Wegenbelasting stilletjes verhoogd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:04

mo_van_dijk schreef:
Een kleinere (of benzine) auto zit er helaas voor mij niet in. Ik zal de verhogingen dus maar gewoon moeten slikken. Ivm de evt. km-heffing ben ik nog goedkoop uit. Dan zou het 250 tot 300 euro p.m. worden ;(

Hoeveel km rijd je dan per maand?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:07

Veel, ik rijd zo'n 40000km per jaar (waarvan het gros in de spits: extra toeslag) en mijn diesel heeft geen roetfilter, waardoor er nog een dikke toeslag op de km-prijs komt!

annastasia

Re: Wegenbelasting stilletjes verhoogd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:08

Ik rijd zo'n 25.000 km per jaar.
Ook geen roetfilter, maar alles hier is direct een flink eind rijden, en OV is hier echt bagger, dus je zit wel aan een auto vast.

Als het echt de spuigaten uitloopt dan kan ik altijd nog de trailer achter de trekker knuppen ;-)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:10

Hmm, dit doet mij denken aan een meneer uit de omgeving van Tiel. Die ging overal heen met de trekker (ook naar Ermelo). Het jammere is dat je dan alles binnendoor moet rijden. Ik zie mij al gaan, van Rotterdam naar bijv. Lelystad op binnenwegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:12

ik ben van 98 naar 103 gegaan dit jaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:13

Ja, waar gaat het allemaal naartoe zeg, is toch niet normaal allemaal?

Wat ik mij nu afvroeg, ik er niet 1 of ander landelijkklaaginstituut... :) Ik bedoel, de wegenbelasting doet maar en ze rijden ook rond _O- Van de week reden ze langs school :roll: riep een vader naar mij, heb je al betaald, vroeg hij voor de gein uiteraard! :) Ik riep terug dat er alweer fijn 106 euro was afgeschreven, had ik net op mijn bankafschrift gezien... -:(-

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:13

mo_van_dijk schreef:
Hmm, dit doet mij denken aan een meneer uit de omgeving van Tiel. Die ging overal heen met de trekker (ook naar Ermelo). Het jammere is dat je dan alles binnendoor moet rijden. Ik zie mij al gaan, van Rotterdam naar bijv. Lelystad op binnenwegen!

1 ding, je bent wel apart! _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:15

Die meneer mocht wel trekker rijden en had geen rijbewijs. Iedereen kende hem in de omgeving! Ik heb twee keer met hem in dezelfde instructieweek in Ermelo gezeten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:23

mo_van_dijk schreef:
Die meneer mocht wel trekker rijden en had geen rijbewijs. Iedereen kende hem in de omgeving! Ik heb twee keer met hem in dezelfde instructieweek in Ermelo gezeten.

En dat mag eigenlijk ook niet.
Voor een trekker heb je als 16/17 jarige een certificaat nodig.
Als je 18 bent en een rijbewijs hebt dan mag je zo op de trekker stappen.
Dus eigenlijk zonder rijbewijs mag je ook niet op de trekker rijden.
Heel apart, maar het is wel zo.
Was laatst nog bij wegmisbruikers oid aan de orde (Koos Spe)

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:31

Met de baby op komst toch opzoek geweest naar een grotere auto. Dan schrik je je ook rot over de te betalen wegenbelasting. De moed zonk me al in de schoenen tot ik hoorde over de nieuwe VW-motor: een 1.2 TDI (dieseltje dus).
Zit dus in de VW Polo Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive en Skoda Fabia Combi Greenline. En laat die laatste nu een grote auto zijn waar je zelfs met betreffende dieselmotor dus geen BPM en geen wegenbelasting hoeft te betalen, erg zuinig is (een A-label)(ze zeggen 1/29.5 maar met 1/25 ben ik al blij) en nog relatief goedkoop voor zijn klasse. De auto is besteld: doei wegenbelasting!!!
Laatst bijgewerkt door Milord op 03-05-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:32

Interessant!

Citaat:
Welk rijbewijs heb ik nodig om een trekker te besturen?
Jongeren van 16 en 17 jaar moeten in het bezit zijn van een "trekkerrijbewijs jeugdigen" om trekkerarbeid te verrichten en met een trekker op de openbare weg te rijden. Vanaf 18 jaar heb je hiervoor geen trekkerrijbewijs nodig.

Met een trekkerrijbewijs mag je alleen trekkers besturen; het rijbewijs geldt niet voor zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen (16-25 km /uur). Een trekkerrijbewijs heeft niets met een bromfietscertificaat te maken, er is dan ook geen sprake van vrijstelling als je een brommerrijbewijs hebt. In het buitenland heeft het Nederlandse trekkerrijbewijs geen waarde

http://www.rijbewijs.nl/nl/halen/halen.asp

Hier staat niet in dat je als 18jarige een gewoon rijbewijs nodig hebt om de trekker te besturen!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:36

Milord schreef:
Met de baby op komst toch opzoek geweest naar een grotere auto. Dan schrik je je ook rot over de te betalen wegenbelasting. De moed zonk me al in de schoenen tot ik hoorde over de nieuwe VW-motor: een 1.2 TDI (dieseltje dus).
Zit dus in de VW Polo Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive en Skoda Fabia Combi Greenline. En laat die laatste nu een grote auto zijn waar je zelfs met betreffende dieselmotor dus geen BPM en geen wegenbelasting hoeft te betalen, erg zuinig is (een A-label)(ze zeggen 1/29.5 maar met 1/25 ben ik al blij) en nog relatief goedkoop voor zijn klasse. De auto is besteld: doei wegenbelasting!!!

