe ik het goed moet verwoorden. Maar iedereen is toch verantwoordelijk voor z'n eigen daden? Je wordt niet door God bestuurd, maar als je in God geloofd maak je wel keuzes waarvan je denkt dat hij ze goed zou vinden. Het is jouw leven, en jouw beslissing wat je daarmee doet.. Maar als er rare dingen gebeuren in de wereld, geef daar God dan niet de schuld van.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:09

Waarom gebeuren de goede en slechte dingen dan? God heeft toch een plan met alles en iedereen? Als iemand iets slechts doet, dan moet God toch iets laten weten aan diegene? Hij begeleidt je toch door het leven? Waarom laat hij alleen dingen weten aan mensen die naar hem op zoek gaan? Hij is er toch ook voor mij, waarom laat hij nooit iets van zich zien...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:09

ChristinaGW schreef:
Maar hij doet er ook vrij weinig aan om het stoppen....

Omdat Hij ons een vrije wil gegeven heeft. Als Hij alles in de hand houdt zouden we niet meer zijn dan marionettes.

Anoniem

Ik geloof niet in God zoals de meeste Christenen/Katholieken/Moslims dat doen. Ook geloof ik niet dat Jezus de zoon is van God, dat Maria een maagd was, dat de aarde in 7 dagen is geschapen, etc.

Wat ik wel geloof is dat er veel waarheid te vinden is in de Bijbel, als je de verhalen maar niet te letterlijk neemt. Het is een beetje als sprookjes voor mij. In de verhalen zit vaak een hele leerzame les!

Ik geloof wel dat er 'meer' is. Ik voel energieën, maar ik zou dat niet 'God' willen noemen. Ik geloof in de kracht en goedheid van de mens. Vanuit zichzelf, omdat hij/zij zelf een beter mens wil zijn.

In mijn ogen is het 'goed mens zijn omdat je dat waardevol vindt' eigenlijk nog krachtiger dan 'goed mens zijn omdat God het zo wil'.

De duivel vind ik gewoon een teken dat mensen hun eigen verantwoordelijkheden niet nemen. "De duivel heeft het gedaan/hem verleid/etc" is wel érg makkelijk. We hebben een eigen wil, of die nu door God is gegeven of niet... dan is het dus ook eigen keuze om goede daden te verrichten, die macht hebben we namelijk allemaal.

Iemand kan goed zijn, iemand kan slecht zijn, maar in mijn ogen is iemand nooit 100% van alles. Hitler was een vreselijke man, maar hij zorgde goed voor zijn hond.

In elk wit zit zwart, in elk zwart zit wit... Zonder licht geen duisternis, zonder duisternis geen licht... Yin en Yang :j

Ik geloof niet in God maar wel in de god en de godin. Het mannelijke en vrouwelijke in alles, die elkaar in evenwicht houden. Wederom, Yin en Yang :j

_danieke_

dat is denk ik ook het moeilijke van wel niet geloven en de discussie, want iedereen heeft een ander idee tot waar de macht van god rijkt :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:10

Ik ben Katholiek opgevoed. Gedoopt, de communie gedaan, het vormsel..
Maar toen ik er later, toen ik opgroeide, over ging nadenken, kwam ik er al snel achter dat het gewoon onzin is allemaal :+
God kán de wereld niet hebben gemaakt. Adam en Eva is een mythe, evolutie is de werkelijkheid. (maargoed, we leerden op onze Katholieke basisschool ook al gewoon over evolutie hoor :) ) Maria kán geen maagd zijn geweest. Jezus was niet speciaal. Het was gewoon een aardige man die zijn geloof verkondigde. Hij kón geen wonderen verrichten, hij kón niet over water lopen, hij kón niet uit de dood opstaan. Die verhalen zijn verzonnen om hem 'goddelijk' te laten lijken zodat mensen erin gingen geloven.
Zo kijk ik er tegenaan.
Ik vind het dan ook altijd een beetje dom als mensen zich zo sterk aan het geloof vast klampen.. Het hoort een guideline te zijn.. Je mag niet stelen, niet doden.. enz. Maar als jij geen condooms gaat gebruiken en homo's haat omdat het in de bijbel staat, dan ben je in mijn ogen gewoon niet slim, je moet zelf nadenken en niet alles nadoen wat in een boekje staat waarvan niemand weet hoe het überhaupt bedoeld is.
Zelfde geldt voor andere geloven zoals de Islam.

Boedisme heb ik minder moeite mee, dat is alleen maar positief, niets móet, en het boedisme heeft nog nooit gezorgd voor oorlogen of ander soort haatverspreiding.

Maargoed, ik geloof dus niet echt in God (of hooguit als een grote blob goede energie die op de aarde hangt, maar ik geloof niet dat zoiets echt communiceert met ons levende wezens) ..wel geloof ik in leven na de dood en reincarnatie
Ik ben dus ook geen Atheist
I reject your reality and substitute my own 8-)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:11

ChristinaGW schreef:
Waarom gebeuren de goede en slechte dingen dan? God heeft toch een plan met alles en iedereen? Als iemand iets slechts doet, dan moet God toch iets laten weten aan diegene? Hij begeleidt je toch door het leven? Waarom laat hij alleen dingen weten aan mensen die naar hem op zoek gaan? Hij is er toch ook voor mij, waarom laat hij nooit iets van zich zien...

Dát is geloven. En misschien zijn er wel dingen, maar wíl jij ze niet zien. :) Goede en slechte dingen gebeuren doordat mensen dat zelf doen. Zoals Niwla zegt, we hebben allemaal een vrije wil gekregen. En door foute dingen te doen leer je ook weer. Als jij er oprecht spijt van hebt zal God je ook vergeven.. Maar je moet wel voor Hem openstaan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:11

ChristinaGW schreef:

Dat doet hij ook. Je geweten heb je niet voor niets. Alleen als je die te vaak negeert blijft er niets van over. Over dat God zich niet laat zien.. Ik zie God in alle bloemetjes die nu weer uit de grond springen, aan het nieuwe leven dat hij geeft. (Veulens, lammetjes, kittens etc..) Het is maar net hoe je God wilt zien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:12

_danieke_ schreef:
nee maar hij heeft toch alles zo gemaak, hij heeft de mens toch ook geschapen, dus zou die hun zo toch ook kunnen gchapen dat ze het niet doen ?

God heeft ons (gelukkig) gemaakt met een eigen wil, een eigen ziel en een eigen karakter. Anders zouden we robotten zijn.
God had aanvankelijk een ander plan met ons. Hij had een paradijs geschapen met 2 mensen. Daarvoor had hij leefregels opgesteld. Deze werden niet nageleefd, en daarom werden de mensen uit het paradijs gezet. Dit hebben we dus aan onszelf te danken, en toch heeft God ons zo lief dat hij niet de mens heeft uitgeroeid, maar door kunnen leven.
Toen ging het alsnog niet goed, mensen leefden niet in liefde met elkaar. God heeft toen besloten de wereld onder water te zetten, maar om zijn schepsels te bewaren van elk 2 gespaard. Daarna ging het weer niet goed, er waren oorlogen, ruzies en geen liefde. En toch had God ons zo lief dat hij zijn zoon naar de aarde stuurde. Door hem kunnen wij weer bij God komen. Iedereen die in hem gelooft heeft het eeuwig leven, en komt na het aardse leven alsnog in het paradijs. God heeft geaccepteerd dat de mensen die hij met een eigenwil heeft geschapen, zondig zijn, en zondig zullen blijven. Maar door Jezus worden onze zonden vergeven.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:13

Jusi schreef:
Leedebee schreef:
Ik geloof zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er houvast aan hebben oid.