Zou erg mooi zijn als ik zo'n auto zou kunnen rijden, maar ik ben bang dat ik binnen de korste keren de motor aan gort heb gedraaid als die een trailer van 1500kg moet trekken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:14

Vorig betaalde ik trouwens €235,- en nu €251,-
Dat is ook €5,50 per maand omhoog!!!!

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:41

@annastasia: ik heb ook gelijk gevraagd hoeveel die zou mogen trekken. Dat was inderdaad maar 1200kg. Bij mij was het ook gelijk van laat die trekhaak dan ook maar want er kan toch geen trailer achter. Maar ik heb het ook niet nodig. Paard hoeft niet op transport of naar wedstrijden en als hij eens naar de kliniek moet, zijn er zat andere mogelijk heden om hem daar te krijgen.

De motor zelf is niet zo een heel erg groot probleem, er zit een hoog koppel en dus veel trekkracht in.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:43

toch zou ik wel een trekhaak overwegen.... Je zult een keer naar het stort moeten, of naar de Ikea, of ik noem maar wat.....

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:43

Nou bij ons is er dus helemaal geen verhoging in de wegenbelasting we betalen nog altijd hetzelfde wat we al deden (en bij ons gaat de wegenbelasting ook automatisch). We hebben nog niet zolang een nieuwe auto. En ook hier bij ons zijn de wegen optimaal in slechte staat dit allemaal door de strenge winter enz ... Allemaal gaten in het wegdek! Maar goed tis ook genoemd door (weet ff niet welke instantie) dat als je je banden stuk rijd en je het kan aantonen dat het door het slechte wegdek gebeurt/gekomen is dan krijg je een deel als vergoeding voor nieuwe banden (word niet volledig vergoed maar wel een deel dat je dan krijgt).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:44

Milord, met een 1.2D een trailer trekken? Of je auto is heel licht, of hij is zo traag als wat!
ik heb een 1.9tdi en die trekt een trailer van 1300kg (1400kg mag volgens het papier), maar met gemak? Dat niet nee!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:48

Zitten degenen waarbij de motorrijtuigenbelasting flink verhoogd is toevallig allemaal in dezelfde provincie? Ik betaal 4 euro per kwartaal meer dan in 2009, van 66 naar 70 euro, vond ik een redelijke verhoging. Ik woon in Noord-Holland.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:51

Nee, want de TS zit in Groningen en ik in Friesland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:00

Waar mensen zich wel niet druk om kunnen maken ongelovelijk, tuurlijk gaat de wegenbelasting omhoog, alles wordt toch duurder? We hebben een slechte winter gehad, veel wegen kapot gevroren dat moet toch ergens door betaald worden?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:03

Chiqa schreef:
Waar mensen zich wel niet druk om kunnen maken ongelovelijk, tuurlijk gaat de wegenbelasting omhoog, alles wordt toch duurder? We hebben een slechte winter gehad, veel wegen kapot gevroren dat moet toch ergens door betaald worden?

ja laten die ministers enz maar eens wat meer betalen, hun rijden hele dure bakken die niet eens door hun betaald worden
het moet altijd uit de zak van de hard werkende burger

jij maakt je misschien niet druk om een paar euro
maar sommige mensen kunnen door al dat soort verhogingen niet eens meer de touwtjes aan elkaar knopen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:04

Inflatie in 2009 was 1,2%

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:13

Voor 2010 is er met een inflatiecorrectie gerekend van 1.9%
Daar bovenop geldt vanaf 1 januari een verhoging van 5% die is gebaseerd op de verlaging van de BPM van 5% ( belasting bij aanschaf van een auto ). Bij elkaar is dat dus een correctie van 6,4%

deze maatregelen zijn ingegaan op 1 januari, het kan zijn dat ze verrekend zijn vanaf februari.
Daarbovenop wijzigen de provincies hun opcenten meestal vanaf 1 april, dus het kan zijn dat er per 1 april weer een verhoging is opgetreden.

Dit wordt meestal niet per post oid meegedeeld, er wordt vanuit gegaan dat je zelf de zaken in de gaten houdt ( of dat terecht is, kan je betwisten, maar dat is de algemene stelregeling bij de belasting hè ).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:15

Even terzijde, in 2008 is er in totaal 3,2 miljard aan wegenbelasting geïncasseerd.
De wegenbelasting gaat uit van het "profijtbeginsel" nl "de vervuiler betaalt" of in dit geval: de gebruiker betaalt. Het was nl bedoeld om de wegen etc op orde te houden. Nu echter overstijgen de inkomsten de uitgaven en wordt het al een hele tijd en wordt de rest van de wegebelasting doorgesluisd naar de "algemene middelen"........

Maw: mensen met auto's betalen gewoon veel meer belasting. Het wordt nl ook voor andere zaken gebruikt dat het onderhouden van de wegen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:15

Liezel1 schreef:
Inflatie in 2009 was 1,2%

Verhoging wegenbelasting binnen een half jaar al 7%!