Hetgeen wat mij altijd zo tegen staat is het hele gebeuren er omheen, al die regeltjes en zelfs soms het schijnheilige. Doordeweeks alles doen wat "God verboden heeft" maar zondag wel in de kerk zitten. Als je een beetje een normale opvoeding hebt gehad, dan weet je dat je niet mag stelen, moorden enz. en je naasten lief moet hebben. Kortom; de normen en waarden ;)

Ook is zo'n gemeenschap vaak zo gesloten en alles wat daar buiten is is slecht en eng doordat het onbekend is (ligt er natuurlijk aan hoe "streng" ze zijn) en reageren mensen soms alsof ze gehersenspoeld zijn.
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat Hij het boeiend vind of een vrouw nu een rok of een broek draagt. (om maar even een voorbeeld te noemen) geloof zit in jezelf en niet in je kleren lijkt mij.

Een vriendin van mij had ooit eens gratis kaartjes gekregen voor Marco Borsato! Haar idool! 3x raden: uiteindelijk is ze niet gegaan, omdat dat vanuit de kerk niet goed gevonden werd. (massaal + muziek = not done) Dit vond ik echt onbegrijpelijk. Al wou ze nou naar een heavy metal concert dan kan ik het nog een beetje snappen (niet dat daar wat mis mee is), maar Marco Borsato!???
Waarom is er dan wel een EO jongerendag? Dat is toch ook een concert?

Zo kan ik nog wel ff doorgaan ;) Zelf ben ik er misschien iets te nuchter voor.

Tot slot wil ik nog wel even melden dat ik met bovenstaande niemand wil kwetsen of een rel wil uitlokken, maar dit is wat ik in mijn omgeving zie gebeuren.

Maar jouw beeld van christenen is misschien ook een beetje vervormd. Wat bedoel je met 'door de weeks alles doen wat God verboden heeft?' ik probeer werkelijk zoveel mogelijk te leven naar wat ik denk dat God van mij vraagt. De kledingvoorschriften kom je voornamelijk tegen in de zeer strenge kerken (die naar mijn idee niet het goede beeld vane en liefdevolle God geven dat terzijde), en dat zijn er maar een paar. Concerten en voetbalwedstrijden, hartstikke gezellig, evenals de EOjongerendag :+ (ik wil hiermee overigens niet overal recht tegenin gaan van wat jij vindt hoor, maar hoop dat je inziet dat maar een kleine groep christenen leeft zoals jij beschrijft)

Ik had misschien nog even toe moeten voegen dat dit natuurlijk niet voor iedereen geldt ;) en dat het natuurlijk ook per gemeenschap verschilt, maar zoals gezegd; dat is wat ik mijn omgeving zie gebeuren. Ik ken ook wel "normale" christenen hoor :P Ik heb een christelijke collega die verder heel normaal en hip is :+ haha. Ik heb zelfs jaren terug de woorden "gvd" en "Jezus" uit mijn "scheldwoordenboek" gegooid, omdat ik weet dat ik haar daar mee kwets en ook best wel wat anders kan roepen als er wat mis gaat ;)

Wat ik me wel af vraag is of mensen zelf nog nadenken over wat echt belangrijk is mbt het geloof ipv de regels van de kerk gewoon te volgen. Dat is nl. wat ik hier steeds zie gebeuren en dat vind ik eigenlijk wel een soort jammer.

Hoe zit het dan met "wonderen" die gebeuren? Dat is dan aan God te danken, maar als er wat ellendigs gebeurd, dan is het de schuld van de mensen zelf. Of als er dan geen antwoord op is dan krijg ik te horen: Ja, maar het heet niet voor niets geloof!

Zoals je leest heb ik ook heel veel vragen over dingen die mij niet duidelijk zijn. Ik ben iemand van "eerst zien, dan geloven"
Als iemand zich gelukkig voelt bij het geloof, dan moet ie dat vooral niet laten hoor! ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:13

Wauw, Niwla en verootje.. Jullie kunnen het zo goed verwoorden.. Mijn complimenten. :) Zo denk ik er ook echt over.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:14

ik denk trouwens ook dat ik niet voor god kies, doordat ik niet wil leven via de bijbel en al die dingen.. voor mijn gevoel heb ik dan het idee dat je niet echt leeft en heel erg conservatief..

Rianne_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:16

Danieke, dan vraag ik me af hoe jij er tegenaan kijkt. Hoe leeft iemand die volgens de bijbel leeft dan? Waarom conservatief?

Ik leef volgens de bijbel als in: ik heb respect voor mijn ouders, ik moord niet, ik verkracht niet, ik ben eerlijk en oprecht en dat soort dingen. :) Het is maar net hoe je het wilt zien. Het is niet dat je ineens van alles moet laten..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:16

ChristinaGW schreef:

God heeft zeker een plan met je. Het is alleen wel je eigen taak God op te zoeken, en hem aan je te laten zien wat Zijn plan is. En God laat het je heus wel weten als je iets doet wat verkeerd is. Hoe voel jij je als je iets zou stelen uit een winkel? Voel je dan je geweten niet opspelen?

God laat ook dingen zien aan mensen die Hem niet zoeken. Je moet het alleen wel zien en wíllen zien. En als je echt met God wilt leven moet je Hem wel zoeken. Dan zal Hij er altijd voor je zijn. Hij steekt al genoeg energie in mensen die niks van Hem willen weten.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:17

verootjoo schreef:
_danieke_ schreef:
nee maar hij heeft toch alles zo gemaak, hij heeft de mens toch ook geschapen, dus zou die hun zo toch ook kunnen gchapen dat ze het niet doen ?

God heeft ons (gelukkig) gemaakt met een eigen wil, een eigen ziel en een eigen karakter. Anders zouden we robotten zijn.
God had aanvankelijk een ander plan met ons. Hij had een paradijs geschapen met 2 mensen. Daarvoor had hij leefregels opgesteld. Deze werden niet nageleefd, en daarom werden de mensen uit het paradijs gezet. Dit hebben we dus aan onszelf te danken, en toch heeft God ons zo lief dat hij niet de mens heeft uitgeroeid, maar door kunnen leven.
Toen ging het alsnog niet goed, mensen leefden niet in liefde met elkaar. God heeft toen besloten de wereld onder water te zetten, maar om zijn schepsels te bewaren van elk 2 gespaard. Daarna ging het weer niet goed, er waren oorlogen, ruzies en geen liefde. En toch had God ons zo lief dat hij zijn zoon naar de aarde stuurde. Door hem kunnen wij weer bij God komen. Iedereen die in hem gelooft heeft het eeuwig leven, en komt na het aardse leven alsnog in het paradijs. God heeft geaccepteerd dat de mensen die hij met een eigenwil heeft geschapen, zondig zijn, en zondig zullen blijven. Maar door Jezus worden onze zonden vergeven.

maar er wordt steeds gezegd dat die zo lief was om dit en dat, maar als die zo lief was. had die er ook voor kunnen zorgen dat geen mens oorlog wou voeren..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:18

ik geloof wel. ik geloof in God, in 1 God. een almachtige God. ik geloof ook in de wetenschap, omdat geloof en wetenschap elkaar niet bijt.

waarom gelooft een blinde in de zon als hij deze nooit met eigen ogen heeft kunnen zien? omdat hij hem voelt, ervaart en erdoor wordt verwarmd. omdat het bestaan van de zon heel logisch voor hem klinkt en de kennis van het leven deze niet ontkent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:19

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:19

_danieke_ schreef:
ik denk trouwens ook dat ik niet voor god kies, doordat ik niet wil leven via de bijbel en al die dingen.. voor mijn gevoel heb ik dan het idee dat je niet echt leeft en heel erg conservatief..

Ik leef wel hoor :j En ook volgens de Bijbel. Ik vloek niet, laat iedereen in zijn waarde, oordeel niet, werk niet op zondag.
En ik ga ook uit in het weekend, ga ook naar concerten, doe leuke dingen op zondag. Volgens mij mis ik niks in mijn leven :)

En oh ja, ik maak ook wel eens fouten. Als ik mezelf heel hard stoot wil er wel eens een vloekje uitkomen. Ik heb ook wel eens de pest aan andere mensen. Maar gelukkig heb ik Jezus in mijn leven.